Ik heb zelf een maand geleden de keuze gemaakt om 3 dagen in de week te gaan werken (werkte er 5, 40u). De reden is om mezelf weer op te laden na een stressvol jaar (3 weken vakantie heeft niet mogen baten), en om te ontdekken wat ik leuker vind dan een software prototype development job op kantoor van een groot bedrijf.
Mijn motivatie ligt al langer laag, en mijn idee is dat het ligt aan het gebrek aan zingeving: het oplossen van een "echt" probleem, en iemand blij mee maakt.
Ik merk dat wanneer ik software development vacatures en de bedrijfsprofielen lees, dat ik daar niet warm voor loop. Veel van het werk lijkt op 13-in-een-dozijn-standaard-bedrijfsprocessen-ontwikkeling.
Daarbij gaat software ontwikkeling ook steeds trager en trager: het duurt heel lang (ordegrootte minimaal een jaar) voordat je wat bij een eindgebruiker hebt. Dat heeft veel te maken met het bedrijf en de sector waar ik werkzaam ben.
Wat ook speelt is dat ik creativiteit mis in mijn dagelijkse werk. Ik noem software ontwikkeling wel eens "sorteren voor gevorderden": files/code sorteren, functies/classes sorteren, funcionaliteit sorteren, en dat trucje heb ik wel een beetje gezien. Voor software ontwikkeling heb je redelijk wat discipline en structuur nodig en dat kost mij mentaal veel energie.
In tegenstelling tot
meer intelectuele uitdaging in de dagelijkse werkzaamheden, zoek ik het in de hoek van
minder intelectuele uitdaging met meer creativiteit. Wat ik wil is werk wat eenvoudiger is in de uitvoering, zodat ik mentaal meer energie kan steken in het creatieve aspect.
Mijn nieuwe richting voor nu is om tijd te investeren in het leren van de traditionele "crafts": hout- en ijzer-bewerking. De visie is om kleine custom projectjes te gaan doen waar ik al die vaardigheden in kan zetten en creatieve oplossingen kan maken, misschien in combinatie met wat electronica en software.
Nu lees ik in deze thread ook tips om bij defensie te gaan kijken, en nu merk ik dat dat mij nu triggered om daar ook eens over na te denken.