PC loopt vast als ik begin met downloaden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
Mijn vraag
Allereest weet ik niet zeker of dit in het 'netwerk-forum' thuishoort, maar hierbij mijn vraagstelling
Wanneer ik mijn pc opstart heb ik geen enkel probleem met internet en haal ik prima de snelheid van mijn internetprovider (200/200mbit up/down) en kan ik mijn computer ook gewoon blijven gebruiken tijdens het downloaden/uploaden van bestanden naar een externe server voor backups bijvoorbeeld. Echter, wanneer mijn pc een tijdje aanstaat, zeg >4uur, gaat mijn maximale internetsnelheid naar beneden (intern verkeer haal ik nog wel 1gbit snelheden). Dit is echter niet het grootste probleem, het grootste probleem is dat wanneer ik iets wil downloaden (via intern netwerk of internet), wordt mijn pc compleet onbruikbaar. Hij blijft wel downloaden, maar ik kan niets meer doen, totdat de download klaar is. Uploaden blijft altijd prima en heb ik geen problemen om mijn pc te blijven gebruiken. Dit probleem doet zich zowel bedraad als draadloos voor. Zou dit een hardware probleem kunnen zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware:
Software:
  • Windows 10 pro versie 1903
  • Chrome om bijvoorbeeld drivers te downloaden om te kijken wanneer het 'vastlopen' begint
  • Edge, net als Chrome, om de browser zelf uit te sluiten
  • Total Commander, bestanden van en naar de interne NAS of externe server kopieren
  • verkenner om bestanden te kopieren
  • Laatste drivers van de LAN-poort op het moederbord
  • Laatste drivers van de WIFI kaart
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Drivers van zowel LAN-poort en de WIFI kaart verwijdert en opnieuw geïnstalleerd.
  • Wanneer mijn pc vastloopt tijdens downloaden, kijken of dit zowel op het interne netwerk als via het internet voordoet.
    1. Download gaat op de achtergrond bij beiden door, maar PC reageert sporadisch op inputs (zoals muisbewegingen)
  • Wanneer ik een laptop op dezelfde poort aansluit van de switch, heb ik geen enkel probleem, alleen het geval via mijn desktop
  • Pc helemaal opnieuw geïnstalleerd
    1. Windows opnieuw geïnstalleerd na de schijf helemaal hebben geformatteerd
    2. Alle drivers geüpdate naar de nieuwste versie
    3. Geen verschil qua 'vastlopen' van mijn PC
  • Wanneer ik een laptop op dezelfde poort aansluit van de switch (met dezelfde kabel), heb ik geen enkel probleem, alleen het geval via mijn desktop
  • Andere kabel tussen de switch en desktop geeft geen verschil
  • Andere poort op de switch geeft geen verschil
  • LAN of WIFI kaart gedisabled om te kijken of dit een probleem zou kunnen zijn
Uiteindelijke vraag:
Welke verdere stappen zou ik kunnen uitvoeren om te zien waar dit probleem aan ligt? Zou het hardware/Software gerelateerd kunnen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

drentsemoi schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:37:
... wanneer mijn pc een tijdje aanstaat, zeg >4uur, gaat mijn maximale internetsnelheid naar beneden (intern verkeer haal ik nog wel 1gbit snelheden). Dit is echter niet het grootste probleem, het grootste probleem is dat wanneer ik iets wil downloaden (via intern netwerk of internet), wordt mijn pc compleet onbruikbaar...
Wordt je computer meteen onbruikbaar als je gaat downloaden of is dat ook pas als hij > 4 uur aanstaat?
Anyway, eerste verdachte is natuurlijk je mechanische harde schijf. Maakt het verschil of je naar die schijf download of naar je SSD? En wat zegt taskmanager op het moment dat je niets kan doen? Staat er iets op 100%?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
@Brahiewahiewa
De computer blijft eerst een aantal uur prima werken, slechts na de +/- 4 uur gaat hij vastlopen tijdens de download (upload gaat prima en nadat de download klaar is, gaat ook alles weer prima).

Betreft het veschil of ik download naar SSD of HDD, hier zie ik geen verschil. Ik heb bijvoorbeeld een 4GB bestand van de NAS proberen te downloaden naar mijn SSD en naar mijn HDD, hier zie ik geen verschil (beiden +/-1gbit/s download, maar met bevroren scherm).

Taskmanager geeft, wanneer de pc niet echt reageert, niet aan dat er iets 100% gebruikt wordt (behalve bij 1gbit/s download is het netwerk natuurlijk wel 100%), bijv CPU hangt <35%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:33:
Anyway, eerste verdachte is natuurlijk je mechanische harde schijf.
Maar vind je HDD/SSD failure ook een logische verklaring voor onderstaande?
Echter, wanneer mijn pc een tijdje aanstaat, zeg >4uur, gaat mijn maximale internetsnelheid naar beneden (intern verkeer haal ik nog wel 1gbit snelheden).
@drentsemoi Als ik je goed begrijp heb je dit gedrag alleen op de PC en niet op de laptop. Klopt?

Kan je eens op de CLI van de Windows PC een pathping doen naar 1.1.1.1?
Resultaten opslaan (copy-paste uit de CLI van Windows)

PC 4 uur laten draaien, niets downloaden
Check of internet op PC traag is geworden
Herhalen pathping naar 1.1.1.1

Wat zijn de RTT en packet-loss per hop? Uit privacy overweging kun je alle IP adressen (de kolom address) weglaten, in het bijzonder je eigen publieke IP. Route moet wel hetzelfde blijven bij meting 1 en 2.

Zie ook:
https://docs.microsoft.co...windows-commands/pathping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 17:55

ThaHandy

Discovery Channel

installeer process explorer en kijk een naar de kernel tijd (rood) / vrij geheugen / en system->intrupts wanneer je systeem "hangt"

Hopelijk kunnen we hier meet uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

drentsemoi schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:40:
@Brahiewahiewa
...
Taskmanager geeft, wanneer de pc niet echt reageert, niet aan dat er iets 100% gebruikt wordt (behalve bij 1gbit/s download is het netwerk natuurlijk wel 100%), bijv CPU hangt <35%.
Op welke waarden staan je Paged Pool en je Non-Paged Pool in dat geval?
En heb je al eens getest met een live linux distributie om te kijken of het probleem zich dan ook voordoet?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:35:
@drentsemoi Als ik je goed begrijp heb je dit gedrag alleen op de PC en niet op de laptop. Klopt?
Dit klopt
Kan je eens op de CLI van de Windows PC een pathping doen naar 1.1.1.1?
Ik kan nu helaas alles nog maar een pathping posten van een resultaat wat wel goed werkt (PC was zojuist weer opnieuw opgestart na Windows updates :S.), echter vind ik het al wel vreemd dat bij 1 pad 100% van de packets verloren gaat... (ook staat mijn eigen IP adress er niet bij...)

pathping 1.1.1.1

Computing statistics for 125 seconds...
            Source to Here   This Node/Link
Hop  RTT    Lost/Sent = Pct  Lost/Sent = Pct  Address
  0                                           ip-adres
                                0/ 100 =  0%   |
  1    0ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  ip-adres
                                0/ 100 =  0%   |
  2    1ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  ip-adres
                                0/ 100 =  0%   |
  3  ---     100/ 100 =100%   100/ 100 =100%  ip-adres
                                0/ 100 =  0%   |
  4    2ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  ip-adres
                                0/ 100 =  0%   |
  5    1ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  ip-adres

Trace complete.
PC 4 uur laten draaien, niets downloaden
Check of internet op PC traag is geworden
Herhalen pathping naar 1.1.1.1
Deze test (na een aantal uren testen, zal ik dus nog op een later tijdspunt posten
ThaHandy schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:28:
installeer process explorer en kijk een naar de kernel tijd (rood) / vrij geheugen / en system->intrupts wanneer je systeem "hangt"

Hopelijk kunnen we hier meet uit halen.
Zoals ik hierboven ook heb aangegeven is mijn PC net weer opnieuw opgestart. Het programma dat je aangaf heb ik al wel geïnstalleerd, echter, wat bedoel je in dat programma met 'Kernel tijd', bedoel je hiermee de rode lijn in de CPU plot?
Brahiewahiewa schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:28:
[...]

Op welke waarden staan je Paged Pool en je Non-Paged Pool in dat geval?
En heb je al eens getest met een live linux distributie om te kijken of het probleem zich dan ook voordoet?
Wanneer dit probleem zich weer voordoet, zal ik proberen een screenshot te maken van de (Non-)Paged Pool getallen (echter bij unresponsive systeem weer ik niet of deze ook aangegeven worden in real-time).
Een live linux distributie heb ik nog niet getest, het grootste probleem bij mijn 'issue' is dat het niet altijd direct voordoet (soms 4 uur, soms 2 dagen).

Ik laat het aan allen weten wanneer het probleem zich voordoet en ik zal dan ook hier weer posten met de gegevens die jullie vragen.

In ieder geval dank voor het meedenken!

[ Voor 7% gewijzigd door drentsemoi op 12-08-2019 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drentsemoi schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:19:
Ik kan nu helaas alles nog maar een pathping posten van een resultaat wat wel goed werkt (PC was zojuist weer opnieuw opgestart na Windows updates :S.), echter vind ik het al wel vreemd dat bij 1 pad 100% van de packets verloren gaat...
Waarschijnlijk blokkeert die ISP server ICMP (ping) pakketjes. Even negeren.
(ook staat mijn eigen IP adress er niet bij...)
Volgens mij staat je IP er nu nog 3x (boven 2x en rechts 1x). Het bovenste deel tot de regel “Computing statistics...” kan eraf (is sowieso dubbel) en de hele kolom address kan eraf. Pas je post even aan.

Het gaat er alleen om hoe de RTT en packet loss zijn na 4 uur t.o.v. deze test. Die IP adressen zijn niet relevant, zolang jij maar weet welke hop intern en extern is.

Misschien aardig om ook,even te proberen met je laptop (nu en over 4 uur). Dan heb je wat vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 17:55

ThaHandy

Discovery Channel

drentsemoi schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:19:
[...]

Zoals ik hierboven ook heb aangegeven is mijn PC net weer opnieuw opgestart. Het programma dat je aangaf heb ik al wel geïnstalleerd, echter, wat bedoel je in dat programma met 'Kernel tijd', bedoel je hiermee de rode lijn in de CPU plot?
Correct. Een hoge kernel tijd wil je niet hebben. Dit is een van de dingen wat een pc niet laat reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 29-07 07:58
Probeer is om je LAN-driver te verwijderen en dan opnieuw opstarten. Als het goed is download Windows 10 automatisch een generieke driver. Ik heb in het verleden zo'n zelfde probleem gehad. Het was toen mijn Killer network-driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
Het probleem doet zich nu weer voor (36 uur ging het goed dit keer). Tijdens het downloaden vanaf het internet gaat de snelheid eeen stuk naar beneden en blijft de pc 'hangen'.

pathping als het goed gaat:
pathping 1.1.1.1

0                                           ip-adres
                                0/ 100 =  0%   |
  1    0ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  ip-adres
                                0/ 100 =  0%   |
  2    1ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  ip-adres
                                0/ 100 =  0%   |
  3  ---     100/ 100 =100%   100/ 100 =100%  ip-adres
                                0/ 100 =  0%   |
  4    2ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  ip-adres
                                0/ 100 =  0%   |
  5    1ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  ip-adres

pathping als het niet goed gaat (exact dezelfde hops)

0                                           ip-adress
                                0/ 100 =  0%   |
  1    0ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  ip-adress
                                0/ 100 =  0%   |
  2    2ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  ip-adress
                                0/ 100 =  0%   |
  3  ---     100/ 100 =100%   100/ 100 =100%  ip-adress
                                0/ 100 =  0%   |
  4    2ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  ip-adress
                                0/ 100 =  0%   |
  5    1ms     0/ 100 =  0%     0/ 100 =  0%  ip-adress

Voor CPU & kerneltijd lijkt het niet aan de extreem hoge kant (zie screenshot van CPU grafiek van process explorer (klikbaar voor groter plaatje). Rechts van de lijn deed het probleem zich voor.
Afbeeldingslocatie: https://temp.drentsemoi.nl/CPU_bij_issue_small.png

Befreft geheugen en (non-)paged geheugen kan je een screenshot hier vinden (wederom klikbaar)
Afbeeldingslocatie: https://temp.drentsemoi.nl/Geheugen_bij_issue_small.png

Hopelijk kunnen jullie hier nog wat uit halen.
Lootbox schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:02:
Probeer is om je LAN-driver te verwijderen en dan opnieuw opstarten. Als het goed is download Windows 10 automatisch een generieke driver. Ik heb in het verleden zo'n zelfde probleem gehad. Het was toen mijn Killer network-driver.
Dit zal ik later nog eens proberen, nu het probleem zich voordoet, wil ik eerst even kijken of ik nog iets moet checken voor mensen (kan ik wat sneller feedback geven, maar dit zal ik zeker meenemen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

drentsemoi schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 07:46:
pathping als het niet goed gaat (exact dezelfde hops)
Samengevat:
- na ca. 4 uur langzaam internet, maar normaal verkeer in je eigen netwerk
- speelt alleen op je PC, niet op je laptop
- niet reagerende PC bij grote downloads (speelt niet op,je laptop)
- idententieke ICMP RTT zowel bij normaal als langzaam internet

Ik denk dat een netwerkprobleem onwaarschijnlijk is. Eerste reactie van @Brahiewahiewa was al dat het waarschijnlijk in je hardware zit. Behalve HDD/SSD zou je ook kunnen denken aan geheugen.

Misschien goed om je topic te verplaatsen naar een forum binnen Harde Waren. De vraag is welke. Wordt gemodereerd door @dion_b

Zou hierheen kunnen?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
@Verwijderd Dat is inderdaad een goede samenvatting. Verhuizen dan naar een ander topic klinkt dan goed inderdaad. Ik was in het begin ook al niet zeker of hij in dit topic zou moeten staan. Allen dank voor het meedenken en ik hoop dat @Verwijderd deze dan in jouw voorgestelde topic kan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 11:35
Gebruik je een enkel programma om te downloaden/bestanden over te zetten?
Heb ervaring met je probleem en kwam er achter dat dit enkel met 2 programma's gebeurde..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
mouzetc schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:52:
Gebruik je een enkel programma om te downloaden/bestanden over te zetten?
Heb ervaring met je probleem en kwam er achter dat dit enkel met 2 programma's gebeurde..
Voor downloaden van extern netwerk/internet gebruik ik een aantal programmas
  • Chrome
  • Internet explorer om te testen
  • Total Commander (bestanden downloaden van een externe server via SFTP)
  • windows verkenner (bestanden downloaden van een externe server via SFTP)
Vanaf het interne netwerk:
  • Total Commander
  • Windows Verkenner

• Lootbox
Mijn oplossingsvoorstel al geprobeerd?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:28
@Lootbox Dat is niet relevant. TS heeft een Intel I219V netwerkkaart.

Eerst moet worden vastgesteld of netwerkkaart of netwerkstack in windows zichzelf in een hoekje werkt.
Check in de instellingen van je I219V of:
Interrupt moderation enabled is.
Receive Side Scaling enabled is.
Speel met het aantal receive side queues.

En als je daar toch bent. Check even de diagnostics.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 22-08-2019 08:22 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:37:
Misschien goed om je topic te verplaatsen naar een forum binnen Harde Waren. De vraag is welke. Wordt gemodereerd door @dion_b
Het lijkt op Windows / Hardware probleempje, dus vooralsnog gooi ik het even naar WOS.

Verder is het handiger om de volgende keer gewoon even een TR aan te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
Op dit moment sluit ik de PC elke avond maar netjes af en heb ik het probleem ook niet meer... Soort van oplossing, maar helaas nog niet achter de reden...
Lootbox schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:05:
Mijn oplossingsvoorstel al geprobeerd?
Dit wel geprobeerd (sorry niet gemeld), maar helaas niet geholpen. Nu weer terug naar Intel drivers. Op dit
jeroen3 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:22:
@Lootbox Dat is niet relevant. TS heeft een Intel I219V netwerkkaart.

Eerst moet worden vastgesteld of netwerkkaart of netwerkstack in windows zichzelf in een hoekje werkt.
Check in de instellingen van je I219V of:
Interrupt moderation enabled is.
Receive Side Scaling enabled is.
Speel met het aantal receive side queues.

En als je daar toch bent. Check even de diagnostics.
Instellingen gewoon bekijken via de 'properties' van de netwerkkaart? Daar zie ik de punten die je opnoemt niet staan. Ook sluit ik de PC nu elke avond af en heb ik het probleem niet meer... Ik zou best de PC weer even aan laten staan om achter de oplossing te komen, aangezien ik dan iig weet waar het aan ligt.
rens-br schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:10:
[...]

Het lijkt op Windows / Hardware probleempje, dus vooralsnog gooi ik het even naar WOS.

Verder is het handiger om de volgende keer gewoon even een TR aan te maken. :)
Dank voor het verplaatsen. En verder, een 'TR' :? ? Wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
drentsemoi schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:45:
Dank voor het verplaatsen. En verder, een 'TR' :? ? Wat bedoel je daarmee?
TR = Topicreport. Die kan je indienen door op 'Rapporteer' te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
drentsemoi schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:45:
Op dit moment sluit ik de PC elke avond maar netjes af en heb ik het probleem ook niet meer... Soort van oplossing, maar helaas nog niet achter de reden...

[...]

Dit wel geprobeerd (sorry niet gemeld), maar helaas niet geholpen. Nu weer terug naar Intel drivers. Op dit
boot eens in safe-mode en doe dan de uninstall. Daarna weer booten (Windows zal automatisch driver downloaden). Ik heb zo'n vermoeden dan een normale uninstall niet alles goed verwijderd.

• drentsemoi
Lootbox schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 15:56:
[...]
boot eens in safe-mode en doe dan de uninstall. Daarna weer booten (Windows zal automatisch driver downloaden). Ik heb zo'n vermoeden dan een normale uninstall niet alles goed verwijderd.
Helaas mocht dit niet baten. Ik blijf het probleem houden.
Pagina: 1