Mijn vraag
Allereest weet ik niet zeker of dit in het 'netwerk-forum' thuishoort, maar hierbij mijn vraagstelling
Wanneer ik mijn pc opstart heb ik geen enkel probleem met internet en haal ik prima de snelheid van mijn internetprovider (200/200mbit up/down) en kan ik mijn computer ook gewoon blijven gebruiken tijdens het downloaden/uploaden van bestanden naar een externe server voor backups bijvoorbeeld. Echter, wanneer mijn pc een tijdje aanstaat, zeg >4uur, gaat mijn maximale internetsnelheid naar beneden (intern verkeer haal ik nog wel 1gbit snelheden). Dit is echter niet het grootste probleem, het grootste probleem is dat wanneer ik iets wil downloaden (via intern netwerk of internet), wordt mijn pc compleet onbruikbaar. Hij blijft wel downloaden, maar ik kan niets meer doen, totdat de download klaar is. Uploaden blijft altijd prima en heb ik geen problemen om mijn pc te blijven gebruiken. Dit probleem doet zich zowel bedraad als draadloos voor. Zou dit een hardware probleem kunnen zijn?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware:
Welke verdere stappen zou ik kunnen uitvoeren om te zien waar dit probleem aan ligt? Zou het hardware/Software gerelateerd kunnen zijn?
Allereest weet ik niet zeker of dit in het 'netwerk-forum' thuishoort, maar hierbij mijn vraagstelling
Wanneer ik mijn pc opstart heb ik geen enkel probleem met internet en haal ik prima de snelheid van mijn internetprovider (200/200mbit up/down) en kan ik mijn computer ook gewoon blijven gebruiken tijdens het downloaden/uploaden van bestanden naar een externe server voor backups bijvoorbeeld. Echter, wanneer mijn pc een tijdje aanstaat, zeg >4uur, gaat mijn maximale internetsnelheid naar beneden (intern verkeer haal ik nog wel 1gbit snelheden). Dit is echter niet het grootste probleem, het grootste probleem is dat wanneer ik iets wil downloaden (via intern netwerk of internet), wordt mijn pc compleet onbruikbaar. Hij blijft wel downloaden, maar ik kan niets meer doen, totdat de download klaar is. Uploaden blijft altijd prima en heb ik geen problemen om mijn pc te blijven gebruiken. Dit probleem doet zich zowel bedraad als draadloos voor. Zou dit een hardware probleem kunnen zijn?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware:
- Mijn desktop:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i7-6700K Boxed € 290,99 € 290,99 1 Moederborden MSI Z170A SLI Plus € 0,- € 0,- 1 Videokaarten EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB € 534,- € 534,- 1 Interne harde schijven WD Red WD20EFRX, 2TB € 76,95 € 76,95 1 Behuizingen Fractal Design Define R5 Zwart € 97,01 € 97,01 1 Netwerkadapters Asus PCE-AC68 € 67,99 € 67,99 1 Processorkoeling Noctua NH-U14S € 64,40 € 64,40 1 Ventilatoren Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm € 15,79 € 15,79 1 Geheugen intern Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/32 € 141,01 € 141,01 1 Optische drives Asus BC-12D2HT Bulk Zwart € 60,99 € 60,99 1 Voedingen EVGA SuperNOVA 550 G2 € 111,01 € 111,01 2 Solid state drives Crucial MX500 2,5" 500GB € 67,90 € 135,80 1 Geheugenkaartlezers Akasa InterConnect Pro AK-HC-05U3BK € 33,- € 33,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.628,94 - Router: UNIFI USG
- Switch: UNIFI Swwitch (8 poorts, 60W)
- Access Point: UNIFI AP AC PRO
- Synology NAS op intern netwerk om het interne netwerk te testen
- Windows 10 pro versie 1903
- Chrome om bijvoorbeeld drivers te downloaden om te kijken wanneer het 'vastlopen' begint
- Edge, net als Chrome, om de browser zelf uit te sluiten
- Total Commander, bestanden van en naar de interne NAS of externe server kopieren
- verkenner om bestanden te kopieren
- Laatste drivers van de LAN-poort op het moederbord
- Laatste drivers van de WIFI kaart
- Drivers van zowel LAN-poort en de WIFI kaart verwijdert en opnieuw geïnstalleerd.
- Wanneer mijn pc vastloopt tijdens downloaden, kijken of dit zowel op het interne netwerk als via het internet voordoet.
- Download gaat op de achtergrond bij beiden door, maar PC reageert sporadisch op inputs (zoals muisbewegingen)
- Wanneer ik een laptop op dezelfde poort aansluit van de switch, heb ik geen enkel probleem, alleen het geval via mijn desktop
- Pc helemaal opnieuw geïnstalleerd
- Windows opnieuw geïnstalleerd na de schijf helemaal hebben geformatteerd
- Alle drivers geüpdate naar de nieuwste versie
- Geen verschil qua 'vastlopen' van mijn PC
- Wanneer ik een laptop op dezelfde poort aansluit van de switch (met dezelfde kabel), heb ik geen enkel probleem, alleen het geval via mijn desktop
- Andere kabel tussen de switch en desktop geeft geen verschil
- Andere poort op de switch geeft geen verschil
- LAN of WIFI kaart gedisabled om te kijken of dit een probleem zou kunnen zijn
Welke verdere stappen zou ik kunnen uitvoeren om te zien waar dit probleem aan ligt? Zou het hardware/Software gerelateerd kunnen zijn?