Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05-2024
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een goedkope processorkoeling voor een inmiddels 11 jaar oude pc: processor is Intel Core 2 Quad CPU Q9300, Geforce 9600GT videokaart, met alleen stockkoeling.

Ik heb hier meerdere, moderne) computers staan voor het zwaardere werk, deze draait alleen wat Excel en wat browsers, verder geniet hij van zijn oude dag. Als hij er ooit mee ophoudt, moet ik een nieuwe kopen (en dan koop ik geen low-end) dus zolang ik dat kan uitstellen heeft hij zeker zijn nut voor me.

De computer heeft het altijd uitstekend gedaan, nooit klachten, maar de kast voelt de laatste jaren continu veel warmer (ongezond warm) aan dan mijn andere pc's, zelfs als hij niets doet. volgens coretemp zijn alle cores permanent ergens tussen de 55 en de 75 graden, ook in idle-stand. Computer stofzuigen is gebeurd en had nauwelijks effect. Een heel enkele keer zet de pc zichzelf uit, ik neem aan vanwege oververhitting, maar dit is erg zeldzaam

Misschien niet erg rationeel, maar ik wil die pc per se koeler hebben. Ik wil best 50-100 euro uitgeven om de computer structureel wat af te koelen, alleen ik heb geen idee of er (simpel te installeren) opties zijn. Ik heb hier nog een stock cooler liggen van een onlangs aangeschafte Ryzen 3700x processor, maar ik neem aan dat dat geen optie is? Ongebruikelijk verzoek misschien, maar alle suggesties zijn welkom. Ook out of the box ideeën, kan ik de pc bijvoorbeeld ook "underclocken"? (je merkt, ik ben geen kenner :) )

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saus
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb recent voor mijn 10 jaar oude notebook de koelpasta vervangen. Scheelde 30+ graden. Wellicht zou je dat eerst zou kunnen proberen? Een tube goede koelpasta heb je voor minder dan een tientje. Laten doen bij een winkel zou je <€50 moeten kosten.

Koelpasta droogt uit en geleid dan minder goed warmte na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Naast het schoonmaken, bekabeling netjes afwerken en de koelpasta vervangen zou je ook de Pricewatch in kunnen duiken op zoek naar een andere koeler.

Ik weet niet of de pricewatch: Zalman CNPS9700 LED nog echt te leveren is, maar dit is bv. een goede koeler voor weinig geld.

En ook gelijk kijken of er misschien meer/betere ventilatoren in de computerkast kunnen voor niet te veel geld. Gooi wat je hebt door Google voor de specificaties, en ga kijken of er misschien iets beters is voor niet te veel geld.

Wat je ook zou kunnen doen is de koelers van de 'betere' computers vervangen door nog betere ventilatoren, en die (beter dan er nu in de te upgraden kast zitten) oude doorschuiven naar de langzamere.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:19
Als de kast erg warm aanvoelt is de koeling van de kast dus ook niet optimaal, misschien zijn de casefans er mee gestopt? Welke kast heb je en welke casefans zitten er in?

Overigens klinkt 55 - 75°C ook als een standaard bereik van software/bios om je cpu koeler een beetje stil te houden en 55°C idle is niet heel gek voor een stock koeler.

en draait je cpu wel echt idle?

En welke voeding zit er in en draait die fan nog?

deze koeler pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B past ook op moderne sockets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
Dank voor de suggesties. Paar goede vragen.

Nieuwe koelpasta had ik helemaal niet aan gedacht. Lijkt me sowieso een goede om te laten doen.

CPU draaide idd niet helemaal 100% idle, als ik dat wel doe zakt de temperatuur verder, maar iets boven de 50 graden lijkt wel een beetje het minimum (tot ik de behuizing vd kast aan een kant open, dan zakt ie snel richting de 40-45).

Ook opmerkingen over de kast zelf: ik was puur aan de processorwarmte aan het denken, niet aan de kast-design: ik heb de factuur uit 2008 gevonden en de kast even open gemaakt. Behuizing staat op de factuur omschreven als "Norrod Midi Atx Zwart" en was verdacht goedkoop. Sowieso is het een erg dichte, massieve kast, met weinig ventilatie tov moderne pc's. Of ik ben blind, of er zit uberhaupt geen case-fan in, kan dat?

Processorfan en voedingsfan (Recom Power Engine 450 ATX) draaien allebei.

Gebaseerd op jullie feedback neig ik nu naar koelpasta vervangen en een case-fan er in stoppen, klinkt dat logisch?
Als ik google kost een case-fan echt bijna niks. Kan je een moderne case fan in een oude computer stoppen, of loop je hier ook tegen compatibilteitsproblemen aan?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Als de temp lager wordt als je de kast openmaakt heb je overduidelijk (ook) een airflow probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 11-08-2019 15:02 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

vinciguerra schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:59:
<knip>

Als ik google kost een case-fan echt bijna niks. Kan je een moderne case fan in een oude computer stoppen, of loop je hier ook tegen compatibilteitsproblemen aan?

Thanks!
Het is even naar het moederbord kijken, wat voor en hoe veel aansluitingen daar voor de casefans zitten. Zijn het connectoren met 3 pinnen, dan heb je vanzelfsprekend de 3-pins ventilatoren nodig, zijn het 4-pins dan kan je 4-pins gebruiken. Eventueel met een splitterkabel.

En desnoods hang je ze direct aan een Molex connector aan de voeding, maar dan draaien ze 100%

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:19
vinciguerra schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:59:
CPU draaide idd niet helemaal 100% idle, als ik dat wel doe zakt de temperatuur verder, maar iets boven de 50 graden lijkt wel een beetje het minimum (tot ik de behuizing vd kast aan een kant open, dan zakt ie snel richting de 40-45).

Ook opmerkingen over de kast zelf: ik was puur aan de processorwarmte aan het denken, niet aan de kast-design: ik heb de factuur uit 2008 gevonden en de kast even open gemaakt. Behuizing staat op de factuur omschreven als "Norrod Midi Atx Zwart" en was verdacht goedkoop. Sowieso is het een erg dichte, massieve kast, met weinig ventilatie tov moderne pc's. Of ik ben blind, of er zit uberhaupt geen case-fan in, kan dat?

Processorfan en voedingsfan (Recom Power Engine 450 ATX) draaien allebei.
40-45 graden is een prima idle temperatuur. Het probleem is dus niet de cpu koeling maar de kast koeling. Casefans dus, heeft je behuizing daar plaats voor? post eens een paar foto's van je kast, dat maakt het duidelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinciguerra
Ja, behuizing heeft er zeker ruimte voor. Er zit gewoon een slot achterop gemaakt voor een case-fan, maar die was leeg.

Ik heb inmiddels voor een paar euro een Arctic fan gekocht, ingebracht en aangesloten via het moederbord. Allemaal verrassend simpel, CPU-temp is nu met kast weer dicht gemiddeld permanent ergens halverwege tussen de 40 en 60 en de kast voelt permanent koel aan, in plaats van als een kachel. Oftewel, probleem opgelost.

Bedankt allemaal voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou wel nog even de koelpasta doen ook als je de kans hebt.

p.s.goed dat je geen 50 a 100 euro hebt uitgegeven - dat is meer dan de waarde van de PC
Pagina: 1