Behangklaar vs Sausklaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1219356

Topicstarter
Hoi,

Het blijkt dat mijn muren van de nieuwbouwwoning behangklaar ipv sausklaar zijn opgeleverd.
Nu heb ik al een groot aantal muren van latexverf voorzien (meerdere lagen).

Is het heel erg als je behangklaarmuren (ipv sausklare muren) direct gaat sauzen (na voorstrijken)? Wat gebeurt er dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1219356 op 10-08-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 1219356 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:38:
Hoi,

Het blijkt dat mijn muren van de nieuwbouwwoning behangklaar ipv sausklaar zijn opgeleverd.
Nu heb ik al een groot aantal muren van latexverf voorzien (meerdere lagen).

Is het heel erg als je behangklaarmuren (ipv sausklare muren) direct gaat sauzen (na voorstrijken)? Wat gebeurt er dan?
Wat denk je zelf ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben een complete noob anders zou ik het ook niet vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:14
Behangklaar en sausklaar betekent iets anders. Als je je muren gaat latexen dan wil je een strakke muur. Dat is lastiger voor de Stucadoor (kost meer tijd). Want alle imperfecties zul je dan zien na het latexen. Dan ga je dus voor sausklaar (moet je alsnog even schuren).
Als je het toch eerst gaat behangen, ga je voor behang klaar, omdat behang veel imperfecties doet verdwijnen.

Buiten het feit dat het dus alleen wat zegt over hoe strak de stuclaag is. Kan je dus beide perfect verven.
Heb je wel eerst je muren met voorstrijk gerold? Dit zorgt dat de poreuze structuur wordt gesloten en niet het vocht uit je latex trekt, waardoor de vellen naar beneden komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Onno_Devine op 10-08-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik snap het verschil, maar nergens kan ik vinden wat er gebeurt als je behangklare muren, na voorstrijken, direct gaat sauzen met latexverf. Dat heb ik dus gedaan. Is dat heel erg anders dan dat er meer oneffenheden in zitten? Als je die later alsnog er uit wilt hebben kan het dan nog gestucced worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:50
@Anoniem: 1219356 Of dat heel erg (anders) is bepaal je zelf. Je ziet het verschil wel, maar als je je muren nu mooi vindt, maakt het niet uit. Ja, je kan later nog sausklaar laten stucen.

Je mag wel wat meer moeite doen, op internet is genoeg info te vinden hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 1219356 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:48:
[...]

Ik snap het verschil, maar nergens kan ik vinden wat er gebeurt als je behangklare muren, na voorstrijken, direct gaat sauzen met latexverf. Dat heb ik dus gedaan. Is dat heel erg anders dan dat er meer oneffenheden in zitten? Als je die later alsnog er uit wilt hebben kan het dan nog gestucced worden?
verf je met kalk(muurverf) of Latex(met rubber) ?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:47
Niet te moeilijk doen met antwoorden over soorten verf e.d. Het verschil is alleen de afwerkingsgraad (gladheid) van de wand. Kan dus geen enkel kwaad om een behangklare wand te schilderen. Resultaat is alleen iets minder strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:03

Jrz

––––––––––––

Belletjes/kleine gaatjes in een nieuwe betonnen muur kan je prima overheen behangen.
Als je dat gaat schilderen heb je ze nog

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:07
Jrz schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:05:
Belletjes/kleine gaatjes in een nieuwe betonnen muur kan je prima overheen behangen.
Als je dat gaat schilderen heb je ze nog
Daar zat ik ook aan te denken: valt een kale maar gladde betonnen muur onder 'behangklaar'? Zo ja: 1 keer gehad en dat was, voor witte latex, echt NIET leuk. Muur was een poreuze bende, dus moest echt eerst flink dichtgeplamuurd worden - en daarna zie je alles waar je plamuur vergeten bent.

Doe je dat niet, dan zie je elk klein gaatje, puntje, heel duidelijk en lelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:02
Saus of behangklaar staat voor de gladheid van de muur, wat een cosmetisch punt is.
Technisch maakt het voor schilderen niet uit.
Pagina: 1