Nieuwbouwhuis netwerk hardware advies.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdburgler
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 10:02
L.S.
Mijn vrouw en ik hebben een nieuwbouwwoning gekocht. De woning moet nog worden gebouwd en zo doende hebben we nog ruimte om hier en daar kleine wijzigingen in het pand aan te brengen.
Uit ervaring bij vrienden weet ik dat nieuwbouw funest is voor je wifi netwerk en dus ben ik aan het denken over mijn toekomstige netwerk setup.
De tussenwanden in de tekening zijn allemaal gasbeton de vloeren zijn voorzien van vloerverwarming.

Voor nu heb ik de volgende eisen bedacht:
- Apart netwerk voor IOT spul dat er standaard in zit.
- Goede dekking door het gehele huis.
- Mogelijkheid om via de router alle aangesloten clients te zien en eventueel tijdslimieten etc. te geven. (iets met kinderen en een naïeve ouder die denkt dat hij controle heeft.)
- Het zou fijn zijn als ik van boven naar beneden kan lopen en dat mijn telefoon of laptop automatisch overschakelt naar het sterkste signaal.
- Kosten zoveel als nodig is om het werkend te krijgen.

Gebaseerd op wat ik wil heb ik nu het volgende bedacht (zie ook tekening)
- router in de meterkast (of dit een ISP modem/router of een privé router achter ISP modem/router moet zijn weet ik niet)
- 3 AP’s via kabel, 1x WK, 1x k2, 1x zolder

Daarnaast wil ik de volgende hardware bekabeld aansluiten:
- Desktop
- TV
- PS4
- NAS (in de toekomst)

Hier op het forum lees ik veel goeds over Ubiquiti en kom ik tot het volgende lijstje:
- 3x UAP AC IW (in wall AP)
- 1x cloudkey
- 1x unifi switch 8-150w
- 1x Unifi security gateway
- 1x goedkope switch voor bij TV

Mijn vragen zijn de volgende:
- Is Ubiquiti echt het spul dat ik moet willen hebben. Ik las ook veel goeds over een combi met Synology rt2600ac + mr2200ac.
- Heb ik met een 8 poort switch in de meterkast voldoende ruimte of is het verstandig om met het oog op de toekomst een 16 poort te nemen?
- Is er nog een bepaald merk kabels dat is aan te raden voor de te trekken kabels?

Alvast super bedankt voor het lezen en geven van advies. Mocht ik nog iets vergeten of over het hoofd hebben gezien voel je vrij om suggesties te geven.

Met vriendelijke groet,
Daan

De afbeelding werkt niet goed, hier de link naar de afbeelding: https://ibb.co/PNr9JSG

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenest
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-12-2024
Uit evaring werkt het overschakelen met ubiquiti heerlijk. Ik kan vanaf beneden naar boven lopen zonder problemen. Hoe goed de uap ac iw werken weet ik niet. Heb zelf de ap ac pro hangen op 3 plekken.

De 8 poort switch zou voldoende moeten zijn voor het gebruik wat u momenteel heeft. Toch zou u 1/2 poorten overhouden in de situatie die u schetst. Dus 1 poort als de nas er bij komt. Ik zou dan eerder een simpele switch bij bijvoorbeeld u desktop neerzetten om eventuele extra rand apparatuur van bekabeling te voorzien.

Voor de kabel zou ik gewoon een rol ophalen met s/ ftp kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Kleine tip: Voor de AP's zou ik (ook) kijken naar PoE, scheelt een kabel per stuk.

[ Voor 15% gewijzigd door Freee!! op 14-08-2019 00:19 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdburgler
Wenest schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 23:42:
Uit evaring werkt het overschakelen met ubiquiti heerlijk. Ik kan vanaf beneden naar boven lopen zonder problemen. Hoe goed de uap ac iw werken weet ik niet. Heb zelf de ap ac pro hangen op 3 plekken.

De 8 poort switch zou voldoende moeten zijn voor het gebruik wat u momenteel heeft. Toch zou u 1/2 poorten overhouden in de situatie die u schetst. Dus 1 poort als de nas er bij komt. Ik zou dan eerder een simpele switch bij bijvoorbeeld u desktop neerzetten om eventuele extra rand apparatuur van bekabeling te voorzien.

Voor de kabel zou ik gewoon een rol ophalen met s/ ftp kabel.
Dus als ik u goed begrijp zou ik dan een 8 poort switch in de meterkast hebben en bijvoorbeeld een kleine 4 poort bij bijvoorbeeld de televisie? Ik weet niet of ik dat handiger vind dan een 16 poort in de meterkast. Thanks voor het antwoord en de bevestiging dat het Ubiquiti spul goed werkt!
Freee!! schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 00:18:
Kleine tip: Voor de AP's zou ik (ook) kijken naar PoE, scheelt een kabel per stuk.
Ja, ik las al eerder dat dat handig was, vandaar ook de PoE switch. Wel super fijn dat je het nog opmerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:12

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

[quote][b][message=59706992,noline]Turdburgler schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:43[/message]:[/b]
Dus als ik u goed begrijp zou ik dan een 8 poort switch in de meterkast hebben en bijvoorbeeld een kleine 4 poort bij bijvoorbeeld de televisie? Ik weet niet of ik dat handiger vind dan een 16 poort in de meterkast.
[/quote]
Dat is zeker handiger, scheelt kabels trekken. In de toekomst wil je misschien nog een receiver met netwerk, of nog een Xbox erbij. Gewoon op je switch inpluggen die er al ligt, en klaar. Hoef je maar één kabel te trekken richting je tv.

Let wel op dat sommige providers verlangen dat je tv en je internet over gescheiden utp-kabels gaan (t-Mobile thuis bijvoorbeeld). Mocht je daarvoor kiezen, dan heb je wel twee netwerkkabels nodig van je modem naar je tv.

[ Voor 6% gewijzigd door Bart ® op 14-08-2019 09:50 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Alleen als je inderdaad geen switch bij de tv in de buurt hebt/wil. Je kunt prima de twee VPN's over een kabel sturen met twee managed switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenest
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-12-2024
Turdburgler schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:43:
[...]

Dus als ik u goed begrijp zou ik dan een 8 poort switch in de meterkast hebben en bijvoorbeeld een kleine 4 poort bij bijvoorbeeld de televisie? Ik weet niet of ik dat handiger vind dan een 16 poort in de meterkast. Thanks voor het antwoord en de bevestiging dat het Ubiquiti spul goed werkt!

[...]

Ja, ik las al eerder dat dat handig was, vandaar ook de PoE switch. Wel super fijn dat je het nog opmerkt!
Als je alles rechtstreeks wil aansluiten zou er inderdaad een 16 poort switch moeten komen. Let wel even op met poe of de zelfde standaarden worden gebruikt ubiquiti heeft sommige producten 24 v ipv de standaard 48v wat de switch leverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdburgler
@Bart ®
bedankt dat je daar even op wijst, dat was waarschijnlijk mis gegaan, dus sowieso handig om in de woonkamer dubbel utp aan te leggen.

@Wenest
Was mij nog niet opgevallen, wel handig om daar even naar te kijken.
Pagina: 1