• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-03 13:52
Mijn nieuwe build heeft een bijzonder probleem: vanaf een cold boot gaan de fans draaien en gaan de lampjes op het moederbord door de boot sequence. Er branden geen error-lampjes. Ik heb geen beeld op mijn schermen en na een minuut gaat de pc uit, de fans stoppen en na een seconde gaat ie automatisch weer in.

Dit blijft een endless loop tot ik de resetknop indruk als de fans draaien. Het systeem start dan meestal normaal op.

Soms krijg ik ook van windows een BSOD met code 0xc0000428 en 'the digital signature for the file could not be verified'. Als ik dan de resetknop indruk is start windows ook normaal zonder dat ik wat hoef te doen verder.

Google heeft nog niks opgeleverd. Hoewel ik me niet kan voorstellen dat het door de voeding komt, zit hier wel een voeding met coil whining in die een dezer dagen voor garantie retour fabrikant gaat. Vandaag komt als het goed is mijn nieuwe voeding die ik uiteraard zeker ga testen.

Wie heeft nog andere ideeen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Biosreset gedaan?

• nielsgeode
Nog niet. Heb dat net gedaan met het knopje op de achterkant bij het IO-paneel. Nu heb ik helemaal geen beeld meer. Als ik nu een cold boot do blijft het systeem gewoon draaien zonder dat er duidelijk wat gebeurt: geen beeld, geen HDD LEDs. VGA LED brand nu en code A2 staat op het Q-led (volgens handleiding is dat IDE Detect).

En nu brand het VGA-error-lampje rood bij het opstarten.

[Voor 16% gewijzigd door nielsgeode op 10-08-2019 11:15]

• nielsgeode
Contact met Amazon gehad. GPU gaat maar terug voor garantie. Nu moet ik dus een andere GPU (of nog een keer dezelfde). Dit is al de tweede die binnen een paar dagen stuk gaat, dus weet niet of ik nog wel een keer dezelfde wil. Toch zijn de reviews van deze kaart niet slecht. Zit ook te kijken naar de opvolger (RX 590). Asus maakt er een die volgens mij heel goede reviews krijgt, maar ook meteen zo'n 100 euro duurder is dan huidige Sapphire RX580.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Maak je zin even af "na een seconde gaat ie automatisch weer in." -> in wat?

Om goede reacties te krijgen moet je echt een inventarislijstje maken en de topic start daarmee aanvullen. Scherpe foto's van het interieur kunnen ook helpen om verkeerde aansluitingen e.d. te detecteren.

Als het goed is staat er een bestandsnaam bij deze foutmelding (error code 0xc0000428). Wat is deze bestandsnaam? Controleer de gebeurtenissenlog (Event Viewer) op waarschuwingen en foutmeldingen. Je kunt ook boot logging aanzetten zodat tijdens het opstarten alles geregistreerd wordt.

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

• nielsgeode
mrmrmr schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:48:
Maak je zin even af "na een seconde gaat ie automatisch weer in." -> in wat?

Om goede reacties te krijgen moet je echt een inventarislijstje maken en de topic start daarmee aanvullen. Scherpe foto's van het interieur kunnen ook helpen om verkeerde aansluitingen e.d. te detecteren.

Als het goed is staat er een bestandsnaam bij deze foutmelding (error code 0xc0000428). Wat is deze bestandsnaam? Controleer de gebeurtenissenlog (Event Viewer) op waarschuwingen en foutmeldingen. Je kunt ook boot logging aanzetten zodat tijdens het opstarten alles geregistreerd wordt.
Typo ;) in moet aan zijn. Als ik een cold boot do en het systeem blijft in een endless loop zonder beeld steeds een minuut de fans laten draaien, daarna de fans stilzetten om vervolgens na een seconde fans weer te laten spinnen heeft dit bijzonder weinig met windows te maken.

Hoe dan ook: ik heb nu helemaal geen beeld meer en het VGA lampje brand. Kaart gaat retour verkoper en ik heb een nieuwe kaart besteld (toch maar een Asus Radeon RX590 8G) die ergens volgende week wel binnen zal komen. Ook de voeding is nu uitgebouwd vanwege coil whining en gaat retour naar seasonic voor garantie. Kan dus wel even duren voor er hier een volgende update komt.

• nielsgeode
Toch nog een update: nieuwe voeding is gemonteerd. Met een 1050 Ti krijg ik na een bios reset het scherm wat je verwacht (press F1 to enter setup). Ik kan dan in het bios komen, maar zodra ik de bios instellignen opsla (fast reboot van enabled naar disabled) en de pc restart dan blijft het vga lampje wederom wit branden en geeft het moederbord Q-LED error code 68.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-01 16:59
dan lijkt het probleem toch ergens anders te zitten dan je GPU

begin met zo kaal mogelijk te starten
dus 1 reep geheugen CPU gpu

en kijk dan of je steeds normaal in de bios komt
zo ja dan 1 voor 1 de rest aansluiten.

Het lijkt een fout in het moederbord. je zou kunnen kijken of er een bios update beschikbaar is.

Wel alle kabels in je GPU geplugd? voeding dan

• nielsgeode
Elmo_b schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:44:
dan lijkt het probleem toch ergens anders te zitten dan je GPU

begin met zo kaal mogelijk te starten
dus 1 reep geheugen CPU gpu

en kijk dan of je steeds normaal in de bios komt
zo ja dan 1 voor 1 de rest aansluiten.

Het lijkt een fout in het moederbord. je zou kunnen kijken of er een bios update beschikbaar is.

Wel alle kabels in je GPU geplugd? voeding dan
Op dit moment zit er een 10 jaar oude Radeon HD 5450 in (full HD :+ ) Met alleen 1 reep geheugen in Dimm D1, de 5450 GPU en de i7-5820k krijg ik error 61.

Het moederbord heeft lane switches om selectief ram-sloten en PCIe x16 sloten uit te zetten. Het is mij uit de handleiding niet helemaal duidelijk in welke stand de switch nou iets uitzet. Is dat als de switch links of rechts staat?

De handleiding zegt alleen:
These slide switches allows you to enable and disable the corresponding DIMM slots. When one of the installed DIMMs is out of order, you can use the slide switch to find out the faulty one without removing the DIMMS.
Nog een vraag: de handleiding heeft het over een recommended DIMM configuration. Het klopt toch dat dit alleen voor de snelheid is en dat elke configuratie gewoon zou moeten werken, hoewel niet optimaal?

Update: tenminste één reepje is defect volgens memtest. Ben nu reepje voor reepje aan het testen.

[Voor 25% gewijzigd door nielsgeode op 11-08-2019 12:53]

• nielsgeode
Nieuwe update: alle geheugenreepjes lijken prima. Echter, het reepje DIMM D1 geeft fouten met memtest, ongeacht welk reepje daar in zit. Reepjes die errors geven in DIMM D1 doen het in andere sloten en op een ander moederbord foutloos.

Dit moet wel een defect moederbord zijn toch?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Velen onder ons hebben geen glazen bol waarin we kunnen zien wat voor een systeem jij hebt. Je stelt vragen maar je geeft niet de benodigde informatie.

Ophouden met stoken? Uitstekend plan! 23% van fijnstof is afkomstig van houtstook en er gaan veel mensen vroegtijdig dood. Het Luchtfonds zegt dit.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
nielsgeode schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:48:

Dit moet wel een defect moederbord zijn toch?
Volgens mij banggood glazen bol wel.
Mijn oude AliExpress glazen bol is er onzeker over

• nielsgeode
Anoniem: 320788 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:44:
[...]

Volgens mij banggood glazen bol wel.
Mijn oude AliExpress glazen bol is er onzeker over
Juist....
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee