Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

laptop wil SSD niet pakken

Pagina: 1
Acties:

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste allemaal,

recent heb ik een sony vaio laptop gekregen, een defecte.. Nouja, alleen de schijf dan. Nu heb ik inmiddels een oude HDD liggen en een nieuwe SSD gekocht. Op de HDD wil windows niet instellaren, niet gek ook want de schijf is zo goed als dood. daarentegen, de SSD wil de laptop niet eens waarnemen. Als ik de SSD in de laptop heb krijg ik enkel een zwart beeld. helemaal niks werkt vanaf dat moment nog, ook de BIOS krijg ik niet geopend. Zodra ik de SSD eruit haal gaat alles weer. Sterker, ik heb de laptop voor de gek gehouden door hem op te starten zonder schijf. Daarna via USB stick windows installer opgestart, SSD erin gestopt en ziezo, De installatie gestart en de laptop heeft zichzelf keurig geinstalleerd, totdat de laptop opniew moest opstarten dan.. Weer zwart scherm.

Iemand een idee waarom dit is?

Mocht iemand het willen weten, SSD is niets mis mee, deze gebruik ik nu in mijn desktop. Laptop is uit 2013.

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:24
klinkt eerder dat er iets aan de laptop niet juist is.

want ook zonder hdd/ssd moet hij in de bios komen.
als je met de ssd ook niet in de bios kan komen is er wat anders loos

[ Voor 54% gewijzigd door jeppekroezen op 11-08-2019 21:15 ]

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 14:22
Klinkt als een laptopprobleem. Je zou kunnen kijken of je wat aan de sata connector of de kabel ziet en een nieuwe kabel kunnen proberen. Werkt dat niet dan gok ik dat je moederbord defect is. Als het het waard is kan je op ebay proberen voor weinig een replacement bord te scoren.

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Even zonder de laptop verder opgezocht te hebben; vaak is de dvd drive ook via sata aangesloten, je zou die er nog uit kunnen halen en op die aansluiting de SSD kunnen aansluiten.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Reset de bios naar default, het kan zijn dat de HDD gekoppeld is aan het moederbord .. en dat hij "beschermd" is bij harde schijf wissel (diefstal preventie) met reset zou je wellicht dat kunnen omzeilen .. maar google er anders even op .. hdd/ssd swap + laptop type

al geprobeerd een externe monitor aan te pluggen ? (dat het niet aan de lcd ligt ?) tijdens het booten.

werkt dat niet moet je even zoeken waar de bios batterij zit,
battery eruit, openschroeven met geluk ziet het er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/AI4AAOSwPe1UGt63/s-l300.jpg

Tja vanalles

• melvinlunenborg
vso schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:07:
Reset de bios naar default, het kan zijn dat de HDD gekoppeld is aan het moederbord .. en dat hij "beschermd" is bij harde schijf wissel (diefstal preventie) met reset zou je wellicht dat kunnen omzeilen .. maar google er anders even op .. hdd/ssd swap + laptop type

al geprobeerd een externe monitor aan te pluggen ? (dat het niet aan de lcd ligt ?) tijdens het booten.

werkt dat niet moet je even zoeken waar de bios batterij zit,
battery eruit, openschroeven met geluk ziet het er als volgt uit:

[Afbeelding]
zal ff kijken wat ik kan doen, iig heb ik de batterij al vervangen want er zat er geen in. Wel blijf ik me verbazen dat de laptop geen enkel probleem lijkt te hebben met het herkennen van de HDD

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik heb eerder in een even oude VAIO ook de HDD vervangen door een SSD.
Standaard ontbreekt in de VAIO BIOS het "Advanced" tabblad, waardoor de controller niet AHCI-capable is.
Toch wordt de SSD gewoon herkend als SATA-device en loopt de laptop al jarenlang met Windows 10 op een SATA-SSD.
melvinlunenborg schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:34:

Daarna via USB stick windows installer opgestart, SSD erin gestopt en ziezo, De installatie gestart en de laptop heeft zichzelf keurig geinstalleerd, totdat de laptop opniew moest opstarten dan.. Weer zwart scherm.
Dat "zwarte scherm":
- als daar linksboven een cursor knippert wordt de SSD herkend door de BIOS en probeert de laptop op te starten vanaf de SSD. Dat dit niet lukt ligt meestal aan de keuze in de Windows installatieprocedure voor GPT of MBR. In mijn geval ging het goed als ik vanaf USB Windows installeerde op de SSD in de laptop, als ik tijdens de installatieprocedure eerst handmatig alle aanwezige partities verwijderde en daarna Windows 10 zichzelf liet installeren. Het kan wel zijn dat je eenmalig via instlaltatieherstel / opstartherstel moet en daarna handmatig de laptop moet uitzetten en weer opstarten.
Kijk ook nog even in de BIOS naar de bootvolgorde en zet die goed.
- als daar linksboven geen knipperende cursor zichtbaar is, heb je waarschijnlijk een hardwareprobleem. Toch snap ik dat niet helemaal als je harddisk wel meteen keurig wordt herkend.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Bij die ouwe BIOS-stijl laptops wel eens gehad dat een van de poorten met geen mogelijkheid wou booten van een van de S-ATA poorten, puur omdat er van een optical drive werd uitgegaan bij die dingen. Heb je hem wel op de plek gezet waar de HDD eerst zat, of op de plek van een ODD?

• melvinlunenborg
Umbrah schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:13:
Bij die ouwe BIOS-stijl laptops wel eens gehad dat een van de poorten met geen mogelijkheid wou booten van een van de S-ATA poorten, puur omdat er van een optical drive werd uitgegaan bij die dingen. Heb je hem wel op de plek gezet waar de HDD eerst zat, of op de plek van een ODD?
Zoiets lijkt bij mij idd ook het geval, ja de ssd zit op dezelfde plek als de hdd..

Voor de mensen die het willen weten, ik krijg ook het bekende streepje links bovenin het beeld niet. Het beeld blijft echt hangen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Al gecheckt of die laptop de laatst beschikbare BIOS versie draait?

En hoe groot is die SSD? Heb je ook een andere drive kunnen proberen (die niet half dood is)? Zeggen de specificaties van het apparaat iets over evt. limieten qua storage?

Ondersteunt die SSD alle lagere SATA interface snelheden zonder evt. een jumpertje te moeten verzetten?

Kan ook nooit kwaad om eens met een andere kabel te testen. Je weet maar nooit.

Alle SATA poorten zijn enabled in de BIOS? Al andere poort geprobeerd als die erin zit?

Ik dacht ook aan evt. beveiliging/encryptie op de oude schijf die via de BIOS loopt. Ik heb wel gelezen van iemand die daar ook tegenaan liep. Weet de details niet meer. Dan moet je eigenlijk eerst die encryptie met die oude schijf erin verwijderen, maar dan moet die wel werkend beschikbaar zijn en moet je het password weten. Kan dat evt. spelen?
Pagina: 1