[UPS] DIY van gereedschap accu's (vakantie/trip doeleinden)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik zit te denken om van wat 14,4v,18v en 20v power tool accu's een UPS te maken

doel:
- stroom voor tripjes (ontzien van 12v auto)
- noodstroom
- powerbank (usb)
- 12v,13,8 tot 24v powersupply

nice to have
- extra stroom (bv paar watt tijdenlijk voor senseo)
- PV intergratie
- Opladen aan de 230v
- pre "zekering" instelbaar 4A,tot 16A)

Wat ik gevonden heb
De accu naar "usb" is niet zo lastig want die zijn kant en klaar te koop.. bijvoorbeeld makita to usb moet er wel 1 vinden die de "oplaad" connectoren heeft ofzo ..
Of misschien een paar "opladers" vinden die ik kan modden.

Ook omdat deze accu's vaak een paar A aan kunnen lijken ze me ook ideaal .. nu zitten er vast haken en ogen aan. maar wellicht wel handig om te kijken wat mogelijk is.

O ik heb ook wel kant en klare producten gezien maar ze zijn te duur om gewoon voor tijdelijk, 2de hands zou ik een rackmounted APC UPS kunnen gebruiken alleen die slopen wellicht de Li-ION accu's ..

Zelf denk ik aan 12v-24v DC -- DC converters naar een regelbare output, alleen dan heb ik nog niet de powerboost functie, en hoe bescherm ik de accu's tegen ongewenst gedrag (elkaar opladen?)
en helemaal top zou zijn om het opladen ook te kunnen intergeren ..

Achtergrond
Tijdens kamperen hebben we al een paar keer gehad dat de zekering van de camping eruit klapt, kapotte omvormer was de oorzaak en een kortsluiting. en met warme dagen is een koelkast uitval niet echt prettig.

Dus een eigen instelbare zekering is die schakelt voordat die van de camping uitvalt is wel prettig. Maar omdat gewicht belangrijk is zijn de powertool accu's ook een mooie tijdelijke oplossing als je stroom nodig hebt .. ik heb geen uren stroom nodig (wel prettig natuurlijk) maar het zijn wel mooie powerbronnen.

En de "powerboost" is als je bv net te veel stroom verbruikt (even koffie zetten ofzo) en teveel belasting op het net hebt staan. (normale UPS kan dit) ..

Maar doorgaans heb ik niet veel stroom nodig, maar het is altijd wel handig 230v/24v/12v/5v "backup" power te hebben die portable is (en dat is een UPS niet) en aangezien li-ion accu's redelijk voorradig zijn is dat een leuke dubbelfunctie ..

[ Voor 49% gewijzigd door vso op 12-08-2019 05:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-06 09:53

basvn

Breezand - NHN

Ik ben zelf bezig om een makita-koffer om te bouwen naar een draagbare ''powerwall''. en daarvoor maakt een vriend van me een 13s7p configuratie met 18650 cellen.
Hier komt een 48v omvormer aan, en 2x een stepdown naar 12v.

Daarnaast heb ik deze week, deze accupack gekocht.
is toch zo'n 480wh,

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor wat betreft je nice to have senseo:
Hoeveel stroom trekt je senseo? Dat is een vrij grote piekstroom, op 230V. Je moet grofweg het tienvoudige van die stroom aan accustroom kunnen leveren aan je 230V circuit. Ik doe de aanname dat een senseo niet op 12V werkt overigens :).

Ik denk dat je beter zoals mijn bovenbuurman zegt met 18650 cellen kunt werken. Stuk goedkoper dan merk-accu's.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-06 22:24
Kan wel, protection circuit tegen diep ontlading etc zit er al op. Ook bms zit er al op. Alles naar beneden qua voltage kan je met DC DC converters doen. Die 230v moet je met een sinus omvormer wel kunnen doen al is de ingangsspanning daar wat laag voor. Boost moet je uit je hoofd zetten, dan moet je gelijk lopen aan de Hz van het net. Dat kan wel, maar dan moet je een UPS als basis nemen en daar de accu's aan beunen, moeten ze wel 12 volt zijn en het laadcircuit moet er dan uit, want laden moet je met de originele lader doen.

[ Voor 22% gewijzigd door tafkaw op 12-08-2019 08:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:03
Volgens mij kun je dan beter het Makita koffiezetapparaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Het gaat me meer om de mogelijkheid de accu's als powerbank te gebruiken, voor verschillende doeleinden
ik heb momenteel 6x 14,4v (4x makita@3Ah en 2x workx@2Ah:?) voordeel is dat ze lang hun lading behouden en niet continue druppellading nodig hebben.

De koffiezet apparaat(senseo) is misschien wel een een rot voorbeeld, maar een 1.2.3 voorbeeld desalniet te min. de senseo trekt 1600W (6A) voor een minuut las ik ergens .. maar goed er zijn genoeg voorbeelden.
een camping waterkoker/koffiezetter is ook goed (snel koffie/thee is iig niet de basis van de wens)

Maar nogmaals het hoeft niet lang of veel power te af te geven, het gaat me de multifunctionaliteit
- USB A
- USB C
- 12v-24v (auto/vrachtwagen aansluiting(en)
- 230V (zou erg nice to have zijn)

En zoals ik eerder stel een APC UPS als basis wellicht de beste "keuze" omdat 90% van de functionaliteit er al in zit ..deze worden vaak met 24v /48v accupacks "gevoed", hebben de UPS en powerboostfuncties.
echter ze gaan uit van lood-accu's tja en dat is niet goed voor de Li-ion accu die ik op het oog heb. (laden/ontladen) dus daar zou ik een mod op toe moeten passen .. maar hoe zou ik dit aan moeten pakken ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

vso schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:09:
Het gaat me meer om de mogelijkheid de accu's als powerbank te gebruiken, voor verschillende doeleinden
ik heb momenteel 6x 14,4v (4x makita@3Ah en 2x workx@2Ah:?) voordeel is dat ze lang hun lading behouden en niet continue druppellading nodig hebben.

De koffiezet apparaat(senseo) is misschien wel een een rot voorbeeld, maar een 1.2.3 voorbeeld desalniet te min. de senseo trekt 1600W (6A) voor een minuut las ik ergens .. maar goed er zijn genoeg voorbeelden.
een camping waterkoker/koffiezetter is ook goed (snel koffie/thee is iig niet de basis van de wens)

Maar nogmaals het hoeft niet lang of veel power te af te geven, het gaat me de multifunctionaliteit
- USB A
- USB C
- 12v-24v (auto/vrachtwagen aansluiting(en)
- 230V (zou erg nice to have zijn)

En zoals ik eerder stel een APC UPS als basis wellicht de beste "keuze" omdat 90% van de functionaliteit er al in zit ..deze worden vaak met 24v /48v accupacks "gevoed", hebben de UPS en powerboostfuncties.
echter ze gaan uit van lood-accu's tja en dat is niet goed voor de Li-ion accu die ik op het oog heb. (laden/ontladen) dus daar zou ik een mod op toe moeten passen .. maar hoe zou ik dit aan moeten pakken ?
Voor je USB A en C, zou ik gewoon een autolader pakken.
zoiets aansluiten op de accu (als je een APC UPS wil gebruiken)

Enige nadeel van het ombouwen van een APC(of eigenlijk alle UPS'en) is dat ze niet gemaakt zijn om lang te draaien.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ga je continue die 6 accu's omwisselen, of wil je ze paralell/serie schakelen?
Want in het geval van het tweede dan is het nog wel iets ingewikkelder.

En gaat alles mee met de tent, of in een caravan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@basvn de link is met 1 accu is dat relatief simpel, met meer word dat ingewikkeld en dan krijg je wat @jeroen3 vraagt namelijk: serieel/parallel aangesloten accu's maar hoezo zijn de APC UPS niet gemaakt voor lang draaien .. ? laatst had ik hem tijdens werkzaamheden aan een buurman uitgeleend om zijn aquarium te voorzien van stroom (basis pompen) hield het toch 4 uur uit
zo had ik een 1 makita accu gebruikt om een wireless camera in de caravan van sap te voorzien werkte voor +/- 5 uur zonder problemen .. (voor een rit van 8 uur) dus als ik er 2 had gekoppeld had ik de reistijd kunnen overbruggen.

ik ben niet gebonden aan x.y.z het is meer flexibel zijn en benutten van de accu's .. ik heb er 6 dus dus kan 3x2 of 2x3 en tja je hebt ze ook nog in 18v en 20v versies .. dus daar wil ik niet super gebonden in moeten zijn .. dus als ik per module(lees 1 Accu) 12v met 1 tot 3A lever als constante max is dat ook goed..

kortom het mooiste is dat je een Li-ion ups bouwt gelijkwaardig met een lood variant UPS (scheelt gewicht) de runtime zal me in dit geval roesten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Hoe ga je hem koppelen dan? Want je moet iets hebben wat voorkomt dat hij te ver ontlaad en in brand vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

vso schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:29:
@basvn de link is met 1 accu is dat relatief simpel, met meer word dat ingewikkeld en dan krijg je wat @jeroen3 vraagt namelijk: serieel/parallel aangesloten accu's maar hoezo zijn de APC UPS niet gemaakt voor lang draaien .. ?
okay, ze zijn wel gemaakt om langer te kunnen draaien, maar niet op vol vermogen voor uren. (daar is de originele accu ook te klein voor, dus dat stopt na een x aantal minuten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

vso schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 02:57:
Zelf denk ik aan 12v-24v DC -- DC converters
Ik gebruik zelf http://www.mini-box.com/DCDC-USB in een DIY-UPS om 2 mITX systemen (en een RPi) te voeden bij stroomuitval. Je kan met jumpers een aantal verschillende spanningen instellen, maar je kan met behulp van de USB-poort en een programma een spanning tussen 5-24V naar keuze instellen.

"en helemaal top zou zijn om het opladen ook te kunnen intergeren "
De fabrikant die ik hierboven noemde heeft daar ook het een en ander voor:
http://www.mini-box.com/OpenUPS
http://www.mini-box.com/p...-micro-UPS-battery-backup
http://www.mini-box.com/p...tem-battery-backup-system

En een load sharing controller: http://www.mini-box.com/Y...p-Load-Sharing-Controller

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 12-08-2019 13:21 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@jeroen3 er zit ingebouwd een BMS in de powertool accu's (als het goed is) dus dat probleem is er denk ik niet.

@basvn tja ik zit er niet mee, als ik bv een coolbox of iets anders aansluit accepteer ik de runtime die erbij hoort.

@Raven ik had dit al gezien in mijn zoektocht .. alleen net ondermaats voor mijn wensen, de 12v/24v kan je zoals @basvn ook aangeeft snel dekken met een sigaret plug... maar op een camping ben je 99% kans op een max van 10A (230V x 10A = 2300Watt)

Meeste campeer stuff zit op 1200W max (230v) bv oventje,koffiezetter (850w) of waterkoker (ook 850 oid)
En voor de 12v is de "dompelpomp" kleiner dan 5A (+/- 50w)
boiler weet ik het verbruik niet (gebruiken we niet)
De dompelpomp en verlichting draait op de "auto" of interne 230v/12v(11.8 tot 14.8v) omvormer en is +/- 300w voldoende..
De huidige koelkast is zelf 230v/12v(auto) maar niet intelligent om zelf over te springen.(valt wel te maken) maar de koelkast gebruikt ook weinig als je hem van te voren al koelt .. immers dan hoeft hij alleen nog op temperatuur te blijven wat minder energie verbruik is.

Goed van een DIY project zoals dit kan je hem ook nog smart maken, en via een BT koppeling ofzo bericht naar je auto/telefoon laten geven.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Meestal zit er in die accu's wel een BMS, maar niet altijd een fet, omdat zoiets met de hoge stromen van de machines voor wat verlies kan zorgen. De machine kan wel communiceren met de accu, maar deze moet zelf besluiten te stoppen met functioneren.
Dus trek er eerst maar eens eentje open om dat te controleren voordat je ze aan elkaar knoopt.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 12-08-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 21:11
vso schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:09:
1600W / 230V ~> 7A

Maar bij 20V accu's wordt dat 1600 / 20 ~> 80A

Mag jij drie keer raden hoe lang die accu's daar aan meedoen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sine op 12-08-2019 15:47 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik zat zelf te denken om de V en A te limiteren tot bv max 12V en 1A in ieder geval de laagste "veilige" Ampere die de accu's kunnen weerstaan zonder de geest te geven.

een inverter/converter oid moet de rest maar opvangen toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja maar uiteindelijk moeten je accu's wel de stroom gaan leveren. Als je Sine's post goed leest kun je concluderen dat dat lastig wordt, of je moet serieuze hoeveelheden accu's nemen.

Een senseo is dus kennelijk 1600W piekvermogen. Jij komt met 12V@1A aan, dat is 12W. Je mist dan een beetje vermogen. Klein beetje maar ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 21:11
Een inverter/converter oid moet de rest maar opvangen toch ?
Waar moet die overige energie vandaan komen dan? Met 12W ga je niet veel koffie zetten.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1