Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Gister een nieuwe ryzen build 3900x in elkaar gezet voor een vriend,

Het gaat om dit lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 548,-€ 548,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Edge WiFi€ 206,99€ 206,99
1BehuizingenNZXT H700i Wit/Zwart€ 171,90€ 171,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 186,90€ 186,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 92,-€ 92,-
1Solid state drivesAdata XPG SX8200 Pro 1TB€ 160,55€ 160,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.366,34

Alles geïnstalleerd en wel, ryzen stock cooler gebruikt.
Bij het opstarten en de bios draait de fan 100% en is tijdens bios de cpu 40 graden.
Wanneer Windows opstart is de cpu ineens constant 55-65 graden,
wanneer ik een game opstart of een stresstest doe
komt er altijd standaard 95 graden te staan en staat de fan vol gas te draaien.
Nu heb ik gister wat forums, reddit zitten lezen en blijken er wel meer mensen last te hebben, die allemaal gaan undervolten.
Werd ook gespeculeerd dat de ryzen stock cooler op msi bordjes, misschien niet helemaal de koelpasta lekker verdeelt, en dat daar een probleem mee zou kunnen zijn.
Iemand enig ervaringen met dit soort problemen/ryzen 3000 serie problemen?

constante 95c op cpu vind ik niet echt normaal, ben ook bang dat er dingen kapot kunnen gaan, dus heb ik nu weer afgeraden om uberhaupt pc aan te houden.

tips?

edit: Videokaart is een 2080 ti van MSI. Werkt goed :) stond alleen nog niet in de inventaris lijst.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is normaal. Het internet staat helemaal vol met paniekverhalen en vaak zinloze suggesties of oplossingen.
Ryzen 3000 CPU's hebben een extreme thermal density en de temperaturen lopen zeer snel op. Een Ryzen 3000 CPU kan hier mee omgaan door de boostclock dynamisch te verlagen of te verhogen. Zeker de 3900X met 12c/24t zal gewoon zeer snel warm worden. Is de CPU eenmaal 95 graden, dan zal die flink gaan terugclocken. Mijn 3700X onder een Mugen 5 PCGH met twee betere ventilatoren, idled nog rond de 40 graden.

Download eens de nieuwste versie van Hardwareinfo 64 en Ryzen master en hou die open terwijl je een benchmark of game draait. Kijk dan naar de boostclocks. Zakken die flink, dan is het potentieel zinvol om naar een nieuwe koeloplossing te kijken.

Is dat zinvol, koop dan een goede luchtkoeler (denk minstens €50, het is een CPU van meer dan €500) of een AIO met een flinke koelplaat. De CPU core chiplets zitten aan de zijkant van de substraat en dat lijkt voor problemen te zorgen voor sommige AIO's die een te kleine koelplaat hebben om de hele IHS te overlappen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-11 22:09
Ik had hetzelfde, niet zo extreem, maar ook thermal throttling. Ik heb er een scythe mugen5 pcgh opgezet. De stock koeler gaf denk ik geen goed thermisch contact, want anders was de temperatuur niet zo snel al opgelopen onder beperkte belastingen.
De scythe krijgt de temperatuur wel laag. Bijkomend voordeel: Veel minder herrie.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Iemand anders hier die zich afvraagt waarom je een systeem samen zou stellen van €2500,- zonder fatsoenlijke CPU koeler erbij? :P

Doe er gewoon iets beters op dan de stock koeler. Het systeem is het waard. ;)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

De cpu zal de grenzen van de koeler altijd opzoeken, dus dit soort temperaturen zijn dan niet ondenkbaar.

Betere koeler erop schroeven, en niet een van 20 euro uiteraard, en het zal snel beter worden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Dat zijn echt geen normale temperaturen, ook niet voor de meegeleverde koeler.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

• dfbt
  • Nu online
Nog wat extra informatie , We hadden gelezen dat de cpu koeler die bij de 3700x en 3900x bijgeleverd zit wel aardig koelt, en dat je niet perse een extra nodig heb.

Nu was er een actie van MSI als je een nieuw x570 moederbord kocht voor 1 augustus volgens mij dat je er een waterkoeler bij kreeg.

pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB
Deze is dus aangevraagd maar komt binnen +- 5-6 weken pas binnen.
We dachten dus wel met de stock koeler het nog even uit te houden, maar dat is dus niet echt t geval.

@DaniëlWW2
Bedankt voor je antwoord, gaan we denk toch even voor andere koeler kijken.

@Blaat zie bovenstaande.

niet de beste koeler, maar zal zeker wel beter zijn dan de stock denk ik...

[ Voor 5% gewijzigd door dfbt op 11-08-2019 16:20 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dfbt schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:19:
Nog wat extra informatie , We hadden gelezen dat de cpu koeler die bij de 3700x en 3900x bijgeleverd zit wel aardig koelt, en dat je niet perse een extra nodig heb.

Nu was er een actie van MSI als je een nieuw x570 moederbord kocht voor 1 augustus volgens mij dat je er een waterkoeler bij kreeg.

pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB
Deze is dus aangevraagd maar komt binnen +- 5-6 weken pas binnen.
We dachten dus wel met de stock koeler het nog even uit te houden, maar dat is dus niet echt t geval.

@DaniëlWW2
Bedankt voor je antwoord, gaan we denk toch even voor andere koeler kijken.

@Blaat zie bovenstaande.

niet de beste koeler, maar zal zeker wel beter zijn dan de stock denk ik...
Ik zou kijken naar een high end luchtkoeler. Die AIO is eigenlijk ook niet geweldig. De twee jaar garantie is twijfelachtig voor iets dat water rondpompt in je PC, maar problematischer zijn de vrij slechte ventilatoren waardoor die kennelijk luidruchtig kan worden. Ik zou die AIO verkopen als die binnenkomt. Voor nu kijken naar luchtkoelers zoals:

pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition
pricewatch: Scythe Ninja 5
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
pricewatch: Noctua NH-D15
pricewatch: Noctua NH-U12A

Die laatste lijkt zeer duur te zijn, maar die komt met de allerbeste ventilatoren die je kan kopen. Daarom is die zo duur. Het is niet helemaal afzetterij, meer zeer goede ventilatoren en een kleiner koelblok terwijl de meeste andere koelers juist voor grotere koelblokken gaan en goedkope ventilatoren.

Ik heb ook een zekere bias voor luchtkoelers. Ben gewoon geen fan van het idee van een waterpomp in je PC en vaak zijn ze te duur voor wat je echt extra wint aan koelvermogen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zet er een DR pro4 op en klaar is klara. niet uitlezen met speccy

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dfbt
  • Nu online
Bedankt voor de suggesties, ga het vannavond ff overleggen!

• Sandwalker
Naast even overleggen over een paar tientjes extra budget kun je ook je thermisch contact controleren. Haal de koeler eraf en kijk of overal pasta zit. Het zou wel moeten met die wraith, maar eerst kijken doet wonderen.
Tweede punt is onder welke omstandigheden je de 95°C aantikt. Is dat in een open kast, of met de airflow goed over de koeler heen? Een foto zou helpen.
Het wil er bij mij niet in dat je naar 95°C schiet met bijna geen activiteit als je een goede airflow en goed thermisch contact hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door Sandwalker op 11-08-2019 17:28 . Reden: typo ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:22

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tja als een threadripper 1000/2000 series al soms problemen hebben met de temperatuur laag te houden dan is een 3900x geen uitzondering want zelfde domein, kleiner die en heatspreader. Heel goede koeler is een must.

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 11-08-2019 20:07 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• iVision
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-05 21:01
Hallo allemaal, ik ben de vriend voor welke de PC is.

Als ik gewoon Chrome open heb staan en niks aan het doen ben geeft Ryzen Master 65 graden aan wat ik best veel vind. Als ik alleen al in de lobby zit van een game heb ik 95 graden, dit is belachelijk hoog.

Ik zit te twijfelen tussen de Be Quiet! Dark Rock Pro 4 (Luchtkoeler) of NZXT Kraken X62 (waterkoeler)

Welke van de twee zou het beste koelen?

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 13:30
Deze temperaturen zijn veel te hoog. Naar alle waarschijnlijkheid is de koeler is niet goed gemonteerd of de koelpasta zit niet op de goede plek. Bij de Ryzen 3000-reeks zit de warmste chiplet in de hoek, niet in het midden. Hier moet het contact dus goed zijn.

De ryzen piekt heel snel bij welke handeling dan ook, waardoor temperature op idle zeer veel heen en weer springen. Dat is verder normaal.
Dat gezegd: 95c is gewoon niet gezond. Dan loop je al tegen de limieten van de cpu aan, wat niet zou moeten gebeuren.

n.b. ik heb zelf een Dark Rock Pro 4 op mijn 3700x geïnstalleerd en die houdt bij een fan profile voor zo min mogelijk geluid de temperaturen tussen 35c (idle) en 72c (prime95).

• Sandwalker
@GromuhlDjun Dat moet het zijn, want die kast is zo groot dat zelfs bij verkeerd gemonteerde fans het wel even duurt, voordat de kast geen warmte meer op kan nemen.

• dfbt
  • Nu online
@DaniëlWW2 @Sandwalker @GromuhlDjun

Probleem vandaag gevonden!

Vandaag stock koeler eraf gehaald, nieuwe koelpasta erop gesmeerd en stock koeler er weer op, bleek waarschijnlijk 1 lipje van koeler toch niet helemaal lekker naar beneden te zitten. Deze goed gedaan, en nu is tijdens gamen de cpu heerlijk 55 graden.
Tijdens cpu stress liep de max temp op naar 86 graden.

Wel is een dark rock 4 pro besteld , alleen hij weet nog niet of hij deze gaat gebruiken. Als hij constant 55-60 graden tijdens t gamen heeft vind hij t wel best.

Bedankt iedereen voor t meedenken en de suggesties. Weer stukje scherper geworden kwa installaties van stock koelers :D

• Sandwalker
Opgeloste problemen zijn goede problemen.
Pagina: 1