Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
Goedemorgen tweakers,

Ik zit al een tijdje in mijn hoofd te spelen met het idee dat ik wat ‘extra’ ervaring wil op doen en daarmee wat extra wil verdienen. Wel is het zo dat ik niet elk weekend wat kan doen en ik het dus wel op mijn eigen tempo wil doen. Met een ruime deadline is het natuurlijk wel mogelijk, maar dus eigenlijk wel wanneer mij het uit komt. Soort van pay when you deliver idee.

Ik zit dus nu 1,5 jaar als java developer bij een fulltime job, maar ben dus benieuwd waar ik mij moet oriënteren voor dit soort ‘freelance achtig’ werk. Is er een soort bureau of website voor dit soort werk?Goedemorgen

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Als je op junior-niveau zit, zit er nog veel opportunity in het verhogen van je uurloon. Waarschijnlijk meer dan in de extra uren die je in het weekend kunt maken. Ik denk dat het verdiepen van je kennis met een paar MOOC's een betere investering van je tijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
MOOC's als in Udacity etc.? Ik cruise daar door heen als ik iets met een bepaald onderwerp ga oppakken wat ik nog niet weet en ga dan gewoon aan de slag. Puur kennis vergaren van onderwerp x en er dan niets mee gaan doen vind ik niet motiverend en zit dan letterlijk te slapen in mijn stoel (A). Ik moet het een functie kunnen geven of een doel hebben.

Ik vind mijzelf qua ervaring junior, omdat ik nog maar 1,5 bezig ben, maar in het dagelijks werk zeggen ze gewoon doe dit, ik zorg dat ik de kennis vergaar waar nodig en voltooi dan de klus. Vaak moet ik dus nog kennis vergaren en kost het daarom wat meer tijd dan een medior met een x aantal jaar ervaring, maar dat is volgens mij voor junior/medior/senior gelijk. Iets nieuws? Dan moeten we eerst kennis vergaren en duurt het wat langer in de ontwikkeling.

Maar goed, mijzelf even terughouden in het utiliseren van directe profit en focussen op skills verbeteren en voor een hoger uurloon gaan is je advies? Hoe ik die hard skills vergaar is natuurlijk een invulling voor mijzelf en zal ik gewoon ander soort doelen moeten creëren . Thanks, goed advies om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je salaris (junior --> senior) gaat de komende X jaar pakweg verdubbelen. De periode X kun je aanzienlijk verkorten door twee dingen te doen:

1. Goed presteren op je werk
2. De extra stap zetten

Stel dat je belangstelling hebt voor data engineering. Een paar certificaten Scala, Spark, machine learning plus je ervaring als Java developer kwalificeren je als interessante kandidaat voor zo'n functie. De certificaten zijn dan 'de extra stap'.

Ik zie meer payout hierin dan in het oppakken van veel extra uren (wat uiteindelijjk zelfs ten koste kan gaan van #1 en #2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
t_captain schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 09:57:

2. De extra stap zetten

Stel dat je belangstelling hebt voor data engineering. Een paar certificaten Scala, Spark, machine learning plus je ervaring als Java developer kwalificeren je als interessante kandidaat voor zo'n functie. De certificaten zijn dan 'de extra stap'.

Ik zie meer payout hierin dan in het oppakken van veel extra uren (wat uiteindelijjk zelfs ten koste kan gaan van #1 en #2).
Die 'extra stap' kun je toch ook (deels) zonder certificaten zetten? Ik snap dat je voor sommige dingen echte 'officiële' certificaten wil, maar via eigen projectjes er hands-on mee aan de slag na een e.g. Udemy cursus is toch veel waardevoller om goed te kunnen presteren?

Voor mij is het vooral een focus verhaal, ik ben dramatisch in 'minder interessante dingen, dus ik lees de boeken door de waardevolle dingen eruit te scannen en ga ik op zoek naar dingen als ik een vraag heb. Leren voor een certificaat kon ik vroeger heel goed, maar sinds een aantal jaar vind ik de focus erg moeilijk te behouden als ik bijvoorbeeld echt brainless informatie zit te stampen. Zonde van mijn tijd denk ik dan niet, maar dat voel ik aan mijn focus ;) Ben er ook wel mee bezig om dit weer wat beter te krijgen, maar nu zit het echt op een laag niveautje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het is in het algemeen nuttig om cursussen te combineren met ervaring. Dat helpt je nieuw verworven kennis de om wortel te schieten en uit te groeien van abstracte kennis tot toepasbare vaardigheden. Managers die je CV bekijken zien ook graag die combinatie van theorie en praktijk.

Udemy is overigens niet mijn favoriete platform. Ik vind de kwaliteit van cursussen sterk wisselend en vaak is het niet meer dan een verzameling instructie-videos. Dan mis je toetsen en programming excercices. Coursera is mijn favoriete MOOC platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
t_captain schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:25:
Coursera is mijn favoriete MOOC platform.
Is dat in jou ogen, en die van een recruiter, een certificaat en zet je dat op je CV? Ik ben nu momenteel van mening dat de meesten niet echt als certificaat gezien worden en je echt moet focussen op de Redhat/Oracle certificaten, die ik dus ook echt super boring vind.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 13-08-2019 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
1 MOOC is niet zoveel. Wel op je CV vermelden, maar niet helemaal vergelijkbaar met bv Oracle Certified Java Developer of AWS Certified Solution Architect (om twee waardevolle cerftificeringen te noemen).

Een serie van 5 of 10 samenhangende MOOCs draagt wel een zeker gewicht.
Pagina: 1