Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Ik ben me aan het orienteren op een oost/west installatie met 10 panelen op ieder dakvlak (dus zeg 6000-64000 Wp).

Momenteel beschik ik over een 3*25A aansluiting, maar is slechts 1 fase (25A) doorgezet van de hoofdaansluiting naar de aardlek/groepenkast.

Als ik de 3 fasen wil gaan gebruiken, moet ik de netbeheerder de 2 andere fasen laten aansluiten vanwege de verzegeling van de slimme meter en hoofdaansluiting kast. Ik neem aan dat hier eenmalige kosten aan verbonden zijn?

Wat is slim om te doen:

- 20 panelen op 1 fasen aansluiten a 25A
- 3 fasen laten activeren en 20 panelen verdelen over 3*25A,

Wat zijn de afwegingen hier? Ik zie dat een 3 fase omvormer veel duurder is, maar zo te zien maakt dit micro-omvormers niks uit. Zijn er nog voordelen om voor 3 fasen te gaan, als alles ook op 1 kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat bedoel je met: Ik zie dat een 3 fase omvormer veel duurder is, maar zo te zien maakt dit micro-omvormers niks uit?

SMA 5.0 tripower voor 20 panelen oost/west: 1234 euro
https://www.winkelman-zon...5/?display=tiles&merk=SMA

20x Enphase IQ7, 108 euro ps = 2160 euro (en dan kun je ze nog niet eens uitlezen en toebehoren)
https://www.solar-bouwmarkt.nl/iq7-micro-omvormer.html

De 3-fase omvormer is dus grofweg de helft goedkoper.

Maar even praktisch:
1x 25A laat je gratis veranderen naar 1x 35 A (kan je een SMA 5.0 1-fase ophangen)
Of je stapt over naar 3x 25 voor 250 euro ofzo? En je groepenkast moet erop geschikt zijn met een 3-fase hoofdschakelaar.

Make up your mind first.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-08-2019 19:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

6000-6400 Wp kan op 1-fase 20A, en misschien zelfs op 16A als je dak steil is. Ik heb 5080 Wp op zuid op 1×16A. Met 1×25A heb je dus ruim voldoende.

3-fase heeft geen voordelen in jou situatie omdat je het nu ook al red op 1×25A.

Neem gewoon een stringomvormertje en indien beide strings gelijk zijn kan je die ook parallel aansluiten. Effekta 5000 is schikt of die hierboven genoemde SMA.

[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 11-08-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:20
Heb je nu een 3-fase slimme meter dan?
Zoniet heb je gewoon 1x35A denk ik. Deze wordt afgerekend als 3x25A.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

10 panelen ieder dakvlak, dus ongeveer 3000Wp per kant op een dual mppt omvormer van 4kW. Geen probleem op een enkel fase aansluiting.
Kan zelfs op een 3600W omvormer op 16A

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:43
Als je nu 1-fase aansluiting hebt, dan zou ik gewoon een 1-fase omvormer doen, Ik heb vorig jaar de zaak om laten bouwen van 1-fase naar 3-fase ivm plaatsing laadpaal. Kostte me 285 euro aan de netbeheerder, plus de kosten voor een nieuwe 3-fase hoofdschakelaar. Daarvoor hebben ze drie nieuwe zekeringen geplaatst (in het verzegelde gedeelte), nieuwe meter geplaatst (3-fase geschikt) en twee extra kabeltjes van de hoofdaansluiting zekeringen naar de meter getrokken. Daarnaast hebben ze de meter aangesloten op de nieuwe 3-fase hoofdschakelaar die ik had opgehangen. Alles boven de hoofdschakelaar heb ik zelf gedaan, als je dat niet zelf kunt heb je daar ook nog kosten voor een electricien aan, je moet namelijk de huidige aardlekschakelaars omhangen naar de nieuwe hoofdschakelaar. De netbeheerder zal dat niet voor je doen.
Het is allemaal geen rocket science, maar als je niet weet wat je doet zou ik er zelf niet aan beginnen.

Buiten de extra capaciteit die je kunt aansluiten heeft 3-fase geen voordeel. Oftewel: lekker 1-fase omvormer doen als dat kan, dat geeft je het hoogste rendement op je investering.
Ook is het zo dat je met 1-fase sowieso je eigen opwek direct kunt verbruiken. Ik weet niet wat er gebeurt als je over 3 fasen teruglevert, maar slechts op 1 of 2 fasen verbruikers hebt. Maakt met salderen niet uit, maar wellicht wel met teruglevering straks (geen idee of het significant zou zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@THM0
De slimme meter, kijkt enkel naar het totaal wat de meter in of uit gaat.
Er is geen kWh bemetering tussen de fases of voor iedere fase onderling.
Wel meet men apart per fase het vermogen, maar dit is geen tijdseenheid, dus kan niet gebruikt worden voor de afrekening.

Tot nu toe... :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

THM0 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:23:

Buiten de extra capaciteit die je kunt aansluiten heeft 3-fase geen voordeel. Oftewel: lekker 1-fase omvormer doen als dat kan, dat geeft je het hoogste rendement op je investering.
Ook is het zo dat je met 1-fase sowieso je eigen opwek direct kunt verbruiken. Ik weet niet wat er gebeurt als je over 3 fasen teruglevert, maar slechts op 1 of 2 fasen verbruikers hebt. Maakt met salderen niet uit, maar wellicht wel met teruglevering straks (geen idee of het significant zou zijn).
Niet helemaal waar, op 1 fase mag je max 5650W terugleveren dus als je meer neer wilt leggen zal je toch naar 3 fase om moeten.
Als je veel shit hebt zoals ik hier is 3 fase ook wel handig, om het vermogen te delen over de 3 fase, of je dan 1 enkel fase omvormer ophangt maakt niet uit, de 3 fase meter saldeert gewoon.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
3 fase gaan gebruiken kan ook handig zijn als je netspanning erg hoog ligt en je wilt voorkomen dat je omvormer gaat afschakelen bij te hoge spanning.
Pagina: 1