Kan ik een Duitse auto leasen en in Nederland rijden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N-ickel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-01-2023
Beste lezers,

Ik vroeg mij af of ik een Duitse auto kan leasen, op mijn naam of eventueel op een GmbH holding.
Ik ben niet van plan om met de auto veel in Duitsland te gaan rijden en ik ben bereid om alle Nederlandse belastingen te betalen (BPM en MRB). Is dit mogelijk? en kan ik dan ook na afloop van de lease (een deel van) het BPM bedrag weer terug vragen zodra de auto terug naar Duitsland is?

Ik hoor vaker dat dit niet mogelijk is en dat een bepaald aantal kilometers in Duitsland afgelegd moet worden, maar volgens de website van de rijksoverheid kan het wel: klik

Ik zou dit graag doen aangezien de Auto in Duitsland meer dan 50% goedkoper is dan in Nederland (zelfs met BPM en MRB). Het gaat om deze aanbieding: klik

Ik hoop dat ik alle belangrijke info heb vermeld en verheug me op reacties :)

Groet,

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nero22
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:24
Had je deze ook al gevonden? https://www.belastingdien...uur_of_lease_motorrijtuig

Als ik het zo lees kan dat wel gewoon (volgens de Belastingdienst), mits je inderdaad de belastingen betaalt.

En €94 per maand voor een Golf GTI? :o

[ Voor 7% gewijzigd door Nero22 op 10-08-2019 20:41 ]

It's funny. But not ha-ha funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer de Duitse leasemaatschappij akkoord gaat met een NL adres van de bereider is er niks aan de hand. Maar ik vermoed dat er toch wat addertjes onder het gras zitten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Interessant, opvallend dat ze hem ook al na 24 maanden weer terug willen. Met de aanbetaling van 1500 euro erbij levert ze die lease zo'n 4000 euro op. Je zou verwachten dat de auto in die tijd meer afschrijft dan dat.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:47

Tomatoman

Fulltime prutser

Wim-Bart schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:41:
Wanneer de Duitse leasemaatschappij akkoord gaat met een NL adres van de bereider is er niks aan de hand. Maar ik vermoed dat er toch wat addertjes onder het gras zitten.
Bereider :D
Afbeeldingslocatie: https://www.feestkleding.nl/media/catalog/product/fk/k/o/kok-hoed-a.jpg

Voor de Nederlandse fiscus zijn maar twee dingen van belang: aangezien de auto in essentie Nederlands wordt moet je BPM betalen en Nederlandse motorrijtuigenbelasting betalen. Je geeft al aan dat dat voor jou geen probleem is.

Voor het Nederlandse systeem is dat echter wél een probleem: dat kan namelijk alleen door het voertuig op Nederlands kenteken te zetten. Andere smaken zijn er helaas niet. Consequentie is dat de Duitse leaseauto niet meer Duits is, maar Nederlands.

Ik vermoed dat dat voor iedere Duitse leasemaatschappij een onoverkomelijk probleem is. Niet alleen val je hiermee in de categorie bijzondere gevallen (en dat is voor prijsvechters over het algemeen de categorie klanten die ze vooral niet willen), er gaan opeens ook allerlei andere problemen meespelen. Wat als de auto in Nederland pech krijgt? Repareren is hier over het algemeen duurder dan in Duitsland, nog afgezien van het feit dat een Duitse leasemaatschappij in Nederland geen recht op BTW-teruggave heeft. Wat als de auto door de Nederlandse politie in beslag wordt genomen omdat jij te hard hebt gereden? Dat werkt in Nederland ongetwijfeld net een beetje anders dan in Duitsland, waardoor dit voor een Duitse leasemaatschappij een risico vormt. Wat als de auto total loss raakt? Dan zit de leasemaatschappij met een Nederlands autowrak opgescheept. In Duitsland zouden ze de weg kennen wat ze ermee moesten doen, in Nederland hebben ze geen opkoopnetwerk en kennen ze de markt niet. En wat als jij uit eigen zak alle BPM betaalt en de auto al na een maand total loss wordt gereden? Dan ben jij in één keer alle betaalde BPM kwijt en wordt het een enorme juridische strijd omdat geld ooit nog ergens terug te halen. Sterker nog: je auto is dan gedeeltelijk onverzekerd (dat is strafbaar!), want het Nederlandse BPM-bedrag valt niet onder de Duitse autoverzekering die de leasemaatschappij afsluit. Kortom: het lijkt me sterk dat een Duitse leasemaatschappij bereid is om een Duitse auto voor een Duits leasebedrag op Nederlands kenteken te zetten.

Los daarvan: er rijden in Nederland misschien wel meer dan een miljoen leaseauto’s rond. Het zou wel heel bijzonder zijn als jij nu ineens een geldbesparende truc verzint die niemand anders in Nederland heeft bedacht of gebruikt.

Ik vrees dat je je erbij moet neerleggen dat een auto kopen of leasen in Nederland nu eenmaal veel duurder is dan in Duitsland. Het is niet anders :-(

[ Voor 3% gewijzigd door Tomatoman op 10-08-2019 21:34 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:26
Nero22 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:39:
+€1500
+€8.5k BPM
+€65 p.m. MRB
+ verzekering

Althans, volgens mij moet je die dingen nog zelf betalen. En na 2 jaar de auto inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:25
Tomatoman schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:19:
[...]

Bereider :D
[Afbeelding]

Voor het Nederlandse systeem is dat echter wél een probleem: dat kan namelijk alleen door het voertuig op Nederlands kenteken te zetten. Andere smaken zijn er helaas niet. Consequentie is dat de Duitse leaseauto niet meer Duits is, maar Nederlands.
Dat is dus niet waar. Als je de link van de belastingdienst hierboven bekijkt zie je dat er gewoon een procedure is om je buitenlandse auto aan te melden en om bpm en mrb te betalen over de periode van het leasecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 23:51
Je kan vrijstellng krijgen voor de BPM
Ik heb 7 jaar in BE gewerkt en kreeg vanuit dat bedrijf een leasebak onder de kont geschoven. Die BPM vrijstelling krijg je alleen als je werknemer en geen bestuurder/aandeelhouder bent van die buitenlandse onderneming en het voertuig voormamelijk zakelijk gebruikt in het buitenland (dat moet je aannemelijk kunnen maken; er is mij nooit bewijs gevraagd. )

Als je zonder de vrijstelling wordt aangehouden in NL, loop je het risico dat je de BPM moet aftikken over de wagen waar je in rijdt. Dit geld ook als je een buitenlandse nationaliteit hebt en (voornamelijk) woonachtig bent in NL. Mijn collega (Duits, wonend en werkend in NL, nog steeds een huis in D, maar ook een in NL, wagen met duits kenteken) heeft een keer een waarschuwing gehad en heeft de auto toen maar geimporteerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ickel
Nero22 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:39:
Had je deze ook al gevonden? https://www.belastingdien...uur_of_lease_motorrijtuig

Als ik het zo lees kan dat wel gewoon (volgens de Belastingdienst), mits je inderdaad de belastingen betaalt.

Yes die link had ik ook al gevonden. Verder €94 voor een Golf GTI klinkt inderdaad te mooi om waar te zijn, maar aangezien het een geweldige deal is wilde ik het toch uitzoeken. Ik ben ook een enorme autofan en golfjes rijden naar mijn mening erg lekker. Natuurlijk zou ik liever een "exotischere" auto hebben, zoals een Mustang GT of een 370Z, maar die zijn nooit zo aantrekkelijk geprijst.
Yucon schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:15:
Interessant, opvallend dat ze hem ook al na 24 maanden weer terug willen. Met de aanbetaling van 1500 euro erbij levert ze die lease zo'n 4000 euro op. Je zou verwachten dat de auto in die tijd meer afschrijft dan dat.
Inderdaad, ik zou ook meer afschrijving verwachten.
[...]

Maar op de website van de belastingdienst staat dat de auto een Duits kenteken mag blijven voeren (al mag het ook omgezet worden). Hoe kan dat dan? Verder wil ik natuurlijk niks illegaals doen, maar ik vind het stiekem ook leuk om dit soort dingen uit te zoeken.
[...]
Ik vrees dat je je erbij moet neerleggen dat een auto kopen of leasen in Nederland nu eenmaal veel duurder is dan in Duitsland. Het is niet anders :-(
Ik snap dat auto's in Nederland duurder zijn, maar tegenwoordig is het wel heel extreem. Ik heb nu een 10 jaar oude auto, en die kost onderaan de streep evenveel als deze nieuwe GTI zou kosten...
TheBrut3 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:11:
[...]

+€1500
+€8.5k BPM
+€65 p.m. MRB
+ verzekering

Althans, volgens mij moet je die dingen nog zelf betalen. En na 2 jaar de auto inleveren.
BPM is rond de 5K volgens de website van Autoweek. Maar dat kan inderdaad natuurlijk gedeeltelijk ernaast zitten.
burnedhardware schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:55:
Je kan vrijstellng krijgen voor de BPM
Ik heb 7 jaar in BE gewerkt en kreeg vanuit dat bedrijf een leasebak onder de kont geschoven. Die BPM vrijstelling krijg je alleen als je werknemer en geen bestuurder/aandeelhouder bent van die buitenlandse onderneming en het voertuig voormamelijk zakelijk gebruikt in het buitenland (dat moet je aannemelijk kunnen maken; er is mij nooit bewijs gevraagd. )

Als je zonder de vrijstelling wordt aangehouden in NL, loop je het risico dat je de BPM moet aftikken over de wagen waar je in rijdt. Dit geld ook als je een buitenlandse nationaliteit hebt en (voornamelijk) woonachtig bent in NL. Mijn collega (Duits, wonend en werkend in NL, nog steeds een huis in D, maar ook een in NL, wagen met duits kenteken) heeft een keer een waarschuwing gehad en heeft de auto toen maar geimporteerd)
Ik zou bestuurder zijn van de onderneming, dus dat gaat niet in mijn geval helaas.

Alvast iedereen bedankt voor het meedenken! Meer tips zijn altijd welkom ;)!

EDIT (toevoeging):
[...]

Ik vermoed dat dat voor iedere Duitse leasemaatschappij een onoverkomelijk probleem is. Niet alleen val je hiermee in de categorie bijzondere gevallen (en dat is voor prijsvechters over het algemeen de categorie klanten die ze vooral niet willen), er gaan opeens ook allerlei andere problemen meespelen. Wat als de auto in Nederland pech krijgt? Repareren is hier over het algemeen duurder dan in Duitsland, nog afgezien van het feit dat een Duitse leasemaatschappij in Nederland geen recht op BTW-teruggave heeft. Wat als de auto door de Nederlandse politie in beslag wordt genomen omdat jij te hard hebt gereden? Dat werkt in Nederland ongetwijfeld net een beetje anders dan in Duitsland, waardoor dit voor een Duitse leasemaatschappij een risico vormt. Wat als de auto total loss raakt? Dan zit de leasemaatschappij met een Nederlands autowrak opgescheept. In Duitsland zouden ze de weg kennen wat ze ermee moesten doen, in Nederland hebben ze geen opkoopnetwerk en kennen ze de markt niet. En wat als jij uit eigen zak alle BPM betaalt en de auto al na een maand total loss wordt gereden? Dan ben jij in één keer alle betaalde BPM kwijt en wordt het een enorme juridische strijd omdat geld ooit nog ergens terug te halen. Sterker nog: je auto is dan gedeeltelijk onverzekerd (dat is strafbaar!), want het Nederlandse BPM-bedrag valt niet onder de Duitse autoverzekering die de leasemaatschappij afsluit. Kortom: het lijkt me sterk dat een Duitse leasemaatschappij bereid is om een Duitse auto voor een Duits leasebedrag op Nederlands kenteken te zetten.
Volgens mij valt de verzekering niet onder de lease prijs, dus deze zou in Nederland (?) afgesloten kunnen worden. Overigens zijn er dan nog genoeg andere "obstakels", wat je terecht hebt opgemerkt. :-(

[ Voor 19% gewijzigd door N-ickel op 11-08-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:36

Tens

let me drink about it

TheBrut3 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:11:
[...]

+€1500
+€8.5k BPM
+€65 p.m. MRB
+ verzekering

ok, dus 1500/24 = 62,50/maand
bpm 8500/24 = 354 per maand
mrb = 65/maand
dat maakt dus ruim € 480 per maand

verzekering...... all risk, hoeveel gaat je dat per maand kosten? beginnend rijder dus weinig korting schat ik in? iets van € 400,=

En check even wat de meerkosten per km of maand zijn bij overschrijding van je 10.000km.

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 11-08-2019 19:34 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
N-ickel schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:12:
BPM is rond de 5K volgens de website van Autoweek. Maar dat kan inderdaad natuurlijk gedeeltelijk ernaast zitten.
Waar heb je dat gevonden dan? Autoweek zegt €8781.
https://www.autoweek.nl/a...f-20-tsi-gti-performance/

Edit: Ik zie dat ik bij de MRB wel 1 klasse te hoog heb gekeken, dat is dus iets minder.
Verzekering weet ik ook niet zeker. Volgens mij zit die er niet bij, maar mijn Duits is niet perfect. Weet ook niet of je een Duitse auto in Nederland of Duitsland moet verzekeren. Als je nog geen 23 bent kan je in Nederland een verzekering voor een GTI wel vergeten, tenzij je collectief kan verzekeren of veel wil betalen.

Al om al, genoeg om uit te zoeken voor je er aan begint!

[ Voor 40% gewijzigd door TheBrut3 op 11-08-2019 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

N-ickel schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:12:
[...]
Maar op de website van de belastingdienst staat dat de auto een Duits kenteken mag blijven voeren (al mag het ook omgezet worden). Hoe kan dat dan?
Dat maakt het al wat gemakkelijker :)
Verder wil ik natuurlijk niks illegaals doen, maar ik vind het stiekem ook leuk om dit soort dingen uit te zoeken.
Herkenbaar :). Inmiddels rijd ik in mijn derde auto die ik privé vanuit Duitsland heb geïmporteerd. De Belastingdienst vindt dat nooit leuk (de laatste keer moest ik hem bij Domeinen komen tonen alsof het de geconfisqueerde auto van een crimineel was :D), maar ik des te meer >:)

In de Golf GTI prijslijst zie ik een BPM-bedrag van zo’n € 8500, afhankelijk van de uitvoering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/khWshS9gXZXYrvfSdmXGfW2t/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N-ickel
Tens schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:26:
[...]

ok, dus 1500/24 = 62,50/maand
bpm 8500/24 = 354 per maand
mrb = 65/maand
dat maakt dus ruim € 480 per maand

verzekering...... all risk, hoeveel gaat je dat per maand kosten? beginnend rijder dus weinig korting schat ik in? iets van € 400,=

En check even wat de meerkosten per km of maand zijn bij overschrijding van je 10.000km.
TheBrut3 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:30:
[...]

Waar heb je dat gevonden dan? Autoweek zegt €8781.
https://www.autoweek.nl/a...f-20-tsi-gti-performance/

Edit: Ik zie dat ik bij de MRB wel 1 klasse te hoog heb gekeken, dat is dus iets minder.
Verzekering weet ik ook niet zeker. Volgens mij zit die er niet bij, maar mijn Duits is niet perfect. Weet ook niet of je een Duitse auto in Nederland of Duitsland moet verzekeren. Als je nog geen 23 bent kan je in Nederland een verzekering voor een GTI wel vergeten, tenzij je collectief kan verzekeren of veel wil betalen.

Al om al, genoeg om uit te zoeken voor je er aan begint!
BPM is volgens deze link van Autoweek (klik) €6717 (zo heb ik hem in mijn eigen spreadsheet ook meegenomen). Maar na de lease termijn kun je een deel van de BPM terugkrijgen als de auto weer terug gaat naar Duitsland. Hier ben ik uit gegaan van 75% BPM teruggave, ik had hier een bron voor maar die kan ik nu even niet meer vinden helaas.

Verder ben ik gelukkig geen beginnend bestuurder, dus verzekering is geen probleem. :)
Tomatoman schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:50:

Herkenbaar :). Inmiddels rijd ik in mijn derde auto die ik privé vanuit Duitsland heb geïmporteerd. De Belastingdienst vindt dat nooit leuk (de laatste keer moest ik hem bij Domeinen komen tonen alsof het de geconfisqueerde auto van een crimineel was :D), maar ik des te meer >:)
Hahaha daar zou ik van kunnen genieten, helemaal als ze erachter komen dat het helemaal volgens de regels is gegaan! ;) Mooie auto trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

N-ickel schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:12:
[...]
BPM is volgens deze link van Autoweek (klik) €6717 (zo heb ik hem in mijn eigen spreadsheet ook meegenomen).
Hier gaan een paar dingen niet helemaal goed. Wat je met deze tabel hebt berekend is de rest-BPM, ervan uitgaande dat de auto op 1-1-2019 (in Duitsland) op kenteken is gezet. Tot 11-8-2019, vandaag dus, is er dan al een deel van de BPM afgeschreven. In jouw geval gaat dit niet op, want het gaat om een nieuwe auto. Verder zie ik dat je uitgaat van 144 gram CO2, terwijl de folder van Volkswagen 143 gram aangeeft. Als je deze gegevens correct invult, kom je op € 8566 BPM, 1 euro meer dan het (kennelijk afgeronde) bedrag uit de Volkswagen prijslijst.
Hahaha daar zou ik van kunnen genieten, helemaal als ze erachter komen dat het helemaal volgens de regels is gegaan! ;) Mooie auto trouwens!
Inderdaad, de contra-expertise door hun eigen taxateur gaf geen aanleiding voor een naheffing 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:41
[...]

[...]

BPM is volgens deze link van Autoweek (klik) €6717 (zo heb ik hem in mijn eigen spreadsheet ook meegenomen). Maar na de lease termijn kun je een deel van de BPM terugkrijgen als de auto weer terug gaat naar Duitsland. Hier ben ik uit gegaan van 75% BPM teruggave, ik had hier een bron voor maar die kan ik nu even niet meer vinden helaas.

Verder ben ik gelukkig geen beginnend bestuurder, dus verzekering is geen probleem. :)

[...]

Volgens mij moet je voor die GTI's nog wel een extra alarmsysteem laten inbouwen. Heb je trouwens al gevraagd aan de leasemaatschappij of zij überhaupt zaken doen met Nederlanders?

[ Voor 5% gewijzigd door NotSoSteady op 11-08-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Zoals @Tomatoman al aangeeft ben je aan het rekenen met rest BPM voor een 2e hands import welke op 1/1/19 op kenteken is gezet. Nieuwe is de BPM €8781 zoals je eigen link ook aangeeft:
BPM toeslag CO2-uitstoot €8.781

BPM teruggave na 2 jaar is volgens mij 53.5%, dus zo'n €4700.
Pagina: 1