Toon posts:

Wie heeft er in dit geval voorrang?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hier twee plaatjes met de situatieschets: https://imgur.com/a/0shaj32

Ik fietste vandaag volgens de getekende rode lijn en er kwam een auto van de andere kant aan, die voorgesteld wordt door de blauwe lijn. Die auto wou niet stoppen en ik fietste door, waarop die vrouw in het autootje haar raampje omlaag deed, haar middelvinger opstak en schreeuwde "tering mongool!" Vind dit wel een heftige reactie, ik ben pas 17 en die vrouw was dik twee keer zou oud als ik. Zat ik nou verkeerd of was het gewoon een gek?

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Rode lijn heeft voorrang. Komt van rechts. Mits er geen voorrangs bord staat.

You only live once, so enjoy the ride.

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

De fietser heeft in dit geval inderdaad voorrang. Er staan voor zover ik kan niet geen haaientanden of andere voorrangsborden en dan heeft rechts gewoon voorrang.

Overigens wel een raar punt. Je zou verwachten dat blauw een doorgaande voorrangsweg is, maar niet dus.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

• Dynalon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:08
Is dit kruispunt in Dordrecht? Ik herken het volgens mij ... indien ja, dit is inderdaad een wat raar kruispunt. Vanaf de kant van de blauwe lijn is het zicht naar rechts ook slecht, wat ook niet meehelpt.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:31

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:56:
[...]
Zat ik nou verkeerd of was het gewoon een gek?
Het is, dat je niet verkeerd zat, anders zou ik gewoon allebei zeggen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
BeToBe schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:10:
De fietser heeft in dit geval inderdaad voorrang. Er staan voor zover ik kan niet geen haaientanden of andere voorrangsborden en dan heeft rechts gewoon voorrang.

Overigens wel een raar punt. Je zou verwachten dat blauw een doorgaande voorrangsweg is, maar niet dus.
Er staan geen haaientanden nee en ook geen voorrangsborden.
Dynalon schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:26:
Is dit kruispunt in Dordrecht? Ik herken het volgens mij ... indien ja, dit is inderdaad een wat raar kruispunt. Vanaf de kant van de blauwe lijn is het zicht naar rechts ook slecht, wat ook niet meehelpt.
Ha, goed gespot, dit is inderdaad in Dordt.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zonder speciale signalering zoals voorrang borden, haaientanden en stop strepen/borden is dit gewoon een gelijkwaardige kruising met de daarbij geldende regels. Rechts voorrang. Geen discussie mogelijk.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 20:45 ]

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Je zal nog wel vaker van dat soort situaties meemaken. Het hoeft overigens niet altijd aso volk te zijn. Als de betreffende weg lang een voorrangsweg is geweest en overgaat in een weg die dat niet meer is, kunnen mensen weleens verrast raken, omdat ze een bord gemist hebben of niet op zitten te letten/afgeleid zijn.

Daarom, zeker als fietser, altijd goed kijken en de situatie inschatten. Voorrang hebben staat niet gelijk aan voorrang krijgen. Maak oogcontact en zie wat de automobilist doet, ipv zomaar de kruising opfietsen.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:56

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:56:
Hier twee plaatjes met de situatieschets: https://imgur.com/a/0shaj32

Ik fietste vandaag volgens de getekende rode lijn en er kwam een auto van de andere kant aan, die voorgesteld wordt door de blauwe lijn. Die auto wou niet stoppen en ik fietste door, waarop die vrouw in het autootje haar raampje omlaag deed, haar middelvinger opstak en schreeuwde "tering mongool!" Vind dit wel een heftige reactie, ik ben pas 17 en die vrouw was dik twee keer zou oud als ik. Zat ik nou verkeerd of was het gewoon een gek?
Wat een raar mens, overdreven reactie.
Hopelijk kan ze wel goed koken :+

Misschien realiseert ze zich dat ze fout zat wanneer ze zich weer eens op dit kruispunt bevind.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De situatie is overduidelijk.
Maar het lijkt soms dat sommige weggebruikers nog steeds denken dat de oude regel dat snelverkeer (auto's) voorrang heeft op langzaam verkeer nog steeds geldt. Hoewel dat al weer jaren anders is, volgens mij al meer dan tien jaar, lijkt het soms dat nog steeds niet iedereen zich daarvan bewust is. Maar om dan met te denken dat je voorrang hebt meteen maar met grof geschut te gaan schelden, gepaard aan het apengebaar, getuigt natuurlijk niet bepaald van enige beschaving. Trouwens ook niet als ze wel voorrang had gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 10-08-2019 19:59 ]

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Het is sowieso een verwarrende situatie. Maar dat het zicht slecht is, is absoluut geen excuus. Sowieso moet je snelheid matigen als je een kruising nadert waar je voorrang moet verlenen aan overig verkeer / verkeersdeelnemers. Daarbij zit er vlakbij een zebrapad, als het goed is, laat je dan even je gaspedaal los, waardoor je al wat snelheid verliest.

Maar inderdaad rechts heeft voorrang, want dat is altijd zo, tenzij anders aangegeven door stoplichten, borden of haaientanden.

Overigens het hoeven niet altijd paupers te zijn. Ik kan me voorstellen dat je best schrikt als je opeens een fietser nadert die je daar niet verwacht had. Op de weg naar de hoge school heb ik ook een kruising die zeer onoverzichtelijk is. Daar ben ik ook al meerdere keren bijna aangereden en in de meeste gevallen zien mensen je gewoon over het hoofd.

[ Voor 18% gewijzigd door hoi1234 op 10-08-2019 20:11 ]

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:36
Gelijkwaardige kruising dan heeft rechts voorrang, maar er is ook zoiets als dat je voorrang hebt maar het niet krijgt omdat het niet verleend wordt.
Er wordt altijd voorrang aan je verleend door de ander. Je moet het iig nooit pakken en verwachten dat je het hebt.

Deze mevr had er geen zin in om jou dat te geven, en jij niet aan de vrouw (of je ging te ver)
Eigenlijk hadden jullie beide naar elkaar moeten schelden en de vinger moeten opsteken. Haha dat is haar taal iig, misschien begrijpt ze dat alleen
Ga er maar vanuit dat er elke dag tegen haar gescholden wordt en ze dit dus zo aangeleerd krijgt en nu niet meer anders kan reageren. Heb medelijden met deze mevr
(Ik moet altijd lachen als mensen schelden, dan denk ik altijd aan het moment dat die persoon het woord heeft geleerd van iemand die zo tegen hen tekeer ging)

Gewoon laten gaan en be happy want jij had voorrang en zij is de aso en niet jij
Lachen toch

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:02
Misschien was ze geschrokken, dacht ze dat ze wel voorrang had of was er een ander excuus voor haar paupergedrag, want dat is het. Uit jouw beschrijving lijkt het zo te zijn dat je voorrang hebt afgedwongen na een confrontatie middels oogcontact. Sommige mensen hebben er een hekel aan een wedstrijdje verplassen te verliezen en reageren daar primitief op. Het beste kan je dat met lichte verbazing aanschouwen en er heel hard om lachen. Dat laatste daar zou ik even mee wachten tot ze vertrokken was

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:33
Blaauwweg/Jagerweg :P

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:32
Grappig, dit is vlakbij mij. Idd gelijkwaardige kruising.
Het kruispunt Galileilaan/Hellenburg is nog een stuk onoverzichtelijker als je met de auto vanaf de Galileilaan komt.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:48
Wat je op het plaatje dan weer niet ziet is de timing :

Als automobilist maak ik regelmatig mee dat een fietser in zo'n situatie idd voorrang heeft en die ook neemt terwijl het veiligste zou zijn geweest om achter de auto langs te gaan. (Bijvoorbeeld omdat de het de einige auto op de weg is op dat moment.)

Regelmatig pipo's die vlak voor je het zebrapad opstappen, terwijl er niemand achter je rijdt.

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
MEN-O schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:56:

Als automobilist maak ik regelmatig mee dat een fietser in zo'n situatie idd voorrang heeft en die ook neemt terwijl het veiligste zou zijn geweest om achter de auto langs te gaan. (Bijvoorbeeld omdat de het de einige auto op de weg is op dat moment.)

Regelmatig pipo's die vlak voor je het zebrapad opstappen, terwijl er niemand achter je rijdt.
Sorry hoor, maar jij bent hier mi de 'pipo'.

Wanneer je een zebrapad nadeert, dien je rekening te houden met de mogelijkheid van een overstekende persoon. Ofwel je zou je snelheid daartoe moeten aanpassen, of er een auto achter je rijdt of niet is dan ook totaal niet relevant.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
MEN-O schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:56:

Tja... of je het leuk vindt of niet, die mensen hebben voorrang. Ik ga ook niet op een auto wachten als ik een zebrapad op loop. Dat lijkt me toch erg simpel? Voorrang is voorrang. :? Maakt niet uit hoeveel auto's d'r aankomen.

I have stability. The ability to stab.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:48
Sorry hoor, maar dat vind ik behoorlijk a-sociaal, je hindert de doorstroming van het verkeer, de auto moet wer opnieuw optrekken wat ook weer milieu-belastend is. . Snap gewoon niet wat je bezielt om zoiets te doen. maargoed ik zal wel de gekkie zijn.

Ik wilde niet mijn frustratie uitdragen, maar slechts een verklaring geven voor het toch wel lompe gedrag van mevrouw ,

• Freee!!

Freee!!

MEN-O schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:51:
Sorry hoor, maar dat vind ik behoorlijk a-sociaal, je hindert de doorstroming van het verkeer, de auto moet wer opnieuw optrekken wat ook weer milieu-belastend is. . Snap gewoon niet wat je bezielt om zoiets te doen. maargoed ik zal wel de gekkie zijn.
Daar ben je inderdaad gek en daarnaast asociaal en dom, enig idee welke kosten jij kunt verwachten als je een voetganger op een zebra aanrijdt :?
Ik wilde niet mijn frustratie uitdragen, maar slechts een verklaring geven voor het toch wel lompe gedrag van mevrouw ,
Mevrouw dient zich gewoon netjes aan de regels te houden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je ernstig bezorgd bent om het milieu @MEN-O dan neem je de fiets ipv de auto, zoals de TS.

Niks is zo makkelijk als een automobilist die op de rem gaat staan en daarna op het gaspedaal. Als we regels gaan negeren omdat het beter is voor de doorstroming, dan is elke zwakke weggebruiker vogelvrij.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-11 14:00
MEN-O is dus duidelijk degene die gek is, het is juist asociaal als je je eigen verkeersregels gaat lopen verzinnen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:09
Freee!! schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:56:
Daar ben je inderdaad gek en daarnaast asociaal en dom, enig idee welke kosten jij kunt verwachten als je een voetganger op een zebra aanrijdt :?
aan de regels te houden.
€370 en wat administratiekosten?

• Freee!!

Freee!!

TheBrut3 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:12:
[...]
€370 en wat administratiekosten?
Je verzekering gaat serieus kijken of ze schadevergoeding aan en ziekenhuiskosten van het slachtoffer op je kunnen verhalen. Als het echt fout gaat, heb je een serieuze kans op een aantal nachtjes cel. En dan heb ik het nog niet eens gehad over je geweten dat op gaat spelen, maar niet iedereen heeft daar last van. Mensen, die daar geen last van hebben, noemen we over het algemeen psychopaten.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:22
Voor degene die denkt dat dit gedrag een schrikreactie is.... In welke situatie durf je zulk gedrag te verdedigen? Gewoon niet, gewoon extreem pauper, heeft m.i. echt helemaal niks met schrikken of wat dan ook te maken.

Een hand opsteken om je te verontschuldigen, dat zou gepast zijn.

tijd voor wat klusjes!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-11 18:04
s0ulmaster schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 19:33:
Voor degene die denkt dat dit gedrag een schrikreactie is.... In welke situatie durf je zulk gedrag te verdedigen?
Dit zie je toch constant? Toeter naar iemand die je afsnijdt/over het hoofd ziet en ze worden nog boos ook.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

SmurfLink schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:26:
[...]

Tja... of je het leuk vindt of niet, die mensen hebben voorrang. Ik ga ook niet op een auto wachten als ik een zebrapad op loop. Dat lijkt me toch erg simpel? Voorrang is voorrang. :? Maakt niet uit hoeveel auto's d'r aankomen.
Zoiets heet 'aanstalten maken om te willen oversteken', dus jouw geval niet zo simpel.
Voor degene die denkt dat dit gedrag een schrikreactie is.... In welke situatie durf je zulk gedrag te verdedigen? Gewoon niet, gewoon extreem pauper, heeft m.i. echt helemaal niks met schrikken of wat dan ook te maken.

Maar stak de TS z'n vinger uit? Minderde hij vaart bij een kruispunt? Voorzag hij een gevaarlijke situatie, waarin handelen zelfs 'bij gelijk' een gevaarlijke situatie zou opleveren, ergo het nemen ipv krijgen? 'wou niet stoppen' lijkt me aardig geval. Welke snelheid reed hij? Had hij uberhaubt verlichting mocht het donker zijn? Was hij bezig met zijn telefoon?

Genoeg situaties.

De basis regel is nog steeds, je neemt geen voorrang, je krijgt voorrang.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
SinergyX schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:32:
[...]

Zoiets heet 'aanstalten maken om te willen oversteken', dus jouw geval niet zo simpel.

[...]
Och het is eigenlijk vrij simpel. Als automobilist kom ik in de buurt van een zebrapad, dan los ik altijd even gas om te kijken of er iemand aankomt. Loopt er iemand in de richting van het zebrapad, dan is dat aanstalte maken om over te steken en sta ik stil. Als voetganger ga ik ervan uit dat men zich bewust is van de verkeersregels, dus maak ik aanstalte over te gaan steken en verwacht ik dat de bestuurder remt.

I have stability. The ability to stab.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03

In een ideale wereld, sure. Maar je gaat aan wat zaken voorbij. Niet de minste: als jij denkt voorrang te hebben en iemand probeert voorrang te nemen, dan ga je je hoogstwaarschijnlijk niet verontschuldigen, want jij denkt het juiste te doen.

Is het dan normaal of acceptabel om te gaan schelden? Natuurlijk niet, maar het is een best begrijpelijke reactie, en een verdedigingsmechanisme. En waarschijnlijk een scheutje asocialiteit.

The devil is in the details.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:22
SinergyX schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:32:
[...]

[...]

Maar stak de TS z'n vinger uit? Minderde hij vaart bij een kruispunt? Voorzag hij een gevaarlijke situatie, waarin handelen zelfs 'bij gelijk' een gevaarlijke situatie zou opleveren, ergo het nemen ipv krijgen? 'wou niet stoppen' lijkt me aardig geval. Welke snelheid reed hij? Had hij uberhaubt verlichting mocht het donker zijn? Was hij bezig met zijn telefoon?

Genoeg situaties.

De basis regel is nog steeds, je neemt geen voorrang, je krijgt voorrang.
Genoeg situaties waarin je alsnog een pauper bent door je middelvinger op te steken.
Kan ik gewoon met mn pet niet bij sorry. Ik ben blijkbaar te netjes opgevoed :N

tijd voor wat klusjes!

Pagina: 1