Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-10 21:54
Hallo luitjes!

Voor mijn vrouw d'r verjaardag wil ik haar een kalibratie tool geven, aangezien ze vaak klaagt dat de kleuren op de afdrukken niet echt overeen komen met haar monitor, ze gebruikt de BenQ SW2700PT.

Aangezien ik totaal niet in de fotografie zit en haar natuurlijk ook niet ga vragen welke ze wil hebben ( het moet natuurlijk een verassing blijven :9 ) hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met welke ik het beste kan aanschaffen.

Ik had een bedrag van ongeveer 200 euro in gedachten en degene die het vaakst naar voren komt is de SpyderX Pro van Datacolor. Maar is dit de beste voor het geld wat er te krijgen is?

Graag hoor ik van jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Interessant dat die het vaakst naar voren komt. Hoe goed die nieuwe Spyder is wet ik niet, ook of er iets is veranderd in de spoftware weet ik niet.

Ik had indertijd gekozen voor een Xrite i1 Display Pro, omdat het voor het geld OK hardware was, met brede softwareondersteuning. Dat apparaat is nog steeds op de markt, maar hoe het zich verhoudt tot andere op dit moment weet ik gewoon niet.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 12:04
Wat heb je zelf al gevonden? ;) Als ik de monitor google kom ik op de specificatiepagina van benq uit, waar ze de volgende ondersteuning voor kalibratietooling aangeven: Datacolor Spyder 5, Datacolor Spyder 4, ColorMunki Photo, X-Rite i1 studio, X-Rite i1 Display Pro, X-Rite i1 Pro 2, X-Rite i1 Pro.

Een stapje terug is natuurlijk de vraag of het niet ook aan de afdrukken kan liggen: je beschrijft immers het verschil tussen die twee, maar niet hoe het afdrukproces loopt. Als ze dat huis-tuin-keuken-stijl doet of bij de Hema, acht ik de kans dat het daar fout gaat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zijn inderdaad allerlei oorzaken anders dan calibratie van de monitor die tot verschillen tussen bedoeling en afdruk kunnen leiden, dus of een calibratietool de oplossing van het probleem zou zijn, is nog maar de vraag.

[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Aan de afdrukken kan het eigenlijk niet liggen, althans het zou niet mogen, daar ze dit laat doen bij een professionele fotograaf. Als je ze laat afdrukken bij de Hema of Kruidvat dan kan ik het mij inderdaad goed voorstellen dat er verschil in zit, maar dat is hier dus niet van toepassing :)
vegetoot schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:00:
Wat heb je zelf al gevonden? ;) Als ik de monitor google kom ik op de specificatiepagina van benq uit, waar ze de volgende ondersteuning voor kalibratietooling aangeven: Datacolor Spyder 5, Datacolor Spyder 4, ColorMunki Photo, X-Rite i1 studio, X-Rite i1 Display Pro, X-Rite i1 Pro 2, X-Rite i1 Pro.

Een stapje terug is natuurlijk de vraag of het niet ook aan de afdrukken kan liggen: je beschrijft immers het verschil tussen die twee, maar niet hoe het afdrukproces loopt. Als ze dat huis-tuin-keuken-stijl doet of bij de Hema, acht ik de kans dat het daar fout gaat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik kan het gebruik van schermcalibratie alleen maar toejuichen, dit is voor kleurechte bewerkingen essentieel. Ik heb zelf ervaring met de Datacolor Spyder 4 en de X-Rite i1 Display Pro. Beiden doen prima hun werk maar ik vond de interface van de Spyder wat beter voor beginners. i1 Display Pro was volgens mij iets sneller.

Momenteel doe ik niet zoveel meer met fotografie en ben geswitched naar Linux en heb nooit de moeite genomen om daar de i1 aan de praat te krijgen. Geen idee of dat kan.

offtopic:
@dropkikker Je quote verkeerd om :o

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 12-08-2019 13:10 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Room42 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:09:
Ik kan het gebruik van schermcalibratie alleen maar toejuichen, dit is voor kleurechte bewerkingen essentieel. Ik heb zelf ervaring met de Datacolor Spyder 4 en de X-Rite i1 Display Pro. Beiden doen prima hun werk maar ik vond de interface van de Spyder wat beter voor beginners. i1 Display Pro was volgens mij iets sneller.

Momenteel doe ik niet zoveel meer met fotografie en ben geswitched naar Linux en heb nooit de moeite genomen om daar de i1 aan de praat te krijgen. Geen idee of dat kan.

offtopic:
@dropkikker Je quote verkeerd om :o
Ik denk dat er voldoende tools die de i1 ondersteunen, anders kun je conform aanwijzingen het scherm het beste afstellen en vervolgens via een windows pc de i1 gebruiken om een profiel te genereren en deze in Linux te zetten ;)

De Spyder vind ik niet per se uitsluitend voor beginners, de software is toch best prima. Ik ken de i1 display niet, alleen de i1 spectraalmeters, die zijn sowieso extreem goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
PageFault schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:18:
[...]

Ik denk dat er voldoende tools die de i1 ondersteunen, anders kun je conform aanwijzingen het scherm het beste afstellen en vervolgens via een windows pc de i1 gebruiken om een profiel te genereren en deze in Linux te zetten ;)
Ja, zoiets had ik ook bedacht; met Windows het kleurenprofiel maken en dan kijken of ik die in Linux kan gebruiken. Echter nooit aan toegekomen. ;)
De Spyder vind ik niet per se uitsluitend voor beginners, de software is toch best prima. Ik ken de i1 display niet, alleen de i1 spectraalmeters, die zijn sowieso extreem goed.
Ik zeg ook niet dat de software (te) basic is maar de wizard vond ik makkelijk(er) uit te leggen aan vrienden zonder kennis van zaken. :P

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 13:15
Ik vond de volgende video wel interessant en geeft je een idee wat het probleem is.
(Het is moeilijk om de kleur die je op papier ziet hetzelfde te krijgen als op de scherm )

YouTube: Color isn't what you think.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
ArgyllCMS (evt met DisplayCAL) is beschikbaar op diverse platformen (Windows, Linux, macOS...), Gnome en KDE hebben ook wat ondersteuning van profielen etc...
dropkikker schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:51:
Aan de afdrukken kan het eigenlijk niet liggen, althans het zou niet mogen, daar ze dit laat doen bij een professionele fotograaf. Als je ze laat afdrukken bij de Hema of Kruidvat dan kan ik het mij inderdaad goed voorstellen dat er verschil in zit, maar dat is hier dus niet van toepassing :)
...
Dan nog zijn allerlei andere mogelijkheden denkbaar trouwens. Als je meer inzicht zou kunnen geven in wat je vrouw precies doet etc, kan men wellicht beter advies geven.

Maar met een i1 Display Pro of SpyderX Pro zal je ongetwijfeld geen verkeerd product kopen, als het om schermcalibratie gaat. (je kan inderdaad ook even kijken of de bij de monitor geleverde software bepaalde (in)compatibiliteiten heeft, dat kan zeker zinvol zijn). De spoeling wordt trouwens steeds dunner op calibratie-leveranciersgebied Basiccolor(leverde o.a de software voor NEC naast eigen hard en software) is ook alweer failliet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 14:14
Erazher schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:31:
Ik vond de volgende video wel interessant en geeft je een idee wat het probleem is.
(Het is moeilijk om de kleur die je op papier ziet hetzelfde te krijgen als op de scherm )

YouTube: Color isn't what you think.
Het is niet moeilijk, maar onmogelijk, alleen al omdat de print gaat over gereflecteerd licht en het scherm over uitgestraald licht. Dat blijft altijd een hele andere beleving!

Met (dure) tools kun je het dichterbij brengen, maar verschil zal er altijd blijven bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dropkikker
Nou, ondertussen weer aardig wat reviews gelezen en filmpjes bekeken en ik ga voor de i1 Display Pro, deze is wel iets duurder dan de Spyder X pro, maar krijgt ook betere reviews :)

Luitjes bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
dropkikker schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:27:
Nou, ondertussen weer aardig wat reviews gelezen en filmpjes bekeken en ik ga voor de i1 Display Pro, deze is wel iets duurder dan de Spyder X pro, maar krijgt ook betere reviews :)

Luitjes bedankt!
Prima keus lijkt me, het apparaat is met de meeste calibratiesoftware compatibel, en werkt prima.

Laat eventueel nog wel weten hoe het cadau in de smaak valt en of het probleem ermee is opgelost, dat zou ik tenminste nog wel leuk en interessant vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 21-08-2019 17:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 19:33
Ik heb lange tijd met een SpyderExpress gewerkt, maar met de koop van een Wide Gamut display was ik toe aan een nieuwe tool. Het is een X-Rite i1 Display Pro geworden, die ik gebruik icm DisplayCal (zowel onder Windows als Linux beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
DinoBe schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:52:
... DisplayCal (zowel onder Windows als Linux beschikbaar. ...

En ook macOS. DisplayCAL is de interface die ik ook voor ArgyllCMS gebruik, prima software.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 23-08-2019 12:55 ]

Pagina: 1