Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Brandende voeten in huis

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:56
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:38:
Kurkvloer heeft top laag maar geen olie.
Wat ligt er op je kurkvloer?

Het grote adblocking topic

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:17
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:36:
Heb nu drie mensen gebeld. Die vinden het allemaal raar en weten niet wat ze moeten doen. Wat moet ik precies vragen aan installateur of electricien zodat ze het snappen en ook willen komen?
Dit??
SRich schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:10:
[...]

Dus je moet een installatie monteur je motor van je MV laten controleren en aardpunt. Vooral die laatste is belangrijk.

En je moet hem vandaag laten komen, je elektrische installatie heeft een kritieke beveiligingsfout er inzitten.

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:21
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:36:
Heb nu drie mensen gebeld. Die vinden het allemaal raar en weten niet wat ze moeten doen. Wat moet ik precies vragen aan installateur of electricien zodat ze het snappen en ook willen komen?
Wat is er niet aan te begrijpen.

De reactie van SRich is hartstikke duidelijk, hoe beter wil je het nog uitgelegd krijgen dan dit:
Je heb een zwevend net in je huis. Dus je aardpunt is niet goed.

Je MV lekt via de stator van de motor naar de behuizing die geaard is en dan zou je aardlek er uit moeten vliegen. Maar omdat je verschil heb tussen je nulleider en de aarde slaat ie er niet uit(normaal vergelijkt een aardlek het verschil tussen de fase en de nul, maar omdat je spanning niet via de aarde kwijt kan blijft die dus gelijk en slaat die niet uit.)

Dus je moet een installatie monteur je motor van je MV laten controleren en aardpunt. Vooral die laatste is belangrijk.
Een beetje inzet vanaf jou kant kan echt wel, kom op. Mensen proberen jou hier te helpen maar je gedraagt je als een kind van 8 dat zijn huiswerk niet begrijpt.

Een beetje meer vriendelijkheid mag ook wel van jouw kant. Reageren is niet verplicht, en stoor je je aan iemands gedrag, maak dan een TR aan en ga niet in het topic hier op in

janvanduschoten wijzigde deze reactie 12-08-2019 14:10 (7%)

• Kato66
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 21-08 08:26
Offtopic, dus weg. Maak de volgende keer een topic report aan dmv de [Rapporteer] knop bij de post.

janvanduschoten wijzigde deze reactie 12-08-2019 14:13 (69%)

• Nicklazzz
  • Laatst online: 13:42
@Kato66

Indien gasdetectie gewenst is, mag jij mij benaderen. Ik zit in de gasdetectie en kan je hiermee kosteloos helpen.

• Kato66
@Nicklazzz dank! Wij hebben geen gasleidingen in huis. Check je ook op radon of iets dergelijks in de kruipruimte?

• SRich
@Kato66 heb je wat op je kurkvloer liggen?

• Kato66
@SRich
Het is een nieuwe kurkvloer. Ik weet niet wat erop ligt. Maar kan geen verband hebben want ligt er net. Heb nu overigens een electricien gebonden die de aarde in huis komt checken. Maar heeft geen idee over de relatie tussen motor MV en aarde. En kan dat ook niet checken

• Kapteynn
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18-10 11:21

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:03:
@SRich
Het is een nieuwe kurkvloer. Ik weet niet wat erop ligt. Maar kan geen verband hebben want ligt er net. Heb nu overigens een electricien gebonden die de aarde in huis komt checken. Maar heeft geen idee over de relatie tussen motor MV en aarde. En kan dat ook niet checken
Heb je de reactie wel goed gelezen? " Dus je moet een installatie monteur je motor van je MV laten controleren en aardpunt. Vooral die laatste is belangrijk."

Het gaat om je MV motor...

• Nicklazzz
  • Laatst online: 13:42
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:59:
@Nicklazzz dank! Wij hebben geen gasleidingen in huis. Check je ook op radon of iets dergelijks in de kruipruimte?
Gasdetectie reikt veel verder dan enkel aardgas wat door je gasleidingen gaat...

Het hele pakket kan ik verzorgen, radongas gaat meer naar de stralingsdetectie maar hiervoor heb ik ook een beperkt aanbod. Welke regio woon je?

• Kato66
@Kapteynn
Ja goed gelezen. Maar niemand die het kan / wil doen

• SRich
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:03:
@SRich
Kijk dat je het heb is raar maar het vreemde is dat je het overal in je huis heb. Het rare is dat een kurk vloer in principe geen elektriciteit geleid tenzij de spanning hoger ligt dan 20 kV~ dus daarom vraag ik of je nog iets op je vloer heb liggen.

cc @dragonhaertt

• Kato66
@SRich er ligt niks op. Maar nog steeds nu met MV stekker eruit geen klachten. Bizar he

• Bas170
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12:43

Bas170

En toen deed ie 't niet meer

Volgens mij bedoeld @SRich dat je specifiek een installatie monteur moet vragen en niet een elektricien

PSN | Hier had wat nuttigs kunnen staan

• Euler212
  • Registratie: juni 2014
  • Niet online
Dus omdat niemand je MV wil checken ga je het maar op de gas tour gooien? Bel je de installateur met de mededeling "mijn voeten tintelen", of leg je ze uit dat je een aardingsprobleem hebt?

• Kato66
Heb ik gedaan. Verschillende. Maar die doen het niet. Ik snap niet waarom. Zal nog verder bellen

• SRich
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:09:
@SRich er ligt niks op. Maar nog steeds nu met MV stekker eruit geen klachten. Bizar he
Zeker raar. Maar ik wil je adviseren om een erkende installateur te laten kijken naar je motor en zeker ook je meterkast. Daar zit 100% zeker iets niet goed...

• Kato66
Ik hou vol!

• Leeghoofd21
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:50

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

In welke regio bevind je je?
Misschien kennen wij een installateur die goed aangeschreven staat en hier serieus naar kan gaan kijken.

HANDTEKENING!!!

• Kato66
@Leeghoofd21 wij wonen in Utrecht

• SRich
@Kato66 je zegt het volgende

Wij/ik heb een probleem met de motor van mechanische ventilatie. Vermoedelijk is die doorgeslagen naar de behuizing en zorgt er voor dat de stroom behoort weg te lopen via de aarde en dan zou de aardleknautomaat moeten ingrijpen maar dat doet het systeem niet. En ik sta onder spanning in het huis. Dus ik heb waarschijnlijk ook een probleem met de aarde.

Zoiets.... ;)
Vraagje die stekker van de MV zit daar aarde aan?

• JL-IP(!)
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18-10 14:15
Google --> "Utrecht elektricien spoed"

Unikol

• Kato66
Dank. Er zit een perilex stekker aan

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18-10 09:06

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Je kan nog even uitsluiten dat het inderdaad je MV is. Voor zover ik het lees heb je puur getest door de hoofdschakelaar uit te zetten? Zet die anders weer even aan en haal de stekker los van de MV. Dan weet je het in elk geval zeker.

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• SRich
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:22:
3 fasen of een normale?
Foto?

• geekeep
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12:32
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:22:
Perilex, de moeder van alle elektroproblemen. :+ :P

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:12
Mattie112 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:28:
Je kan nog even uitsluiten dat het inderdaad je MV is. Voor zover ik het lees heb je puur getest door de hoofdschakelaar uit te zetten? Zet die anders weer even aan en haal de stekker los van de MV. Dan weet je het in elk geval zeker.
lekker advies, zeg hem dan ook even dat hij op geïsoleerd schoeisel moet staan, voor dat hij de schakelaar weer omzet, beetje oppassen met adviezen, aan een halve (en 1 met een risico) doen we liever niet aan in dit geval. (situatie kan veranderd zijn door het stroomloos zijn)

Mel33 wijzigde deze reactie 12-08-2019 13:36 (4%)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Kato66
Heb apart getest met alleen MV uit en hoofdschakelaar aan. En apart met allebei uit

• JL-IP(!)
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 18-10 14:15
@Kato66 Heb je al iemand kunnen bereiken?

• Mel33
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:51:
Heb apart getest met alleen MV uit en hoofdschakelaar aan. En apart met allebei uit
Was er ook verschil dat willen we graag weten haha

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• matthewk
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 17-10 11:24

matthewk

Ubernoob

Wij hebben hetzelfde gehad, lag aan de buizen die gebruikt werden voor ventilatie. Een bepaald type buis maakte alles statisch geladen. Beetje hetzelfde gevoel als mensen die gevoelig zijn voor elektrostraling. Geen idee of het dat ook was, maar we hebben het vervangen en het gevoel is weg.

matthewk wijzigde deze reactie 12-08-2019 13:53 (16%)

Zelf Kia E-niro rijder, en vanuit die ervaring erg kritisch op elektrisch rijden. Veel ongemakken voor in verhouding vrij weinig winst en veel minder rijplezier. Daarom heb ik nog een Santana Samurai 1.9TD ^_^

• Mattie112

Mattie112

Mel33 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:35:
[...]

lekker advies, zeg hem dan ook even dat hij op geïsoleerd schoeisel moet staan, voor dat hij de schakelaar weer omzet, beetje oppassen met adviezen, aan een halve (en 1 met een risico) doen we liever niet aan in dit geval. (situatie kan veranderd zijn door het stroomloos zijn)
En waarom zal dit een probleem zijn? Als het probleem dan blijft is het dus niet zijn MV als het probleem weg (naja de klachten het probleem blijft bestaan natuurlijk) is dan weet je zeker dat er in elk geval daar iets zit.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:09:
Maar nog steeds nu met MV stekker eruit geen klachten. Bizar he
Controleer even of er metalen (zinken) buizen of kunststof buizen aan jouw afzuigbox zitten. En dan bedoel ik niet het eerste kleine stukje maar alles wat je kunt zien.

• Mel33
Mattie112 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:55:
[...]

En waarom zal dit een probleem zijn? Als het probleem dan blijft is het dus niet zijn MV als het probleem weg (naja de klachten het probleem blijft bestaan natuurlijk) is dan weet je zeker dat er in elk geval daar iets zit.
Ging om een stukje veiligheid, nu ging het goed en kunnen we er makkelijk over doen.

• Kato66
Ik heb foto's gemaakt maar weet niet hoe ik die hier kan posten. Ik denk dat er een zinken buis aan zit. Er is wel iets verschil als ik behalve de MV ook de hoofdschakelaar uitzet. Alleen MV uit scheelt heel veel en dan nog HS uit laatste 5% alles weg

@JL-IP(!) alleen een electricien die wil komen. Nog geen installateur gevonden die wil komen. Ik zoek door

@matthewk wow! Alleen de buizen vervangen? Ook in de standleiding? Hadden jullie ook zo'n brandend gevoel?

janvanduschoten wijzigde deze reactie 12-08-2019 14:07 (31%)

• Kato66
Graag alles in 1 post zetten, 2 of 3 x onder elkaar posten is niet nodig. Gebruik anders de [Wijzigen] knop :)

janvanduschoten wijzigde deze reactie 12-08-2019 14:06 (69%)

• Kato66
Zie hierboven

janvanduschoten wijzigde deze reactie 12-08-2019 14:07 (86%)

• SRich
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:02:
@JL-IP(!) alleen een electricien die wil komen. Nog geen installateur gevonden die wil komen. Ik zoek door
Een electriciën is ook goed, je meterkast moet nagekeken worden... en wat ze moeten controleren is de weerstand van meterkast naar het aardpunt... die mag niet te hoog zijn...

• AjDuLion
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13:48
gebruik alsjeblieft de wijzig knop.. 3 posts achter elkaar is niet ok..

Gebruik alsjeblieft de [Rapporteer] knop bij de post, offtopic posten is niet de bedoeling.

janvanduschoten wijzigde deze reactie 12-08-2019 14:15 (42%)

Facebook - Twitter - Renderbeast- Twitch.tv - PSN

• Mel33
@Kato66 Zet een goed salaris er tegenover, (of een garantie dat je betaald) het zal qua tijd een dure klus kunnen worden, aangezien er meer aan de hand is dan de MV, (en nog meer aan de hand kan zijn) Misschien zijn ze hierom wat terughoudend.

• Mattie112

Mattie112

Mel33 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:59:
[...]

Ging om een stukje veiligheid, nu ging het goed en kunnen we er makkelijk over doen.
Dan nog snap ik niet wat het probleem zou zijn van het 'aan' hebben van de hoofdschakelaar terwijl de stekker van de MV losgekoppeld is. Maargoed, dit is off-topic dus ik houd er over op.

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 17:10
Ik weet toch niet of die theorie van de vloer die onder spanning staat klopt. Je zou dan al een lek moeten hebben op motor van de ventilatie EN een slechte aarding. Toch erg onwaarschijnlijk. Daarbij: als je gewoon rondwandelt is er geen reden dat de stroom door je voeten/benen zou gaan lopen. En als je iets geaard aanraakt (radiatorleiding) zou het gevoel veel groter moeten worden.

Offtopic, dus weg

janvanduschoten wijzigde deze reactie 12-08-2019 14:20 (8%)

• Bullet NL
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 12:49

Bullet NL

Moderator Mobile

Eigen Wijs

Wat is het merk van de MV? Dan kan je via de support van het merk MV vast met iemand in contact komen om te helpen.

Cogitationis poenam nemo patitur

• SRich
mathias82 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:06:
Ik weet toch niet of die theorie van de vloer die onder spanning staat klopt. Je zou dan al een lek moeten hebben op motor van de ventilatie EN een slechte aarding. Toch erg onwaarschijnlijk. Daarbij: als je gewoon rondwandelt is er geen reden dat de stroom door je voeten/benen zou gaan lopen. En als je iets geaard aanraakt (radiatorleiding) zou het gevoel veel groter moeten worden.
Tenzij je potentiaal verschil heb zitten in je vloer... maar ik ben het helemaal met je eens... d:)b

Offtopic, dus weg.

janvanduschoten wijzigde deze reactie 12-08-2019 14:20 (8%)

• Helgie
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 17:03

Helgie

Misantroop

matthewk schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:53:
Wij hebben hetzelfde gehad, lag aan de buizen die gebruikt werden voor ventilatie. Een bepaald type buis maakte alles statisch geladen. Beetje hetzelfde gevoel als mensen die gevoelig zijn voor elektrostraling. Geen idee of het dat ook was, maar we hebben het vervangen en het gevoel is weg.
Plastic buizen denk ik? Net als bij een stofzuiger. De luchtstroom laadt de buizen, kunststof geleidt niet dus de stroom kan nergens heen, statische elektriciteit kan je voelen ( net als op een trampoline/ ballon/ plastic tuinstoel.) Hoe dat dan door de vloer zou moeten komen though... Misschien laadt de luchtstroom op de een of andere manier de vloer? Dus als ik gelijk heb zou het vervangen/ aarden van de buizen een verschil moeten maken. Ben geen expert, dus neem het met een korrel zout.

• Schumaster
  • Laatst online: 15:07
Helgie schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:22:
[...]

Plastic buizen denk ik? Net als bij een stofzuiger. De luchtstroom laadt de buizen, kunststof geleidt niet dus de stroom kan nergens heen, statische elektriciteit kan je voelen ( net als op een trampoline/ ballon/ plastic tuinstoel.) Hoe dat dan door de vloer zou moeten komen though... Misschien laadt de luchtstroom op de een of andere manier de vloer? Dus als ik gelijk heb zou het vervangen/ aarden van de buizen een verschil moeten maken. Ben geen expert, dus neem het met een korrel zout.
Dat zou TS weer kunnen checken door de buizen los te halen van de MV motor, als dat een beetje makkelijk gaat, en dan weer te testen...

• Kato66
electricien s er nu. Zegt: geen lekstroom. weerstand is lager dan 3.3.
aarding is allemaal goed. aardlek schakelt uit bij 2.5 milli ampere. Aardeschakelaars zijn wel oud (20 jaar) , die gaat hij vervangen.
klinkt die plausibel? Kan trouwens nog steeds geen foto's uploaden, lukt niet via die link.
er is een zinken buis, maar die is verbonden aan de kunststof mechanische box

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:56
En wat voelt de elektricien als die met blote voeten op de vloer staat? Misschien kan je hem zover krijgen...

• Kato66
Haha. Er blijken dingen niet goed aangesloten met de verschillende groepen. Brandgevaar. En ook ergens een losse draad. Dus sowieso goed dat hij het vervangt. En wie weet was dit toch de stoorzender

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:58
Ik vind hete hele stroom verhaal ook niet erg aannemelijk. Om daar last van te hebben zonder dat het lichaam deel van een stroomkring moeten er echt vreemde dingen gebeuren. Ook zou je dan heel makkelijk een 'ander' gevoel moeten hebben als je een geaard object aanraakt.

• Henvar
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19-10 11:31
Heb je geen huisdieren?
Leen anders een kat/hond en kijk of deze ook iets merken

• Blubkens
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15-10 12:24
Henvar schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:24:
Heb je geen huisdieren?
Leen anders een kat/hond en kijk of deze ook iets merken
Lijkt me een beetje raar om een huisdier te lenen. Is denk ik een beetje overbodig. Beter wordt de installatie goed nagekeken dan dat je gaat testen met dieren.
Hoe gaat dat dan in zijn werk? Je zet een hond in huis en vraagt dan. Gaat het?

• Henvar
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19-10 11:31
Blubkens schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:27:
[...]

Lijkt me een beetje raar om een huisdier te lenen. Is denk ik een beetje overbodig. Beter wordt de installatie goed nagekeken dan dat je gaat testen met dieren.
Hoe gaat dat dan in zijn werk? Je zet een hond in huis en vraagt dan. Gaat het?
Honden/katten zijn vaak gevoeliger en merken dingen sneller op.
En natuurlijk vraag je niks, je observeert hun gedrag.
Mochten ze gaan piepen/kruipen of ander gedrag tonen waarin blijkt dat ze ergens last van hebben, weet je iig dat er echt iets aan de hand is.

Henvar wijzigde deze reactie 12-08-2019 15:30 (12%)

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:56
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:18:
Haha. Er blijken dingen niet goed aangesloten met de verschillende groepen. Brandgevaar. En ook ergens een losse draad. Dus sowieso goed dat hij het vervangt. En wie weet was dit toch de stoorzender
zeker goed dat dit aangepakt wordt. Maar stel dat het probleem dus niet opgelost is...dan is het wellicht handig om de elektricien het eens zelf te laten ervaren zodat deze ook voelt dat er iets speelt, ondanks dat de installatie up to date is. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar ervaren andere, niet inwonende mensen, het ook? En voel je het acuut, of naar verloop van tijd? Lijkt mij als het iets elektrisch is, dat je dat meteen voelt.

• Euler212
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:12:
En wat voelt de elektricien als die met blote voeten op de vloer staat? Misschien kan je hem zover krijgen...
Je kunt hem ook vragen zijn hand er op te leggen. O-)

Overigens wel een goede test voor TS. Op de bank liggen en handen op de vloer. Tinteling in de handen? Bij lekstroom zou dat het geval moeten zijn.

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15:48

HyperBart

Huge Ego, Sorry

Klinkt leuk daar :/

Vandaag even niets

• WhiteDog
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-10 19:21

WhiteDog

met zwarte hond

Laat je niet ontmoedigen als andere mensen het "niet" voelen. Ik had ook lekstroom (24V) op mijn voordeur. met elektrische slot. Alleen ik en mijn vrienden voelden dit. Plaatser van de deur en andere mensen merkten niets. Bleek achteraf ook gewoon dat de deur geaard had moeten worden. Hopelijk is het bij jou ook zo simpel als even de aarding nakijken / fixen.

• Kato66
Thanks @WhiteDog , ik ken het, dat andere mensen twijfelen, maar er zijn hier meer mensen die het voelen. Ik ben benieuwd wat herstel van de aardlek gaat doen. Ik ga nog testen met handen op de vloer. Ook vraag k me af of ik de zinken buis van de MV nog zou moeten aarden? Iemand een idee?

• SRich
Lijkt me sws handig om metalen zaken te aarden...

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online
Ik zou die gewoon aarden, dat is echt een werkje van niets.
Volgens mij moet dit zelfs, maar ik ben niet zeker.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Ik voel veel sneller of er lekstroom is met m'n lippen, dan met m'n vingertoppen, dan met onderarm. Hoe gevoeliger de huid, hoe sneller je het voelt. Ja, het staat een beetje raar als je heel achtjes je lippen tegen 'n laptop aanlegt, maar je bent wel in 1x zeker.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• franssnarf
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19-10 21:44
Welke kleur had de losse draad heb je dat toevallig meegekregen?
En is maar goed dat er gecontroleerd wordt, vraag gelijk of hij de buizen kan aarden.

• Kato66
@franssnarf : bleek dat er een stop van een ander soort in de groepenkast was gezet, met daarin draden van verschillende kracht (zo begreep ik het) aan elkaar geknoopt. Dat fout op fout: de stop paste eigenlijk niet in het systeem, en de draden horen ook niet aan elkaar te zitten: kans op brandgevaar.
Hij had geen idee met die buis van de MV helaas. Dus heb ik nog geen idee hoe ik die buis kan aarden, jij misschien een tip Franssnarf?
Verder zit ik hier al een paar uur met de MV aan en geen brandende voeten (@SRich !!!
En heb ik mn laptop gekust ;-) maar zou niet weten hoe ik lekstroom zou kunnen voelen aan de laptop.

• Franko P.
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:36

Franko P.

Hit it.

Lekstroom aan je laptop kan je voelen als je je adapter in een niet geaard stopcontact steekt.
Heb dat hier ook soms. Het gekke is dat dat niet altijd het geval is.
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:00:
@franssnarf : bleek dat er een stop van een ander soort in de groepenkast was gezet, met daarin draden van verschillende kracht (zo begreep ik het) aan elkaar geknoopt. Dat fout op fout: de stop paste eigenlijk niet in het systeem, en de draden horen ook niet aan elkaar te zitten: kans op brandgevaar.
Hij had geen idee met die buis van de MV helaas. Dus heb ik nog geen idee hoe ik die buis kan aarden, jij misschien een tip Franssnarf?
Verder zit ik hier al een paar uur met de MV aan en geen brandende voeten (@SRich !!!
En heb ik mn laptop gekust ;-) maar zou niet weten hoe ik lekstroom zou kunnen voelen aan de laptop.
Ik vermoed dat je bedoelt met die draden van verschillende kracht dat ze een dunnere draad hebben gebruikt dan gebruikelijk is voor een 16A groep. Een dunnere draad aan de oorspronkelijke draad zal warmer worden als er meer stroom gaat lopen. Als je dan geen 16A trekt heb je kans dat die draad zo heet word dat je daar brand door kan krijgen.

De buis van de mechanische ventilatie kan je aarden door er simpelweg een aardedraad aan vast te maken met een klem.

Franko P. wijzigde deze reactie 12-08-2019 20:28 (65%)

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• falconhunter
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:58
Overigens wel een goede test voor TS. Op de bank liggen en handen op de vloer. Tinteling in de handen? Bij lekstroom zou dat het geval moeten zijn.
Nee. lekstroom moet ergens heen gaan, er moet een circuit zijn. Als jij op een metalen vloer staat die onder een hoog voltage staat merk je daar niets van tot je een aarde aanraakt. Daarom hebben een aantal tweakers ook gezegd dat je een stroomprobleem makkelijk kan testen door een aarde aan te raken. Dan MOET er iets drastisch veranderen in het gevoel. Of het verschijnsel is meteen weg (bij een lage spanning) of je krijgt een dreun (bij een hoge spanning). Kunnen we gewoon natuurkunde blijven gebruiken? De beschreven verschijnselen zijn extreem moeilijk te verklaren bij een betonnen vloer zonder dat er links en rechts vonken springen en stoppen exploderen. De elektricien heeft gemeten en heeft dat potentiaal verschil gewoon niet gevonden. Het is er niet. Er gaat geen 'stroom' door de vloer naar de voeten van een persoon die niet geaard is. Stroom moet ergens heen en een mens kan niet veel opslaan. Je kan een fractie van een seconde iets voelen maar daarna ben je geladen. Zoals we allemaal weten al het droog is en je je harden kamt.

Zonder enige additionele kennis, het is heel makkelijk om je dit soort dingen in te beelden en nog makkelijker om je partner hetzelfde te laten voelen. Dat is hoe mensen werken. Roep drie keer dat een kamer benauwd is een iedereen wil het raam open.

Al de topic starter stroom heeft laten meten en het raam open heeft om chemische vervuiling uit te sluiten, is er niet veel meer te discuteren.

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online
@franssnarf Dus heb ik nog geen idee hoe ik die buis kan aarden,
Aan je stoppenkast ga je normaal gezien ergens een koperen koppeling zien met een geel/groene draad.
De onderste aansluiting zal naar de aardingspen of aardingslus gaan.
Als je een koperdraad een stukje ontmantelt en dit koper onder een buizenklem schuift kan je de andere kant van je koperdraad (let op, gebruik hiervoor een geel/groen geïsoleerde kabel) aansluiten aan de aardingsklem aan je stoppenkast.

• Euler212
  • Niet online
falconhunter schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:49:
[...]

Nee. lekstroom moet ergens heen gaan, er moet een circuit zijn. Als jij op een metalen vloer staat die onder een hoog voltage staat merk je daar niets van tot je een aarde aanraakt. Daarom hebben een aantal tweakers ook gezegd dat je een stroomprobleem makkelijk kan testen door een aarde aan te raken. Dan MOET er iets drastisch veranderen in het gevoel. Of het verschijnsel is meteen weg (bij een lage spanning) of je krijgt een dreun (bij een hoge spanning). Kunnen we gewoon natuurkunde blijven gebruiken? De beschreven verschijnselen zijn extreem moeilijk te verklaren bij een betonnen vloer zonder dat er links en rechts vonken springen en stoppen exploderen. De elektricien heeft gemeten en heeft dat potentiaal verschil gewoon niet gevonden. Het is er niet. Er gaat geen 'stroom' door de vloer naar de voeten van een persoon die niet geaard is. Stroom moet ergens heen en een mens kan niet veel opslaan. Je kan een fractie van een seconde iets voelen maar daarna ben je geladen. Zoals we allemaal weten al het droog is en je je harden kamt.

Zonder enige additionele kennis, het is heel makkelijk om je dit soort dingen in te beelden en nog makkelijker om je partner hetzelfde te laten voelen. Dat is hoe mensen werken. Roep drie keer dat een kamer benauwd is een iedereen wil het raam open.

Al de topic starter stroom heeft laten meten en het raam open heeft om chemische vervuiling uit te sluiten, is er niet veel meer te discuteren.
Van mijn laptopbehuizing is op bepaalde punten de lak af en als ik daar het kale metaal aanraak als hij veel stroom trekt/aan het laden is op een niet geaard stopcontact dan voel ik een aan het pijnlijke aan grenzende 50hz tinteling. Ik heb wel eens aan de 230 gehangen en het is een stuk minder pijnlijk dan dat, maar wel vergelijkbaar. Is dat dan geen aardingsprobleem?

• HobbitBluelabel
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 16-09 18:44
Van de laptop en andere apparatuur is een hele andere oorzaak. De fase en nul zijn vaak via een condensator (om hoogfrequente storing op te heffen) aan de aarde gekoppeld. Als je dan een niet geaard stopcontact gebruikt zal de helft van de spanning (115v) op de behuizing staan. Dat voel je dan als een soort trilling, vooral als je er met de achterkant van je hand overheen gaat. De stroom is in dat geval heel laag dus niet gevaarlijk, maar je voelt het wel.

• SRich
Dus het was je installatie kast die naar de klote was... ?

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
SRich schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:29:
[...]

Dus het was je installatie kast die naar de klote was... ?
Nee, het was een installatie waar aan gekloot was.

Zo te lezen heeft iemand een paar missers gemaakt in de groepenkast. Gelukkig voor TS was het zo te voelen in plaats van dat z'n haren overeind gingen staan.

• SRich
sypie schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:21:
[...]
Nee, het was een installatie waar aan gekloot was.

Zo te lezen heeft iemand een paar missers gemaakt in de groepenkast. Gelukkig voor TS was het zo te voelen in plaats van dat z'n haren overeind gingen staan.
Ja, dat snap ik. Waar ik eigenlijk wel naar benieuwd ben of op meerdere plaatsen de fases waren doorverbonden of iets anders.

• PvT.Arj
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 14:45
Toch nog steeds een onduidelijk verhaal helaas. Was toch wel benieuwd.
Dat er een zekering in de groepenkast zat die 'eigenlijk niet pastte' zie je vaker, maar is geen echt risico. Dan is de passchroef in de zekeringhouder voor een grotere stroom dan de zekering zelf.
'de dragen horen ook niet aan elkaar te zitten' klinkt alsof er meerdere draden onder een klem zaten terwijl er maar eentje onder past?

Fases doorverbinden kan niet, dan heb je sluiting en vliegen de stoppen je om de oren..

PvT.Arj wijzigde deze reactie 13-08-2019 09:26 (3%)

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:07
Als het mijn woning was geweest had ik nog een NEN 3140 inspectie van de gehele elektrische installatie laten uitvoeren door een onafhankelijke partij.

• Vaal
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14:43

Vaal

Van Binsbergen, lul!

Is het niet gewoon statische elektriciteit omdat het kurkdroog in huis is? Ik zou als ik jou was eens een luchtvochtigheidsmeter neerzetten. Ik merk dit wel vaker in moderne huizen alleen voel ik het direct aan m'n ogen/lippen. Dit lijkt me aannemelijker dan een aardingsprobleem icm een kurken vloer. Kurk is toch best een goeie isolator.

Je mechanische ventilator zorgt voor een beetje tocht waardoor je het voelt aan blote huid.

Er zit een haar in m'n glas, op de grond ligt een tapijt van peuken.

• Kato66
@PvT.Arj ik heb er zelf totaal geen verstand van dus heb geprobeerd op te schrijven wat ik van de electricien begreep. Er zaten 7 witten soort platte kastjes in de groepenkast. Lijkt me moderne 'stoppen', dus geen schroefdraad. Een daarvan had een heel ander aansluitsusteem dan de rest en paste eigenlijk niet goed in de groepenkast. In dat witte ding zaten verschillende draden aan elkaar verbonden waar dat niet mag. Kortsluitingsgevaar. De electricien heeft twee nieuwe van die witte kastjes geplaats en de aardeschakelaars vervangen. Sinds gisteren merken we verbetering. Maar toch nog wel brandende voetzolen. Niet meer tot aan de knie. Ik zal de tip van @Vaal ook gaan uitproberen. En de aarding maken bij de zinken pijp van de ventilator. Al snap ik nog steeds niet waar ik de aarde draad heen moet geleiden

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 11:37
Lees je eens in op potentiaalvereffening, bij bijvoorbeeld badkamers moet je zorgen dat alles van vloerverwarmingnet, tot kraan, tot drain in douche op een zelfde aardrail (CAP)aangesloten zit. Hierdoor is alles in die badkamer potentiaal vereffend. Wat betekent dat er geen stroom van de ene naar de andere kan lopen als je het vast pakt door je heen :-) . googlen op "potentiaalvereffening badkamer" en je het wordt je wss duidelijk. Misschien heb je er iets aan, beton geleid bijvoorbeeld ook gewoon in lage mate
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:59:
Thanks @WhiteDog , ik ken het, dat andere mensen twijfelen, maar er zijn hier meer mensen die het voelen. Ik ben benieuwd wat herstel van de aardlek gaat doen. Ik ga nog testen met handen op de vloer. Ook vraag k me af of ik de zinken buis van de MV nog zou moeten aarden? Iemand een idee?

• SRich
Kato66 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:38:
@PvT.Arj ik heb er zelf totaal geen verstand van dus heb geprobeerd op te schrijven wat ik van de electricien begreep. Er zaten 7 witten soort platte kastjes in de groepenkast. Lijkt me moderne 'stoppen', dus geen schroefdraad. Een daarvan had een heel ander aansluitsusteem dan de rest en paste eigenlijk niet goed in de groepenkast. In dat witte ding zaten verschillende draden aan elkaar verbonden waar dat niet mag. Kortsluitingsgevaar. De electricien heeft twee nieuwe van die witte kastjes geplaats en de aardeschakelaars vervangen. Sinds gisteren merken we verbetering. Maar toch nog wel brandende voetzolen. Niet meer tot aan de knie. Ik zal de tip van @Vaal ook gaan uitproberen. En de aarding maken bij de zinken pijp van de ventilator. Al snap ik nog steeds niet waar ik de aarde draad heen moet geleiden
Merkte de electricien het ook?

• Ardana
  • Registratie: januari 2003

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Als ik op Campzone met een multimeter rondloop (en dus enkel de lucht meet) slaat deze veel verder uit dan wanneer ik dat thuis doe, zeker als ik dat boven 5 of 10 van die pols-dikke stroomkabels doe. Hoe zit dat dan? Daar lijkt me geen geleiding te zijn?

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Ardana schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:52:
Ik voel veel sneller of er lekstroom is met m'n lippen, dan met m'n vingertoppen, dan met onderarm. Hoe gevoeliger de huid, hoe sneller je het voelt. Ja, het staat een beetje raar als je heel achtjes je lippen tegen 'n laptop aanlegt, maar je bent wel in 1x zeker.
En weerstand verlagen helpt misschien ook bij het overtuigen. Eeltige hand van die elektricien eerst in bakje zout water - of eeltrasp...

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity' De relativiteit van de lach. Niet denken.

• franssnarf
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19-10 21:44
Ardana schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 03:58:
Als ik op Campzone met een multimeter rondloop (en dus enkel de lucht meet) slaat deze veel verder uit dan wanneer ik dat thuis doe, zeker als ik dat boven 5 of 10 van die pols-dikke stroomkabels doe. Hoe zit dat dan? Daar lijkt me geen geleiding te zijn?
Dat komt door de straling die ervan af komt zelfde als bij hogespannings leiding die je hoort zoemen, dat is niks meer dan een magnetisch veld wat opgewekt wordt door de kabels.
Je moet een stuk groen/geel vd draad hebben die strip je stuk aan en schroef of klem je vast aan een stuk buis.
De andere kant moet je aan een aardepunt vastmaken deze vind je in de meterkast of in een lasdoos/stopcontact.

Mocht de buis niet vlakbij de meterkast zitten of bij een stopcontact dan wordt het wat lastiger.
Eventueel als je nog een oude waterleiding hebt(minimaal 10 jaar en dan van ijzer) kan je hem ook daar tijdelijk omheen draaien en kijken of dit helpt.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-10 15:06
franssnarf schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 06:32:
[...]Dat komt door de straling die ervan af komt zelfde als bij hogespannings leiding die je hoort zoemen, dat is niks meer dan een magnetisch veld wat opgewekt wordt door de kabels.[...]
De multimeter die uitslaat is inderdaad door een magnetisch veld, je losse draden werken als een antenne die dit oppikken.
Het zoemen van hoogspanningsleidingen en transformatoren is echter door magnetorestrictie, het uitzetten/krimpen van materialen onder invloed van magnetisch veld.
Een magnetisch veld kan een mens niet voelen, ruiken of op ander manier merken (al denken sommigen van wel, zie actiegroepen tegen GSMantenne's die allerhande kwaaltjes hebben tot blijkt dat de antenne nog niet ingeschakeld is 8)7 ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
naftebakje schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:15:
[...]
De multimeter die uitslaat is inderdaad door een magnetisch veld, je losse draden werken als een antenne die dit oppikken.
Het zoemen van hoogspanningsleidingen en transformatoren is echter door magnetorestrictie, het uitzetten/krimpen van materialen onder invloed van magnetisch veld.
Een magnetisch veld kan een mens niet voelen, ruiken of op ander manier merken (al denken sommigen van wel, zie actiegroepen tegen GSMantenne's die allerhande kwaaltjes hebben tot blijkt dat de antenne nog niet ingeschakeld is 8)7 ).
Sluit niets uit totdat het tegendeel bewezen is.

Een persoon met een metalen horlogebandje of armband die in de buurt komt van een zware transformator zal zeker iets voelen. (Het is immers een spoel met 1 winding.) Het is per persoon afhankelijk of iemand dit als negatief ervaart.
(Dit is ongeveer te vergelijken met dat de 1 door een irritant geluid niet kan slapen, en de ander snurkt er zo door heen.)

Maar bij een hoop mensen zit het tussen de oren en is er verder niets aan de hand.

Verder weten we verder niets van de TS. Draagt hij statische kleding, en hebben de schoenen een geïsoleerde zool waardoor hij het e.e.a. voelt. En hoe is de luchtvochtigheidsgraad? Allerlei zaken die van invloed kunnen zijn op het ervaren van iets.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 15:39
@PvT.Arj ...
En de aarding maken bij de zinken pijp van de ventilator. Al snap ik nog steeds niet waar ik de aarde draad heen moet geleiden
- zoek aan de zinken pijp iets om de draad aan te bevestigen. (eventueel zoiets gebruiken: https://www.vekto.nl/radi...UAJyzCnFaYb0aAhMREALw_wcB)

- geel/groene draad vastmaken.

- ergens in de omgeving een geaardstopcontact of stroomverdeelpunt zoeken.

- bij geaardstopcontact aardedraad op juiste plek in geaarde stekker vast maken en in stopcontact steken (GEEN andere draden erin doen)

- bij stroomverdeelpunt, stroom eraf, openmaken en aardedraad bij andere geel/groene aarde draden in een lasdoosstoppen.

• Kato66
@Purzelbaum dank, dit snap ik. Er. Zit een geaard stopcontact voor de wasmachine vlakbij de buis. Maar daar kan maar 1 stekker in. Kan ik dan de aarde draad aan een stekker maken en een stekkerdoos aansluiten in de nieuwe stekker en die van de wasmachine daarin doen en dan in het stopcontact doen?

Nog een andere vraag: we hebben zonnepanelen en een omvormer. Kan daar ook stroom uit lekken? Of uit losse apparaten met bv batterijen? En deurbel op batterijen bv?

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:24

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Sommige zonnepanelen moeten ook geaard worden. Maar mochten ze dat probleem hebben zal je het dus alleen hebben als het licht is.

Wat je wil doen met de aarde van de wasmachine zou ik niet zelf gaan doen, zo te lezen ben je niet ervaren hiermee. Klussen aan elektro als je van toeten nog blazen weet is een potentieel dodelijke hobby.

Batterij apparatuur kan we wel uitsluiten als ze zoveel spanning weten op te wekken zal de batterij binnen de kortst mogelijke tijd leeg zijn.

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19-10 23:27
zet je wifi eens uit ? en kijk eens met een wifi analyzer ? wat er nog aan signaal in de lucht hangt.
blijven de klachten dan wel aanwezig ?
edit zie onderstaande reacties.

miciel wijzigde deze reactie 15-08-2019 18:37 (12%)

• PiotrP
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 29-09 17:04
miciel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:46:
zet je wifi eens uit ? en kijk eens met een wifi analyzer ? wat er nog aan signaal in de lucht hangt.
Die paar mW kunnen toch nooit het verschil maken.

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 11:37
Zijn we nu op Tweakers hypersensitieve stralings-personen aan het genereren. 8)7

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:32
Wil je nu beweren dat wifi signalen zorgen voor brandende voeten? Nee toch he... not this shit again.... :/

"Papa is gek en eet een broodje poep" -Milan

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19-10 23:27
ChojinZ schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:51:
[...]

Wil je nu beweren dat wifi signalen zorgen voor brandende voeten? Nee toch he... not this shit again.... :/
naja ik heb ook nog nooit een geaarde afzuigleiding gezien.
ik ben monteur geweest dus ik heb genoeg afzuigleidingen gezien.
maar als ik die verhalen zie, dan begrijp ik dat jullie zo reageren.
ik ga mijn post even doorhalen.

• Purzelbaum
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 15:39
Kato66 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:54:
@Purzelbaum dank, dit snap ik. Er. Zit een geaard stopcontact voor de wasmachine vlakbij de buis. Maar daar kan maar 1 stekker in. Kan ik dan de aarde draad aan een stekker maken en een stekkerdoos aansluiten in de nieuwe stekker en die van de wasmachine daarin doen en dan in het stopcontact doen?
...
Dat kan! Mocht dit het probleem oplossen laat het dan iets netter wegwerken door een meer ervaren klusser. Dit wegens schoonheidspunten en afkeer voor stekkerdozen.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:09

Rukapul

Moderator General Chat
Ardana schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:52:
Ik ben daar dus heel gevoelig voor en voel CAI-aansluitingen, laptopaansluitingen etc dus vrij makkelijk.

Lekstroom zal bij topicstarter echter niet het geval zijn, want het zou triviaal zijn om een potentiaalverschil te meten tussen de vloer en iets anders.

Statische elektriciteit, lage luchtvochtigheid, etc. zijn logischer verklaringen voor het probleem van topicstarter. Een hygrometer kost je de kop niet.

Rukapul wijzigde deze reactie 16-08-2019 10:26 (11%)

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19-10 23:34
Rukapul schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:23:
[...]

Statische elektriciteit, lage luchtvochtigheid, etc. zijn logischer verklaringen voor het probleem van topicstarter. Een hygrometer kost je de kop niet.
Ja dat bestaat maar dat merk je aan andere dingen, schokjes als je deurklinken ed aanraakt, knetteren bij uittrekken kleding etc.
Nog nooit gehoord dat je daar brandende voeten van krijgt. En hoe gaat een hygrometer daarbij helpen, dan zie je dat de RV getal dit of dat is en dan?

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:07
_Arthur schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:34:
Als het mijn woning was geweest had ik nog een NEN 3140 inspectie van de gehele elektrische installatie laten uitvoeren door een onafhankelijke partij.
En, dit al geregeld? Want zo te horen ga je zonder gedegen en grondig onderzoek de hele oorzaak niet vinden.

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
ASW1 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:26:
[...]

Nog nooit gehoord dat je daar brandende voeten van krijgt. En hoe gaat een hygrometer daarbij helpen, dan zie je dat de RV getal dit of dat is en dan?
Causaliteit niet per se, maar correlatie wel.

Tintelende ledematen relateert in bepaalde gevallen aan luchtvochtigheid (en temperatuur).

De mechanische ventilatie relateert direct aan luchtvochtigheid. Vandaar ook de tip om dat te meten. Stuk goedkoper dan de elektrische installatie overhoop te halen om zaken uit te sluiten.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19-10 23:34
Rukapul schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:37:

De mechanische ventilatie relateert direct aan luchtvochtigheid.
Hoezo? MV draait als het goed is altijd. Hooguit wanneer er een vochtsensor aanwezig is (wat de vraag is) loopt deze hooguit wat harder wanneer het vochtig is (of wanneer er gekookt/gedouched wordt)

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
ASW1 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:57:
[...]

Hoezo? MV draait als het goed is altijd. Hooguit wanneer er een vochtsensor aanwezig is (wat de vraag is) loopt deze hooguit wat harder wanneer het vochtig is (of wanneer er gekookt/gedouched wordt)
Een MV heeft typisch standen zoals topicstarter ook aangeeft. En het kan uit wat hier blijkbaar verschil maakt:
Kato66 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:10:
Als we de mechanische ventilatie uitzetten wordt het beduidend minder.

• Vaal
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14:43

Vaal

Van Binsbergen, lul!

Ik ben nog steeds benieuwd naar de luchtvochtigheid in die hut. Een metertje koop je voor een paar euro bij de Action (zit vaak in een weerstationnetje)

Er zit een haar in m'n glas, op de grond ligt een tapijt van peuken.

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15:48

HyperBart

Huge Ego, Sorry

En @Kato66 wat is nu de conclusie?

Vandaag even niets

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True