Autoradio valt uit tijdens starten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
Ik ben (toch wel een klein beetje trotse😝) eigenaar van een peugeot 206. Goed onderhouden en met een 2 jaar oude accu, 44ah.. verdere gegevens heb ik zo niet bij de hand.
Tijdens het starten valt de (nieuwe) autoradio uit, natuurlijk allemaal volkomen normaal en niks om me druk om te maken. Toch vind ik het wat storend dat iedere keer de (eindelijk net opgezette afspeellijst) muziek wordt onderbroken. Ik heb al mensen gehoord die zeiden dat het te maken heeft dat de auto alle verbruikers tijdens het starten uitzet maar ook verhalen over een spanningsdip wat de oorzaak van de uitvallende radio is. In ieder geval zou ik graag een oplossing willen verzinnen tegen het uitvallen van de radio. Mogelijk met een 2e kleine accu en een diode.. of één of ander plug and play apparaatje...
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoezo staat de radio aan voor je de auto start?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:40
Orion84 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:30:
Hoezo staat de radio aan voor je de auto start?
Als je de sleutel van je auto op contact draait zonder te starten gaat bij mij, en bij de meeste auto's, de radio aan. Als je vervolgens de motor start is mijn ervaring dat de radio bij veel auto's even weg valt.
melvinlunenborg schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:19:
Ik ben (toch wel een klein beetje trotse😝) eigenaar van een peugeot 206. Goed onderhouden en met een 2 jaar oude accu, 44ah.. verdere gegevens heb ik zo niet bij de hand.
Tijdens het starten valt de (nieuwe) autoradio uit, natuurlijk allemaal volkomen normaal en niks om me druk om te maken. Toch vind ik het wat storend dat iedere keer de (eindelijk net opgezette afspeellijst) muziek wordt onderbroken. Ik heb al mensen gehoord die zeiden dat het te maken heeft dat de auto alle verbruikers tijdens het starten uitzet maar ook verhalen over een spanningsdip wat de oorzaak van de uitvallende radio is. In ieder geval zou ik graag een oplossing willen verzinnen tegen het uitvallen van de radio. Mogelijk met een 2e kleine accu en een diode.. of één of ander plug and play apparaatje...
Iemand tips?
Ik ben een klein beetje bang dat je jezelf aan zult moeten leren om na het starten je playlist te kiezen, aangezien dat een stuk makkelijker is. Ik ben dan toevallig gezegend met een autoradio die wel blijft spelen tijdens het starten, maar bij mij valt dan weer de FM-Transmitter weg omdat de spanning van de 12v poort gehaald wordt...

[ Voor 62% gewijzigd door Pyramiden op 10-08-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:37
Maar wat is precies het probleem? 2 seconden later speelt hij gewoon verder toch?

/althans, dat doet mijn radio.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinlunenborg
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06-2024
vuurtjih schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:44:
Maar wat is precies het probleem? 2 seconden later speelt hij gewoon verder toch?

/althans, dat doet mijn radio.
Nou, nee.. omdat de bluethoot verbinding weer helemaal opnieuw tot stand gebracht moet worden ben je toch al gauw zo'n 30 seconden verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Producteigenschap, dat zit in het contactslot dat de accesoires (alles wat aan gaat op 1e stand van de sleutel, ofwel wat niet nodig is om de motor te laten draaien) uit gaan tijdens het starten.

De sleutel van insteken direct naar starten draaien en dan pas de radio laten opstarten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:37
melvinlunenborg schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:45:
[...]

Nou, nee.. omdat de bluethoot verbinding weer helemaal opnieuw tot stand gebracht moet worden ben je toch al gauw zo'n 30 seconden verder..
Ik snap dat het vervelend is, maar het is wel een gigantisch first world problem zeg :+ 30 seconden wachten poepoe.
AlexanderB schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:55:
Producteigenschap, dat zit in het contactslot dat de accesoires (alles wat aan gaat op 1e stand van de sleutel, ofwel wat niet nodig is om de motor te laten draaien) uit gaan tijdens het starten.

De sleutel van insteken direct naar starten draaien en dan pas de radio laten opstarten? ;)
Dit lijkt mij dan inderdaad de oplossing, al lijkt me dat ook vrij logisch als je wil wegrijden :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

30 seconden is veels te lang, in principe moet zo'n verbinding weer tot stand zijn gebracht in 2-3 seconden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:13
Er zijn ergere dingen dan even een paar seconden wachten. Paar variaties al gehad in leenauto's, met uiteraard een eigen multimediasysteem die je niet even kan vervangen door een simpele autoradio. Ingebakken in het mooie luxueuze gekrulde dashboard

Van de week: Mini Cooper: niet kunnen scrollen naar de volgende track.
Klapper op de vuurpijl: Totoya Yaris, volumeknop werkt niet tijdens het streamen.

Geef mij maar een klassieke autoradio. Al is het een sportwagen van een paar ton, zolang streamen niet goed werkt hoef ik hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Erasmo schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:34:
[...]

30 seconden is veels te lang, in principe moet zo'n verbinding weer tot stand zijn gebracht in 2-3 seconden.
Dat duurt bij mij ook wel even. In twee / drie seconde kan ik zelf niet eens schakelen naar Bluetooth en de auto moet eerst verbinden en gaat dan het adresboek downloaden. 20 seconde duurt het zeker wel. Gewoon starten, je riem om doen, telefoon vast goedzetten en dan is de auto wel klaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Is een condensator hier geen oplossing? Ik zou als leek zeggen dat deze geladen wordt als de sleutel op de accesoirces-stand zit, en als je de motor start, de condensator de radio blijft voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:26

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

@melvinlunenborg Dit kun je best makkelijk oplossen met een condensator en een diode (hoewel het bij mijn 2002 Focus auto ook prima zonder diode werkt). Ik heb het geïnstalleerd zodat de bluetooth niet wegvalt bij het starten nadat ik met de motor uit voor een spoorweg of brug heb gestaan (of soms wanneer ik wat verder naar achter sta bij het stoplicht). Het heeft overigens wel tot gevolg dat de radio nog even blijft spelen nadat je de auto hebt afgezet, hoe groter je condensator hoe langer ;)

Ik had het hier gevonden: https://ecomodder.com/for...e-cranking-mod-36825.html

Ik heb zelf deze: https://www.tinytronics.n...ct/product&product_id=547 Geeft ongeveer 6-8 seconden speeltijd na het afzetten van de auto, dus meer dan genoeg om ff stevig door te starten bij koud weer :+

[ Voor 25% gewijzigd door BdK9001 op 10-08-2019 23:04 ]

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
[...]

30 seconden is wel lang. Als ik de sleutel in mijn auto steek gaat de radio aan. En dan hoor ik direct èèn of andere Chinese mevrouw "connected" roepen. Dat betekent dat mijn Ugreen €10.- bluetooth ontvanger verbonden is met mijn iPhone.
Wellicht moet je ook zo'n ding kopen?

Anderzijds inderdaad een "auxiliary battery" inbouwen zoals menig auto met start-stop systeem inmiddels af fabriek al mee komt.
Dat hoeft niet spannend te zijn, een ~5 Ah AGM batterij en een stevige diode (>10A >200V) om te voorkomen dat je ervan kan starten. Maar dat moet je wel ergens monteren, want je wil niet dat het door de auto vliegt.

@BdK9001 Krijg je echt "speeltijd" van een 4 mF condensator? Dat geeft je 0.13 mWh, ter vergelijk, een Airpod heeft 93 mWh.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 10-08-2019 23:12 ]

Pagina: 1