Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vragen naar aanleiding van offertes zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• mrnn
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 11:07
Na een eerder topic heb ik bij een aantal partijen offerte gevraagd. De aangeboden WP loopt uiteen van 275-310 waarbij de een van string en de andere van micro omvormers uitgaat. Van de offertes is 1 partij ook daadwerkelijk wezen kijken. Volgens de een kan het ook prima op mijn dakkapel, volgens de ander absoluut niet.

Het liefst vraag ik een concretere offerte aan met vertrouwen dat deze goed bij mijn situatie past en dat vertrouwen heb ik nu nog niet (door de verschillende offertes en een gebrek aan kennis bij mijzelf). Eventueel bij een partij die webshop + installatie aanbiedt.
  • Jaarverbruik ~4500 KWH
  • Installatie wil ik uitbesteden
  • Dakkapel (niet op foto) zie ik niet zitten vanwege onzekerheid constructie. Als het niet heel veel duurder is dan zou ik de optie op de omvormer open willen houden (ruimte voor 4 extra panelen)
  • Aansluiting 1x25 (als dat voldoende is blijft het zo, maar offerte gevraagd voor 3x25 (€300) en 1x35)
Wat zouden jullie adviseren qua panelen, omvormer en string vs micro omvormers? Als micro niet heel veel meerwaarde heeft dan heb ik ze ivm mogelijke problemen en terugverdientijd liever niet op het dak.

• mrnn
Reactie uit vorige topic waar nog sprake van dakkapel was:
AUijtdehaag schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:39:
Op je schuindak zou ik 12 stuks 2x1 mtr panelen plaatsen in portrait. (2 rijen van 6)
https://www.sun-solar.nl/...-btw-in-juli-op-voorraad/
4x 3 landscape kan ook en is misschien zelfs beter met de schaduwwerking van de schoorsteen.

En op je dakkapel, hou je het simpel met 4x Panasonic hit 330 van 59 Vmpp op betonvoeten.
6 gaat niet passen denk ik, en je zit met de schaduw van de schoorsteen.
Daar kan je met 4 vandaan blijven.
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
https://www.sun-solar.nl/...s-e260-incl-btw-sunsolar/
(hier iets goedkoper)
Er bestaan ook 1460 x 1053, maar ook dat wordt krap op 4m80

Dat kan dan mooi op een 2x mppt string omvormer.
Welke: https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ (kies nieuw project)

Heb je 1 of 3-fase in huis?
De 4x3 klinkt als een goed plan om weg te blijven van de schoorsteen en met 370 WP kom ik mooi uit qua opbrengst.

Als ik bij Winkelman kijk zie ik van JA Solar panelen met een nog wat hogere WP (half cel) die goedkoper zijn. Bijvoorbeeld deze, hoe verhoudt dit zich tot de Yingli die je linkt?

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Kan ook, maar die doen een beetje valsspelen met 2015 x 996 mm x 40mm tegenover de 1960 x 992 x 40 mm van yingli.

En je moet ze mooi vinden. (ik "zie" liever zwarte panelen)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie - Aton power to heat

• mrnn
Heb te snel gekeken, was op basis van de foto in de veronderstelling dat het zwart was. Maar dan zijn deze een eerlijker vergelijk denk ik: JA Solar JAM72D-00-375-BP Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zwart Frame 375Wp

Al scheelt dat met 12 panelen maar 200 euro en voor dat geld vind ik full black inderdaad mooier.

En durf je op basis van de foto's iets te zeggen over micro vs string? Daar verschillen de aanbieders nogal van mening...

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als ik even wat dingen (voor mezelf) eruit filter string vs micro:

- Micro is wat efficienter en zal eerder starten en stoppen. Echter is dit verschil zo klein, dat het niet noemenswaardig is en de vraag of het de meerprijs waard is.
- Micro is duurder. In een ander topic uitgerekend, is enphase 2x zo duur als een 1 fase SMA stringomvormer.
- Micro is iets veiliger. DC op je dak is een groter (brand) risico. Maar ook realistisch: gevaar hangt af van diegene die het fatsoenlijk installeerd. 2 dezelfde (fabrikant) stekkers bijvoorbeeld op paneel en DC kabel.

Het verschil in opbrengst, met jouw schaduw tussen micro en 2 stringen van 6 of 1 string van 12 is ook minimaal.
Micro vs SMA optitrac. Micro hangt een hoger prijskaartje aan.
De panelen in landscape helpen ook wat mee, met het schaduwmanagement, vanwege de rijen met diodes.

En dan nog iets: ben je zendamateur, zou ik niet kijken naar Solaredge of APS micro omvormers
Enphase en SMA hebben er weer geen last van.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=18854

Nog realistischer: je dak gaat geen hoogvlieger worden, omdat het erg ver oost ligt.
Dit betekend zowiezo maar een halve dag fatsoenlijk opwekken.
Wil je de kosten nog hoger maken door micro omvormers toe te passen? Lijkt me ook niet.
Enkel voor de enthousiasteling, die koste wat kost het maximale eruit wil persen.

[Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2019 21:33]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie - Aton power to heat

• mrnn
Bedankt voor je uitgebreide toelichting @AUijtdehaag ! String geniet dus de voorkeur dus en als ik zo lees her en der dan zou mijn 1x25 aansluiting moeten kunnen volstaan.

Als ik bij Winkelman eea bij elkaar klik en daarbij mik op een lage tvt kom ik bijvoorbeeld op onderstaande. De panelen zijn dan mono blauw waar ik niet veel moeite mee heb met dak op 30 graden. De Grotwatt is erg goedkoop, lees wel wat gemengde verhalen over de uitlees mogelijkheden icm chinese website, maar een SMA 3600 kost letterlijk het dubbele. Ga je dat ook in levensduur terug zien?

Als ik uitga van omvormer op 80% van totale WP kom ik op 4740*.8=3792 uit. Met mijn dak op OZO schat ik in dat omvormer van 3600 dan niet extreem ondergedimensioneerd is? Eventueel kan ik een zwaardere nemen zodat ik in de toekomst de dakkapel er nog aan zou kunnen hangen, bijvoorbeeld Growatt 5000.

Zeer nette prijs volgens mij maar ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie. Iemand een idee wat? Zo niet, zou dit een slimme keuze zijn of moet ik alternatieven overwegen?

Panelen 12x JA Solar 395Wp a € 142 totaal € 1704
Omvormer Growatt 3600MTL-S € 485
Bevestiging 4x Clickfit Evo 3 paneel landscape kolom a € 64 totaal € 314
Installatiekosten incl meterkast aanpassing en kabels € 1032

Totaal ex btw: € 3600
Totaal WP: 4740
Prijs per WP: € 0,76

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mrnn
Ik heb het wat nader bekeken en het ligt toch niet zomaar voor de hand allemaal....
12 panelen 395 Wp (72 cell) in 1 string, en nog 4 (96 cel) voor uitbreiding op het platte dak.
Dat kan eigenlijk niet:

12 panelen (72 cel) in 1 string is te hoge Vmpp spanning voor een 1-fase omvormer die 600 Voc mag hebben. (Met uitzondering Fronius Primo, maar die is ook duur)
2x 6 op 1 ingang kan ook niet, te hoge stroom > 15A
2x 6 op 2 ingangen kan wel, maar geen mogelijkheid tot uitbreiding van de 4.

12 panelen (60 cel) in 1 string kan wel.
En mogelijkheid tot uitbreiding op 2e ingang.

Probeer het zelf maar eens met sunnydesignweb Kies nieuw project
JAM72S01-395/PR (09/2018) (72 cell) https://www.winkelman-zon...halve-cellen-395wp/51792/
JAM60S01-325/PR (12/2018) (60 cell) 335 is zga hetzelfde https://www.winkelman-zon...lay=tiles&merk=JA%20Solar
https://tweakers.net/ext/f/CZe7H8BoagytviqsQW3DzzN4/thumb.jpg

12 x 395 Wp (72 cell) niet op een 3.6, maar op een 4.0 (4.2) (maar geen ruimte vrij voor uitbreiding, 2 ingangen bezet)
12 x 325 Wp (60 cell) kan wel op een 3.6, en 1 ingang vrij. Maar te klein voor de uitbreiding, dus ook een grotere nemen.

Ik voer het in sunny designweb in, omdat dat een GRATIS tool is van SMA.
(dan weet je meteen waar de hogere kosten vandaan komen. ;) Stukje extra service)
Of de omvormer die je voor ogen hebt, ook daar aan voldoet, is een kwestie van datasheets lezen van die omvormer. (de meeste wel, maar niet allemaal)

Edit: Als je een beetje "out-of-the-box" denkt, kan het wel op deze manier:
8x 395 Wp op ingang 1
4x 395 Wp op ingang 2 EN parallel daaroverheen, 4x 395 Wp op je platdak.
Hoe dat zich dan gaat gedragen met schaduw, kan ik niets met zekerheid over zeggen. (2 polystrings)

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2019 14:51]

• mrnn
@AUijtdehaag Bedankt weer!

Hmm. Als ik voor 12 panelen 60 cel 335 WP ga op 1 string dan kan ik dus uitbreiden op dakkapel. Maar op het schuine dak lever ik dan aardig wat WP in tov de 72 cel 395 waardoor de eerste twee panelen op dakkapel al vervallen om dat verschil te compenseren. Dat lijkt mij niet economisch.

Maar bijvoorbeeld de Growatt 5.0 heeft 4 strings en 2 trackers, kan ik dan niet 2x string van 6 van het schuine dak op 1 tracker hebben, en optioneel in toekomst 1x string van dakkapel op tweede tracker? Bij die toekomstige update dan op dat moment aansluiting van 1x25 naar 1x35 om laten zetten. Of zie ik iets over het hoofd?

Als dat niet kan dan is voor mijn gevoel de 12x395 72 cell op een 4.2 het meest logisch qua snelle tvt waarbij ik dan voor lief neem dat ik niet kan uitbreiden op dakkapel (aangezien dat toch constructie technisch mogelijk al een uitdaging is).

Betreffende het out of the box idee:

Polystring, weer een nieuw woordje geleerd. Heb hier een uitleg gevonden van SMA waar iemand vervolgens een vraag stelt over schaduw en het antwoord inderdaad is dat de performance van de gehele polystring dan naar beneden wordt getrokken. Dat zou in mijn geval zonde zijn aangezien het schuine dak op OZO zit en de platte op zuid. Vanaf de middag lever ik dan flink in op het platte dak door de schaduw op OZO.

"While it’s difficult to discuss shade impacts without knowing more, the short answer is yes. Shade will sag voltage on that string and thus impact the overall string voltage and potentially pull that inverter channel off the MPP, creating losses while the shade is present."

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mrnn
2x 6 (375 Wp, 72 cell) op 1 mppt ingang gaat niet.
Geen enkele 1-fase omvormer zal meer dan 15 Amp doen per ingang (bij growatt vertellen ze het leuk, maar heeft ook gewoon maar 2 mppt ingangen, of trackers zoals je wilt, 2 ingangen per tracker = polystring)
2x6 ,mag niet, te hoge A:
https://tweakers.net/ext/f/HSIX2gm9bslszVrKXXMA7Z6V/thumb.jpg

1x 12 mag ook niet, te hoge V:
https://tweakers.net/ext/f/yIpSWqKZDYlWV63NBuplM1o7/thumb.jpg

Sunny designweb komt zelfs met deze configuratie.
https://tweakers.net/ext/f/0MRuzs9SOHPDOzkc2enUqsEE/thumb.jpg
(zodat 1 string/ingang, de ideale spanning bereikt)

Enige mogelijkheid is dan, 1 omvormer voor je 12x 72 cell panelen en 1 omvormer voor je 4 andere panelen. (APS QS1 ofzo)

"out of the box" is dan jammer maar helaas, zo blijkt maar weer eens.

Edit: nu kan er geroepen worden, maar solaredge dan?
Ook dat is geen oplossing. Die 4, kunnen de 12 in de schaduw niet "dragen", omdat dat ook maar 1 string is.
Allemaal micro omvormers is mogelijk, maar veel te duur.

[Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2019 17:37]

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 04-03 22:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:25:
@mrnn
2x 6 (375 Wp, 72 cell) op 1 mppt ingang gaat niet.
Geen enkele 1-fase omvormer zal meer dan 15 Amp doen per ingang (bij growatt vertellen ze het leuk, maar heeft ook gewoon maar 2 mppt ingangen)
Omnik 5k-tl2 = 18A
https://solarclarity.nl/w...ksol-3k-4k-5k-TL2-EN2.pdf
Alleen 3000W per mppt dus aftoppen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Schaduwmanagement? Was omnik niet erg goed in wel?

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:35:
@Rol-Co
Schaduwmanagement? Was omnik niet erg goed in wel?
Nope, maar niet slechter dan goodwe, growatt enz

Hoeveel voltage is 12 in 1 string? 720V?
https://estg-zonnepanelen...4000-6000ue_datasheet.pdf

[Voor 22% gewijzigd door Rol-Co op 13-08-2019 17:45]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Dat wordt duur dan, incl ombouw groepenkast naar 3-fase

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:59:
@Rol-Co
Dat wordt duur dan, incl ombouw groepenkast naar 3-fase
Tja, de aansluiting is 1x
De meterkast hoeft niet perse, je kan een los kastje met automaat vanaf de hoofdschakelaar aansluiten, houd je het huis 1 fase zolang het duurt.

Kan wel de 12 in 1 string?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Met een fronius Primo ook, en op 1 fase.
Maar tegen welke prijs?

Het is een oost/dak. Ga je daar zoveel kosten voor maken om naar 3-fase over te stappen?
Tegen de tijd dat je 3-fase kookplaat aangaat, is de zon allang verdwenen. :+
Jij en ik zijn zo gek. Maar topic starter wil een goedkope set...

[Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2019 18:47]

• mrnn
Dat is inderdaad de reden dat ik de investering en tvt laag wil houden, in afwachting van hoe de afbouw van het salderen eruit komt te zien. Als goedkoop duurkoop is ben ik daar wel gevoelig voor hoor! Ik heb er dan geen moeite mee iets meer uit te geven maar het moet het dan wel waard zijn en mijn doel is om de set terug te verdienen...

We koken overigens al op inductie (op 1 fase dus) en tegen de tijd dat die aangaat is de zon inderdaad weg. Zelfde geldt helaas voor de quooker en close in boiler...

[Voor 24% gewijzigd door mrnn op 13-08-2019 19:17]

• mrnn
@AUijtdehaag Uit je reactie trek ik vooralsnog de conclusie zoals hieronder en ga ik mij even wat meer inlezen in de Growatt.

Daarbij lijkt de grootste uitdaging te worden om de mensen bij Winkelman te pakken te krijgen. Die nemen vooralsnog geen telefoon op en beantwoorden geen mails.

Wat ik mij nog afvroeg, die JA Solar lijkt met 395 WP een erg goede deal, waarom zie ik vooral zoveel panelen rond de 300 WP die per WP duurder zijn dan de 395? Wellicht dat er in de blauwe niet meer zoveel wordt doorontwikkeld en de full black in de 400 WP nog een stuk duurder zijn?

Panelen 12x JA Solar 395Wp a € 142 totaal € 1704
Omvormer Growatt 4200MTL-S € 530
Bevestiging 4x Clickfit Evo 3 paneel landscape kolom a € 64 totaal € 314
Installatiekosten incl meterkast aanpassing en kabels € 1032

Totaal ex btw: € 3650
Totaal WP: 4740
Prijs per WP: € 0,77

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja solar loopt ook wel voorruit in de Wp'tjes tegen gunstig tarief.

Ik weet niet hoe de kwaliteit en ervaringen zijn, of de waarden ook daadwerkelijk gehaald worden.
(je moet het wel delen door de afmetingen van het paneel)

Ik hou het bij mijn panasonic hit kuro's :+

En zwart EN 415 Wp: https://solarmagazine.nl/...nepaneel-van-415-wattpiek
Maar €€€

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2019 19:35]

• Rol-Co

Rol-Co

• mrnn
Ik hoor het al, ga dus geen buren jaloers maken met mijn setje straks :P

• AUijtdehaag
  • Niet online

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:07
AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:22:
[...]

Met 1956 x 1310 x 45 mm een ideale tuintafel :o
Die Sunpower van 400+ watt heeft ook stiekem een rij extra cellen t.o.v. de 96 cellen, zijn er 108 geworden met bijbehorende hogere vmpp etc.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True