Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• dannbla
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09:01
Hallo allemaal,

Ik heb een setje Audioengine A5+ speakers, deze zijn i.c.m. met een S8 (Subwoofer) en een D1 (DAC) aangesloten op mijn computer.
De DAC gebruik ik om het volume te regelen terwijl ik game/muziek luister op mijn PC.

Het is even wat gedoe om achter de sub te kruipen (knoppen bevinden zich aan de achterkant) en de juiste balans te vinden tussen de sub/dac/speaker volume om het algeheel mooi gebalanceerd te laten klinken.

Ik heb echter ook een platenspeler (met pre-amp) op diezelfde speakers direct via tulp aangesloten. Ik wil af en toe gewoon een plaatje draaien (ik weet het ik heb spotify, het is een hobby.)
Nu is het zo dat de balans tussen bas/volume welke ik op het geluid van de PC heb afgesteld, compleet weg is op diezelfde speakers wanneer ik een plaat draai. Vooral de bas is echt veel te luid.

Aangezien ik geen zin heb om iedere keer, wanneer ik switch tussen platenspeler en PC, de hele boel opnieuw af te stellen (en dus ook achter mijn sub te kruipen) zoek ik hiervoor een oplossing.

Lang verhaal kort: Ik zoek dus (denk ik?) een tone control?
Of moet ik een kleine versterker tussen de platenspeler en de S8 sub en/of speakers plaatsen?
Hier een plaatje van mijn setup.

Bedankt!

dannbla wijzigde deze reactie 10-08-2019 12:28 (7%)

There's no school like the old school and i'm the headmaster

Beste antwoord (via dannbla op 10-08-2019 14:52)

• kraats
  • Registratie: januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

@dannbla ik heb het idee dat het dan gewoon verkeerd aangesloten zit. Zo kan je nooit met het volume van je speakers ook het volume van je sub aansluiten. Ik zou persoonlijk alles via je speakers laten lopen. Dus met een tulp kabel op de uitgang van je speakers naar de ingang van je sub. Dan heb je twee ingangen op je speakers (minijack en tulp) waar je op de één je dac en op de ander je platenspeler aansluit. Zo kun je altijd ook met het volume van je speakers het algehele volume regelen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Alle reacties

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

Hoe heb je het nu precies aangesloten? Het lijkt er op dat je vanaf de pc het complete volume regelt met je dac en dus main speakers en sub samen zachter gaan, maar als je het volume van je platenspeler op je main speakers regelt de sub niet zachter gaat. Heb ik het zo goed begrepen?

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:19
Kun je het uitgaande signaal van de pc niet afstellen zodat het matched met de platenspeler?

Alternatief kun je eens proberen de equalizer van de platenspeler aan of uit te zetten. In principe zou die aan moeten staan (zodat het geluid door de voorversterker in de platenspeler versterkt wordt), maar kan zomaar zijn dat het zonder ook prima werkt.

LA-384 wijzigde deze reactie 10-08-2019 11:38 (58%)

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• dannbla
kraats schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:53:
Hoe heb je het nu precies aangesloten? Het lijkt er op dat je vanaf de pc het complete volume regelt met je dac en dus main speakers en sub samen zachter gaan, maar als je het volume van je platenspeler op je main speakers regelt de sub niet zachter gaat. Heb ik het zo goed begrepen?
Klopt ik regel het algehele volume (nadat ik de sub en de speakers individueel heb afgesteld) met de DAC.
LA-384 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:26:
Kun je het uitgaande signaal van de pc niet afstellen zodat het matched met de platenspeler?

Alternatief kun je eens proberen de equalizer van de platenspeler aan of uit te zetten. In principe zou die aan moeten staan (zodat het geluid door de voorversterker in de platenspeler versterkt wordt), maar kan zomaar zijn dat het zonder ook prima werkt.
Hmm dan zou ik een algehele equalizer voor de PC moeten hebben, bestaat dit? Windows 10 biedt daarin geen opties.

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

dannbla schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:26:
Klopt ik regel het algehele volume (nadat ik de sub en de speakers individueel heb afgesteld) met de DAC.
Maar hoe zitten de kabels nu aangesloten? Zit je sub op de tulpuitgang van je mainspeakers? Die uitgang is variabel volgens de specs en zou dus mee moeten gaan met het volume wat je regelt op je mainspeakers.

Iets anders wat mis zou kunnen zijn is dat de bas van je speakers feedback geeft op de Stylus van je platenspeler. Dat kan ook een flink raar geluidsbeeld geven.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:19
dannbla schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:26:
Hmm dan zou ik een algehele equalizer voor de PC moeten hebben, bestaat dit? Windows 10 biedt daarin geen opties.
Je zou Equalizer APO eens kunnen proberen. Geeft je erg veel vrijheid volgens dit verhaaltje:
So, we’ve established that the native sound equalizer in Windows 10 is disappointing. Which apps should you use instead?

Our first recommendation is Equalizer APO. It’s the most powerful, customizable, and full-featured free sound equalizer that you’ll find.

The app operates as an Audio Processing Object (APO), so if your audio uses APIs like ASIO or WASAPI, it will not work.

Equalizer APO’s best features include an unlimited number of filters, multi-channel use, support for 3D surround sound, and very low CPU usage. You can also create multiple profiles (perhaps for your external speakers and your headphones) and hop between them in a flash.

The big drawback is the lack of a graphical user interface (GUI). You need to edit the filters in a TXT file. Thankfully, several third-party GUIs are available. We recommend Peace Equalizer.
Bron: https://www.makeuseof.com/tag/windows-sound-equalizers/

Je hebt dan wel nog een GUI nodig, maar deze staan bij "recommended projects" op sourceforge.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ga het zelf ook eens (een keer) proberen. Ik ben met name benieuwd naar de samenwerking met REW, ik ben gelukkig in bezit van een meetmicrofoon, dus als ik het goed begrijp kan ik na een test sweep, de aanpassingen die REW voorstelt, zo in E APO inladen.

LA-384 wijzigde deze reactie 10-08-2019 12:54 (6%)

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• dannbla
kraats schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:40:
[...]
Maar hoe zitten de kabels nu aangesloten? Zit je sub op de tulpuitgang van je mainspeakers? Die uitgang is variabel volgens de specs en zou dus mee moeten gaan met het volume wat je regelt op je mainspeakers.

Iets anders wat mis zou kunnen zijn is dat de bas van je speakers feedback geeft op de Stylus van je platenspeler. Dat kan ook een flink raar geluidsbeeld geven.
Hier foto's: https://imgur.com/a/rKDXWrB

Speakers > wit/rood > DAC > PC (USB)
Sub d.m.v. meegeleverde kabel aangesloten op speakers
Platenspeler direct op de sub input (rood/wit). Heb ook geprobeerd de platenspeler direct op de speakers aan te sluiten, dit maakt echter geen verschil.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

@dannbla ik heb het idee dat het dan gewoon verkeerd aangesloten zit. Zo kan je nooit met het volume van je speakers ook het volume van je sub aansluiten. Ik zou persoonlijk alles via je speakers laten lopen. Dus met een tulp kabel op de uitgang van je speakers naar de ingang van je sub. Dan heb je twee ingangen op je speakers (minijack en tulp) waar je op de één je dac en op de ander je platenspeler aansluit. Zo kun je altijd ook met het volume van je speakers het algehele volume regelen

• dannbla
kraats schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:56:
Helaas is dit niet mogelijk aangezien er maar 1 input op de speakers zit. Het is dus of de dac of de platenspeler. Wanneer ik de dac eruit haal en de platenspeler inplug maakt dit geen verschil als dat ik deze in de sub plug.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Koop een simpel mengpaneeltje :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

@dannbla je hebt wel twee ingangen op je speakers. Één via mini-jack (koptelefoonplugje, input 1) en één via tulp (rood-wit, input 2).
Heb je je sub al eens via de uitgang van je speakers aangesloten, afgesteld en dan om en om je dac en platenspeler via de tulp ingang aangesloten? Daar zou dan geen verschil meer tussen moeten zitten. Dat je geluid uit je sub kreeg zoals je het aangesloten had zou volgens de handleiding niet moeten kunnen werken

• dannbla
kraats schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:35:
@dannbla je hebt wel twee ingangen op je speakers. Één via mini-jack (koptelefoonplugje, input 1) en één via tulp (rood-wit, input 2).
Heb je je sub al eens via de uitgang van je speakers aangesloten, afgesteld en dan om en om je dac en platenspeler via de tulp ingang aangesloten? Daar zou dan geen verschil meer tussen moeten zitten. Dat je geluid uit je sub kreeg zoals je het aangesloten had zou volgens de handleiding niet moeten kunnen werken
Volgens de handleiding is de huidige aansluiting toch de juiste manier?
Als ik de sub op de output van de speaker naar de input van de sub aansluit doet de sub het niet.

Ok het volgende werkt:

DAC naar input S8
S8 output naar A5+ input.

Andersom werkt vreemd genoeg niet? De bas is dan extreem zacht :?

dannbla wijzigde deze reactie 10-08-2019 15:22 (47%)

• dannbla
kraats schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:56:
Dit is volgens de handleiding idd de juiste manier. De A5+'s lijken echter op deze manier geen bas door te geven aan de S8. Ik denk dus dat er een probleem is met mijn speakers. Wanneer ik de DAC op de S8 aansluit en dan output naar input op de A5+'s werkt de sub wel naar behoren maar heb ik dus weer problemen met volume control.

• kraats
  • Nu online

kraats

Ik rol

dannbla schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:01:
Andersom werkt vreemd genoeg niet? De bas is dan extreem zacht :?
op dat moment krijgt de sub een signaal wat verzwakt is door de regelaar van de speakers en zul je de sub veel harder kunnen zetten op de sub zelf. Zo mag hij dan ook altijd blijven staan en hoef je niet meer te regelen. Of kun je de sub daadwerkelijk niet meer hard genoeg zetten dan?

• dannbla
kraats schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:29:
[...]
op dat moment krijgt de sub een signaal wat verzwakt is door de regelaar van de speakers en zul je de sub veel harder kunnen zetten op de sub zelf. Zo mag hij dan ook altijd blijven staan en hoef je niet meer te regelen. Of kun je de sub daadwerkelijk niet meer hard genoeg zetten dan?
Staat al op zijn max. Ik denk dat mijn A5+'s een output probleem hebben.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True