Ervaring met experia box v10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 11:22
Beste mede Tweakers,

Ik ben ongeveer een dik jaar klant van KPN, en tussentijd helaas niks anders gehad als problemen met trage / wegvallende WiFi.

Ik heb meerdere keren contact gehad met kpn, echter blijft het probleem bestaan zelfs na installatie van een WiFi booster.

Thuis situatie is als volgt, 2 woonlagen beneden verdieping zo goed als goede wifi, boven is het rond uit ruk zacht gezegd " 1 streepje en 8 mbps download snelheid"

Nou zat ik zelf te denken om een router te plaatsen die zowel in als om het huis mij van wifi kan voorzien, en was mijn vraag of dit werkt naast de experia box, wat ik eventueel zou moeten / kunnen veranderen, en welke router jullie mij zouden aanbevelen prijs speelt geen rol.

Het huis is redelijk goed geïsoleerd, en heeft een houten vloer en plafond van gipsplaten. Ik zou graag rondom het huis in een straal van 10 meter WiFi bereik willen hebben, omdat ik een camera systeem op wifi heb.

Alvast bedankt voor het meedenken en een goed weekend!

Met vriendelijke groet,
Stephan

*ik heb geen problemen met kpn in het algemeen en ben meer als tevreden over hun geleverde diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 19:59
Klinkt als een vloer die heel veel signaal blokkeerd/absorbeerd.

Had je de wifi booster bedraad aangesloten (als losse ap) of draadloos verbonden met de router?
Als de wifi draadloos was verbonden en zelf al een slecht signaal heeft word het er niet veel beter van natuurlijk.

Beste is meestal om een utp kabel naar boven te leggen en daar vervolgens een ap aan te koppelen.
Ik weet niet of dat bij jou ook mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 11:22
Bedankt voor je reactie! Ik had de booster aangesloten dmv kabel.

Echter als ik de booster gebruik heb ik op dat punt goede WiFi alleen schakelt de router dan uit waardoor ik in de woonkamer geen bereik heb.. Ik kwam hier pas achter na het plaatsten van zonnepanelen omdat de omvormer met WiFi is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43

lier

MikroTik nerd

Laat het idee los dat je dit probleem oplost met een (nieuwe) router. De booster moet prima met de router samen kunnen werken als twee toegangspunten, lijkt erop dat je het niet goed geconfigureerd hebt.

Waar staat de booster(toch niet in de buurt van je router maar op de eerste verdipeing)?

WiFi camera's zijn ruk, je wil ze altijd op een kabel aangesloten hebben.

In het algemeen: beter bereik krijg je door meerdere accesspoints (toegangspunten) te plaatsen, als je buiten WiFi wil moet je buiten een accesspoint plaatsen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
Het is idd zeer vreemd dat de wifi van de router uitgeschakeld word zodra de booster geplaatst word, dat is niet zoals het hoort.

Ik heb zelf geen ervaring met de WIFI Booster dus je moet even uitzoeken hoe deze aangesloten en geconfigueerd moet worden zodat de WIFI van de Router niet word uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@pickboy Da's niet vreemd. Waarschijnlijk heeft de TS, @Darkbullet nog het éérste type van de KPN Experiabox V10 en daarbij wordt inderdaad het WiFi signaal automatisch uitgeschakeld op het moment dat er een, tevens KPN, WiFI-versterker gedetecteerd wordt. Het nieuwere type (V10a) heeft die lastige eigenschap niet meer (de v10 snapt niets van Mesh Netwerken, de v10a wél).

https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm

Als de TS even contact opneemt met de KPN Klantenservice dan zullen ze dat daar bést wel voor 'm willen oplossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 11-08-2019 12:35 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:58
Ik adviseer van uit mijn ervaring de v10 te houden. De v10a was een ramp en heb ik slechte ervaringen mee. Ik heb zelf een v10 en een router geconfigureerd als AP. En deze aangesloten op de 2de verdieping d.m.v. een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@fietser1997 Er is met de Experiabox v10a niets mis maar wat er bij jou waarschijnlijk gebeurd is, is dat je de SSID's op je tweede AP (No-Brand omgekluste WiFi router) gelijk hebt getrokken aan de SSID's welke de Experiabox v10a aan het broadcasten was.

De Experiabox v10a doet ook aan 'Roque AP' detection en je eigen "No-Brand" AP wordt op dat moment als 'Roque AP' gezien. In combinatie met de KPN WiFi versterker(s) kun je weldegelijk een stabiel (WiFi) netwerk opzetten in combinatie met de Experiabox v10a . De Experiabox v10a gaat daarbij als een soort van semi controller je WiFi netwerk reguleren (MESH).

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 11-08-2019 13:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:58
@wimmel_1 Er zal misschien rogue ap detection op zitten. Volgens de monteur van kpn die bij ons geweest is zijn de wifi chips in de v10 beter dan in de a versie. Ik heb ook weer een v10 van hem gehad toen er problemen waren met het netwerk. Hij zei er geen problemen zouden moeten zijn met een tplink router in ap-mode. Maar misschien dat dat sinds 2 maanden veranderd is. Naar mijn mening is de v10 beter maar ik beb geen ervaring met de wifi extenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
wimmel_1 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:22:
@pickboy Da's niet vreemd. Waarschijnlijk heeft de TS, @Darkbullet nog het éérste type van de KPN Experiabox V10 en daarbij wordt inderdaad het WiFi signaal automatisch uitgeschakeld op het moment dat er een, tevens KPN, WiFI-versterker gedetecteerd wordt. Het nieuwere type (V10a) heeft die lastige eigenschap niet meer (de v10 snapt niets van Mesh Netwerken, de v10a wél).

https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm

Als de TS even contact opneemt met de KPN Klantenservice dan zullen ze dat daar bést wel voor 'm willen oplossen.
Ah, dat wist ik niet. Zo leer je nog eens wat.

Na enig zoek en leeswerk zie ik dat dat is omdat de V10 geen fast-roaming ondersteund.

Je zou dan idd de V10a moeten hebben die wel fast-roaming ondersteund
of een 2e Wifi versterker plaatsen
of een losse ap (niet kpn wifi booster) plaatsen ipv de Wifi versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TL/DR: als geld geen rol speelt schaf dan goede bedrade AP's aan
Darkbullet schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:21:
helaas niks anders gehad als problemen met trage / wegvallende WiFi.
Het helpt om een concreet probleem te hebben. "Trage" en "wegvallende" WiFi blijft een probleem als de oplossingen dat niet (voldoende) oplossen.

Vraag 1:
Welke snelheid wil je maximaal draadloos halen?

Vraag 2:
Mag het netwerk nooit wegvallen, of zijn er plekken of apparaten waar dat niet zo'n probleem is?
Je hebt al aangegeven dat je iets wilt met een zone van 10 meter rondom je huis.

Vraag 3 (combinatie van bovenstaande):
a.) wil je een groot bereik? (De afstand waarover je verbinding maakt)
b.) wil je goede dekking? (De frequentie waarin je verbinding maakt, 2.4 GHz of 5GHz)

De meeste mensen willen beiden. Maar dekking en bereik hebben een afhankelijkheid. Een groot bereik realiseer je het makkelijkst in 2.4GHz omdat die golflengte het beste penetreert. De beste dekking heb je echter in 5 GHz, o.a. omdat daar (veel) minder interferentie is door naburige bronnen.

Bij voorkeur heb je mobiele apparaten zoals laptop, tablet of smartphone dus in 5GHz, maar dat betekent meestal dat je meer moet investeren in hardware to.v. 2.4 GHz om hetzelfde bereik te halen.

Vraag 4
Zijn er andere wensen zoals gasten-toegang of andere segmentatie voor bijvoorbeeld IoT?
Ik heb meerdere keren contact gehad met kpn, echter blijft het probleem bestaan zelfs na installatie van een WiFi booster.
Is KPN bij je thuis een site-survey komen doen? Waarschijnlijk niet. Dus hebben ze o.b..v. je verhaal een suggestie gedaan voor deze "booster" die bij een deel van hun klanten “werkt”. Dat wil zeggen: die mensen bellen niet terug, maar dat zegt niet zoveel over de effectiviteit van de “booster”.
Thuis situatie is als volgt, 2 woonlagen beneden verdieping zo goed als goede wifi, boven is het rond uit ruk zacht gezegd " 1 streepje en 8 mbps download snelheid"
Dit is een weinig concrete meting. "Streepjes" is een indicator, maar geen goede meting van bereik.

Bij voorkeur meet je de RSSI in dBm. Dichter bij 0 dBm is beter. Richt op -70 dBm als ondergrens van een redelijk signaal. RSSI meten in 2.4GHz en 5 GHz.
Nou zat ik zelf te denken om een router te plaatsen die zowel in als om het huis mij van wifi kan voorzien
Het woord "router" is bijna synoniem geworden met "WiFi" of "Internet", maar het is niet hetzelfde. Probleem is ook dat veel mensen bij "WiFi problemen” gaan denken aan een oplossing met een alles-in-één kastje zoals de Experia.

De Experia is een combinatie van:
a) Modem
b) Router
c) Switch
d) Access point

Alleen d) heeft iets te maken met WiFi, a), b) en c) dus niet.
en was mijn vraag of dit werkt naast de experia box, wat ik eventueel zou moeten / kunnen veranderen, en welke router jullie mij zouden aanbevelen prijs speelt geen rol.
Dat laatste is een gevaarlijke opmerking :)

Er zijn twee uitersten:
- Max: 5 GHz dekking met uitstekende RSSI in elke ruimte, 2.4GHz waar nodig voor IoT
- Min: De situatie die je nu hebt

Daar tussen zit van alles, van duur tot goedkoop. Maar wat je nodig hebt hangt dus af van wat je wilt.

Er zijn grofweg vier opties:
- je bestaande apparatuur verplaatsen o.b.v. metingen (goedkoop)
- "Mesh" systeem (beperkte prijs, beperkte mogelijkheden, weinig complex)
- goedkope bedrade AP's (beperkte prijs, beperkte mogelijkheden, iets complexer)
- duurdere bedrade AP's (hogere prijs, veel mogelijkheden, complex)

Als geld geen rol speelt en je wilt er zelf tijd in steken: schaf goede bedrade AP’s aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubiquiti acces point(s) ophangen, evt i.c.m. een managed PoE unifi switch en als je het helemaal netjes wil doen een Ubiquiti router. Er staan scripts door Wjb op het KPN forum voor edgerouter lite en edgerouter x die alles voor je instellen. Wereld van verschil tov de rommel die KPN aanlevert. Dit er vanuitgaande dat je glasvezel van KPN hebt.
Pagina: 1