Vraag over WiFi booster via stroomnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 22:40
Werkt deze: https://www.ziggo.nl/inte...?intcmp=powerline-service ook wanneer beide boosters op een andere stroomnetwerk/meterkast zijn aangesloten? Gaat het signaal hierbij nu door het stroomnetwerk (alleen mijn stroomnetwerk of die v.d. hele wijkkast?) of toch via de lucht?

Mocht het nodig zijn, dit is mijn situatie:
- Ziggo.
- 3 verschillende stroomnetwerken.
- router staat op begane grond
- computer met https://tweakers.net/pric...s-pce-ac88/specificaties/ staat 2 verdiepingen en 2 muren er vandaan...

Signaal komt wonderbaarlijk door op 2.4Ghz met maar 1 streepje minder maar elke ~5 seconden valt het signaal voor ~1 seconde weg. Dus ik zoek een oplossing en het liefst zonder 5+ gaten te boren waar ik waarschijnlijk niet eens toestemming voor heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Definieer "3 verschillende stroomnetwerken"?

Het signaal gaat zoals de naam aangeeft via het stroomnetwerk. Specifieker is het een G.hn device met MIMO, die twee aparte signalen verstuurt, eentje over fase-nulpaar en eentje over aarde-nulpaar.

Omdat het twee aparte signalen verstuurt, heb je twee kansen om verbinding te maken (en als beide lukt heb je een snellere/stabielere verbinding). De ene vereist dat je op zelfde fase zit, de andere vereist dat je gebruikt maakt van zelfde aardingspunt (aardepen oid) - en dat je überhaupt randaarde hebt op beide locaties.

"3 verschillende stroomnetwerken" is sowieso in deze context onmogelijk, je hebt namelijk twee adapters, eentje voor bij de router, eentje bij de computer, dus max twee verschillende "stroomnetwerken" waar je rekening mee moet houden. Bedoel je dat je een driefaseaansluiting hebt? Dan kan het nog steeds zijn dat beide stopcontacten op dezelfde fase zitten (vaak is bij driefaseaansluiting alles buiten de keuken toch zelfde fase). Zo niet heb je kans om via randaarde de aarde-nulpaar te verbinden.
Bedoel je drie verschillende meterkasten met stroommeters, dan heb je waarschijnlijk ook drie verschillende aardingspunten en gaat de verbinding over aarde niet lukken. Wel kan het zijn dat die verschillende aansluitingen op zelfde fase zitten en verbinding daarover mogelijk is.
Bedoel je groepen? Dan heeft dat geen invloed op de de verbinding en kan alles in beginsel.

Geef eens duidelijk uitleg van de situatie qua "stroomnetwerken"
- zitten router en computer achter zelfde meterkast of andere?
- indien zelfde meterkast, is er sprake van driefaseaansluiting of slechts een enkele?
- indien driefase, kun je nagaan of ze op zelfde fase zitten of niet?
- bovenstaande vragen te moeilijk? Maak eens een duidelijke foto van de meterkast, dan kunnen wij meekijken.
- hebben de stopcontacten bij router en computer randaarde?

Je beschrijving van "1 streepje" geeft ook weinig duidelijkheid over de WiFi-situatie. Waarmee meet je dat streepje?
- welk WiFi-adapter?
- in welk OS/app zie je dat streepje?
- kun je ook gewoon een waarde voor de RSSI in dBm geven?

Tenslotte alternatieven... heb je coaxaansluiting (TV-kabel) in/nabij de kamer waar de computer staat? Zo ja is MoCA een erg goede alternatief, Hirschmann INCA haalt een volle Gbps over coax.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
dion_b schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:32:
Geef eens duidelijk uitleg van de situatie qua "stroomnetwerken"
- zitten router en computer achter zelfde meterkast of andere?
- indien zelfde meterkast, is er sprake van driefaseaansluiting of slechts een enkele?
- indien driefase, kun je nagaan of ze op zelfde fase zitten of niet?
- bovenstaande vragen te moeilijk? Maak eens een duidelijke foto van de meterkast, dan kunnen wij meekijken.
- hebben de stopcontacten bij router en computer randaarde?
- PC en router zitten op verschillende meterkasten (2 woningen die aan elkaar vast zitten zeg maar, beiden met eigen meterkast).
- Nee geen randaarde, zeer oude woning.
- Ik meet het ontbrekende streepje met zowel de Windows 10 PC (met die Asus adapter) en de IPhone 6S en een laptop meet ook hetzelfde.
- Ja Coax maar zit ook in diezelfde meterkast als de router dus niet erg zinvol helaas.

Nee ik bedoel met '3 stroom netwerken' dat ik 3 meterkasten heb. En de PC & router zitten op een verschillende en die boosters van Ziggo, die zou ik mogelijk op NOG een andere meterkast moeten aansluiten. Zeg maar alsof het 3 verschillende woningen zijn. Daarom ben ik bang dat die boosters gewoon niet zullen werken tenzij ze via het stroomnetwerk van de hele wijkkast gaan maar dat zal wel niet.

google.nl & router ping voorbeelden:
https://i.imgur.com/PBMLsQW.png
https://i.imgur.com/oJGuLm8.png

Ik ben bang dat een grote hoeveelheid gaten boren en een zeer lange UTP-kabel de enige oplossing is. Of heel misschien een sterkere router of een extreem sterk access point direct naast de router die sterker is dan de standaarrd Ziggo box?

[ Voor 11% gewijzigd door Mr Silver op 11-08-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mr Silver schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:33:
[...]

- PC en router zitten op verschillende meterkasten (2 woningen die aan elkaar vast zitten zeg maar, beiden met eigen meterkast).
- Nee geen randaarde, zeer oude woning.

[...]

Nee ik bedoel met '3 stroom netwerken' dat ik 3 meterkasten heb. En de PC & router zitten op een verschillende en die boosters van Ziggo, die zou ik mogelijk op NOG een andere meterkast moeten aansluiten. Zeg maar alsof het 3 verschillende woningen zijn. Daarom ben ik bang dat die boosters gewoon niet zullen werken tenzij ze via het stroomnetwerk van de hele wijkkast gaan maar dat zal wel niet.
Valt best mee. Een fase is een fase en alle huizen die op dezelfde fase aangesloten zitten, zitten parellel met elkaar geschakeld. Er zijn zat topics op GoT over buren met powerline-adapters die per ongeluk op elkaars netwerk zitten omdat ze op dezelfde fase zitten en geen beveiliging ingesteld hebben.

Over aarde is het daarentegen vrijwel zeker verloren zaak, dat gaat niet werken.

Je houdt dus een 1:3 kans (want drie fases) over dat je op dezelfde fase zit met die twee meterkasten. Kun je allicht uitproberen, maar zorg dat je mogelijkheid hebt je apparatuur te retourneren als het niet werkt. Bij Ziggo kan dat alvast.
[...]

- Ik meet het ontbrekende streepje met zowel de Windows 10 PC (met die Asus adapter) en de IPhone 6S en een laptop meet ook hetzelfde.
Windows? Dan kun je toch gewoon netsh wlan show interface doen? Draai dat eens vanaf command line en post uitkomst hier.
- Ja Coax maar zit ook in diezelfde meterkast als de router dus niet erg zinvol helaas.
Dit snap ik even niet. Heb je ook drie coax AOP's? Of wel degelijk een netwerk vanaf een enkele AOP ook naar die kamer?

Ook bij MoCA is het theoretisch mogelijk om tussen huisaansluitingen in te werken, maar kans daarop is veel lager.
Ping is OSI Layer 3, we hebben het hier over uitdagingen op layer 1. Logisch dus dat het op layer 3 niet lekker werkt, maar resultaten op layer 3 zeggen weinig over wat er exact mis gaat en wat we eraan kunnen doen.
Ik ben bang dat een grote hoeveelheid gaten boren en een zeer lange UTP-kabel de enige oplossing is.
Er zijn altijd meerdere mogelijkheden, maar in dit geval zijn de alternatieven ook niet veel soeps (5GHz point-to-point WiFi buitenom bijv...).

Misschien even een stap terug: hoe kom je in de situatie dat je een woning hebt met drie verschillende meterkasten? Dan betaal je waarschijnlijk ook vaste lasten voor drie verschillende aansluitingen. Klinkt raar en onwenselijk. Als je woningen samenvoegt wil je normaliter ook de infra renoveren zodat het op een punt binnenkomt (en bemeterd wordt) en je maar voor een aansluiting hoeft te betalen. Hoe is het hier gelopen dat dat niet gebeurd is? Is het misschien een idee om breder te kijken dan alleen naar de netwerkconnectiviteit en alles tegelijk op orde te stellen, zeker gezien de sterk verouderde electra die je hier beschrijft?

Kan je verzekeren dat electra conform actuele NEN1010 op orde hebben absoluut niet nadelig is voor doorverkoopwaarde, en als je daarmee bezig bent is meerprijs om ook netwerk te fixen verwaarloosbaar :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Bedankt voor de reacties.
dion_b schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:52:
Windows? Dan kun je toch gewoon netsh wlan show interface doen? Draai dat eens vanaf command line en post uitkomst hier.
Name : WiFi_ASUS
Description : ASUS PCE-AC88 802.11ac Network Adapter
GUID : **************
Physical address : *************
State : connected
SSID : ***************
BSSID : 84:9c:**********
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11n
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Channel : 4
Receive rate (Mbps) : 1000
Transmit rate (Mbps) : 78
Signal : 68%
Profile : VGV7519E60147

Hosted network status : Not available
Dit snap ik even niet. Heb je ook drie coax AOP's? Of wel degelijk een netwerk vanaf een enkele AOP ook naar die kamer?
We hebben tenminste 2 Coax aansluitingen (in meterkasten). Er is een kapotte coax kabel van 1 v.d. meterkasten (niet die, waar de router staat) naar een andere ruimte. Maar helaas geen coax van Router --> kamer met PC & laptop.
Misschien even een stap terug: hoe kom je in de situatie dat je een woning hebt met drie verschillende meterkasten?
Hopelijk leg ik dit goed uit want het is nogal messy en ingewikkeld:
Zijn 2 huizen maar had maar 1 huisnummer. Deze is gesplitst in apartementen door een huisjesmelker + extra aanbouw en errna nog 1 of 2x gesplitst en weer samengevoegd ofzo en het is een zooitje nu. Heeft nu 3 toevoegingen gekregen bovenop het reguliere nummer: A, B & C.
Zo deel ik bijvoorbeeld een meterkast met huisnummer A waarop de PC draait en een andere meterkast deel ik met het gewone nummer (zonder toevoeging) en daar staat de router. Ik ben er ook echt niet blij mee want het is een zooi en 1 meterkast heeft niet eens meer een kast (want die is uitgebreid en een gedeelte ervan is open en bloot in de hal).

Het is niet mijn woning, ik huur gewoon want tja, krijg geen hypotheek dus moet ik dit voorlopig huren en 2x zoveel betalen als iemand met een koophuis en ik krijg ~1/4de ervoor terug maja dat is normaal blijkbaar... De huisbaas weigert het in orde te maken, kost hem teveel geld.
Qua vaste lasten, ja de GWE is een ramp en het komt erop neer dat iedereen de rekening moet delen...
Ook het electriciteitsnetwerk is een PUINHOOP. KPN was ook langsgeweest en we zagen een draad gewoon afbrokkelen in de handen v.d. monteur... Stoppen slaan ook gemakkelijk door.

Maar goed die Ziggo boosters kunnen dus misschien werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mr Silver schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:13:
Bedankt voor de reacties.

[...]

Name : WiFi_ASUS
Description : ASUS PCE-AC88 802.11ac Network Adapter
Betrekkelijk high-end WiFi-adapter. Daar liggen de problemen alvast niet aan.
Radio type : 802.11n
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Channel : 4
Receive rate (Mbps) : 1000
Hier klopt iets niet. Als je met kanaal 4 verbonden bent, kun je nooit een receive rate van 1000Mbps hebben, dat is namelijk een 2.4GHz-kanaal waar je zelfs theoretisch nooit meer dan 300Mbps (bij foute instellingen) of 144Mbps (bij goede instellingen) kun halen. Ofwel jij hebt een tikfout gemaakt bij overschrijven, danwel is de Windows driver rare dingen aan het doen.

Los daarvan: hoezo kanaal 4??

In de 2.4GHz-band heb je drie niet-overlappende kanalen, 1, 6 en 11. Het is veel slechter om half met een andere netwerk te overlappen dan er vol bovenop te zitten. Daarom wil je eigenlijk nooit iets anders dan 1, 6 of 11 nemen. Voorstel: zet op 1, doe een speedtest op je Windows 10 PC. Zet dan op 6 en herhaal. Doe het tenslotte nog eens op 11. Kies kanaal met beste performance.

Mocht overigens kanaalbreedte (die ik hier niet uit af kan leiden) op 40MHz (of 20/40MHz) staan, zet acuut op 20MHz only. Niet alleen heb je dan minder last van overlap, maar de helft van de kanaalbreedte geeft je 3dB extra signaalsterkte om door obstakels heen te komen.
Transmit rate (Mbps) : 78
Kijk, dat lijkt ergens op. Dat is WiFi-n met 20MHz met 16QAM modulatie. Niet perfect maar zou zeker bruikbaar moeten zijn, met een snelheid van ongeveer 50Mbps netto. Nog belangrijker: je hebt een SNR van tussen de 15 en 17dB. Dat geeft je een buffer van ruim 8dB voordat de verbinding zo traag wordt dat het onbruikbaar wordt cq dat je packetloss gaat krijgen. Dit zou goed moeten werken dus. Het geeft ook aan dat de hoeveelheid ruis niet te hoog is, want met -66dBm RSSI heb je dus een ruisvloer rond de -81dBm. Niet perfect, maar zou werkbaar moeten zijn.
Signal : 68%
Opvallend. Dat is omgerekend -66dBm, wat best goed signaal is. Zonder interferentie zou je daar een prima verbinding mee moeten hebben.
Profile : VGV7519E60147
Huh? Je had toch Ziggo? Dit is geen Ziggo modemrouter. Misschien toch handig een tekening te maken met alle apparaten tussen modemrouter en jouw PC benoemd.
[...]

We hebben tenminste 2 Coax aansluitingen (in meterkasten). Er is een kapotte coax kabel van 1 v.d. meterkasten (niet die, waar de router staat) naar een andere ruimte. Maar helaas geen coax van Router --> kamer met PC & laptop.
Feest...
[...]

Hopelijk leg ik dit goed uit want het is nogal messy en ingewikkeld:
Zijn 2 huizen maar had maar 1 huisnummer. Deze is gesplitst in apartementen door een huisjesmelker + extra aanbouw en errna nog 1 of 2x gesplitst en weer samengevoegd ofzo en het is een zooitje nu. Heeft nu 3 toevoegingen gekregen bovenop het reguliere nummer: A, B & C.
Zo deel ik bijvoorbeeld een meterkast met huisnummer A waarop de PC draait en een andere meterkast deel ik met het gewone nummer (zonder toevoeging) en daar staat de router. Ik ben er ook echt niet blij mee want het is een zooi en 1 meterkast heeft niet eens meer een kast (want die is uitgebreid en een gedeelte ervan is open en bloot in de hal).

Het is niet mijn woning, ik huur gewoon want tja, krijg geen hypotheek dus moet ik dit voorlopig huren en 2x zoveel betalen als iemand met een koophuis en ik krijg ~1/4de ervoor terug maja dat is normaal blijkbaar... De huisbaas weigert het in orde te maken, kost hem teveel geld.
Qua vaste lasten, ja de GWE is een ramp en het komt erop neer dat iedereen de rekening moet delen...
Ook het electriciteitsnetwerk is een PUINHOOP. KPN was ook langsgeweest en we zagen een draad gewoon afbrokkelen in de handen v.d. monteur... Stoppen slaan ook gemakkelijk door.
:X

Offtopic tip, maar die zooi mbt electra is niet alleen onveilig maar het op deze manier oplossen ook nog waarschijnlijk onwettig. Een verhuurder mag op 'servicekosten', dus alles muv huur wat hij aan jullie doorbereken, geen winst maken. Hij mag zelf kiezen hoeveel voorschot hij rekent, maar minstens eens per jaar moet er een afrekening plaatsvinden waarbij hij aantoont wat je daadwerkelijk verbruikt hebt en dat verrekenen met de voorschot. Kan hij verbruik niet aantonen doordat zijn infra niet op orde is, dan mag hij jouw geld niet houden, hij kan immers het verbruik niet aantonen. Je kunt voor toetsing hiervan terecht bij de Huurcommissie.
Maar goed die Ziggo boosters kunnen dus misschien werken.
Kan, maar je hebt dus ongeveer 1:3 kans.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 11-08-2019 15:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
dion_b schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:31:
Hier klopt iets niet. Als je met kanaal 4 verbonden bent, kun je nooit een receive rate van 1000Mbps hebben, dat is namelijk een 2.4GHz-kanaal waar je zelfs theoretisch nooit meer dan 300Mbps (bij foute instellingen) of 144Mbps (bij goede instellingen) kun halen. Ofwel jij hebt een tikfout gemaakt bij overschrijven, danwel is de Windows driver rare dingen aan het doen.
Volgens mij geen typefout:
https://i.imgur.com/fwnMArZ.png
Opvallend wel dat het signaal nu 80% is. Maar dit fluctueert heftig tussen de 60-80% viel mij op vandaag. Ook de transmit rate fluctueert zeer heftig tussen de ~70 en 130 Mbps.
Zo was het standaard maar ik wist niet dat 4 slecht was. Bedankt voor de tip. Ik kan nu even niet bij meterkast dus ik verander dat morgen dan alsmede ook 5GHz even proberen. Ik post morgen wel of dit geholpen heeft. De kanaal breedte zal ik dan ook meteen checken.
Huh? Je had toch Ziggo? Dit is geen Ziggo modemrouter. Misschien toch handig een tekening te maken met alle apparaten tussen modemrouter en jouw PC benoemd.
Mmm sorry ik dacht toch echt dat het Ziggo was ik zal even kijken. Of misschien dat er al een booster ofzo tussen zit. Zal ik morgen ook even nagaan. 8)7
Volgens https://www.whoismyisp.org/ is dat dus KPN nu... Erm... Ohja ik ben overgestapt van de ene meterkast naar de andere en deze is mogelijk niet Ziggo dus... Sorry! Zal het morgen ook even extra nagaan.
Offtopic tip, maar die zooi mbt electra is niet alleen onveilig maar het op deze manier oplossen ook nog waarschijnlijk onwettig. Een verhuurder mag op 'servicekosten', dus alles muv huur wat hij aan jullie doorbereken, geen winst maken. Hij mag zelf kiezen hoeveel voorschot hij rekent, maar minstens eens per jaar moet er een afrekening plaatsvinden waarbij hij aantoont wat je daadwerkelijk verbruikt hebt en dat verrekenen met de voorschot. Kan hij verbruik niet aantonen doordat zijn infra niet op orde is, dan mag hij jouw geld niet houden, hij kan immers het verbruik niet aantonen. Je kunt voor toetsing hiervan terecht bij de Huurcommissie.
Heb al 2 zaken bij de huurcommissie lopen en nog 2 bij de advocaat maar de huurcommissie heeft zo'n enorme zooi aanvragen dat ze na ~3 maanden nog niet eens een datum gegeven hebben dus dit gaat wel e en jaartje duren alles bij elkaar |:(
Huurbaas heeft ook geen jaarrekening gepresenteerd, bleek zijn BV bij de KVK niet te bestaan en weigerd hij de niet gemaakte servicekosten terug te betalen en nog veel ergere zaken en anderen hebben hem ook al voor de rechter gesleept. Maar ik wist niet dat dit ook nog eens niet mocht... Bedankt ik zal dit ook meteen aan advocaat vragen. Huisjesmelkers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
Oh nu heb ik even 144Mbps transmit rate. Ja fluctureert behoorlijk en kan elke paar seconde weer compleet anders zijn!

2 voorbeelden binnen ~5 seconden van elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n8d9f9F.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lyRPOwH.png

Update:
Nog steeds geen toegang tot meterkast dus ik kom nog even niet verder. Sorry.

[ Voor 54% gewijzigd door Mr Silver op 01-09-2019 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Silver
Sorry voor de erg late reactie.
Ik heb uiteindelijk een 50m lange grondkabel gelegd (was ook maar net lang genoeg) in PVC naar de overburen en ik neem nu bij hun internet af. Niet bepaald fantastisch maar er waren gewoon zoveel problemen hier en het duurde ook gewoon 'eeuwig'.
Pagina: 1