Ryzen medium-high end Game / Development PC check + feedback

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Nu mijn 4 jaar oude laptop langzaamaan tegen de limieten aan loopt, en ik na m'n schooltijd geen systeem meer nodig heb wat in een rugzak past, is het toch tijd geworden voor een goede desktop build waar ik langer mee kan werken en kan upgraden als dat nodig is. Hoewel ik redelijk zeker ben van m'n keuzes en m'n theoretische kennis wel goed zit, mis ik toch een hoop praktische ervaring. Vandaar dus dit topic.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ten eerste gamen. Hoewel ik de laatste tijd niet meer zo veel game als in het verleden, raak ik nog regelmatig wat games aan. Games die ik graag speel zijn o.a. (Modded) Minecraft, (Modded) Skyrim, (Modded) Euro Truck Sim, DOOM 2016 en binnenkort Eternal, en ook Borderlands staat op de agenda. Daarnaast heb ik in het verleden ook met veel plezier wat oudere games geëmuleerd en daar wil ik dus ook graag mee door gaan. Overall is het dus een aardige mix van oudere games die al dan niet modded zijn, en nieuwe releases. Op dit moment heb ik nog 1080p schermen en daar zal het nu ook bij blijven, maar ik wil graag de mogelijkheid hebben om in de nabije toekomst naar 1440 te upgraden. Ultra-kwaliteit is niet nodig, maar medium-high kwaliteit op 60fps is wel het doel. Het voornaamste is dat ik niet te veel hoef na te denken over de grafische instellingen.

Daarnaast programmeer ik met enige regelmaat en gebruik hierbij voornamelijk Visual Studio en VSCode.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het streefbedrag ligt rond de €1300-1400, inclusief OS, exclusief assemblage. Vanwege m'n keuze voor assemblage is Azerty wel de webshop van m'n keuze. Ik heb er zelf simpelweg niet de tijd en ruimte voor om een volledig systeem te assembleren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randcomponenten incl. monitoren zijn allemaal aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Basis componenten uiteraard. Ik heb een keuze voor een 512 SSD gemaakt vanwege ruimteproblemen met huidige systeem met een 128 SSD. Op 512 kan ik zonder al te veel afwegingen te hoeven maken mijn belangrijkste games en programma's kwijt. Daarnaast nog een 2TB HDD voor overige opslag die de SSD-snelheid niet nodig heeft. Daarnaast vanwege de netwerksituatie thuis heb ik voor een netwerkkaart met een externe antenne gekozen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua CPU heb ik een voorkeur voor AMD vanwege de vooruitgang de laatste maanden en de upgrade-safety vergeleken met Intel. Wat betreft GPU heb ik alsnog voor Nvidia gekozen. Omdat ik regelmatig games mod en emuleer vind ik dat nog steeds de veiligere keuze qua support.

Ik vind de Fractal Design behuizingen gewoon het mooiste en daar wil ik niet echt meer vanaf stappen. Als 2de eis voor de behuizing heb ik een hekel aan windowed behuizingen, omdat ik niet op de kleurstelling, LED verlichting e.d. na wil hoeven denken. Bovendien staat de ruit toch niet in mijn richting en zal ik er niets van zien.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte en koelingscapaciteit zijn belangrijke eisen. Vandaar mijn keuze voor de relatief kleine behuizing met veel plaatsen om te koelen. Ik heb tijdens het samenstellen naar Micro-ATX gekeken, maar daarvoor kon ik geen mooie behuizing vinden die door Azerty wordt geleverd en aan m'n wensen voldeed. Tenslotte zitten er in m'n behuizing behoorlijk wat plaatsen voor extra case fans. Hoewel ik die natuurlijk niet allemaal hoef te vullen, zal ik niet de beste natuurlijk airflow hebben waar m'n systeem komt te staan, en dus heb ik graag de optie om er een paar extra bij te zetten.

Ga je overklokken?
Misschien in de toekomst, voor de komende tijd in ieder geval nog niet. Op dat moment zal er waarschijnlijk ook een nieuwe koeler in m'n systeem moeten, en misschien ook extra case fans. Dit draagt dus ook bij aan mijn huidige keuze van behuizing en moederbord met extra fan headers.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop vooral op een praktische check over de haalbaarheid van m'n build. In theorie zou mijn voeding goed moeten zijn, en na het lezen van het voedingstopic denk ik dat ik een goede keuze heb gemaakt, maar ik heb er niet genoeg verstand van om dat met zekerheid te zeggen. Hetzelfde geldt voor het moederbord. Ik weet gewoon niet waar ik op moet letten wat betreft aansluitingen voor voeding, extra USB-ports etc. Uiteraard is algemene feedback op onderdelen die goedkoper kunnen met minimaal prestatieverschil, of juist een stuk krachtiger met weinig prijsverschil, ook zeer welkom!

Alvast bedankt voor alle input die kan worden gegeven :D

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600X Boxed€ 247,48€ 247,48
1MoederbordenAsus Prime B450-Plus€ 92,04€ 92,04
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Ventus OC€ 430,-€ 430,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 57,47€ 57,47
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 73,-€ 73,-
1NetwerkadaptersAsus PCE-AC68€ 67,99€ 67,99
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 94,25€ 94,25
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 89,90€ 89,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 61,95€ 61,95
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.275,04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:28
1440p heeft flink meer pixels dan 1080p. Je moet dus in de benchmarks kijken naar 1440p, anders is die upgrade niet echt mogelijk.
Houd er rekening mee dat de meestel B450 mobos een BIOS-update nodig hebben.
reviews: Ryzen 5 3600 en 3600X - Nieuwe Ryzens op budget
De 3600 en 3600X scoren over de hele linie vrijwel gelijk en verstoken ook ongeveer evenveel energie. In onze testopstelling wordt blijkbaar het maximale uit beide processors gehaald, want ook als we overklokken, is maar weinig winst te behalen. Een procent of vier hogere scores is nauwelijks de moeite waard.

Daarmee is wat ons betreft de 3600 de betere keus.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
SpeedQber schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:05:
1440p heeft flink meer pixels dan 1080p. Je moet dus in de benchmarks kijken naar 1440p, anders is die upgrade niet echt mogelijk.
Houd er rekening mee dat de meestel B450 mobos een BIOS-update nodig hebben.
reviews: Ryzen 5 3600 en 3600X - Nieuwe Ryzens op budget

[...]
.
De BIOS update is geen probleem, ik laat het systeem assembleren bij Azerty en daar zit het in het pakket!

Als ik in de Tweakers benchmarks van de RTX 2060 Super FE (reviews: Nvidia RTX 2060 en 2070 Super - Meer waar voor je geld) kijk, dan lijkt medium 1440p60 prima haalbaar te zijn. High-Ultra zal ik wellicht op nieuwe titels wat moeten inleveren, maar voor de meeste games die ik speel verwacht ik geen problemen.

De quote die je geeft is wel interessant w.b. de keuze voor de Ryzen 3600 vs 3600x. Wat ik me herinner heeft de 3600 wel een zwakkere koeler? Hoewel het prijsverschil van ~€50 daarvoor ook wel opties opent, zoals een Scythe Mugen...

[ Voor 10% gewijzigd door Stoelpoot op 11-08-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:02
Blijkbaar zijn de 5700(xt)s erg geschikt voor 1440p. Zoek de benchmarks anders eens op, de aftermarketversies komen snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou een paar dingen aanpassen. :)
- Koop een van deze RAM setjes. categorie: Geheugen intern Deze zijn beter te overclocken dan de meeste andere 3200C16 setjes.
-Ik zou absoluut de 3600 kopen en de rest steken in een goede koeler.
-Qua moederbord zou ik eerder kijken naar de pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX. Een refresh speciaal voor Ryzen 3000 omdat de bios chips op de oude versie te klein waren voor de Ryzen 3000 bios. Het alternatief zou iets meer betalen zijn en dan voor stupide high end gaan. Ik heb deze zelf ook gekocht voor deze prijs. Op het moment is ASUS mijn geduld aan het testen qua bios updates zodat ik mijn RAM eens sneller dan 2133MHz kan draaien, maar dat zal wel komen. Voor de rest is het een extreem goed moederbord.
pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero
-Ik zou een RX5700XT zeer zeker wel overwegen. Het zou nu niet lang meer moeten duren voordat de goede modellen komen. Aankomende week zouden de eerste moeten verschijnen. Een goed instapmodel zou alles moeten zijn wat je nodig hebt. Ze zijn gewoon sneller dan een RTX2060S. Verder gaat Borderlands 3 uitgerust worden met AMD features.

Verder zelf ook een fan van FD, je voeding is ruim voldoende en voor de rest is het ook allemaal goed.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:28:
Ik zou een paar dingen aanpassen. :)
- Koop een van deze RAM setjes. categorie: Geheugen intern Deze zijn beter te overclocken dan de meeste andere 3200C16 setjes.
Hmm. Deze kits waren me vreemd genoeg compleet niet opgevallen toen ik een week of twee geleden zocht. Goed advies, zeker omdat RAM overclocken met Ryzen een stuk nuttiger kan zijn dan in 't verleden.
-Ik zou absoluut de 3600 kopen en de rest steken in een goede koeler.
Fair, ik had 't inderdaad ook al in m'n hoofd zitten. Scythe Mugen 5 is prima toch? Dan eens kijken of de cool-factor van de PCGH edition voldoende is voor 't performanceverschil.
-Qua moederbord zou ik eerder kijken naar de pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX. Een refresh speciaal voor Ryzen 3000 omdat de bios chips op de oude versie te klein waren voor de Ryzen 3000 bios. Het alternatief zou iets meer betalen zijn en dan voor stupide high end gaan. Ik heb deze zelf ook gekocht voor deze prijs. Op het moment is ASUS mijn geduld aan het testen qua bios updates zodat ik mijn RAM eens sneller dan 2133MHz kan draaien, maar dat zal wel komen. Voor de rest is het een extreem goed moederbord.
pricewatch: Asus ROG Crosshair VI Hero
En wanneer je dacht dat opslag echt geen probleem meer is voor mainstream gamesystemen in 2019, komt AMD even om de hoek...

Goede suggesties overall. Opnieuw, ik snap niet waarom ik dat MSI mobo heb gemist in m'n zoektocht. Ziet er helemaal prima uit, gaat er direct op.
-Ik zou een RX5700XT zeer zeker wel overwegen. Het zou nu niet lang meer moeten duren voordat de goede modellen komen. Aankomende week zouden de eerste moeten verschijnen. Een goed instapmodel zou alles moeten zijn wat je nodig hebt. Ze zijn gewoon sneller dan een RTX2060S. Verder gaat Borderlands 3 uitgerust worden met AMD features.
Met zo veel positieve geluiden zal ik er inderdaad eens serieuzer naar kijken. Of ik het doe zal er dan aan liggen hoe goed het werkt in de niche situaties. De games waar ik de meeste playtime in heb, zit ook mijn meeste modding-tijd in, en ik weet dat bepaalde grafische mods stomweg slechte AMD support hebben / hadden. Als het je iets zegt, bijvoorbeeld ENB in Skyrim heeft in het verleden bijvoorbeeld gewoon echt issues gehad met AMD, en dat soort mods zijn echt een must als je van modding houdt. Welkom terug in de tijd :P

Huidige lijst is dus in ieder geval onderstaande, met Ryzen 3600 en ander Mobo. RAM en GPU weer eens rustig naar kijken de komende dagen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 107,50€ 107,50
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Super Ventus OC€ 430,-€ 430,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 57,47€ 57,47
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 73,-€ 73,-
1NetwerkadaptersAsus PCE-AC68€ 67,99€ 67,99
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 94,25€ 94,25
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 89,90€ 89,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 61,95€ 61,95
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie