Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

gebruikte closed loop: hergebruik?

Pagina: 1
Acties:

• Waterbeesje
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08-03 21:43

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Begin 2014 heb ik een computer opgebouw op basis van een AMD A10-5800k.
Hierin heb ik een waterkoeler met closed loop gestopt. Ben even kwijt welke het precies is, maar volgens mij een Cooler Master Seidon. Vooral omdat de airflow niet optimaal was in de kast en met de WC de warmte op het juiste punt direct naar buiten kon worden geblazen.

Dit systeem heb ik in 2016 aan een maat gegeven omdat zijn Pentium D toch ècht niet lekker meer mee kwam en ik zelf wat anders ging halen (op luchtkoeling).

Dit was mijn eerste en tot op heden ook laatste ervaring met WC en daarmee heb ik geen enkele referentie op betrouwbaarheid en hoe goed het nu eigenlijk blijft na jaren trouwe dienst.

Die maat heeft een andere computer aangeschaft en gaat de oude A10-computer terug aan mij geven. De computer werkt naar zijn zeggen nog gewoon prima.

Nu vraag ik mij af of de waterkoeler na bijna zes jaar nog als betrouwbaar mag worden gezien. Gezien het een closed loop is, zou deze dicht moeten zijn en dus geen onderhoud behoeven, maar ik heb *ergens gelezen dat deze wel eens een beetje vocht kunnen verliezen en daardoor niet meer genoeg presteren.

Is dit waar? Zo ja: dit te testen, anders dan gewoon aanzetten en temperatuur in de gaten houden?

Eventuele vergelijking zal ik tzt kunnen doen: ik heb een tweede systeem draaien met hetzelfde geheugen, moederbord en processor, maar dan op luchtkoeling en een paar extra hdd's.

Op 10 MHz blijven steken...

• Yorick90
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 01-02 18:34
Waterbeesje schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:41:

Nu vraag ik mij af of de waterkoeler na bijna zes jaar nog als betrouwbaar mag worden gezien. Gezien het een closed loop is, zou deze dicht moeten zijn en dus geen onderhoud behoeven, maar ik heb *ergens gelezen dat deze wel eens een beetje vocht kunnen verliezen en daardoor niet meer genoeg presteren.

Is dit waar? Zo ja: dit te testen, anders dan gewoon aanzetten en temperatuur in de gaten houden?
Volgens mij gewoon een broodje aap verhaal. Vocht kan niet ontsnappen uit een closed loop, dan wordt het gewoon gezien als lekkage. Ik weet niet wat voor systeem je nu gebruikt**, maar je kan het altijd proberen te hergebruiken.

**= let wel, een 120mm radiator is klein voor een hedendaagse CPU, als het een lage TDP heeft zal het wel loslopen, maar hogere TDP's zal het mogelijk wel aardig warm worden.
Maar dan als nog kan je het gewoon proberen; je merkt het dan vooral bij langdurig gebruik dat de vloeistof steeds warmer wordt (en de warmte dus niet voldoende afdraagd aan de omgeving), maar even booten op weinig tot geen belasting is voor de CPU niet schadelijk. Stap voor stap :)

• Waterbeesje
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08-03 21:43

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Yorick90 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:01:
[...]
Volgens mij gewoon een broodje aap verhaal. Vocht kan niet ontsnappen uit een closed loop, dan wordt het gewoon gezien als lekkage. Ik weet niet wat voor systeem je nu gebruikt**, maar je kan het altijd proberen te hergebruiken.

**= let wel, een 120mm radiator is klein voor een hedendaagse CPU, als het een lage TDP heeft zal het wel loslopen, maar hogere TDP's zal het mogelijk wel aardig warm worden.
Maar dan als nog kan je het gewoon proberen; je merkt het dan vooral bij langdurig gebruik dat de vloeistof steeds warmer wordt (en de warmte dus niet voldoende afdraagd aan de omgeving), maar even booten op weinig tot geen belasting is voor de CPU niet schadelijk. Stap voor stap :)
Broodje aap verhaal, klinkt goed :)

En wat betreft de processor: met een goeie fan er op, is de A10-5800k bij mij nooit warmer geworden dan 50'c. Nu ben ik geen zware gamer, maar DVD's converteren heb ik er wel mee gedaan Dat geeft ook (eventjes) een mooie 100% load.

Op 10 MHz blijven steken...

• rdejongjr
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:47
na 5+jaar wel hogere kans op lekkage/blokkade, ze gebruiken in die aio kitjes namelijk een aluminium radiator met een koperen blok, dr zit wel koelmiddel met anti-corrosie in hoor maar vertrouwen doet ik het niet na een lange tijd.
Leuk voor een simpel niet kostbaar systeem of een experiment maar niet meer voor 24/7 gebruik in mijn boekje.
(zelf een corsair na ~4 jaar dichtgeslibde pomp/blok diverse klanten met diverse merken hetzelfde euvel )

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True