Vraag

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:24
Ik hoop dat dat jullie mij een beetje kunnen helpen, wellicht lichtelijk offtopic, maar omdat het uiteindelijk over de mi 9 gaat staat het hier denk ik wel goed. Mijn huidige telefoon begint een half jaar na het fixen van de bekende bootloop issues echt tergend traag te worden, tijd voor een nieuwe!
Heb een vergelijkingslijstje gemaakt:
https://tweakers.net/pric...;1329490;1308800;1339760/

Eigenlijk kunnen de a40 en a50 van Samsung en de Huawei p30 lite er meteen vanaf aangezien deze maar 4gb ram hebben, met het oog op de toekomst lijkt me dit net ietwat te budget. Dan blijven er 5 telefoons over. Ik heb maar kleine handen en de voorwaarde is dat ik het wel fatsoenlijk vast moet kunnen houden; a70 valt dan ook automatisch af.
Heb voorheen een Lumia 920 gehad, deze was 185gram en overduidelijk aan de zware kant; de Mi 9T weegt zelfs nog meer, dus voor mij een valide punt om deze meteen weg te strepen. Mijn budget zit toch wel tegen de 350 euro aan, en daarvoor wil ik zo'n goed mogelijke specs; als ik 128gb opslag zou pakken, zou de Mi 9 het afleggen, omdat deze gewoon een tik duurder is.
Dan blijven er 2 over, de Mi 9 SE, en Pocophone F1, en daar twijfel ik dan ook tussen.

Foto's maken doe ik wel, met vakanties neem ik een DSLR mee. Een telefoon kan deze deels vervangen, zo'n goede fotograaf ben ik niet en met de camera van de Mi 9SE moet dat zeker een goede keuze zijn.
Gamen doe ik ook niet, alleen de standaard dingen. Beetje internetten, appen, en niet al te fancy stuff.

Ik kan niet goed onderbouwen waarom ik neig naar de Mi 9 SE, maar misschien kan iemand mij overtuigen om het wel te doen, of juist niet te doen. Of zijn er andere telefoons welke ik in mijn vergelijking achterwege heb gelaten met de door mij gestelde criteria?

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Beste antwoord (via enira op 12-08-2019 13:42)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

pricewatch: Xiaomi Pocophone F1 (6GB ram, 64GB opslag) Grijs
en vergelijk hem met de SE en je ziet dat deze F1 geen NFC heeft...
Gaf bij ons de doorslag.

en verder is ie USB2 en de SE USB3.x

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1355670;1236299/

De SE is ruim 150 g en daarmee ook lichter....

Schrap in het vervolg meer in jouw vergelijking... .dan zie je door de bomen het bos beter... _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door route99 op 10-08-2019 23:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• route99

route99

pricewatch: Xiaomi Pocophone F1 (6GB ram, 64GB opslag) Grijs
en vergelijk hem met de SE en je ziet dat deze F1 geen NFC heeft...
Gaf bij ons de doorslag.

en verder is ie USB2 en de SE USB3.x

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1355670;1236299/

De SE is ruim 150 g en daarmee ook lichter....

Schrap in het vervolg meer in jouw vergelijking... .dan zie je door de bomen het bos beter... _/-\o_

[ Voor 32% gewijzigd door route99 op 10-08-2019 23:19 ]

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:52

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik verplaats deze posts even naar een nieuw topic, aangezien het om aankoopadvies gaat :)

Move >ATT

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:40
4gb ram is echt wel voldoende, alleen als je veel zware programma's achter elkaar opent krijg je vertraging doordat die geheugen moet swappen naar schijf.
Wat is eigenlijk je huidige toestel?

Ik zou de focus leggen op de camera.

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 22:29
Pixel 3a?

• route99

route99

swhnld schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:31:
Ik zou de focus leggen op de camera.
Lees:
enira schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:03:
Foto's maken doe ik wel, met vakanties neem ik een DSLR mee. Een telefoon kan deze deels vervangen, zo'n goede fotograaf ben ik niet en met de camera van de Mi 9SE moet dat zeker een goede keuze zijn.
Als aanvulling lijkt me de 9 SE ok.
Lees deze zeer uitgebreide review maar eens, waar ook een fotovergelijk staat, lees en kijk en oordeel zelf:
https://www.notebookcheck...hone-Review.420050.0.html
Verdict
With the Mi 9 SE, Xiaomi has succeeded in creating an appealing midrange smartphone with a compact design. The SE takes on some of the flagship features of its big sibling while keeping costs down. Xiaomi has equipped the device with a high-contrast OLED panel, beautiful cameras and a decent mono speaker along with a premium-looking case.

Most of our criticisms become obsolete with the purchase of the global edition of the Mi 9 SE. However, the battery capacity and LTE coverage are surprisingly low regardless of which model you buy. Moreover, the lack of a microSD card slot, IP certification, a notification LED or a headphone jack all seem like missed opportunities to create an even greater midrange smartphone than the Mi 9 SE already is.

If you are looking for an all-rounder that will not break the bank, then the Xiaomi Mi 9 SE could be the device for you.

The Mi 9 SE retails for just over 300 Euros (~$336) at the time of writing, which makes it excellent value for money. However, we have already seen it for almost 10% cheaper online, which makes it even more of a bargain. The Mi 9 SE is a fantastic midrange smartphone at either price though.

[ Voor 74% gewijzigd door route99 op 11-08-2019 08:46 ]

• swhnld
Dat de LTE coverage niet goed volgens die review is zou ik wel meenemen in overweging, 4g is steeds belangrijker.

• route99

route99

Lijkt in de meeste gevallen wel ok, of bedoel je iets anders?
Wat dat aspect betreft, vergeet niet het is geen specifieke NL review.
Wikipedia: 3GPP Long Term Evolution
Planning
KPN rondt de landelijke dekking (>95%) in het 1e kwartaal van 2014 af.

Vodafone heeft landelijke populatie dekking (>95%) sinds september 2014.

T-Mobile verwacht eind 2015 landelijke dekking te hebben.

Tele2 moet nog beginnen met de uitrol, maar landelijke dekking zal ongeveer gelijk/achter lopen met die T-Mobile, dus eind 2015/begin 2016.

• ngc4565
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-10 08:24
Ik zat een tijdje terug in hetzelfde straatje en heb toen de keuze gemaakt voor de Mi 8. Nagenoeg identiek aan de Pocophone, op de kleinere batterij en gebrek aan een SD-slot na, maar wel iets lichter en met een wat betere behuizing.

Ik heb de Mi 9 SE ook nog overwogen, maar die viel uiteindelijk af vanwege het gebrek aan optische beeldstabilisatie in de camera, die wel in de Mi 8 te vinden is. De Mi 9-serie heeft wel elektrische stabilisatie, maar vanwege de zwakkere processor in de SE werkt deze bijvoorbeeld niet als je in de 4K wil filmen. Het verschil in fotokwaliteit is ook enorm met weinig licht. Ik gebruik nu een Gcam port op m'n Mi 8 en sta echt versteld van de plaatjes die ik schiet met een kleine sensor. Zie hieronder een voorbeeldje van Reddit.

Wanneer formaat belangrijker voor je is dan de camera zou ik voor de Mi 9 SE gaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/ycwl9sslnmz11.jpg

• route99

route99

Prima tip.
Ben wel benieuwd hoe de SE 9 versus deze geupdate worden qua Android versie.
Nr 10 komt er voor beiden aan Q4/eind van het jaar.
https://www.androidplanet...xiaomi-android-q-updates/
Maar daarna?
Xiaomi heeft voor de MIUI iig een upgrade beloofd van een periode van 5 jaar, maar voor Android zelf?

• swhnld
route99 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:40:
Lijkt in de meeste gevallen wel ok, of bedoel je iets anders?
Wat dat aspect betreft, vergeet niet het is geen specifieke NL review.
Wikipedia: 3GPP Long Term Evolution

[...]
De zin zegt, Battery capacity and LTE coverage low. Klinkt als beperkte accu capaciteit en slechte antennes in de telefoon, maar zou ook over de ondersteunende 4g banden kunnen gaan.

Verder, nieuwe Android versies zijn aardig maar brengen meestal niet echt iets wat nodig is, beveiliging updates zijn belangrijker, dus als die voor de komende jaren voor MIUI beloofd zijn zit je goed.

[ Voor 15% gewijzigd door swhnld op 11-08-2019 17:42 ]

• route99

route99

Ik lees ook in reviews, ook hier bij mobieltjes in de pricewatch, soms ook dat de een het een uitstekende accu vindt en de ander vindt het helemaal niks....
Je moet vaak zelf iemand en het gebruik beter kennen om eea beter te beoordelen.
En in NO-Groningen wordt over het al gemeen de "coverage" heel anders ervaren dan in de Randstad.
Dus zonder al die randvoorwaarden van de review te weten, kun je eigenlijk niet een erg nauwkeurige uitspraak over doen.
Eea hangt dus ook nog zeer sterk af van het gebruiksgedrag van de eigenaar/tester.

Zoals ik al schreef Xiaomi geeft 5 jaar update garantie op de MIUI, dus van de Mi 8 (2018) als je hem nu koopt heb je nog 4 jaar en van de 9 SE(2019) nog bijna 5 jaar. Scheelt ca 9 maanden verschil in het tijstip van uitbrengen tussen die twee.
Of daarmee voor de SE9 dan ook nog één extra Android update mogelijk is, heb ik nog niet ergens kunnen lezen. Als je na ca 5 jaar de keuze hebt om naar een nieuwe te gaan of een custom ROM die wel geupdate kans worden... kun je altijd nog voor de laatste kiezen.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:12
Met de LTE coverage uit de Notebookcheck review wordt bedoeld dat er concurrenten zijn die meer 4G banden ondersteunen. Heeft dus niks met aantal antennes / gevoeligheid te maken.
Helaas ontbreekt het me nu aan tijd om goed uit te zoeken welke banden de 9SE mist.

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:24
Sorry voor het late antwoord, hele dag weggeweest :).
swhnld schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:31:
4gb ram is echt wel voldoende, alleen als je veel zware programma's achter elkaar opent krijg je vertraging doordat die geheugen moet swappen naar schijf.
Voor nu lijkt het misschien genoeg, maar met het oog op de nabije toekomst ook? Met mijn huidige telefoon (Nexus 5x) heb ik nooit problemen gehad, maar merk wel dat apps steeds en steeds zwaarder worden waardoor het minder vlekkeloos reageert.
route99 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:36:
Lees deze zeer uitgebreide review maar eens, waar ook een fotovergelijk staat, lees en kijk en oordeel zelf:
https://www.notebookcheck...hone-Review.420050.0.html
Dat was ik inderdaad ook al tegengekomen, hoef ik heel dat ding niet meer mee te slepen. Bedankt!
Is weer een tik duurder dan de reeds vergeleken toestellen van 64 of zelfs 128gb opslag. Wel een heel mooi formaat!
ngc4565 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:45:
Wanneer formaat belangrijker voor je is dan de camera zou ik voor de Mi 9 SE gaan.
[Afbeelding]
Formaat is echt een zware factor, ik zou zeggen haast nog belangrijker dan prijs. Je hebt het toestel vaak vast, en dan moet het wel comfortabel zijn.
route99 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:23:
Prima tip.
Ben wel benieuwd hoe de SE 9 versus deze geupdate worden qua Android versie.
Nr 10 komt er voor beiden aan Q4/eind van het jaar.
https://www.androidplanet...xiaomi-android-q-updates/
Maar daarna?
Xiaomi heeft voor de MIUI iig een upgrade beloofd van een periode van 5 jaar, maar voor Android zelf?
Heb veel over MIUI gelezen inmiddels, en moet kijken of het bevalt. Zoniet dan kan ik altijd zelf stock android erop flashen, dat zou geen probleem moeten zijn. Zo heb ik mijn nexus 5x bootloop issue namelijk ook gefixed.

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

• swhnld
enira schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:49:
Voor nu lijkt het misschien genoeg, maar met het oog op de nabije toekomst ook? Met mijn huidige telefoon (Nexus 5x) heb ik nooit problemen gehad, maar merk wel dat apps steeds en steeds zwaarder worden waardoor het minder vlekkeloos reageert.
Hoe is op dit moment het geheugen gebruik van dat 4 jaar oude model? Is geheugen de reden van traagheid, of de processor?

Verder zijn er de nodige versie upgrades die problemen kunnen veroorzaken met caches, ook van de applicaties, dus ik adviseer altijd bij performance problemen een fabrieksreset en geen backup terug zetten maar opnieuw beginnen met applicaties schoon uit de app store, hoe soepel is het apparaat dan?
Pagina: 1