Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

welke NAS voor media/filesharing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• breagor
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 28-02 19:41
Hallo,

Ik zoek dus een NAS, maar de vraag is een beetje welke voldoet voor mij. Heb er nog geen eerder gehad, dus is redelijk nieuw voor mij.

In de huidige situatie heb ik een 3-tal smart tv's in huis, waarop ik Kodi gebruik (is geïnstalleerd op de tv) waarmee ik media vanaf een externe HDD afspeel.

In mijn nieuwe situatie krijg ik echter een veel beter netwerk (cat 6 bedraad i.t.t. de matige Wifi die ik nu heb) waarmee ik eindelijk dit rechtstreeks via het netwerk kan doen..

Hiertoe heb ik dus een NAS nodig, in principe dus voor niet meer dan de files erop beschikbaar stellen op mijn tv's.

Ik heb wel een redelijke opslag capaciteit nodig, zat te denken aan netto 10-16TB.

Zijn voor mijn doeleinden zo'n beetje alle NAS boxjes wel geschikt? Of is het toch aan te raden er een te kiezen met een fatsoenlijke processor en geheugen?

Ik twijfel nu tussen onderstaande modellen:

WD ultra ex2, 2*10TB: 780,-
Synology 418 + 4*4 TB : 940,-
Synology 418Play + 4*4TB: 1000,-
Synology 918+ + 4*4TB: 1100,-

Vind ik het prijs verschil tussen de Synologies onderling eigenlijk te klein om niet voor 918+ te gaan, maar ik vermoed dat dit dikke overkill is, zou zo'n WD bijv. ook prima zijn in mijn situatie?
Of zijn er wellicht nog andere modellen die ik beter kan overwegen?
De 1100,- euro is wel zo'n beetje de max die ik ervoor wil uitgeven.

Beste antwoord (via breagor op 12-08-2019 15:33)

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 10:44
20TB in een 2-bay NAS zoals die WD zou ik veel te riskant vinden, tenzij je alleen data die makkelijk hernieuwd kan worden wil opslaan, en als het je niet uitmaakt dat dat hernieuwen tijd kost.
RAID is geen backup, maar 10TB is toch wel heel veel om te hernieuwen, wat je lokaal had kunnen doen moest er drive redundantie ingebouwd zijn, en wat ook een stuk minder is om te hernieuwen bij schijven van 4TB.
Daarom zou ik kijken naar een 4x4TB systeem met een soort van RAID-5 (software-matig of Synology hybrid RAID, één redundantieschijf, netto 12GB opslag), maar dat is geen verplichting voor elk soort opslag.

Verder lijkt de 418 me wel voldoende voor jouw wensen, zolang er geen transcoding aan te pas komt. Maar aangezien de video ook rechtstreeks op je tv afspeelt, is dat niet zo (tenzij je dat wel ziet veranderen, bv ook afspelen op smartphone of een Chromecast? Of HEVC videobestanden binnenkort en een televisie die die niet kan decoderen). Let wel dat sommige televisies nog 100 Mbit ethernet poorten hebben, zelfs al heb je dan een Cat6 netwerk (nog wel GigE veronderstel ik?), zal die problemen hebben met video's met hoge bitrate, waar een USB3 poort dat dan bv niet had. Lijkt me nu wel kleine kans dat een tv wél USB3 heeft en niet GigE.

Je kunt ook nog wat besparen door de HDD's zelf te kopen, 4x4TB WD Red kun je zo te zien ook hebben voor €115 per stuk, en een DS418 kost €400, totale prijs is dan €860 wat die WD al een stuk benadert. Zelf plaatsen van schijven in een Synology NAS is kinderlijk eenvoudig, daar zou ik geen €80 voor over hebben.

Natuurlijk kost een 918+ in verhouding tot de schijven niet zo echt veel meer dan een 418, maar dat is de klassieke val waardoor je uiteindelijk meer uitgeeft dan wat je nodig hebt. Voorspel je echter dat je noden op korte / middellange termijn gaan veranderen (voornamelijk transcoding van de media), dan ga je er misschien wel spijt van hebben iets te nemen dat maar net doet wat je zoekt (geen transcoding dus).

@Codeoranje
Behalve dat je ook een NAS zoekt, is je vraag volgens mij totaal verschillend en zou die beter in een eigen topic afgehandeld worden.

Alle reacties

• Codeoranje
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 10:01
@breagor bezwaar tegen als ik even meelift in je vraag ? Ik zoek namelijk ook naar advies over een nas omdat mijn huidige (netwerkschijf) niet doet wat ik wil tevens al een paar jaar oud is en geen 2 schijven heeft. Daarbij kom ik er extern (van buiten mijn eigen huis ) niet op .
Persoonlijk vind ik het niet zinvol als er een stuk of wat van dezelfde soort vragen open staan in het componenten board.

Mijn hoofdzaak is het Sharen van voornamelijk foto’s en muziek. Met de computers/laptops binnen huis (4 stuks ) en de mobieltjes en eventueel tablet . Daarbij ook vanaf de telefoons uploaden van foto’s naar de nas zodat alles veilig staat . En het kunnen benaderden van die foto’s op mijn werk met de werklaptop. Op heden gebruik ik dropbox hiervoor op mijn werk maar dat word steeds minder qua opslag hoeveelheid. En ik mag sinds kort nog maar 3 apparaten aansluiten en dat vind ik ook te weinig.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• SpecOpsWookie
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 28-02 16:19
Ik heb sinds een aantal maanden zelf ook een NAS aangeschaft puur voor media, films series etc. en als backup van mijn prive fotos en videos van onze telefoons. Ik ben zelf voor de Synology 718+ gegaan, deze heeft een cpu die bijv. ook 4K kan decoden en ruimte voor 2 harde schijven, tot 24 of 28 tb totaal meen ik. Deze is overigens ook nog uit te breiden met een diskstation met 5 plekken voor harde schijven.

De 718+ komt met 2gb ram maar heb er zelf 8 van gemaakt omdat ik merkte dat die af en toe te kort schoot. Voor de rest is het een prima apparaat, het heeft een gebruiksvriendelijke besturingssysteem voor starters, en er is een vrij grote community actief op de forums die je ook kunnen helpen met vragen etc.

Mijn kosten waren als volgt;
Synology 718+ 439,-
Kingston ram 8gb 45,-
10TB Seagate IronWolf 200,- (2e hands)

Ik gebruik momenteel maar 1 harddisk maar daar komt er nog een bij in de toekomst.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 10:44
20TB in een 2-bay NAS zoals die WD zou ik veel te riskant vinden, tenzij je alleen data die makkelijk hernieuwd kan worden wil opslaan, en als het je niet uitmaakt dat dat hernieuwen tijd kost.
RAID is geen backup, maar 10TB is toch wel heel veel om te hernieuwen, wat je lokaal had kunnen doen moest er drive redundantie ingebouwd zijn, en wat ook een stuk minder is om te hernieuwen bij schijven van 4TB.
Daarom zou ik kijken naar een 4x4TB systeem met een soort van RAID-5 (software-matig of Synology hybrid RAID, één redundantieschijf, netto 12GB opslag), maar dat is geen verplichting voor elk soort opslag.

Verder lijkt de 418 me wel voldoende voor jouw wensen, zolang er geen transcoding aan te pas komt. Maar aangezien de video ook rechtstreeks op je tv afspeelt, is dat niet zo (tenzij je dat wel ziet veranderen, bv ook afspelen op smartphone of een Chromecast? Of HEVC videobestanden binnenkort en een televisie die die niet kan decoderen). Let wel dat sommige televisies nog 100 Mbit ethernet poorten hebben, zelfs al heb je dan een Cat6 netwerk (nog wel GigE veronderstel ik?), zal die problemen hebben met video's met hoge bitrate, waar een USB3 poort dat dan bv niet had. Lijkt me nu wel kleine kans dat een tv wél USB3 heeft en niet GigE.

Je kunt ook nog wat besparen door de HDD's zelf te kopen, 4x4TB WD Red kun je zo te zien ook hebben voor €115 per stuk, en een DS418 kost €400, totale prijs is dan €860 wat die WD al een stuk benadert. Zelf plaatsen van schijven in een Synology NAS is kinderlijk eenvoudig, daar zou ik geen €80 voor over hebben.

Natuurlijk kost een 918+ in verhouding tot de schijven niet zo echt veel meer dan een 418, maar dat is de klassieke val waardoor je uiteindelijk meer uitgeeft dan wat je nodig hebt. Voorspel je echter dat je noden op korte / middellange termijn gaan veranderen (voornamelijk transcoding van de media), dan ga je er misschien wel spijt van hebben iets te nemen dat maar net doet wat je zoekt (geen transcoding dus).

@Codeoranje
Behalve dat je ook een NAS zoekt, is je vraag volgens mij totaal verschillend en zou die beter in een eigen topic afgehandeld worden.

• breagor
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 28-02 19:41
@Codeoranje tuurlijk geen probleem! Maar je vraag is idd wel van een wat andere strekking.

@SpecOpsWookie de 718+ heb ik ook naar gekeken, maar omdat ik minimaal 10TB wil en redundantie lijkt dit prijs technisch geen optimale keuze.

@MacPoedel Ik had inderdaad ff bij Coolbleu gekeken naar de prijzen van setjes, maar inderdaad kan beter de disken los kopen, scheelt toch 100 piek, goede tip!!.
En dan zitten de Synologies inderdaad een stuk dichterbij de WD.
Ook goed punt mbt 2*10TB disken, als er dan 1 kaput gaat moet hij wel aardig wat syncen voordat de mirror is hersteld.

De WD valt daarmee wel af en de keuze zal dan dus inderdaad tussen de Synologies worden, als ik zelf de disken haal, kom ik zo rond 1000,- voor de 918+.met 12GB netto (raid 5).
Deze heeft toch tov de 418 een snellere proc, meer geheugen, extra garantie en is eventueel nog uit breiden en wordt met slecht 140,- prijsverschil daarmee wel aanlokkelijk :-)

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True