✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Moederbord dan ook naar een AM4 bordje, geen BIOS update nodig om met de 3600 te werken en heeft alles dat je nodig hebt. CPU koeler eruit gelaten want AMD levert degelijke koelers in tegenstelling tot Intel.
Voor de rest een RX5700, die is een stuk beter dan de 2060 voor minder geld. Wel even wachten op de custom cooler varianten, die gaan deze week normaal uitkomen. Je hebt niet vermeld op welke resolutie/refresh rate je vriend speelt, maar deze kan 1440p op 60fps trekken of 1080p op hogere framerates.
Voor de voeding is 550 watt meer dan voldoende (ook als je voor intel gaat).
Ook zit er een 1TB NVMe SSD in. Dit is normaal gezien voldoende, anders kan je het nog altijd uitbreiden met het nodige volume. Als het is om games op te zetten, pak aub geen HDD maar een SSD, de prijs is niet zo veel meer en de performance is een heel stuk hoger. Tussen degelijke SSD en dure SSD's zit dan weer minder performance increase.
RAM is ook een goedkoper setje dat even goed met Ryzen werkt en goed OC'ed als je het wil doen.
Kast is subjectief, kan je zelf zien wat je wil. Meshify C krijgt over het algemeen wel goede reviews en is zeker een van de betere in zijn prijsklasse. Andere optie is de H500 of H510 van NZXT of de Define C van Fractal Design.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 205,- | € 205,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk MAX | € 109,- | € 109,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6 | € 360,- | € 360,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C | € 73,- | € 73,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK | € 80,65 | € 80,65 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M V2 | € 65,99 | € 65,99 |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 100,95 | € 100,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 994,59 | ||
Als je toch bij Intel wil blijven, pak dan de pricewatch: Intel Core i5-9600KF Boxed die momenteel voor 195€ te verkrijgen is. Die heeft geen iGPU maar je gaat toch een dedicated GPU willen om te gamen dus dat maakt niks uit. Voor de rest hetzelfde als de 9600K.
Steek die op een pricewatch: Gigabyte Z390 Gaming X zodat je hem kan overclocken, anders is de 9600KF een beetje onnozel (minder performance dan Ryzen terwijl je evenveel betaald).
Bedankt voor je reactie, ik ga hem even in elkaar zetten op alternate.
Moet eerlijk zeggen dat ik zelf altijd meer voor intel ging, maar als hier het advies komt dat amd momenteel beter is voor gamen geloof ik dat direct. Er is namelijk veel veranderd wat ik niet weet
Mijn maat heeft ook nog geen beeldscherm aangeschaft, ik zelf keek een beetje naar de full HD resoluties.
Heb de videokaart uitgezocht op basis van een benchmark op hardware.info, daar was alles bijna groen vergeleken met de geteste videokaarten.
EDIT: MSI B450 Tomahawk MAX is niet aanwezig op alternate.

Kan mijn maat met uw setup jaren vooruit en games die nog uitkomen soepel spelen?
De setup, kom op alternate duurder uit
[ Voor 20% gewijzigd door G_Dragon op 12-08-2019 11:22 ]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Voeding is pure overkill, ook zou ik een NVMe SSD nemen i.p.v. Sata.G_Dragon schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:07:
@Riddled
Moet eerlijk zeggen dat ik zelf altijd meer voor intel ging, maar als hier het advies komt dat amd momenteel beter is voor gamen geloof ik dat direct. Er is namelijk veel veranderd wat ik niet weet
Mijn maat heeft ook nog geen beeldscherm aangeschaft, ik zelf keek een beetje naar de full HD resoluties.
Heb de videokaart uitgezocht op basis van een benchmark op hardware.info, daar was alles bijna groen vergeleken met de geteste videokaarten.
[Afbeelding]
Kan mijn maat met uw setup jaren vooruit en games die nog uitkomen soepel spelen?
De setup, kom op alternate duurder uitWil wel graag alles bij 1 bedrijf bestellen.
[Afbeelding]
Beide producten door @Riddled aangeraden zijn i.m.a.o. betere opties dan je momenteel geselecteerd hebt bij Alternate.
Linkjes naar Alternate:
Voeding: https://www.alternate.nl/...Voeding&utm_term=TN5V6T00
SSD: https://www.alternate.nl/...duct/1480340?event=search
Bedankt voor je reactie, ik neem zijn setup zeker mee.Vinny1994 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:28:
[...]
Voeding is pure overkill, ook zou ik een NVMe SSD nemen i.p.v. Sata.
Beide producten door @Riddled aangeraden zijn i.m.a.o. betere opties dan je momenteel geselecteerd hebt bij Alternate.
Linkjes naar Alternate:
Voeding: https://www.alternate.nl/...Voeding&utm_term=TN5V6T00
SSD: https://www.alternate.nl/...duct/1480340?event=search
Loop alleen tegen het probleem aan dat er geen levertijd bij de SSD & het moederbord zijn..
Wacht dan nog even op de MAX, die is ook nog maar pas beschikbaar. Kan je ook kijken voor de custom cooler 5700's ipv de blower, die zijn wat stiller en waarschijnlijk een beetje sneller doordat ze minder warm worden wegens betere koeling.G_Dragon schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:07:
@Riddled
[Afbeelding]
De setup, kom op alternate duurder uitWil wel graag alles bij 1 bedrijf bestellen.
[Afbeelding]
Als je echt voor 1080p@60fps gaat, kan je eventueel een 1660 Ti kiezen. Die is goedkoper dan de RX 5700 maar je verliest dus ook wel een goede 20-30% performance. Nog steeds genoeg voor 1080p@60fps op ultra in de meeste (of alle huidige) games, maar dus iets minder future proof. Ook als je hogere frames wil (1080p schermen zijn er tegenwoordig voldoende met meer dan 60Hz) gaat een 1660Ti niet voldoende zijn als je op hoogste settings wil spelen.
Je moet een beetje zien wat je wil uitgeven aan je scherm en GPU. Kijk ook naar de reviews, en goede verzameling staat hier: https://www.reddit.com/r/...5700_xt_meta_review_5130/
Dit moederbord bedoelde u toch? https://www.alternate.nl/...duct/1467439?event=search
Ik denk dat uw setup wel erg mooi is voor gaming en ook een redelijke prijs, ik kijken waar ik alle onderdelen kan bestellen. Bij alternate zijn alleen het moederbord en de behuizing niet bestelbaar.
Hmm, dat is inderdaad minder...G_Dragon schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:29:
[...]
Loop alleen tegen het probleem aan dat er geen levertijd bij de SSD & het moederbord zijn..
Als je deze besteld op Megekko zit je op 1040 totaal, wellicht een oplossing:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 205,- | € 205,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450-A PRO | € 81,99 | € 81,99 |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6 | € 360,- | € 360,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define C | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK | € 80,65 | € 80,65 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M V2 | € 65,99 | € 65,99 |
| 1 | Solid state drives | Intel 660p 1TB | € 100,95 | € 100,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 969,48 | ||
Yes ik kom uit opVinny1994 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:38:
[...]
Hmm, dat is inderdaad minder...
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 3600 Boxed € 205,- € 205,- 1 Moederborden MSI B450-A PRO € 81,99 € 81,99 1 Videokaarten Sapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6 € 360,- € 360,- 1 Behuizingen Fractal Design Define C € 74,90 € 74,90 1 Geheugen intern Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK € 80,65 € 80,65 1 Voedingen Corsair TX550M V2 € 65,99 € 65,99 1 Solid state drives Intel 660p 1TB € 100,95 € 100,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 969,48

@Riddled @Vinny1994 Hier heb ik toch wel het juiste moederbord gepakt?
Beter dan https://www.megekko.nl/pr...0-TOMAHAWK-MAX-moederbord deze pakken, anders zit je misschien met de BIOS update problemen. Of kan je Megekko de BIOS update laten doen?Vinny1994 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:38:
[...]
Hmm, dat is inderdaad minder...
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 5 3600 Boxed € 205,- € 205,- 1 Moederborden MSI B450-A PRO € 81,99 € 81,99 1 Videokaarten Sapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6 € 360,- € 360,- 1 Behuizingen Fractal Design Define C € 74,90 € 74,90 1 Geheugen intern Crucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK € 80,65 € 80,65 1 Voedingen Corsair TX550M V2 € 65,99 € 65,99 1 Solid state drives Intel 660p 1TB € 100,95 € 100,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 969,48
Dat is de oude Tomahawk voor Ryzen 2xxx. Er is een BIOS update voor Ryzen 3xxx en je zou die zelf kunnen doen met de BIOS flashback button zonder CPU, maar er zijn nogal wat problemen mee gemeld. Aangezien de Tomahawk MAX uit is en out of the box met Ryzen 3xxx werkt, raadt iedereen die nu aan ipv de andere MSI B450 moederborden.G_Dragon schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:37:
@Riddled
Dit moederbord bedoelde u toch? https://www.alternate.nl/...duct/1467439?event=search
Ik denk dat uw setup wel erg mooi is voor gaming en ook een redelijke prijs, ik kijken waar ik alle onderdelen kan bestellen. Bij alternate zijn alleen het moederbord en de behuizing niet bestelbaar.
Edit: https://www.megekko.nl/pr...0-TOMAHAWK-MAX-moederbord is ook goedkoper bij Megekko (toch een reference kaart dus er is 0 verschil tussen de twee, mocht je voor een reference blower gaan spaar je weer een paar euros uit).
Edit edit: https://www.megekko.nl/pr...tion-Midi-Tower-Behuizing is ook weer een tientje goedkoper. Moet je wel het donkere tempered glass leuk vinden.
Edit edit edit:
Dat is het goede moederbord ja. Zie wel nog even mijn opmerkingen hierboven bij de kast/GPU.G_Dragon schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:41:
[...]
Yes ik kom uit op
[Afbeelding]
@Riddled @Vinny1994 Hier heb ik toch wel het juiste moederbord gepakt?
[ Voor 10% gewijzigd door Riddled op 12-08-2019 11:51 ]
Yes die andere / goedkopere kast heb ik toegevoegd
Ik ga straks de Intel setup & amd setup naar mijn maar sturen met uitleg en dan kijken waarvoor hij kiest, blijft toch zijn keus na alle uitleg. Kom nu uit op een mooi totaalbedrag van € 1047,64
Ik wil jullie wel ontzettend bedankt voor de hulp en advies, want ik zou op oude ervaringen nog steeds voor intel zijn gegaan en dankzij jullie zie ik in dat de markt daarin veranderd is
[ Voor 6% gewijzigd door G_Dragon op 12-08-2019 11:55 ]
Goedemorgen,
Die vriend van me gaat hem zoals het nu lijkt volgende week bestellen met jullie voorgestelde setup, alleen nu vraagt hij mij het volgende
Hebben jullie een mening of andere cpu?Dat de hoeveelheid cores nog niet echt wordt ondersteunt. 4 ipv 6 cores is dat ook mogelijk?
Want ik heb al tegen hem gezegd dat ik bij deze setup zou blijven maar dat het zijn geld en keus is.
Waar is dat op gebaseerd? Waardoor (OS, programma, game) worden de 6 cores niet ondersteund en 4 cores wel?G_Dragon schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:05:
@Vinny1994 @Riddled
Goedemorgen,
Die vriend van me gaat hem zoals het nu lijkt volgende week bestellen met jullie voorgestelde setup, alleen nu vraagt hij mij het volgende
[...]
Hebben jullie een mening of andere cpu?
Want ik heb al tegen hem gezegd dat ik bij deze setup zou blijven maar dat het zijn geld en keus is.
Voor de duidelijkheid ik en een andere vriend van hem geven hem beide advies en die had gezegd dat 6 cores niet ondersteund worden. Ik weet net zoals jullie dat dit niet klopt..Vinny1994 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:07:
[...]
Waar is dat op gebaseerd? Waardoor (OS, programma, game) worden de 6 cores niet ondersteund en 4 cores wel?
Mocht er wel een alternatieve cpu zijn welke raad u dan aan? Want als hij wel een andere wil kan ik hem moeilijk tegenhouden natuurlijk
Het is een tijd zo geweest dat de meeste games niet meer dan 4 cores gebruikten. Dat betekent echter niet dat een PC met 6 cores niet zou werken. Zelfs toen was dat al beter als je zit te multitasken. Andere programma's, OS, streamen, enz. kan dan op andere cores draaien dan je game waardoor ze niet zitten te vechten over de CPU.G_Dragon schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:15:
[...]
Voor de duidelijkheid ik en een andere vriend van hem geven hem beide advies en die had gezegd dat 6 cores niet ondersteund worden. Ik weet net zoals jullie dat dit niet klopt..
Mocht er wel een alternatieve cpu zijn welke raad u dan aan? Want als hij wel een andere wil kan ik hem moeilijk tegenhouden natuurlijk
Tegenwoordig beginnen meer en meer games fatsoenlijk multithreaded te zijn en dus is 6 cores een minimum naar de toekomst toe. Alle CPU's in het middensegment zijn ook hexacores tegenwoordig, (i5 8400/8600 en later, alle Ryzen 5's).
Over een paar jaar gaat octacores de standaard zijn. Als je nu echt wilt gamen en zwaar multitasking/streamen, begint een octacore al aangeraden te zijn om wat buffer te hebben naar de toekomst toe. We zitten op een limiet van hoe snel we een core kunnen maken, dus om snellere CPU's te maken moeten we meer cores in een CPU gaan steken. En programma's/games moeten dus ook wel volgen om meer cores te gebruiken.
En dan negeert deze hele discussie ook nog threads. Multi-threaded quadcores bestaan nog langer. Je PC kijkt eigenlijk niet naar cores maar naar threads, en een multi-threaded quadcore wordt hetzelfde aanzien als een octacore zonder multithreading, beiden hebben namelijk 8 threads waarop iets kan draaien.
Tl;dr: vroeger was meer dan 4 cores weggesmeten geld, maar meer dan 6 cores werkte toen ook. Tegenwoordig zou ik (zeker met dit budget) geen PC kopen met minder dan 6 cores. Iedere niet-budget game PC sinds Ryzen/8ste gen Intel heeft een hexacore, dus er gaan alleen maar meer games gemaakt worden die om fatsoenlijk te draaien een hexacore (of meer) verwachten.
Bedankt voor die heerlijke uitleg, ik heb er een screenshot van gemaakt en hem gestuurd. Als hem dit niet overtuigd heeft die pech en laat ik hem eigenwijs zijn..Riddled schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:54:
[...]
Het is een tijd zo geweest dat de meeste games niet meer dan 4 cores gebruikten. Dat betekent echter niet dat een PC met 6 cores niet zou werken. Zelfs toen was dat al beter als je zit te multitasken. Andere programma's, OS, streamen, enz. kan dan op andere cores draaien dan je game waardoor ze niet zitten te vechten over de CPU.
Tegenwoordig beginnen meer en meer games fatsoenlijk multithreaded te zijn en dus is 6 cores een minimum naar de toekomst toe. Alle CPU's in het middensegment zijn ook hexacores tegenwoordig, (i5 8400/8600, alle Ryzen 5's).
Over een paar jaar gaat octacores de standaard zijn. Als je nu echt wilt gamen en zwaar multitasking/streamen, begint een octacore al aangeraden te zijn om wat buffer te hebben naar de toekomst toe. We zitten op een limiet van hoe snel we een core kunnen maken, dus om snellere CPU's te maken moeten we meer cores in een CPU gaan steken. En programma's/games moeten dus ook wel volgen om meer cores te gebruiken.
En dan negeert deze hele discussie ook nog threads. Multi-threaded quadcores bestaan nog langer. Je PC kijkt eigenlijk niet naar cores maar naar threads, en een multi-threaded quadcore wordt hetzelfde aanzien als een octacore zonder multithreading, beiden hebben namelijk 8 threads waarop iets kan draaien.
Tl;dr: vroeger was meer dan 4 cores weggesmeten geld, maar meer dan 6 cores werkte toen ook. Tegenwoordig zou ik (zeker met dit budget) geen PC kopen met minder dan 6 cores. Iedere niet-budget game PC sinds Ryzen/8ste gen Intel heeft een hexacore, dus er gaan alleen maar meer games gemaakt worden die om fatsoenlijk te draaien een hexacore (of meer) verwachten.
Maar, je haalt de achterwielen van een voorwielaangedreven auto toch ook niet weg omdat die "niet gebruikt" worden?....G_Dragon schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:15:
[...]
Voor de duidelijkheid ik en een andere vriend van hem geven hem beide advies en die had gezegd dat 6 cores niet ondersteund worden. Ik weet net zoals jullie dat dit niet klopt..
Anyhow, hij kan natuurlijk voor bijvoorbeeld een Ryzen 5 3400G gaan, echter is die merkbaar minder krachtig dan de 3600.
i.p.v. een andere CPU kopen zou ik jouw vriend overtuigen dat de 3600 in zijn geval de beste keuze is.
Andere waren mij al voor
Fixed that for you.G_Dragon schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:05:
@Vinny1994 @Riddled
Goedemorgen,
Dat de hoeveelheid cores nog niet echt wordt ondersteunt gebruikt. 4 ipv 6 cores is dat ook mogelijk?
Hebben jullie een mening of andere cpu?
En zoals de rest ook zegt: al worden er games gespeeld die nog singlethreaded zijn, dan nog wil je een capabel multicore systeem. Extra cores zitten je niet in de weg.

@Riddled @Vinny1994 @YoMajesty @MadMarky
Ik had nog iets meer foto's moeten maken, maar dit was het eind resultaat
Kabels zo goed mogelijk weggewerkt, vandaag krijgt me maat zijn beeldscherm binnen en dan kan die los.
[ Voor 3% gewijzigd door G_Dragon op 10-09-2019 08:12 ]
Vraagje over de Game pc,
Hij in inmiddels een tijd in gebruikt, mijn maat speelt alles op ultra settings bij meerdere games.
Nu ervaart hij soms vastlopers onder het gamen, sinds hij de settings iets onder Ultra heeft gezegd heeft hij minder vastlopers. Maar helaas zijn ze nog niet over, hebben jullie misschien nog tips waar ik naar kan kijken?
- Nieuwste video drivers
- Laatste windows 10 update
- Temp van videokaart blijft netjes rond de 75 / 80
Alvast bedankt!
The devil is in the details.
Hangt er ook maar net vanaf wat er met 'vastlopers' bedoeld wordt. Freezes van de game, complete vastlopers van de PC, bluescreens, spontane reboots?Hahn schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:31:
Hogere settings = zwaardere belasting = meer power nodig. Dus dat kan een paar oorzaken hebben. Bijvoorbeeld voeding die niet helemaal lekker is, of bepaalde powerkabels die gaar zijn. Moederbord die niet genoeg kan leveren is ook nog een mogelijkheid.
@G_Dragon het lijkt me handig om even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen en een apart topic hiervoor te openen in Processors, Moederborden & Geheugen
Wordt er nog iets nuttigs weggeschreven in de Event Viewer?