Extra koeling pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1240936

Topicstarter
Heb een probleem met verhitting. Heb een poker machine. Na een paar uur slaat hij af.
Ik heb toen de videokaart 10 minuten in de koelkast gelegd en alles werkte weer helemaal perfect.

Maar na een paar uur.... weer uitval door een oververhitte videokaart.

Ik woon in Spanje en hier is het best wel warm zomers.

Extra vans in de cpu om meer luchtstroom te krijgen word hem niet.
Daarmee krijg je de temperatuur nooit lager dan de omgeving temperatuur.

Toen zat ik te denken dat als je electrice warmte elementen hebt, heb je ook koel elementen.
de zijnmaar 0.5mm hoog en passen perfect op de bodem onder de videokaart.

Afbeeldingslocatie: http://www.tecoolers.nl/contents/nl/d1_03.html

http://www.tecoolers.nl/contents/nl/d1_03.html

wat denken jullie ervan? gaat het hem dat worden of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:13
Even los van het feit dat je hier een 3 jaar oud topic over een totaal niet gerelateerd probleem omhoog schopt (daar kunnen de mods vast wel iets aan doen).

Wat je linkt heet ook wel een Peltierelement. Dit is op zichzelf geen koeler, maar slechts een warmtepomp. Het koelt af aan de koude zijde, en warmt op aan de warme (er wordt energie verplaatst van de koude kant naar de warme kant). Hiervoor moet een hoop energie toegevoegd worden, dit is het "vermogen" van zo'n element. Ja, dit betekend dat de koude kant erg koud kan worden. Dit betekend echter ook dat aan de warme kant zowel de getransporteerde warmte van de koude kant, als de warmte opgewekt door de toegevoegde energie moet worden gekoeld. Er moet aan de warme kant dus alsnog een gigantisch (afhankelijk van het vermogen) koelblok geplaatst worden om het geheel een beetje op temperatuur te houden, niet echt toepasbaar voor een videokaart dus.

Overigens heb je gelijk dat met luchtkoeling nooit realistisch een temperatuur lager dan de omgeving gehaald kan worden. De warmste temperatuur ooit gemeten volgens Wikipedia is echter "slechts" 56,7 graden, zeer ruim onder de veilige grens voor pc hardware. Ik zou je aanraden om te beginnen met alles netjes ontstoffen en eventueel koelpasta te vervangen, en anders te kijken naar een aftermarket koeler, extra fans, een nieuwe behuizing met betere koelmogelijkheden, of een airco unit voor de kamer waar de pc staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:33

br00ky

Moderator Harde Waren
@Anoniem: 1240936 , ik heb je vraag even afgesplitst, want die had niets te maken met het topic waar je die gepost had.

Verder als tip, leg je videokaart nooit in koelkast of vriezer. Die zijn vochtig en funest voor apparatuur. Gewoon in je pc koelt hij ook wel af maar duurt het langer. Het voordeel is wel dat de boel niet gaat oxideren.

Als laatste, als je wilt dat mensen je goed kunnen helpen zul je even een volledig lijstje van je pc onderdelen moeten opsommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

0.5cm oftewel 5mm. 0.5mm is wel erg dun.

Ik zou voor waterkoeling gaan met een grote radiator achter naast de kast.

Ik gok dat je niet buiten aan het pokeren bent, maar dat de pc in een ruimte staat met ac. Dus realistisch gezien 25 a 26 graden? Met voldoende rad moet de stijging binnen de perken blijven.

Als/wanneer ik weer een game pc ga bouwen loop ik vermoedelijk tegen het zelfde aan. (Regio Valencia). Ik denk dat ik dan een mount maak voor een radiator voor de uitstroom van de airco als het niet lukt met een grote radiator zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:41
Persoonlijk denk ik niet dat extra fans je pc gaan helpen tenzij er nu geen enkle fan op de koelblokken zit.
Er is duidelijk een ander probleem dat opgelost moet worden dat niks met fans te maken heeft.

Er is ook geen enkele reden om aan te tonen dat het wl om de gpu gaat en niet om iets als mosfets, cpu , ram, voeding.
In de 10 minuten dat je de gpu eruit haalt is de rest immers ook weer afgekoeld.

Daarnaast moet je met een GPU HEEL erg ver gaan win de pc uit vallen omdat hij eerst terug zal clocken naar zijn minimale idle clock wat tot 50-90% lager is in veel gevallen en als je applicatie al 3d nodig heeft dan ga je dit zeer zeker merken zo niet is er grote kans dat het wat anders is.

Kortom meten is weten.
Installeer HWinfo en meet en geef feedback over de temperaturen.