[Freenas] mounten van een Synology share

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 13:43

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Hallo Mede Tweakers,

Hierbij heb ik de volgende vraag.
Ik ben nog een leek op het gebied van Freenas en heb een probleem waar ik niet uit kom.

Ik heb een Synology NAS waar ik een aantal mappen op het staan, een van die mappen wil ik graag koppelen aan Freenas.

In Freenas heb ik een jail aangemaakt en hierin de plugin Plex geïnstalleerd, vervolgens vraagt Plex in welke map hij moet kijken. De map is niet zichtbaar omdat deze op een ander device staat (Synology).

Nu heb ik gelezen dat het mogelijk is om een NFS share te maken zodat ik erbij kan.
Volgens de website van Synology moet ik het volgende doen: https://www.synology.com/...hin_the_local_network_NFS

192.168.2.2 = Synology
192.168.2.11 = Plex

Dit heb ik aangezet en geconfigureerd:
Hostname/ip: 192.168.2.11
Rechten: Lezen/Schrijven
Squash: Geen toewijzing
Beveiliging: sys
Aangevinkt:
* Asynchroon inschakelen
* Gebruikers toegang geven tot gekoppelde submappen

De volgende stap zou zijn in de Plex jail :
mount -t nfs 192.168.2.2:volume1/video /mnt/remoteshare (van te voren heb ik de map remoteshare aangemaakt).

Als output krijg ik:
[tcp] 192.168.2.2:/volume1/video: Permission denied

Het volgende heb ik ook geprobeerd zonder succes:
* de map remoteshare chmod 777 gegeven
* poorten open gezet voor de 192.168.2.11 ((NFS poorten TCP&UDP 111, 892 en 2049) in het artikel van Synology zou dat een mogelijkheid zijn)
* de rc.conf aangevuld met info die ik nog heb gevonden:
nfs_client_enable="YES"
nfs_client_flags=n 4
mountd_enable="YES"
unfsd_enable="YES"

Hopelijk kunnen jullie mij de goede richting induwen.
Alvast bedankt en een fijne avond.

Grtz,
NitroDesign

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Beste antwoord (via Hero of Time op 13-08-2019 17:14)

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
@Hero of Time
Ik heb goed nieuws, het werkt :). Blijkbaar zit er een verschil in waar je de mount wil toepassen. Het is niet mogelijk om de mount uit te voeren in de Shell van de Jail.

Hierna heb ik geprobeerd om de mount uit te voeren in de Shell van Freenas zelf. Geen error's of dergelijke en werkte meteen.

Om te testen of er nog andere factoren waren die nodig zijn, heb ik de Plex plugin verwijderd, de user plex van zowel de Freenas en Syno verwijderd incl alle mappen etc.

De plugin opnieuw geïnstalleerd en de mount uitgevoerd in de Shell van Freenas, deze laten verwijzen naar de juiste map en voila.... Alle films beginnen binnen te druppel.

mount -t nfs 192.168.2.2:/volume1/video /mnt/pool1/iocage/jails/plex/root/mnt/remoteshare

Helaas liep ik hierna tegen een ander probleem aan wat ik snel heb kunnen fixen namelijk: op het moment als je de Plex server instel op Static IP dan is het niet mogelijk om films te kijken, het enige wat gebeurd is dat de film aan het laden is maar gebeurd er vervolgens niets. Op het moment dat ik de plex jail op DHCP zet, functioneert het wel naar behoren.

Het werkt nu allemaal en ben blij met je support :).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

- Heb je TCP voor NFS wel aangezet op je Synology?
- Welke NFS versie gebruik je?
- Is er ook een gebruiker met hetzelfde UID op de Synology als je Plex gebruiker in de jail van je FreeNAS?
- Bij een permission denied melding zal je altijd op beide kanten zien wat de reden hiervan is. Dus wat zeggen de logs hierover?
- Kan je de NFS share op een ander systeem wel mounten?

Een chmod 777 op je share gooien kan juist ook permission denied geven omdat het niet meer secure is. Het is nooit een oplossing, alleen maar een weg naar meer hoofdpijn en problemen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Hallo @Hero of Time,

Bedankt voor je terugkoppeling.
Hierbij de antwoorden op je vragen:

- Heb je TCP voor NFS wel aangezet op je Synology?
Als je bedoeld het enable van NFS en NFS Permissions geven op een map, dan ja. (https://robferguson.org/b...nfs-on-your-synology-nas/)

- Welke NFS versie gebruik je?
Bij het enable van de NFS heb ik ook gekozen voor enable NFSv4 support

- Is er ook een gebruiker met hetzelfde UID op de Synology als je Plex gebruiker in de jail van je FreeNAS?
Persoonlijk denk ik dat hier mijn probleem zit, alleen weet de oplossing niet. Hetgeen wat ik heb gedaan is de installatie van FreeNAS.
Vervolgens geen users of groepen aangemaakt (gebruik denk ik de normale root gebruiker). Op mijn Synology gebruik ik een account die alle admin rechten heeft.

- Bij een permission denied melding zal je altijd op beide kanten zien wat de reden hiervan is. Dus wat zeggen de logs hierover?
Ik heb verschillende logs kunnen openen, alleen vindt ik hier weinig informatie. Om de logbestanden te bekijken ben ik gegaan naar /var/log.
Hierin staan een aantal bestanden. Degene die ik heb gekeken zijn:
* Messages = Geeft aan dat er allemaal pkg's zijn geïnstalleerd.
* Security = logfile first created
* Userlog = [root:groupadd] plex(972)
[root:useradd] plex(972):plex(972):Plex Media Server:/nonexistent:/usr/sbin/nologin
[root:groupadd] _tss(601)
[root:useradd] _tss(601):_tss(601):TrouSerS user:/var/empty:/usr/sbin/nologin

- Kan je de NFS share op een ander systeem wel mounten?
Ook getest op een mijn Windows machine, hierbij krijg ik het volgende.
CMD --> mount -o anon \\192.168.2.2\volume1\video S:
Network Error - 53
Type 'NET HELPMSG 53' for more information.
net helpmsg 53
Kan het netwerkpad niet vinden.

Een chmod 777 op je share gooien kan juist ook permission denied geven omdat het niet meer secure is. Het is nooit een oplossing, alleen maar een weg naar meer hoofdpijn en problemen.
Deze map weer verwijderd en opnieuw aangemaakt.

Nu heeft deze map weer de normale rechten:
drwxr-xr-x 2 root wheel 2 Aug 11 03:41 remoteshare

Wat ik wel zie in mijn Synology omgeving, dat er een user (192.168.2.11) verbonden is via NFS.

Met vriendelijke groet,

NitroDesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De NFS versie specificeer je aan beide kanten. Als je met NFSv2 een NFSv3 of hoger wilt benaderen (of andersom), kan dat fouten geven. Let daar dus goed op. Als v4 niet wil werken, probeer dan v3. Dat vereist wat minder werk.

Gebruiker voor NFS is idd wel een goede om extra te controleren. Plex zou je niet als root moeten draaien, dus in de jail zou er een aparte gebruiker moeten bestaan. Dat zie je ook in het log, gebruiker en groep plex zijn aangemaakt met ID 972.
Bij de NFS server kan je aangeven of de root gebruiker is toegestaan. Standaard staat deze logischerwijs uit. Dit geef je per share aan. Het is daarbij verstandig om een aparte gebruiker te maken voor je shares ipv je super admin die je gebruikt om de Synology te beheren.

Vreemd dat je geen informatie in de logs vindt over het mounten. Het ziet er echter naar uit dat je in de logs van FreeNAS hebt gekeken, niet binnen de jail. Daar mount je de boel tenslotte.

NFS vanuit Windows mount je niet zo eenvoudig als een samba/cifs share wat je met het commando lijkt te proberen. Heb je wel NFS support geïnstalleerd als feature? Makkelijkste is gewoon een Linux live omgeving te starten en nfs-utils te installeren. Of een VM maken met Linux en zo testen.

De rechten op de map waar je 'm mount zou niet uit moeten maken, maar zet de eigenaar toch eens op plex en probeer dan nogmaals te mounten.

Wat ik mij nog wel afvraag, is waarom je een OS gebruikt dat primair gemaakt is voor het delen van bestanden, hence de naam FreeNAS, maar deze niet als zodanig inzet. Als je 't alleen maar wilt gebruiken voor het draaien van software in jails, kan je ook kijken naar Docker containers op Linux. Is niet helemaal hetzelfde, maar je software draait wel geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
@Hero of Time
Hoe is het mogelijk om te zien welke NFS ik op de Freenas draai? Is daar een command voor?
Ook bij mijn Synology nas heb ik niet veel opties om in aan te geven welke versie NFS ik moet gebruiken of kan gebruiken.

De opties die ik heb meegegeven aan de NFS op de Synology zijn:
Hostname/ip: *
Rechten: Lezen/Schrijven
Squash: Geen toewijzing
Beveiliging: sys
Aangevinkt:
* Asynchroon inschakelen
* Gebruikers toegang geven tot gekoppelde submappen

Op mijn Synology nas heb ik een nieuwe user aangemaakt met de naam plex en deze toegang gegeven tot de video share.

Voor de log heb ik wel in de jail gekeken. Dit zijn alle logs die er zijn:
auth.log
dmesg.today
mount.today
sendmail.st.0
utx.log
lpd-errs
ppp.log
setuid.today
xferlog
debug.log
maillog
security
userlog
devd.log
utx.lastlogin

Ik heb wel iets gevonden wat een verschil maakt als ik iets aanpas.

Op het moment als ik in de Synology nas de NFS machtigingen instel dan krijg ik als ik de share wil mounten:
root@plex:~ # mount -t nfs 192.168.2.2:/volume1/video /mnt/remoteshare
mount_nfs: nmount: /mnt/remoteshare: Operation not permitted
root@plex:~ #

Op het moment als ik in de Synology nas de NFS machtigingen verwijder, dan krijg ik als ik de share wil mouten:
root@plex:~ # mount -t nfs 192.168.2.2:/volume1/video /mnt/remoteshare
[tcp] 192.168.2.2:/volume1/video: Permission denied

Het instellen van de NFS machtiging veranderd iig de permissions, alleen dat lost nog niet mijn probleem op.

Er is geen specifieke reden om Freenas te gebruiken, het enige wat ik wil is uiteindelijk de volgende punten bereiken:
* Downloaden vanaf een netwerk apparaat bijvoorbeeld Spotweb ((zodat mijn Windows machine aan hoeft te blijven) Nu Spotnet)
* Mijn Unifi controller kan laten draaien (momenteel staat deze alleen aan als ik hem open op mijn Windows machine)
* Plex server (momenteel gebruik ik een app die heet Infuse, werkt ongeveer hetzelfde als Plex, kan geïnstalleerd worden op de Apple TV. Alleen hierbij ervaar ik micro stuttering)
* Gebruik maken van pi-hole (of een ander stuk software voor alle ads te verwijderen)
* Wellicht nog domotica koppelen d.m.v. Domoticz of Homeassist

De keuze voor Freenas was meer dat er al standaard plugins bestonden die alleen maar geactiveerd hoeven te worden en zou het werken. Alleen omdat mijn data niet op de Freenas server staat maar op mijn Synology nas wordt het wat lastiger.

Hopelijk weet iemand de oplossing van mijn probleem.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat voor Synology heb je? Een beetje Syno tegenwoordig heeft redelijk wat CPU kracht aan boord om leuke dingen erbij te kunnen doen. Als je eentje hebt die nog updates ontvangt, zou je met iig DSM 6.2, maar mogelijk ook al eerdere versies, kunnen aangeven welke NFS versie je wilt gebruiken voor de share. Dit staat duidelijk aangegeven als het inschakelen van NFSv4. Heb je die optie niet, dan zal je een oudere versie van NFS moeten gebruiken en dien je dat ook bij je mount op te geven. Standaard wordt de hoogst mogelijke versie gebruikt tenzij anders aangegeven.

Een paar van de dingen die je aangeeft zou je Synology al kunnen doen. Maar iets als Plex vereist wat meer CPU, zeker als het moet gaan transcoden naar een ander formaat. Als de CPU het net niet bij kan houden, kan je hier kleine haperingen door ervaren.

Pi-Hole is ook iets wat je Synology zou kunnen. En anders kan je altijd nog een Raspberry Pi aanschaffen om dit te verzorgen. Een Pi, zeker de meer recente modellen zoals de 3B en 4 kunnen prima Pi-Hole en Domoticz of HA tegelijk draaien.

Je hebt het trouwens niet gehad over de hardware waar je FreeNAS op hebt draaien. Misschien dat een alternatief gebaseerd op Linux ipv BSD beter voor je kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
@Hero of Time
Ik heb een Synology DS414+. Het is al een redelijk oude NAS (2014).
Volgens de website van Synology wordt zowel NFSv2, NFSv3 en NFSv4 ondersteund.
Hierbij wat nog meer op de website staat "When mounting, the parameter -o vers=2, -o vers=3 or -o vers=4 can be added to the mount command in order to specify which NFS version should be used."
(https://www.synology.com/...Center/file_winmacnfs_nfs)

De rede waarom ik heb gekozen voor Freenas is dat ik dan alles in een heb, geen losse RPi of nog een ander apparaat en dan is het nog altijd makkelijk om uit te breiden indien nodig.

De hardware is als volgt:
I5 4e gen
16GB DDR3
1GB netwerk kaart
1x SSD 500GB Freenas boot
3x 500GB HDD in ZFS

Het is niet dat ik gehecht ben aan Freenas of dergelijke, de Plex koppeling is btw het eerste wat ik aan het proberen ben om te doen. Mocht je een suggestie hebben voor een beter NAS OS houdt ik mezelf ook aanbevolen.

Alternatieve zullen zijn:
* OpenMediaVault
* Amahi Home Server
* Proxmox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is het de bedoeling dat je Synology wordt vervangen voor de FreeNAS computer? Want het is dan handiger om een lokale map van FreeNAS te koppelen aan Plex voor je video's.

Ik keek ook net even welke DSM versie jouw Syno kan draaien en dat zou 6.2.2 moeten zijn. Oftewel, in de webinterface moet je kunnen aangeven of je NFSv4 wilt toepassen of niet (doe je dat niet, dan is het v3 standaard). Mount 'm daarom met de juiste opties en geef de NFS versie mee.
Je kan ook kijken of je een share die gemount is op je FreeNAS naar een jail kan sturen. Dan heb je mogelijk wat meer debug informatie over de NFS mount als het niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Nee het niet de bedoeling dat mijn Synology wordt vervangen, de nas werkt goed en wat die moet doen werkt naar behoren. Dit was waarschijnlijk wel een snellere oplossing geweest als de files lokaal op de Freenas server stonden, alleen dit is niet het geval.

Het klopt dat ik momenteel versie 6.2.2. zit.
Ook klopt het als in de NFS wil inschakelen of ik ook gebruik wil maken van v4. Dit is een vinkje die ik kan aanzetten.

Maar even voor mijn beeldvorming, op wat voor manier koppel je een share aan een ander systeem? Ik neem aan dat je dat moet doen met een gebruikersnaam en wachtwoord of dat je bepaalde rechten verstrekt voor een share.
Momenteel heb ik nergens rechten aan verleend als alleen aan de share /volume1/video.

Moet ik bij het command wat ik geef "mount -t nfs 192.168.2.2:/volume1/video /mnt/remoteshare" hier nog iets aan toevoegen of dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou nog '-o vers=3' kunnen toevoegen om versie 3 te forceren. Ik ben niet zo bekend met BSD systemen, al komt een hoop wel overeen met Linux dankzij POSIX standaarden. Ik zou daarom eerst kijken of je NFS op een Linux systeem werkend krijgt en die ervaring meenemen naar je jail op FreeNAS. Want nu krijg je heel weinig informatie naar voren waarom het niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Dat zou ik inderdaad nog eens kunnen proberen, mocht dit niet werken zal ik nog op het internet kijken of iemand nog dit probleem heeft gehad of wat eventuele oplossing zijn.
Mocht ik niet verder komen dan ben ik bang dat FreeNAS niet geschikt is voor mij en zal ik op zoek gaan naar een ander pakket.

Nog eventueel een alternatief wat goed zou werken?

Ik heb nog gekeken naar Synology NAS maar daar kan ik vrij weinig mee dan alleen gebruiken voor data, hij is erg oud in dat opzicht en kan bijna nergens voor gebruikt worden helaas.
- Docker wordt niet ondersteund
- Plex server is niet compatible
- Unifi controller is niet te installeren

Dus allemaal punten die ik er graag mee wil doen.
Alvast bedankt en thx voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan er iig Pi-Hole op draaien als 't goed is. ;)

Ik weet wel dat NFS met Linux gewoon werkt, want dat heb ik op werk eerst getest toen ik 't met onze VMware servers niet echt wilde werken. Had ook wat foutmeldingen aan het begin, vergelijkbaar met waar jij tegenaan loopt. Maar met de juiste opties meegeven werkte 't prima. Die vers=3 hielp iig al heel wat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Ik wil nu de onderstaande regel toevoegen:
mount -t nfs 192.168.2.2:/volume1/video /mnt/remoteshare -o vers=3

Alleen krijg dit als output:
root@plex:~ # mount -t nfs 192.168.2.2:/volume1/video /mnt/remoteshare -o vers=3
usage: mount [-adflpruvw] [-F fstab] [-o options] [-t ufs | external_type]
mount [-dfpruvw] special | node
mount [-dfpruvw] [-o options] [-t ufs | external_type] special node

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Volgorde is alles, zoals je in de voorbeelden ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Ah ik zie het, ik heb nu het volgende aangepast. Op het moment als ik het volgende wil doen:

Input: mount -o vers=3 -t nfs 192.168.2.2:/volume1/video /mnt/remoteshare
Output: mount_nfs: nmount: /mnt/remoteshare: Operation not permitted

Input: mount -o vers=4 -t nfs 192.168.2.2:/volume1/video /mnt/remoteshare
Output: [tcp] 192.168.2.2:/volume1/video: NFSPROC_NULL: RPC: Program/version mismatch; low version = 2, high version = 3

Als ik in de Synology zeg "NFSv4 ondersteuning inschakelen" krijg ik het volgende:
Input: mount -o vers=4 -t nfs 192.168.2.2:/volume1/video /mnt/remoteshare
Output: mount_nfs: nmount: /mnt/remoteshare: Operation not permitted

Dus als ik het goed begrijp werkt de jail standaard met NFSv3.

Het enige wat ik nu nog kan proberen is een user aanmaken in Synology die dezelfde UID en GID heeft als de Jail (alleen weet ik nog niet hoe dat moet, maar dat is nog een optie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, onder welke gebruiker binnen de jail wordt de mount uitgevoerd? Ik denk niet als root. Doe je nu onder FreeNAS via z'n webinterface wat command line dingen in de jail uitvoeren, of zit je er echt via een volledig functionele shell er in te typen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Hij geeft aan dat binnen de jail de naam:
root@plex

Mijn jail heet plex. Dus ik verwacht dat ik als root erin zit. Dit is ook niet aan te passen, blijkbaar kun je met het commando su - <andere user> inloggen met een ander user.
Op het moment als ik dat doe geeft die aan: su: no directory

Via Freenas ben ik op de Gui ingelogd, ga ik naar de Jails, zie ik de plex jail en klik ik op Shell. Dan kom ik in de Shell omgeving van de Jail.

Hier kan ik dan commands invullen etc.

Om nog verder op in te gaan, ik heb op mijn Synology NAS een nieuwe user aangemaakt. hierbij heb ik gekeken via het commando <id> welk UID en GID heeft.
Deze user heb ik vervolgens aangemaakt op de Freenas onder users, alleen blijkbaar kan ik die niet selecteren (of iig aanpassen) in de jail, daar zie ik de user niet staan.
Want als ik het commando <more /etc/passwd> doe krijg ik wel een plex user, alleen heeft een hele andere UID en GID.

[ Voor 31% gewijzigd door nitrodesign op 12-08-2019 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, dan houd het voor mij ook een beetje op. Hooguit dat NFS support in jails niet beschikbaar is. Test dus eerst maar even met een Linux omgeving of de NFS wel normaal te bereiken en mounten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
i.i.g hartelijk dank voor je meedenken, ik heb nu wel gevonden hoe je de gebruiker kan aanpassen. Dat is met commando login.
Dan log ik in met het plex account en krijg ik weer de volgende melding: This account is currently not available.

Jammer maar helaas, ik ga een ander NAS OS zoeken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Ik heb nog wat getest maar ook hiermee geen succes, ik heb nu een nieuwe user aan kunnen maken in de jail omgeving, deze heb ik dezelfde naam gegeven als op de Syno (plex), ook zoals de UID en de GID aangepast naar de UID en GID van Syno plex user.

Als ik inlog met de plex user en voer het command uit:
input: mount -t nfs 192.168.2.2:/volume1/video /mnt/remoteshare
Output: [tcp] 192.168.2.2:/volume1/video: Permission denied

Nu ben ik echt door alle opties heen :(.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
@Hero of Time
Ik heb goed nieuws, het werkt :). Blijkbaar zit er een verschil in waar je de mount wil toepassen. Het is niet mogelijk om de mount uit te voeren in de Shell van de Jail.

Hierna heb ik geprobeerd om de mount uit te voeren in de Shell van Freenas zelf. Geen error's of dergelijke en werkte meteen.

Om te testen of er nog andere factoren waren die nodig zijn, heb ik de Plex plugin verwijderd, de user plex van zowel de Freenas en Syno verwijderd incl alle mappen etc.

De plugin opnieuw geïnstalleerd en de mount uitgevoerd in de Shell van Freenas, deze laten verwijzen naar de juiste map en voila.... Alle films beginnen binnen te druppel.

mount -t nfs 192.168.2.2:/volume1/video /mnt/pool1/iocage/jails/plex/root/mnt/remoteshare

Helaas liep ik hierna tegen een ander probleem aan wat ik snel heb kunnen fixen namelijk: op het moment als je de Plex server instel op Static IP dan is het niet mogelijk om films te kijken, het enige wat gebeurd is dat de film aan het laden is maar gebeurd er vervolgens niets. Op het moment dat ik de plex jail op DHCP zet, functioneert het wel naar behoren.

Het werkt nu allemaal en ben blij met je support :).

Pagina: 1