Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renejongejan
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-02-2022
Ik heb een nieuwe PC gebouwd. De reden hiervan is omdat bij mijn oude PC het moederbord kapot was gegaan.

Van mijn oude PC heb ik 1x SSD (OS Windows 7 Ultimate) en 2x HDD overgezet.

Nu heb ik alles in elkaar gezet, alles lijkt te draaien en de PC start netjes op. Alleen zodra Windows 7 is gestart kan ik mijn muis en toetsenbord niet gebruiken. Na wat getest blijkt dat alle USB poorten, zowel USB 2.0 als 3.0, het niet doen op het moment dat Windows draait. In de BIOS doen deze het nog wel.

Na wat gezoek op internet kom ik er achter dat het vaak voorkomt dat de USB poorten het bij nieuwe (AMD) builds niet doen i.c.m. Windows 7. Dit zou komen omdat de USB drivers horende bij dit moederbord niet standaard worden ondersteund in Windows 7. De oplossing lijkt makkelijk, update je drivers of upgrade naar Windows 10. Dit kan ik alleen niet doen omdat de USB poorten niet werken.

Het moederbord en de processor die ik nu heb zijn:
- Gigabyte Aorus X570 PRO
- AMD Ryzen 3700X

Ik kan uiteraard mijn SSD formatteren en vervolgens een schone installatie van Windows 10 via de USB stick doen (deze USB met win10 heb ik al), alleen dit wil ik eigenlijk niet doen omdat hier nog een hoop gegevens op staan die ik liever niet verloren zie gaan. (Ik heb dit nooit kunnen backuppen omdat mijn vorige PC 'spontaan' kapot ging.)

Kan een van jullie mij helpen, of mij in ieder geval een duwtje in de goede richting geven?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
Ben bang dat Gigabyte geen officiële drivers voor windows 7 gaat uitbrengen. Lees online idd een paar mensen die iets voor elkaar hebben gekregen maar het is allemaal niet optimaal.

Wat je wel zou kunnen doen is een live usb gebruiken met Linux erop. Dan kun de belangrijke data veilig stellen op een externe HDD en dan alsnog formatteren. Het gaat dan denk ik voornamelijk om de SSD omdat daar het OS opstaat. Alles op de HDD zou je in windows 10 gewoon kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
Zit er nog een PS/2 aansluiting op het moederbord?
Wellicht dat je dan nog een oud PS/2 toetsenbord kan opsnorren.

Je kan natuurlijk ook een NVME SSD kopen en daar Windows 10 op installeren. Daarna de andere schijven aansluiten en dan kan je ook bij de data.

[ Voor 38% gewijzigd door Allard op 11-08-2019 01:06 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 15:42
Allard schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:05:
Zit er nog een PS/2 aansluiting op het moederbord?
Wellicht dat je dan nog een oud PS/2 toetsenbord kan opsnorren.
Helaas niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:25
Is die SSD nog een gewone SATA?
Dan sla je met een NVME 2 vliegen in 1 klap, snelheid en je kan weer bij je data.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Persoonlijk vind ik het al een wonder dat Windows 7 uberhaubt start, door de SSD 'gewoon over te zetten', helemaal omdat Windows 7 niet ondersteund wordt op de gehele Ryzen familie. Zowel AMD als Microosft zelf doet dit niet, net als Intel, Windows 7 wordt tot de 6e generatie Intel processoren ondersteund.

En met niet ondersteund bedoel ik ook echt gaat niet functioneren, sterker nog als je een nieuwe Pc koopt met een generatie 8 of 9 Intel processor is het heel goed mogelijk dat de installatie van Windows 7 niet eens gaat lopen/start.

Heel simpel Windows 7 is echt ten einde, support op de non-Ryzen en <6e generatie Intel processoren loopt binnenkort ook af. Het is echt tijd om over te stoppen naar Windows 10 of ander besturingsysteem als je met de laatste hardware aan de slag gaat. Het ligt dus NIET aan de oem fabrikanten van de moederborden zoals Asus, Gygabyte etc.

Persoonlijk zou ik kijken of je bij een kennis de SSD tijdelijk als extra in of aan een systeem PC/laptop kunt hangen, omde data die bewaard moet blijven naar een andere opslag medium te brengen. Externe hardeschijf of een andere interne hardeschijf van het systeem waar je de SSD op dat moment in of aan hangt.

[ Voor 30% gewijzigd door _Dune_ op 11-08-2019 01:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
Je kunt ook windows 10 installeren met een windows.old map.. dan blijft in ieder geval alle data daar gewoon in staan..

Je moet dan tijdens de installatie niet formatteren maar gewoon de partitie waar windows op staat aanklikken en op volgende. Je krijgt dan ook een melding met dat er al een Windows installatie op staat en word gevraagd of die dan in windows.old moet.

Na het installeren staat de windows.old map in de root van c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:15

nelizmastr

Goed wies kapot

Allard schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:11:
Is die SSD nog een gewone SATA?
Dan sla je met een NVME 2 vliegen in 1 klap, snelheid en je kan weer bij je data.
W7 ondersteunt geen NVMe, heb je ook de chipset drivers voor nodig.
skipe schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 04:51:
Je kunt ook windows 10 installeren met een windows.old map.. dan blijft in ieder geval alle data daar gewoon in staan..

Je moet dan tijdens de installatie niet formatteren maar gewoon de partitie waar windows op staat aanklikken en op volgende. Je krijgt dan ook een melding met dat er al een Windows installatie op staat en word gevraagd of die dan in windows.old moet.

Na het installeren staat de windows.old map in de root van c.
Lijkt me een goede optie. Alternatief is het gebruik van een linux live cd en dan de data kopiëren naar een ander opslagmedium. W7 hoef je niet te redden, dat is ondertussen legacy software.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

nelizmastr schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:04:
W7 ondersteunt geen NVMe, heb je ook de chipset drivers voor nodig.
Vandaar ook dat er geadviseerd wordt een NVME reepje toe te voegen en daar dan W10 op te installeren. Heb je W10 op een heerlijk snelle NVME reep en al je data staat nog op de SATA apparaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik me niet vergis kan je toch gewoon een over the top upgrade doen met de stick in plaats van een clean install? Heb je schrik dat de installatie mislukt en je je data alsnog verliest? Kijk dan even naar de vele oplossingen die bestaan om in een minimalistisch OS terecht te komen. De meeste mensen gaan naar Linux live CDs verwijzen, al zijn er ook opties met Windows.

Mocht je evenwel een harde schijf hebben die gewist mag worden, kan je die gebruiken om een clean install op te doen, dan je oude schijf terug aankoppellen, backups maken en je win7 upgraden of op die ssd een verse installatie doen (verse install is aanbevolgen).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renejongejan
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-02-2022
Croga schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:09:
[...]

Vandaar ook dat er geadviseerd wordt een NVME reepje toe te voegen en daar dan W10 op te installeren. Heb je W10 op een heerlijk snelle NVME reep en al je data staat nog op de SATA apparaatjes.
Ik denk dat dit inderdaad de beste oplossing is. Windows 10 op een NVME reep en later de data op het gemak van de oude SATA SSD afhalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:07
Koppel dan de oude schijven tijdens de installatie even los, anders heb je straks Windows 10 op de nieuwe schijf staan maar gebruik je de bootloader van de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Drie opties:
- 1 zoals eerder ook is voorgesteld, linux live (Ubuntu/Mint) op usbstick, daarmee opstarten en een kopie van de data maken op een andere harddisk (moet je die wel hebben uiteraard)
- 2: Stuur het moederbord retour en neem een goed x470 bord. Dat ondersteund windows 7 en met een beetje geluk werkt je oude install. (het verschil tussen x470 en x570 is in de praktijk verwaarloosbaar behalve dat een x470 moederbord een stuk goedkoper is)
-3 Koop voor een paar euro een PCIE USB2 controller. Die dingen zijn plug and play en op de aansluitingen prik je muis en toetsenbord en eventueel een externe USB hdd en je kunt aan de gang. Grote kans dat je dan gewoon Windows 7 nog kunt gebruiken i.p.v. direct op een Play DoH kindergarden OS Windows 10 over te moeten stappen (is mijn persoonlijke mening ). Dat laatste zul je waarschijnlijk wel een keer toe gedwongen worden als je tenminste wilt blijven gamen o.i.d..

Oh, en natuurlijk optie 4, het direct installeren van het Playdoh OS Windows 10, wat voor teveel mensen een standaard antwoord is geworden. Dat kan natuurlijk ook maar dat moet je dan niet op dezelfde disc doen waar je Win7 install staat. Als je maar 1 ssd hebt en geen andere storage wordt dat wel een lastige optie, net als optie 1 dan.
Optie 5 zou dan de aanschaf van extra opslag kunnen zijn :)

Modbreak:@regmaster ik heb even wat gecorrigeerd voor je. Dit wordt namelijk niet op prijs gesteld hier op het forum. Benoem de zaken bij hun naam en niet van dit soort flauwe opmerkingen die werkelijk nergens op slaan.

[ Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 11-08-2019 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:27

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

regmaster schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:47:
Drie opties:
- 1 zoals eerder ook is voorgesteld, linux live (Ubuntu/Mint) op usbstick, daarmee opstarten en een kopie van de data maken op een andere harddisk (moet je die wel hebben uiteraard)
- 2: Stuur het moederbord retour en neem een goed x470 bord. Dat ondersteund windows 7 en met een beetje geluk werkt je oude install. (het verschil tussen x470 en x570 is in de praktijk verwaarloosbaar behalve dat een x470 moederbord een stuk goedkoper is)
-3 Koop voor een paar euro een PCIE USB2 controller. Die dingen zijn plug and play en op de aansluitingen prik je muis en toetsenbord en eventueel een externe USB hdd en je kunt aan de gang. Grote kans dat je dan gewoon Windows 7 nog kunt gebruiken i.p.v. direct op een Play DoH kindergarden OS Windows 10 over te moeten stappen (is mijn persoonlijke mening ). Dat laatste zul je waarschijnlijk wel een keer toe gedwongen worden als je tenminste wilt blijven gamen o.i.d..

Oh, en natuurlijk optie 4, het direct installeren van het Playdoh OS Windows 10, wat voor teveel mensen een standaard antwoord is geworden. Dat kan natuurlijk ook maar dat moet je dan niet op dezelfde disc doen waar je Win7 install staat. Als je maar 1 ssd hebt en geen andere storage wordt dat wel een lastige optie, net als optie 1 dan.
Optie 5 zou dan de aanschaf van extra opslag kunnen zijn :)

Modbreak:@regmaster ik heb even wat gecorrigeerd voor je. Dit wordt namelijk niet op prijs gesteld hier op het forum. Benoem de zaken bij hun naam en niet van dit soort flauwe opmerkingen die werkelijk nergens op slaan.
De overstap naar Windows 10 zal sowieso moeten tenminste als TS bij Windows wil blijven. Zoals ik al in een eerdere reactie aangaf, het is niet de 'schuld' van moederbord fabrikanten dat Windows 7 op de nieuwere processoren niet meer bruikbaar is. De ondersteuning is vanuit AMD, Intel en Microsoft gewoon gestopt en niet op de manier dat het wel werkt, maar niet ondersteund, nee... de backward compatibility is er gewoon niet. Dus een X470 moederbord aanraden heeft uiteindelijk ook weinig zin.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

regmaster schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:47:
Drie opties:
En dan? Dan heb je data maar nogsteeds geen OS....
Mischien dat het werkt, mischien niet. Het wordt in ieder geval niet ondersteund.
-3 Koop voor een paar euro een PCIE USB2 controller. Die dingen zijn plug and play en op de aansluitingen prik je muis en toetsenbord en eventueel een externe USB hdd en je kunt aan de gang. Grote kans dat je dan gewoon Windows 7 nog kunt gebruiken i.p.v. direct op een Play DoH kindergarden OS Windows 10 over te moeten stappen (is mijn persoonlijke mening ).
Again; wordt niet ondersteund. Mischien dat het nu werkt, mischien dan het over een uur niet meer werkt. De garantie is dat het op een gegeven moment zal stoppen.
Oh, en natuurlijk optie 4, het direct installeren van het Playdoh OS Windows 10, wat voor teveel mensen een standaard antwoord is geworden. Dat kan natuurlijk ook maar dat moet je dan niet op dezelfde disc doen waar je Win7 install staat.
Waarom niet? Een Win10 installatie kun je gewoon als "upgrade" installeren (tussen aanhalingstekens omdat er niets van je Win7 installatie in leven blijft behalve al je data). Werkt als een trein, geen centje pijn.
Pagina: 1