Toon posts:

Werking 100 Hz TV

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een verkoper vertelde mij dat het TV-signaal in principe 50 Hz is en dat wanneer je TV 100 Hz is, dat je TV dan de tussenliggende beeldjes zou berekenen. Dit als verklaring waarom sommige TV's te langzaam het beeld opbouwen, en dat je zo'n sleepspoor ziet.

Dit lijkt mij vrij onzinnig. Is het niet zo dat elk beeldje gewoon 2 keer wordt weergegeven? Iemand hier een idee?

• The hunting Hunter994
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03-2023
Ja, volgens mij wordt ieder beeldje twee keer weergegeven. Het berekenen van de tussenliggende beeldjes heeft niet zo veel zin aangezien je toch maar ong. 18 (d8 ik) beeldjes per sec kan zien.
Het aantal frames (beeldjes) per seconde is in Europa geloof ik 25 en in Amerika 30 voor gewone tv en video. Dus bij een normale 50 Hz tv wordt elk beeldje al twee keer weergegeven (refreshed). Bij een 100 Hz wordt elk beeldje 4 keer refreshed.

edit: waar dat sleepspoor vandaan komt weet ik niet, maar dat is toch alleen bij oudere tvs?

Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Elk beeldje wordt idd gewoon twee keer zo vaak weergegeven als op een 50Hz TV. Dat de TV dat tussenliggende beeldje zou bereken is natuurlijk onzin ... daar zou een behoorlijk krachtige processor voor nodig zijn! En het heeft ook geen zin nee. Dat sleepspoor heeft te maken met de eigenschappen van het fosforlaagje op de beeldbuis. Alleen plasma TV's (die dingen van 50.000,- oid) hebben daar nog extreem last van, moderne TV's niet zo. Het is echter wel zo dat door de 'traagheid' van een TV beeldbuis het beeld bij 50Hz niet zo flikkert als op een monitor, die een 'betere' beeldbuis heeft met een fosforlaag die niet zolang 'nalicht'. Off-topic, maar toch ;).

PC Specs

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39
waarom maken ze dan 100Hz tv's als ze toch maar een 25Hz signaal hoeven af te beelden, het beeld word dan toch niet echt vloeiender of wel?

• Bomberman
Hoe vaker het beeld ververst wordt, hoe minder het 'flikkert'. Dit heeft verder niets te maken met hoeveel beelden per seconde worden weergegeven, maar hoe vaak het electronenkanon één volledig beeld op de beelbuis tekent.

edit:
Hoe meer beelden hoe vloeiender idd, maar hoe meer Hz, hoe 'stiller / minder flikkerend' het beeld wordt.

PC Specs

Verwijderd

bomberman heeft gelijk _Hades_!

Het is net als je eigen monitor
zet je hem op 60hz zie je het flikkeren maar op 100hz niet!!

simpel!!

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Ik zit hier met mijn 14" monitor op 60HZ en zie nix flikkeren dus niet zo overdrijven, zeg dan gewoon 43Hz dan FLIKKERT het _echt_.

:)

• Bomberman
Eh .. nee bij 60Hz flikkert het ook echt, niks overdrijven. Pas bij 72Hz ziet het menselijk oog geen flikkering meer (bij sommige mensen is dit iets hoger, bv 75 of 80Hz). Heeft niets met overdrijven of persoonlijke mening te maken ... is gewoon zo. Maar je hebt gelijk, 43Hz flikkert nog erger ;).

PC Specs

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 20:04
Nou, dan maar even voor de duidelijkheid: het verhaal van de verkoper over wie Apoc2 het heeft klopt wel. Een (goede) 100Hz TV heeft wat je noemt motion estimation. De TV interpoleert tussen twee opeenvolgende frames. Hiervoor is een stuk geheugen nodig (je kunt alleen interpoleren als je beide frames tegelijk tot je beschikking hebt) ter grootte van een frame en een processor die de interpolatie uitvoert.

Een neveneffect van dit mechanisme is inderdaad een sleepspoor bij bv. voetbal en tennis. Het verhaal van Bomberman is mi onjuist. Bij CRT buizen heb je geen sleepspoor nav nagloeiend fosfor oid. Bij LCD schermen is dit wel het geval.

Grtz, Muyz

Verwijderd

aangezien je toch maar ong. 18 (d8 ik) beeldjes per sec kan zien.
Ik d8 juist dat dit rond de 33fps lag?

• Diamon
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Pas bij 72Hz ziet het menselijk oog geen flikkering meer (bij sommige mensen is dit iets hoger, bv 75 of 80Hz).
Mmmmmmmmm ik draaide eerst met een Tulip 17 inch, en die kon 85Hz Max aan.
Na een tijdje kreeg ik echt last van mijn ogen, en na een langere tijd een steekend gevoel en hoofdpijn.

Nu ik een andere 17 Inch monitor heb, en deze 100Hz aan kan, heb ik geen last meer gehad van mijn ogen oid.

Dus met jou bewering ben ik het niet eens.
Weet dat er uitzonderingen zijn zoals mij, maar ben niet de enigste.

Mzzl Diamon

And The Only One

• Bomberman
Bij CRT buizen heb je geen sleepspoor nav nagloeiend fosfor oid. Bij LCD schermen is dit wel het geval.
LCD schermen gebruiken toch geen fosforlaag? En je hebt op een TV wel degelijk nagloeiend fosfor ... daarom flikkert een TV niet zo erg bij 50Hz.

En Diamon, als het een andere monitor is kun je zo'n vergelijking helemaal niet maken, misschien had het niets met refreshrate te maken.

Maargoed, jullie zijn het schijnbaar niet me eens .. prima toch ;).

PC Specs

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-08 20:04
Klopt: bij LCD heb je uiteraard geen fosfor, maar kristallen. De schakeltijd hiervan veroorzaakt volgens mij het sleepspoor.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
bewegingen zie je al vrij snel vloeiend (tekenfilms bijv. zijn 24 frames/sec) maar toch geldt hoe hoger hoe mooier beeld.

hoe hoger de frequentie van het beeldscherm, hoe rustiger het beeld. je wordt er dan ook minder moe van en krijgt ook minder snel koppijn (als je daar gevoelig voor bent, ik heb het helemaal niet al draai ik 60 hz. beeld is wel lelijk dan)

bij de tv's die interpoleren tussen het beeld (mijn philips heeft het ook) lijkt het beeld nog vloeiender omdat er tussen de beeldjes minder verschil zit.

• Diamon
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

En Diamon, als het een andere monitor is kun je zo'n vergelijking helemaal niet maken, misschien had het niets met refreshrate te maken.
Als de Tulip Max 75 (1024@768) aan kan, en mijn iiyama zonder probleem 100Hz (1152@864).
Dan is het probleem toch echt te wijten aan de refreshrate.
Ongeacht als ik nu een Diamontron buis heb, en die Tulip een CRT buis.

Mzzl Diamon

And The Only One

• aatos
  • Laatst online: 29-08 07:38
alle moni's met beeldbuizen zijn crt's

• MNM(tm)
  • Laatst online: 04-09-2025
...schakeltijden zijn idd onder andere de oorzaak van 't 'stroperige' beeld van de oudere DSTN kleuren-LCD panels. Daarom hebben ze TFT verzonnen: 't kost klauwen-met-geld, maar 't beeld is véél beter / vloeiender / sneller / scherper... Afijn, kies maar uit... :)
't Verschil? Dat zit 'm in de aansturing van 't panel zelf: bij DSTN wordt 't beeld op 'n met 'n CRT vergelijkbare wijze opgebouwd: er wordt steeds maar één pixel aangestuurd. Bij TFT wordt 't beeld 'opgeslagen' in de rij- en kolom latches, die daardoor veel sneller 'n hele rij (of kolom) aan kunnen sturen...

...With a touch of magic¿

Verwijderd

muyz: Een neveneffect van dit mechanisme is inderdaad een sleepspoor bij bv. voetbal en tennis. Het verhaal van Bomberman is mi onjuist. Bij CRT buizen heb je geen sleepspoor nav nagloeiend fosfor oid. Bij LCD schermen is dit wel het geval.
Geen sleepspoor met CRT? Start je oude XT met groen monochroom monitor maar eens op en doe een "dir" in een grote directory (WP4 ofzo).

Sleep, sleep.

Verwijderd

Er zijn inderdaad TV's die elk beeldje tweemaal displayen. je krijgt dan de frame sequence 1 1 2 2. Dit is erg hindelijk want je krijgt dan zogenaamde motion jutter. ( het beeld beweegt een tijdje niet en daarna een grote stap). Daarom hebben duurdere TV's motion estimation. Je krijgt dan de sequence:
1 1.5 2 2.5. De "halfjes" zijn dan de geinterpoleerde beelden. In de nieuwste TV's zijn de problemen met gras en voetballen opgelost.
CRT's hebben we degelijk last van nagloeien, alleen is er sinds de tijd van de monochroom-monitoren wel wat veranderd aan de kwaliteit van de fosforen.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zit hier met mijn 14" monitor op 60HZ en zie nix flikkeren dus niet zo overdrijven, zeg dan gewoon 43Hz dan FLIKKERT het _echt_.
Iedereen die beweert dat 60Hz niet flikkert moet maar eens een avondje word doen achter de PC met de achtergrond natuurlijk wit en de brightness en contrast maximaal, daar krijg je vermoeide ogen van terwijl je het met 75 Hz of hoger veel langer vol houdt. Dus 60Hz flikkert wel degelijk, zeker nog nooit met een goede monitor gewerkt?

Oh ja, een nog betere test is om net naast je monitor te kijken, dan zie je het flikkeren pas echt goed.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

50Hz tv: tv krijgt 25 plaatjes per seconden binnen (eigenlijk 26, maar die is voor teletxt) welke hij steeds 2x laat zien. volgorde:1/25,1/25,2/25,2/25,3/25,2/25 etc

100Hz tv's: er zijn nu 3 generaties daarvan:

1e. generatie bouwt het beeld als volgt op:
4 x 1/25, 4 x 2/25, 4 x 3/25 etc. Dit leverde geregeld verstoringen op met ondertiteling, deze liep dan niet meer goed synchroom met het beeld.

2e generatie bouwt het beeld als volgt op:
2 x 1/25, 2x 2/25, 2 x 1/25, 2 x 2/25, 2 x 3/25, 2x 4/25, 2 x 3/25, 2 x 4/25, etc. Dit had het bekende streperige effect wanneer je naar voetbal, F1, tennis etc keek, bij snelle beelden dus, ondertiteling was hierbij wel beter.

3e generatie is bedacht door B&O, zij hebben een mega-processor toegpast die volledig bezig is met het berekenen van de tussenliggen beelden, dus die tussen de 25 frames inliggen. De opbouw ziet er dan als volgt uit:
2 x 1/25, 2 x berekend tussenbeeld tussen 1/25 en 2/25, 2 x 2/ 25, 2 x berekend tussenbeeld tussen 2/25 en 3/25, 2 x 3/ 25, etc. Deze techniek wordt inmiddels ook o.a. toegepast in de plasma-schermen. En levert tot op heden het scherpste en meest rustigste beeld.

Hoop e.e.a. te hebben verduidelijkt. Mensen die dit willen checken; loop eens een echte B&O dealer in en vraag om een foldertje, staat het allemaal keurig met plaatjes in uitgelegd.

Blaat

Verwijderd

Hier is nog wat info over motion jutter en motion estimation:
http://www.research.philips.com/pressmedia/releases/97000e.html

En hier nog wat meer info:
http://www.udayton.edu/~cps/cps560/notes/displays/tvset/tvset.html

• boner
  • Laatst online: 31-08 09:31

boner

misantropisch altruïst

het verhaal over kristal struktuur en toch niet vast is een beetje raar. De enige kwalifikatie van vast is de kristalstruktuur. Als een stof geen kristalstruktuur heeft is 'ie dus alles behalve vast.

Overigens zijn alle stoffen die doorzichtig zijn in principe een vloeistof. Dus ook plastics!

sommige stoffen hebben een struktuur die hier tussen in zitten zijn solen en gels. Dit zijn vloeistoffen waarin meer of minder vaste stofdeeltjes in zweven. hierdoor worden ze minder doorzichtig en lijken dikker en soms bijna vast te zijn.

• boner
  • Laatst online: 31-08 09:31

boner

misantropisch altruïst

sorry verkeerd reply in verkeerde window! was bedoelt voor stuk over vloeibaar glas!

Verwijderd

Daar hebben we edit voor uitgevonden.....
Pagina: 1