Aardlekschakelaar knalt er uit bij gebruik oven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransTweak
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-06 12:06
Hi Allemaal,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Als ik mijn oven aan zet dan knalt de ALS er uit na een bepaalde tijd van verwarmen. Ik heb de keuken met de oven al 3 jaar en eerder geen probleem gehad. Ik heb wel in de tussentijd zonnepanelen laten installeren en ook vanaf die dag doet dit zich voor (de oven is daarvoor wel 2x eerder uitgevallen maar de ALS niet).

De jongens van de zonnepanelen zijn teruggekomen met de conclusie dat het wss de oven zou moeten zij die het verzoorzaakt. Ze hebben een nieuwe groep in mijn kast gemaakt (20 ampere) en de groep hierop overgezet (oven, koelkast en vriezer). Het blijft gebeuren.

Ik heb de oven op een andere groep met een andere ALS aangesloten en daar heeft hij geen probleem. Ik heb nu echt geen idee of het mijn oven is die niet goed meer is.

Heeft iemand wel een idee, ik ben ten einde raad... Mijn buurt ook want die krijgen nu geen brownies meer :P

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:57
FransTweak schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:40:
Ik heb de oven op een andere groep met een andere ALS aangesloten en daar heeft hij geen probleem. Ik heb nu echt geen idee of het mijn oven is die niet goed meer is.
Dus het probleem is opgelost?

Zitten je zonnepanelen achter een aardlek?

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 10-08-2019 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-06 15:38
Laat de oven dan op de andere groep met andere ALS zitten en wacht of het na een langere periode nog eens gebeurd op de oude, of nieuwe groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:18
best kans dat de oven 'de druppel' is en koelkkast of vriezer ook een kleine aardlek hebben, andere optie is een trigger happy als.

haak koelkast en vriezer eens los en zet dan de oven aan.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:47
"Ze hebben een nieuwe groep in mijn kast gemaakt (20 ampere) en de groep hierop overgezet (oven, koelkast en vriezer). Het blijft gebeuren."

Als de ALS eruit knalt heb je niks aan een zwaardere groep, die knalt er niet uit namelijk. Maar zonnepanelen hebben vaak een wat hogere lekstroom van zichzelf, als de oven op dezelfde ALS zit kan het zijn dan het net over de grens van 30ma gaat. Dus de zonnepanelen of oven op een aparte ALS zetten of de groep vervangen voor een aardlekautomaat. Eventueel wat groepen wisselen zodat de oven en de zonnepanelen op verschillende ALS'en zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransTweak
Hi,

@jeroen3 uhhhmmm janeejanee :) Ik zou hem graag op de oude groep willen hebben en de oorzaak willen weten, nu lopen er kabels over mijn vloer. Maar de oven blijkt het idd op die groep + ALS te doen.

@Montaner Ik heb hem weer terug gezet op de oude groep en de ALS knalde er wederom uit.

@Tens ok dat zou dan verklaren waarvoor het eerst niet zo was als de koelkast en vriezer nu ook een lekje hebben. Dat ga ik even proberen

@PeeVv Ik zal de ALS even uitzetten en kijken of de zonnepanelen daar ook mee uit gaan. Ik moet eerlijk zeggen dat als ik de panelen uit zet het probleem zich nog steeds voordoet

Bedankt allen tot zo veel, heel fijn al die reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Inverters van zonnepanelen hebben een speciaal type aardlek nodig. Als deze gewoon op je normale type A/AC zitten krijg je problemen.

Wat je kan doen is meten hoeveel lekstroom er al is. Als je dat weet kun je bepalen of de oven echt lekt, of dat de oven een paar mA toevoegt aan al vrij veel lekstroom. Je kunt daarmee natuurlijk ook meten hoeveel de oven lekt.

Alternatief is de oven een eigen aardlek geven. Als deze niet tript, dan is er niets mis met de oven. Maar dan is het in totaal gewoon nèt iets teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Wellicht kan je de twee groepen omwisselen in de meterkast zelf. Dus de ovengroep op de andere aardlekschakelaar, en een groep van de andere aardlekschakelaar op de aardlekschakelaar van de zonnepanelen. Dan kan het zijn dat de lekstroom van beide aardlekschakelaars onder de 30ma blijft.

Zoals @jeroen3 zegt kan het ook nog zijn dat de zonnepanelen überhaupt niet werken op jouw ALS, indien deze 30ma is, daar sommige installaties op zichzelf al boven de 30ma uitkomen. Dan is een 100/300ma ALS nodig. Mijn eigen zonnepanelen zitten zonder problemen op een 30ma aardlekautomaat, dus het zou ook zomaar goed kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
jeroen3 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:56:
Inverters van zonnepanelen hebben een speciaal type aardlek nodig. Als deze gewoon op je normale type A/AC zitten krijg je problemen.
[...]
Niet als ze een zogenoemde "6 mA" verklaring hebben. Dan mogen ze gewoon op type A aardlekschakelaar. Dat scheelt flink... want type B is honderden euro's duurder.

Kan inderdaad zijn dat e.e.a. opgeteld de ALS wel triggerd. In dat geval gewoon extra ALS toevoegen. Kan ook zijn dat het verwarmingselement van de oven begint te lekken.

@FransTweak ; post eens een foto van de groepenkast. Welke ALS heb je? 30 mA? Type A? 30 mA ALS mag trippen vanaf 15 mA en moet trippen onder de 30 mA. Als jouw exemplaar graag tript op 15 mA, je omvormer 5 mA lekt, je computer 3 mA lekt en je oven doet daar 8 mA bij... tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransTweak
Hi Allen,

Als ik het zo lees dan zal het inderdaad op een andere ALS moeten. De Zonnepanelen en de oven\koelkast\vriezer staan allen op de eerste ALS. Ik zal is vragen om de groep van de zonnepanelen op de 2e ALS te zetten.

@kabeltjekabel ik zal even een foto maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sowieso wat dubieus dat ze dat gewoon bijgeprikt hebben. Logischer is de zonnepanelen op een eigen aardlekautomaat te zetten.

20A groep hoort ook niet thuis in een 1x25 / 3x25 installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Geef de zonnepanelen een eigen RCBO, dat is een aardlek plus automaat in èèn. Dat scheelt ruimte.

Het risico van pv op een rcd is dat door de hoogfreqeunte of dc lekstroom de spoel in de aardlek verzadigd raakt en helemaal niet meer wil openen tot je over de paar Ampere heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransTweak
Hi,

https://imgur.com/tIJMlGr (alle drie)
foto 1, de derde groep hebben ze verhuist naar de meest rechtse (20 ampere) dus de derde is leeg en kan vergeten worden. Onderaan heb ik 2 ALSen met de testknoppen. De eerste 4 groepen (waarvan nummer 3 leeg staat hier op tezamen met de aller rechtse groep. ALS 2 heeft groepen 5,6, 7+8.
De oven\koelkast\vriezer staan de de meest rechter groep (groep 9) en de zonnepanelen op groep 1 (allen op de eerste ALS).

de ALSen zijn beide 30mA.

Korte samenvatting.
- ALS 1 knalt er uit als de oven aan staat.
- Oven aangesloten op een groep die op de 2e ALS staat is er tot nu toe dus niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransTweak
@jeroen3 Ik zal daar is naar informeren...

Ik zal de jongens van de zonnepanelen ook maandag bellen, ben van mening dat ze het niet goed hebben aangesloten en dat zij met hun expertise hier rekening mee moeten houden. Anders kan ik de meneer nog eens vragen die vandaag is komen kijken bij mij of hij het voor mij wilt aansluiten zoals het zou moeten en dan wss met een aardlekautomaat erbij.

Nogmaals mijn oven 2 wel eens 2x eerder uitgevallen voordat de panelen geplaatst waren maar dat was alleen de oven en niet de ALS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De labeling op de kast ontbreekt volledig, evenals de verplichte sticker van het PV invoeden. Of is die buiten beeld aangebracht?

Dat het op ALS 2 goedgaat kan zowel liggen aan een stapeling van kleine lekken en/of andere gevoeligheid van die ALS. Het is 30 mA -15 + 0

Het invoeden van PV op bestaande groep achter gedeelde ALS is niks mis mee. Mist de omvormer de 6 mA verklaring heeft. Ontbreekt die, dan moet er een type B aardlekschakelaar gebruikt worden. In sommige gevallen wordt er bij de omvormer een 300 mA aardlekschakelaar voorgeschreven. In dat geval kun je dus niet bijsteken achter normale 30 mA ALS.

Maar zo te horen is die oven dus ook niet helemaal jofel. Vaak (temperatuur afhankelijk) aardlek in verwarmingselement.

[ Voor 46% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-08-2019 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
Aangezien je nog genoeg ruimte hebt is een aardlekautomaat (installatieautomaat + aardlek in één) de beste oplossing inderdaad.
FransTweak schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:43:
Nogmaals mijn oven 2 wel eens 2x eerder uitgevallen voordat de panelen geplaatst waren maar dat was alleen de oven en niet de ALS
Als de installatieautomaat (groep) eruit knalt is het een ander probleem, dat gebeurt alleen bij kortsluiting of (langdurige) overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
PeeVv schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:47:
Aangezien je nog genoeg ruimte hebt is een aardlekautomaat (installatieautomaat + aardlek in één) de beste oplossing inderdaad.

[...]

Als de installatieautomaat (groep) eruit knalt is het een ander probleem, dat gebeurt alleen bij kortsluiting of (langdurige) overbelasting.
En in dat geval moet je het probleem wegnemen, niet een zwaardere automaat installeren. Of de automaat vervangen, als die versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransTweak
Bedankt jongens, dat word het plan dus. Aardlekautomaat bijplaatsen. Die vriendelijke meneer van in de straat vragen of hij dat wil doen dan ben ik denk ik echt geholpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 11:10

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Bij mij hielp het om gewoon de stekker andersom in het stopcontact te steken :).

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Toevallig heeft mijn oven hetzelfde probleem sinds een jaar. Oven (combi magentron/hetelucht) is 12 jaar oud. Daar is het verwarmingselement de boosdoener. Wanneer de oven (bijna) klaar is met voorverwarmen, klapt hij elke keer uit (de aardlek).
Soms hewlpt omdraaien van de stekker bij dat probleem, en dat zou bij jouw wisseling van groep gebeurd kunnen zijn.
Staar je dus niet blind op de elektrische installatie, de oven zelf kan ook het probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1325036

Hoi,
Vooreerst wou ik jullie bedanken voor al deze topics. Had ik ze niet gelezen, is was er waarschijnlijk nooit durven aan beginnen. _/-\o_
Het betreft een ouder (gesloten) topic "Oven knalt steeds aardlekschakelaar eruit na voorverwarmen", maar ik kan mijn bevindingen ook hier posten denk ik.
Dus ook bij mijn SMEG oven (model uit 1989) na een kwartier of zo, knal, verliesstroomschakelaar af.

Nu las ik hier en elders vaak "99% kans is het één van de elementen dat lekt": ik heb dus alle drie de elementen vervangen en ... na 15 minuten ... knal. :X

Blijkbaar zat ik dus bij die 1% en dat wou ik toch even meegeven voor mensen die ook in dat geval zitten: het bleek uiteindelijk de externe ventilator te zijn die de overtollige warmte moet afvoeren. Na vijf minuutjes draaien veroorzaakte die het verlies.

Nu werkt alles perfect, heb ik nieuwe elementen en ventilatoren (ik verving dan maar meteen de hetelucht ventilator ook) en ben ik net geen 200 EUR kwijt voor alles (origineel SMEG).
Erg moeilijk was het bovendien allemaal niet.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp. :)
Pagina: 1