Imac ram helft niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Ik heb voor een oude Imac nieuw werkgeheugen gekocht heb aangezien die niet meer vooruit te branden was.

Nou heb ik die geïnstalleerd (4x4=16 gig in totaal) en geeft de imac aan maar 8 gig te herkennen. In het overzicht zijn beide twee Bank 1 sleuvel leeg en herkend die de kaarten in de twee bank 0 sleuvel wel.

Het gaat om een imac mid 2010 waar eerst 2x2 gig in zat en nu 4x4.
Heb helaas voor het wisselen niet gekeken of die toen de kaart in bank 1 wel herkende. Dat er steeds maar 2 gig beschikbaar was zou wel verklaren waarom die zo traag is.

Wat me overigens opviel bij het openschroeven was dat er best wat stof achter het paneeltje zat wat ik heb weggeblazen. Net met een lampje gekeken of er stof binnen zit maar kan niets zien.

Heb geprobeerd of die het oude 2 gig kaartje wel herkend maar dan werkt die ook niet

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn of wat ik hiermee aan moet?

Het gaat om :
Imac mid 2010
software is nog el captain

Zit nu in 4x 4 gig DDR3L-1333

alvast bedankt.

Leica MM + Sony A9

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 14:46

Twarp

just grin...

Kijk even goed of het geheugen goed "seated" is en wissel desnoods even van de wel werkende ram sticks in de wel werkende bank naar de niet werkende bank.

Als alles werkt, yay!
Als het niet werkt en je heb gewon weer 8 gig, dan yay geheugen niet stuk maar dan is er waarschijnlijk een bank defect (of niet ingeschakeld op de Mac, tja het blijft een Mac)
Als het niet werkt omdat er geen werkbaar geheugen is, dan heb je 2 defecte sticks.
Wissel de goede werkzame sticks in de niet gedetecteerde bank, werkt het dan is de bank oké.
Werkt het dan nog steeds niet, balen maar dan is er meer dan dat aan de hand.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wel de stroom/spanning eraf toen je de modules ging wisselen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 733707

RAM slots kunnen defect gaan, hiet is niet ongehoord dat op sommige iMacs, Mac Minis en MacBooks dit wel eens gebeurd. Heb dit nog gelezen op het Apple forum van iemand die hetzelfde probleem met z'n Mac Mini had, wellicht het proberen waard:
  • Stop één stick in het werkende slot
  • Laat het niet-werkende slot leeg
  • Reset de PRAM (druk Command+Option+P+R in op het toetsenbord bij het opstarten)
  • Wacht tot OS X opgestart is, zet dan de Mac uit
  • Stop de tweede stick er in
  • Start de Mac op zoals gewoonlijk (dus niet de PRAM weer resetten)
Als dat niet helpt, denk ik dat je naar een defect RAM slot kijkt, dan is het enige wat je kunt doen om meer RAM geheugen te krijgen, een grotere enkele stick RAM te kopen. Denk niet dat het slot te laten repareren het geld waard zal zijn op een negen jarige iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Twarp schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:05:
Kijk even goed of het geheugen goed "seated" is en wissel desnoods even van de wel werkende ram sticks in de wel werkende bank naar de niet werkende bank.

Als alles werkt, yay!
Als het niet werkt en je heb gewon weer 8 gig, dan yay geheugen niet stuk maar dan is er waarschijnlijk een bank defect (of niet ingeschakeld op de Mac, tja het blijft een Mac)
Als het niet werkt omdat er geen werkbaar geheugen is, dan heb je 2 defecte sticks.
Wissel de goede werkzame sticks in de niet gedetecteerde bank, werkt het dan is de bank oké.
Werkt het dan nog steeds niet, balen maar dan is er meer dan dat aan de hand.
Dank je, ik ga het allemaal nog eens langs.
Hackus schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:07:
Wel de stroom/spanning eraf toen je de modules ging wisselen ?
Ja alle kabels eruit gehaald voor ik begon.
Anoniem: 733707 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:17:
RAM slots kunnen defect gaan, hiet is niet ongehoord dat op sommige iMacs, Mac Minis en MacBooks dit wel eens gebeurd. Heb dit nog gelezen op het Apple forum van iemand die hetzelfde probleem met z'n Mac Mini had, wellicht het proberen waard:
  • Stop één stick in het werkende slot
  • Laat het niet-werkende slot leeg
  • Reset de PRAM (druk Command+Option+P+R in op het toetsenbord bij het opstarten)
  • Wacht tot OS X opgestart is, zet dan de Mac uit
  • Stop de tweede stick er in
  • Start de Mac op zoals gewoonlijk (dus niet de PRAM weer resetten)
Als dat niet helpt, denk ik dat je naar een defect RAM slot kijkt, dan is het enige wat je kunt doen om meer RAM geheugen te krijgen, een grotere enkele stick RAM te kopen. Denk niet dat het slot te laten repareren het geld waard zal zijn op een negen jarige iMac.
Hij is nu aan het updaten, als die klaar is ga ik dit eens proberen, dank je!
Heb al eerder rondgebeld voor 8 gig kaartjes voor deze Imac maar die zijn helaas bijna niet meer te krijgen. Zal als die echt stuk blijkt wel bij 8 gig blijven.

Leica MM + Sony A9