Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Topicstarter
Ik ben een tijdje terug verhuisd naar een nieuwe woning, en heb hier Ziggo aangesloten.
De coax aansluiting komt binnen in de kelder, hier hangt nu ook het Ziggo modem. Het bereik is echter niet al te best, zoals je je kan voorstellen. Ik heb zelf nog een ASUS RT87U, welke 4 antennes heeft.

De vorige eigenaar heeft een aantal vaste UTP verbindingen aangelegd (bij televisie begane grond 2 stuks, en op 1e verdieping 2 aansluitingen, 1 in slaapkamer, 1 in kantoor). Deze kabels komen ook uit in de kelder.

De meterkast ligt pal boven de kelder, hier ligt reeds nog een open pvc pijpje in waardoor ik een UTP kabel kan trekken.

Ik heb een paar ideeën over hoe ik dit zou kunnen oplossen.
1. Het Ziggo Modem in bridged modus zetten, en dan de Asus router in de meterkast op te hangen (op begane grond). Het nadeel is dat alle vaste UTP aansluitingen ook binnenkomen in de kelder, en ik niet genoeg ruimte heb om deze door te trekken naar de meterkast(kan maar 1 kabeltje doorheen).
Voor zover ik weet kan ik als ik het modem in bridged mode zet, niet de rest van de poorten gebruiken. Die zouden dan in dat geval in de Asus aangesloten moeten worden (1 verdieping hoger).

2. Een alternatief wat ik in gedachten had is om de Asus ook in de kelder te zetten, en dan eventueel SMA kabels te trekken naar de meterkast om de antennes daar uit te laten komen. Geen idee of dit werkt, aangezien de Asus router 4 antennes heeft en zaken zoals MIMO of AC dan misschien niet goed werken.

3. De Asus router in de kelder laten zitten en kijken hoe het bereik dan is. Alle UTP kabels kunnen dan gewoon daar blijven.

4. Extra buisjes bijboren in de meterkast, en de bekabeling weer omhoog trekken (niet mijn voorkeur)

5. Op poort 1 van het Ziggo modem een domme 8 poorts switch aansluiten, daar alle kabels op aansluiten. Vervolgens 1 kabel omhoog naar de meterkast en daar het Ziggo modem aansluiten. Nadeel is dat ik dan nóg een extra hop heb en extra stroomverbruiker.

Hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:07

TheBorg

Resistance is futile.

Wat je nodig hebt is een Access Point. Dat is een WiFi ding zonder router functionaliteit die je aansluit op 1 van de UTP aansluitingen die de vorige bewoner ergens heeft gemaakt.

Zomaar een router achter een router hangen is niet zo handig maar mischien kan de ASUS RT87U dit ook met wat instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Waarom niet gewoon de kabels op het Ziggo modem en dan de repeater van Ziggo ergens in een andere ruimte aansluiten? Is denk ik zo de snelste/simpelste oplossing.

Je zou anders ook die Asus als accespoint in kunnen zetten.

Of een Unifi USG in de kelder, daar een 8port POE switch achter en dan op alle kabels een Unifi UAP-AC-(lite) maar, dat kost wel weer een bak met geld :)

[ Voor 8% gewijzigd door Steefph op 12-08-2019 12:52 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Topicstarter
TheBorg schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:48:
Wat je nodig hebt is een Access Point. Dat is een WiFi ding zonder router functionaliteit die je aansluit op 1 van de UTP aansluitingen die de vorige bewoner ergens heeft gemaakt.

Zomaar een router achter een router hangen is niet zo handig maar mischien kan de ASUS RT87U dit ook met wat instellingen.
De ASUS kan ook als AP geconfigureerd worden, dat is wellicht wel een optie.
Steefph schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:49:
Waarom niet gewoon de kabels op het Ziggo modem en dan de repeater van Ziggo ergens in een andere ruimte aansluiten? Is denk ik zo de snelste/simpelste oplossing.

Je zou anders ook die Asus als accespoint in kunnen zetten.

Of een Unifi USG in de kelder, daar een 8port POE switch achter en dan op alle kabels een Unifi UAP-AC-(lite) maar, dat kost wel weer een bak met geld :)
Thanks voor de tip, ik zou de ASUS router ook ergens op de 1e verdieping aan kunnen sluiten.
Dat Unifi verhaal zou helemaal top zijn, maar dat is wellicht meer iets voor in de toekomst :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matje98
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-09 20:10
Zou een AP op de eerste verdieping ophangen, op deze manier heb je in het grootste deel van je huis aardige dekking.

Op die manier kun je je asus router je routing laten afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 20:16
En uiteraard: Als je maar 1 wifi-router of -accesspoint in gebruik hebt, dan zo centraal mogelijk in je huis plaatsen. En dat is slechts zéér zelden de meterkast. Daar blijf je bijna per definitie uit weg met wifi-apparatuur.

Je huis is al helemaal voorbereid voor het plaatsen van een (aantal) accesspoint(s).

[ Voor 16% gewijzigd door Masimo op 12-08-2019 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:48
Vreemde manier, nieuwbouwhuis en modem in de kelder?
Ik zou dat ding meteen terug in de meterkast maken waar het hoort, en daaruit met UTP kabels elders werken.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 12-08-2019 18:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-09 10:50
Kijken voor een setje ubiquite van 3 en deze door het huis plaatsen, als het goed is hebben deze ieders een Poe adapter erbij zitten.
Ziggo modem in bridge modes en daarachter je Asus router.
Deze alles laten regelen en eventueel bij gebrek aan poorten een simpele 5 of 8 poorts switch plaatsen.(eventueel met Poe als die ubiquite geen adapters heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 11:41
mr_evil08 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:39:
Vreemde manier, nieuwbouwhuis en modem in de kelder?
Ik zou dat ding meteen terug in de meterkast maken waar het hoort, en daaruit met UTP kabels elders werken.
TS geeft nergens aan dat het een nieuwbouwwoning betreft.

Ik zou het modem in de meterkast plaatsen en dan een kabel trekken naar de kelder alwaar op een switch alle kabels ingeplugd worden en dan de asus als ap ophangen op de 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Topicstarter
ykaenS schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:48:
[...]

TS geeft nergens aan dat het een nieuwbouwwoning betreft.

Ik zou het modem in de meterkast plaatsen en dan een kabel trekken naar de kelder alwaar op een switch alle kabels ingeplugd worden en dan de asus als ap ophangen op de 1e verdieping.
Is inderdaad geen nieuwbouwwoning. Was dat maar zo...
Jouw idee is op zich ook niet gek. De coax komt echter ook binnen in de kelder, ik zou dan een coax kabel naar boven moeten trekken naar de meterkast.

Ik heb nu de Asus router op zolder aangesloten als AP, zelfde SSID als de Ziggo modem in de kelder. Tot nu toe gaat het goed, even in de gaten houden.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 11:41
kevlar01 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:24:
[...]

De coax komt echter ook binnen in de kelder, ik zou dan een coax kabel naar boven moeten trekken naar de meterkast.
Je zou ook het AOP kunnen laten verplaatsen naar de meterkast door Ziggo.

[ Voor 15% gewijzigd door ykaenS op 13-08-2019 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kevlar01 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:41:
De coax aansluiting komt binnen in de kelder, hier hangt nu ook het Ziggo modem. Het bereik is echter niet al te best, zoals je je kan voorstellen.
Al je vragen hangen samen met je doel. Wat wil je bereiken?
- Groot bereik (afstand waarover je contact kan maken)
- Goede dekking (frequentie waaop je verbinding maakt)

De meeste mensen willen beiden. Maar bereik en dekking hangen met elkaar samen omdat een groot bereik wordt behaald in 2.4GHz en een goede dekking in 5GHz.

Voor je gaat (laten) boren en zagen: heb je de Asus al eens op de BG en 1e verdieping geplaatst en gemeten hoe de RSSI in dBm door je woning is? Een RSSI dichter bij 0 is beter, -70 dBm is de ondergrens van een redelijk signaal. De RSSI is afhankelijk van het apparaat waarmee je meet i.v.m. antennebouw.

Zet de Asus eerst op de plek waar je het handigste vindt en verplaats dan om te kijken hoe het signaal zich gedraagt. Hoog is meestal beter dan laag.
De vorige eigenaar heeft een aantal vaste UTP verbindingen aangelegd (bij televisie begane grond 2 stuks, en op 1e verdieping 2 aansluitingen, 1 in slaapkamer, 1 in kantoor). Deze kabels komen ook uit in de kelder.
Die heeft dus bekabeld gewerkt en/of (een) access point(s) opgehangen.

Een nadeel van veel kelders is overigens ook de luchtvochtigheid. Je electronica corrodeert/slijt sneller. Dit hannt uiteraard af van de klimaatbeheersing in de kelder.
1. Het Ziggo Modem in bridged modus zetten (...) Voor zover ik weet kan ik als ik het modem in bridged mode zet, niet de rest van de poorten gebruiken.
Het is een misvatting dat een Ziggo router in bridge moet als je een Asus of iets vergelijkbaars wilt aansluiten.

De meeste nieuwe Asus routers kunnen als access point worden geconfigureerd (zie handleiding).

Wil je of kan dat niet, dan blijft de Asus een NAT router. Je krijgt dan een dubbel NAT opstelling als de Ziggo ook als router staat ingesteld. De apparatuur aangesloten op de Asus zijn dan niet zichtbaar voor de apparatuur aangesloten op de Ziggo. Er ontstaat dus een vorm van netwerksegmentatie. Of dat een probleem is, hangt af van je netwerkgebruik. Waarvoor wil je die bedrade aansluiten op de Ziggo router gaan gebruiken?

Behalve de switch poorten verlies je ook het access point van de Ziggo. Of dat veel uitmaakt vanuit de kelder weet ik niet, maar kan misschien net het verschil maken als de Asus op de 1e verdieping komt.
5. Op poort 1 van het Ziggo modem een domme 8 poorts switch aansluiten, daar alle kabels op aansluiten. Vervolgens 1 kabel omhoog naar de meterkast en daar het Ziggo modem aansluiten.
:? Zoals ik het nu lees heb je in deze situatie twee Ziggo routers? Je bedoelt denk ik Asus in de meterkast.
Hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken?
- Stel eerst een doel (dekking en bereik, wat moet er bedraad en waarom?)
- Dan vaststellen of je Asus+Ziggo dit kan
- Zo ja: klaar! 8)
- Zo nee: wat werkt er niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:59:
[...]

Al je vragen hangen samen met je doel. Wat wil je bereiken?
- Groot bereik (afstand waarover je contact kan maken)
- Goede dekking (frequentie waaop je verbinding maakt)

De meeste mensen willen beiden. Maar bereik en dekking hangen met elkaar samen omdat een groot bereik wordt behaald in 2.4GHz en een goede dekking in 5GHz.

Voor je gaat (laten) boren en zagen: heb je de Asus al eens op de BG en 1e verdieping geplaatst en gemeten hoe de RSSI in dBm door je woning is? Een RSSI dichter bij 0 is beter, -70 dBm is de ondergrens van een redelijk signaal. De RSSI is afhankelijk van het apparaat waarmee je meet i.v.m. antennebouw.

Zet de Asus eerst op de plek waar je het handigste vindt en verplaats dan om te kijken hoe het signaal zich gedraagt. Hoog is meestal beter dan laag.

[...]

Die heeft dus bekabeld gewerkt en/of (een) access point(s) opgehangen.

Een nadeel van veel kelders is overigens ook de luchtvochtigheid. Je electronica corrodeert/slijt sneller. Dit hannt uiteraard af van de klimaatbeheersing in de kelder.

[...]

Het is een misvatting dat een Ziggo router in bridge moet als je een Asus of iets vergelijkbaars wilt aansluiten.

De meeste nieuwe Asus routers kunnen als access point worden geconfigureerd (zie handleiding).

Wil je of kan dat niet, dan blijft de Asus een NAT router. Je krijgt dan een dubbel NAT opstelling als de Ziggo ook als router staat ingesteld. De apparatuur aangesloten op de Asus zijn dan niet zichtbaar voor de apparatuur aangesloten op de Ziggo. Er ontstaat dus een vorm van netwerksegmentatie. Of dat een probleem is, hangt af van je netwerkgebruik. Waarvoor wil je die bedrade aansluiten op de Ziggo router gaan gebruiken?

Behalve de switch poorten verlies je ook het access point van de Ziggo. Of dat veel uitmaakt vanuit de kelder weet ik niet, maar kan misschien net het verschil maken als de Asus op de 1e verdieping komt.

[...]

:? Zoals ik het nu lees heb je in deze situatie twee Ziggo routers? Je bedoelt denk ik Asus in de meterkast.

[...]

- Stel eerst een doel (dekking en bereik, wat moet er bedraad en waarom?)
- Dan vaststellen of je Asus+Ziggo dit kan
- Zo ja: klaar! 8)
- Zo nee: wat werkt er niet?
Thnx voor je uitgebreide antwoord. Ik wil inderdaad (vooral boven), beter bereik/dekking. Op zich heb ik dat nu ook bereikt door de Asus router boven te plaatsen.
Gisteren een test gedaan, toen kreeg ik met mn telefoon een bereik van ongeveer -60 dB (ikzelf op 1e verdieping, router op zolder). Niet om over naar huis te schrijven, maar een speedtestje gaf wel veel betere resultaten dan via het Ziggo modem.

Ik denk dat het zo een tijdje aankijk. Dat er dubbel geNAT wordt is voor mij niet direct een probleem. In 1e instantie gaat het erom dat ik internet heb. Heb uiteindelijk de Ziggo router ook niet in bridge modus hoeven zetten (dit is alleen nodig als ik de Asus router als enige router zou gebruiken).

Ben het met je eens m.b.t. relatieve luchtvochtigheid in de kelder. Heb er nu een vochtvreter liggen, maar heb niet het idee dat het veel helpt. Beter zo min mogelijk elektronische apparatuur daar....

Had een tijdje terug de coax kabel gestript, hierdoor lagen er kleine 'shavings' van ijzerdraad in mijn kelder. Een week later waren deze compleet verroest.
Pagina: 1