leidingdiameters itho qualityflow + HRU 350 ECO

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07:41
Hallo,

Ik heb op het forum al enorm veel info kunnen vinden over qualityflow installaties, hier is denk ik meer kennis dan waar dan ook op internet.

Ik heb dus de HRU 350 ECO gekocht in combinatie met de DF/QF basisset en 12 kleppen (2 voor op de plank).

Volgende week gaan we verbouwen, de slaapverdieping word uitgebouwd op de uitbouw beneden en er komen 2 slaapkamers bij.
De gemeente eiste een ventilatieberekening voor de 2 slaapkamers in de uitbouw.
Het gaat om een jaren 30 woning zonder enige vorm van ventilatie, die in 2010 volledig van binnen uit geïsoleerd is. Het leek ons dus verstandiger om het hele huis te voorzien van ventilatie.

Nu heb ik itho zelf gebeld, en zij adviseren 125mm spirobuis. maar de aansluitingen op de plenumbox zijn veel kleiner.

Volgens de berekening die ik heb moet ik het volgende ventileren:

Slk1 - 7 l/s = 25.2 m3/h toevoer
Slk2 - 10 l/s = 36 m3/h toevoer
Slk3 - 10 l/s = 36 m3/h toevoer
Slk4 - 7 l/s = 25.2 m3/h toevoer
Badk - 14l/s = 50.4 m3/h afvoer
toilet1 - 7 l/s = 25.2 m3/h afvoer
cvkast - 11l/s = 39.6 m3/h afvoer
toilet2 - 7 l/s = 25.2 m3/h afvoer
Keuken - 42 l/s = 151.2 m3/h afvoer
Woonk. - 7 l/s = 169.2 m3/h toevoer

Nu werkt de itho qualityflow andersom, dus bovenstaande word allemaal afvoer.
In de hal boven en in de woonkamer komt in een inblaasopening.

Ik vind op internet dat de luchtsnelheid onder de 4m/s moet zijn.
Hier bereken ik de luchtsnelheid KLIK
Met 100mm spirobuis heb ik bij 25 m3/h een luchtsnelheid van 0.88m/s
En bij 36 m3/h een luchtsnelheid van 1.27m/s
Zelfs de 50,4 m3/h zit op 1.78m/s.
De keuken zou net moeten kunnen met 125mm (3.4m/s) en woonkamer 3.83m/s

Nu denk ik dus met spirobuis 100 in de slaapkamers wel weg te komen (qua afzuiggeluid)
In de keuken, woonkamer en hal inblaas doe ik er denk ik verstandig aan om voor 160mm te gaan.

Neem ik hier de juiste beslissing, of raden jullie uit ervaring aan om toch echt voor 125mm te gaan in de slaapkamers?

Mvg,
Frank Blom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat zegt Itho zelf?
Volgensmij raden ze sowieso af om af te stappen van het centrale inblazen, zodra je meerdere inblaaspunten maakt is principe van QF weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
degene die ik aan de telefoon had zei dat je met 125 moet aansluiten op de plenumbox, en 125 naar de kamers moest leggen. Zonder verdere onderbouwing en weet van de aantal m3 lucht die afgevoerd moet worden volgens de berekening. De grap is dat 125mm buis niet op de plenumbox past, wel 100mm spirobuis of ventilatieslang (waar ik geen fan van ben).

In de berekening die ik heb word in elke ruimte gesproken van toevoer.
Enkel de natte ruimtes en keuken afvoer.
Ik ga overal afvoeren ivm de QF/DF, en centraal in de hal boven lucht aanvoeren.
Die buis laat ik doorlopen tot in de woonkamer, en creëer daar ook een toevoer.
Dit in verband met dat mijn slaapverdieping afgesloten is van de woonkamer.
(tussendeuren met valdorpel etc)

Toevoer 1 hal boven
Afvoer alle 4 de slaapkamers
Afvoer wc
Afvoer badkamer
Afvoer cv kast

Toevoer 2 woonkamer
Afvoer woonkamer
Afvoer keuken
Afvoer wc

Heb gevonden dat je maximaal 4m/s door een buis moet willen doen.
Liever lager.
Dus zal het uitrekenen op 2m/s, denk dat het dan wel goed zit.

Las ook dat het meeste geluid vanuit de toevoerroosters komt, BLB4 heeft 2 dempers achter elkaar geplaatst om dit tegen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:20
Er zijn tegenwoordig veel mooiere anti-statische en anti-bacteriële kunststof ventilatieleidingen. Heb je echt Itho aan de lijn gehad? Want inderdaad is de plenumbox kleiner dan dat.

Overigens bij grotere hoeveelheden worden er meerdere afzuigventielen in de ruimte geplaatst.

Let wel dat je toevoer de overloop/gang in wel de capaciteit van al die ruimtes moet hebben, dus daar kan een vrij groot inblaasrooster nodig zijn, evenals een overloopvoorziening van hal naar bv de woonkamer voor als de haldeur dichtzit. De 2cm onder de deur is vaak niet voldoende bij deze luchthoeveelheden voor de woonkamer/keuken.

@FrankBlom de standaard ventilatieberekening die je hebt is waarschijnlijk een systeem C. QF is een WTW (systeem D).

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 13-08-2019 09:34 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-06 23:21
Hier wel Ubbink Air Exellent gebruikt. Die passen direct met de bijpassende rubbers en klemringen.
Volgens mij past Hybalans Plus van Burgerhout ook.

Spirovent 125 direct aansluiten op het plenum gaat inderdaad fysiek niet passen. Misschien dat er ook verlopen zijn van Plenumklep naar 100 maar je zit al snel te tobben met maatwerk verloopjes en voor je het weet heb je een Frankenstein-constructie. Bovendien blijf je alsnog zitten met de +/- 76mm binnendiameter van die kleppen/uitgangen.

Voor de inblaas zou ik een stelklep plaatsen tussen de woonkamer en slaapkamer zodat het debiet nog enigszins regelbaar is. Beetje over en onderdruk zal je blijven houden omdat er per ruimte kan worden afgezogen. Denk aan de voldoende demping direct voor de inblaasopeningen. Diameter van 160 is prima, de aansluiting vanaf de HRU is 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Señor Sjon

Ja heb itho gebeld, maar dat is alweer een jaar terug, toen we zouden starten met verbouwen.
Maar waarom dat een jaar uitgesteld is, is een heel verhaal.
Ze zei toen iets als dat ik na de plenum zsm moest verlopen naar 125, dacht ivm geluid.

Inderdaad de berekening is van type C
Maar ik heb een type D gekocht, omdat ik dus geen lelijke roosters wil in de ramen.
Het is een jaren 30 huis, en vind dat echt niet passen bij de uitstraling van het huis.
Ook de bestaande ramen allemaal vervangen omdat er roosters in moeten was ook geen optie.

Wilde de inblaas pijp gewoon aftakken met een T of Y stuk en dan 2 inblaas openingen (hal en woonkamer) , lijkt me dat dit op natuurlijke wijze wel verdeeld over de ruimtes.

@GeoStax

Ik heb wel gekeken naar de Ubbink Air Exellent en de burgerhout hybalans maar die zijn maar 75mm.
Het zou moeten kunnen, maar ik kon niet echt ervaringen vinden.
Wel had ik ergens gelezen dat het lastiger is om schoon te maken.
Ook heb je in een aantal gevallen dubbele of nog meer slangen per ruimte liggen.
Voor de slaapverdieping zou het wel ideaal zijn, de slangen zijn makkelijker weg te stoppen in de hoeken onder het dak op de vliering.

Maar jij hebt het dus ook met QF/DF.
Hoe zijn de ervaringen wat betreft geluid?
Ubbink heeft wel een onwijs mooie reken tool op hun site staan.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 14-08-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:20
Als ze anti-statisch en anti-bacterieel zijn dan blijft er sowieso minder troep in zitten dan een blikken buis. En je kan toch met een kokertje naar beneden via de slaapkamers? Ik zou alles achter de knieschotten leggen en dan naar beneden prikken voor woonkamer/keuken. Zelf wil ik het ook zo gaan doen op den duur, alleen ik moet door massief beton heen van 1e naar bg...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-06 23:21
Qua geluid heb je in de praktijk het meeste last van de HRU unit zelf. Die hangt hier in een geïsoleerde kast maar daar komt soms toch een resonantie vanaf. Al helpt het ook om wat te spelen met die potmetertjes om de toerentallen aan te passen.
Op vol vermogen (douchen/koken) hoor je hem duidelijk zuigen, het inblaasgeluid valt eigenlijk niet op met een fatsoenlijk rooster+demping. Ook buiten kan je hem dan flink horen blazen.
Die dubbele slangen zie ik trouwens niet werken achter 1 klep, dat lijkt me alleen voor 'niet qualityflow'-systemen.

Schoonmaken van de ronde ubbinks gaat heel makkelijk met een lange roterende borstel, die je ook voor spiralo gebruikt (in een andere maat). Je kan die flexbuizen trouwens ook prima losklikken om schoon te maken mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Pagina: 1