Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-01-2023
Ik heb sinds kort de TP-Link Deco M4 aangeschaft en een mesh-netwerk opgezet achter de Ziggo Connect box (als Access Point). Alle mogelijke devices aangesloten en op tablets en mobiles haal ik 60-250 Mbps. Prima dus. Maar...… kan iemand mij uitleggen waardoor ik op PC's - die ook wireless gekoppeld worden naar ditzelfde mesh-netwerk - slechts 3-4 Mbps haal? En nog beter, hoe ik dit zou kunnen verbeteren?
(bij metingen staan PC en tablet op gelijke afstand van de mesh-node....)

#Mesh #TP-link #deco #M4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:22
Zijn die pc's toevallig op 2.4GHz verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Glazen bol oppoetsen...

Omdat je pc een oude 2G WiFi nic heeft?
Omdat je niet goed test?
Omdat je last hebt van interferentie?

Er zijn zoveel vragen te stellen...zou je relevante informatie willen geven:

- met welke radio zijn de devices verbonden?
- op welke snelheid zijn de deveices verbonden?
- zjin er veel netwerken in de buurt?
- hoe staat alles ingesteld (kanalen/bandbreedte/WiFi beveiliging/enz.)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolNL
Waar kan ik zien of mijn pc via 2.4GHz is verbonden en met welke radio? Ik neem aan in Apparaatbeheer bij de Netwerk adapters? En hoe kan ik kanalen ook alweer checken?

Het mesh netwerk zend iig op 2.4GHz en 5GHz uit.... en de laatste driver is geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:00
je pc staan onder het bureau met de antenne helemaal door de computerkast afgeschermd zodat die nauwelijks signaal krijgt? Zit de antenne van de netwerkkaart wel vast?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
coolNL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:02:
Waar kan ik zien of mijn pc via 2.4GHz is verbonden en met welke radio? Ik neem aan in Apparaatbeheer bij de Netwerk adapters? En hoe kan ik kanalen ook alweer checken?

Het mesh netwerk zend iig op 2.4GHz en 5GHz uit.... en de laatste driver is geinstalleerd.
Wat voor type adapter zit erin? Uiteraard te vinden in apparaatbeheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Een meshnetwerk is een goed recept voor een beroerd netwerk. Als je geen UTP kabels kan/wil trekken dan kan je nog beter je AP's met powerline verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
michielRB schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:34:
Een meshnetwerk is een goed recept voor een beroerd netwerk. Als je geen UTP kabels kan/wil trekken dan kan je nog beter je AP's met powerline verbinden.
Wat heeft de TS daar aan |:( ? Hij geeft aan dat z'n mobiele devices wel goed werken. Het probleem van TS heeft dan ook niks met Mesh te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Dat ligt er maar of dat niet(s) met het mesh netwerk heeft te maken. Er wordt door TS nergens gezegd met welke AP er verbonden wordt door de diverse apparaten.
Het zou me niet verbazen dat de apparaten die wel een goede verbinding hebben, met de Connectbox zijn verbonden en dat de apparaten die geen snelle verbinding hebben met de TP-Link zijn verbonden.
@coolNL zou je dat willen onderzoeken en vermelden?
En nog beter, hoe ik dit zou kunnen verbeteren?
alsnog zou bekabeld of powerline _veel_ beter en stabieler zijn dan mesh...

[ Voor 16% gewijzigd door michielRB op 11-08-2019 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolNL
Ik moet mijn vraagstelling enigszins nuanceren. Het gaat niet om meerdere PC's, maar slechts 1 die traag is. Op een laptop ook in dezelfde ruimte als mijn PC, haalde ik wel een hoge downloadsnelheid van meer dan 100Mbps.
Maar dus niet op mijn PC. Via wifi slechts 3-6Mbps en indien ik een LAN-kabel aansluit vanaf de Deco-node naar m'n PC, dan nog slechts 14Mbps.

Inmiddels heb ik bijna alles probleemloos via de TP-link Deco M4 lopen (mobiles, iPads,omvormer, Sonos, NAS) Alleen m'n HUE lampen gaan nog rechtstreeks via de Ziggo Connectbox.

Vwb die snelheid op mijn PC..... waarschijnlijk toch te oude kaarten die erin zitten, ben ik bang.... en het lijkt dat dit niet eenvoudig is te verbeteren. Waarschijnlijk via 2.4Ghz verbonden....Ik heb al wel de drivers helemaal bijgewerkt. Nog andere tips?

Adapters:
Realtek PCIe GbE Family Controller
Realtek RTL8188CU Wireless LAN 802.1 In USB 2.0 Network Adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coolNL schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:39:
helemaal bijgewerkt. Nog andere tips?
Zou je eerst even de gestelde vragen/suggesties langs kunnen lopen, en op z’n minst kunnen beantwoorden? Mag ook zijn: snap ik niet of ik weet niet hoe ik dat vaststel. In mijn optiek schop je nu je vraag omhoog, maar laat je een aantal punten van o.a. @lier onbeantwoord.
Adapters:
Realtek PCIe GbE Family Controller
Realtek RTL8188CU Wireless LAN 802.1 In USB 2.0 Network Adapter
Zelfde punt: je kunt misschien eerst zelf nagaan of deze adapters 5 GHz ondersteunen of niet. Nu vraag je alle community leden om dat te gaan doen. Als ze geen 5 ondersteunen kun je de frequentiekeuze vraag verder laten zitten, en maak je het punt interferentie veel waarschijnlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
coolNL schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:39:
Maar dus niet op mijn PC. Via wifi slechts 3-6Mbps en indien ik een LAN-kabel aansluit vanaf de Deco-node naar m'n PC, dan nog slechts 14Mbps.
Dit klinkt alsof je PC een probleem heeft in plaats van je netwerk. En het lijkt niet aan de WiFi te liggen, maar uberhaupt aan de netwerkverbinding van je PC. Ik zou gaan troubleshooten op je PC in plaats van in je mesh netwerk.
- Drivers herinstalleren
- Test eens de snelheid die je hebt als je van een linux distro boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robus_1
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-02-2020
Hallo, probleem zit gewoon in TP Link AP.
Ik heb zelfde configuratie, dus een router van Zigo (compal) en 2 st. Deco M4 als AP. Op alle apparaten welke zijn op 5,0 GHz ik heb snelheiden boven 250 Mbps,
maar op 2,4GHz allen 4÷20 ( onstabiel ) Mbps.
Ik heb verschilde locaties geprobeerd voor deze AP, vast IP opgezeten beide AP en probleem blijft constant: onstabiel en langzaam 2,4 GHz netwerk overal.
Dus ik constateer probleem zit bij TP Link. Iemand heeft idéé hoe kan deze verbeteren ?
Groetjes Robert
( excuus van mijn slecht taal )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Robus_1 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:37:
Hallo, probleem zit gewoon in TP Link AP.
Ik heb zelfde configuratie, dus een router van Zigo (compal) en 2 st. Deco M4 als AP. Op alle apparaten welke zijn op 5,0 GHz ik heb snelheiden boven 250 Mbps,
maar op 2,4GHz allen 4÷20 ( onstabiel ) Mbps.
Ik heb verschilde locaties geprobeerd voor deze AP, vast IP opgezeten beide AP en probleem blijft constant: onstabiel en langzaam 2,4 GHz netwerk overal.
Dus ik constateer probleem zit bij TP Link. Iemand heeft idéé hoe kan deze verbeteren ?
Groetjes Robert
( excuus van mijn slecht taal )
En heb je de drivers dan uitgesloten?
Heb je de interferentie gemeten en is dat zo laag dat je wel een snelle verbindingen zou verwachten?
Zit de Wifi adapter in je kast, aan de achterkant of aan de voorkant met USB?
Welke hadware betreft het?

of te wel, te veel vragen/onduidelijke antwoorden.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1