Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert666
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05-2023
Hallo,

toen ik in 2001 tweakers.net leerde kennen was ik nog helemaal mee;
de overgang van GeForce256 naar GeForce4 (128MB ram!!), ... AMD ATHLON ... welke borden/geheugen waren beste te overklokken ... herinner ik mij nog goed, toen bouwde ik alles nog zelf.

Maar de laatste jaren gebruik ik aleen maar de laptops van/voor m'n werk en heb hierdoor een beperkt zicht op videokaarten en processors. Zo verwarrend nu allemaal :|

Verleden week heb ik een pc van iemand gekregen (MSI H81M-P33, 8Gb ram, i5 4460), volstaat dit om VR uit te proberen?

Is een budget van 300€ voldoende om 2dehands een videokaart te kopen + VR-headset en controller? Het enige dat iemand mij vertelde was minstens een Geforce GTX1050 ti te gebruiken. Klopt dit?

Als het me wat bevalt zoek ik een deftig systeem te bouwen, kom ik nog wel ééns terug voor meer info!

alvast bedankt! _/-\o_
E.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Ik heb zelf een I5-4460, en die loopt met bepaalde spellen (The Witcher 3, Assasin's Creed) al te hikken met een normale monitor, ik denk dus dat je niet mag hopen dat hij snel genoeg is voor deftige VR.

Dat gezegd hebbende, zie ik aan de rest van je specs dat je gewoon even wil proberen, en je dus voor lage resoluties/instellingen gaat, dus dan zou hij het wel moeten trekken.

Voor de "volle" VR ervaring heb je (meer dan) de dikste videokaart nodig, en een heel dik systeem, want 2x 1440P op 90FPS sustained vergt nogal wat van je systeem.

Ik zit te wachten op de opvolger van de 2080TI of de Navi tegenhager (Navi 20), voordat ik me ga wagen aan VR, met minder kán wel, maar ten kostte van je grafische instellingen, en VR wil je nou júist op ULTRA draaien.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 14:17
Het is zoals bij gewone games heel relatief. Er zijn VR games waar je een heel zwaar systeem voor nodig hebt, maar er zijn ook veel VR games die op behoorlijk bescheiden hardware ook werken.

Zoals wanneer je een game pc samenstelt voor gewone games, is de vraag dus vooral, welke games wil je spelen? Jouw Core i5 is krachtiger dan de CPU van een Oculus Quest, en daar werken de instap games ook op.

Dit zijn een paar grote namen:
- Beat Saber: minimum Sandy Bridge Core i5 (2 generaties ouder dan 4460)
- Space Trainer: gewoon "Core i5"
- Gorn: Core i5 4590 .. maar ik vind een Youtube filmpje waar het wel werkt op een 4460. Geen 90 fps zou je willen, maar volgens de commentaar van de uploader werkt het spel wanneer het beeld niet geregistreerd wordt (kost wel wat resources) wel op 90 fps.

Qua videokaart zou ik wel kijken naar een GTX 1060 of beter, zou je wel vinden voor minder dan €300. Bv een AMD RX 580, Nvidia GTX 1060 of GTX 1660.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:33
Ik had een Core i5 3550 + Geforce GTX 1060 en daar werkte VR redelijk op, maar vaak niet op de hoogste settings (afhankelijk van welke game natuurlijk).

Op zich is een 4460 niet per se de bottleneck, maar je zal wel minimaal een GTX 1060 willen, het liefst iets snellers. En dan is €300 voor videokaart én VR-headset erg weinig.

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 10-08-2019 11:36 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 14:17
Oeps ja verkeerd gelezen, €300 voor videokaart én headset is inderdaad niet genoeg. Dacht dat het alleen voor videokaart was.

Om kosten te besparen kan wel naar tweedehands gekeken worden, een GTX 970 of RX 480/580 kan wel voor minder dan €150, maar een goede headset zal zelfs tweedehands bijna €300 kosten.

Ik zag wel op V&A een Oculus Quest staan voor ongeveer €300, als je echt instap VR wilt proberen. En omdat die helemaal draadloos is (want geen pc nodig) en inside-out tracking heeft, is dat ook best een leuke instapper. Maar omdat je die nooit zullen kunnen upgraden en dus de games die er op werken beperkt zijn, is het aan jou de vraag of je die niet snel beu wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat laat trouwens ook meteen zien dat je echt geen 2080TI nodig hebt, want een Quest komt qua rekenkracht nog geen eens in de buurt van een 1050TI.

In principe is een 1060 minimum spec, maar een 1050TI komt daar wel in de buurt. Echter moet ik zeggen met een R9 Fury (die maar iets sneller is dan een 1060) dat er wel een heel aantal belabberd geoptimaliseerde VR spellen zijn die ervan uitgaan dat er toch minstens 6GB VRAM is. Oftewel er is wel wat voor te zeggen om dat minstens willen hebben qua GPU, een 1050TI heeft slechts 4GB van wat ik zo snel zie.

En tja, die 4460 is krap, een heel aantal spellen zal het geen probleem op zijn, maar bij sommige zal het wel limiterend zijn. Om in te stappen lijkt het mij wel acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sissors schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:19:
Dat laat trouwens ook meteen zien dat je echt geen 2080TI nodig hebt, want een Quest komt qua rekenkracht nog geen eens in de buurt van een 1050TI.
Dat kan je niet zo vergelijken. Natuurlijk is een Quest niet zo sterk als een 2080 Ti, maar de beeldkwaliteit die je kan krijgen met een 2080 Ti in VR is veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Natuurlijk, maar ik denk dat TS ook wel begrijpt dat je met een 4460 en €300 budget niet de allerbeste beeldkwaliteit gaat krijgen. Dan moet je budget naar minstens €3000 opschalen. De vraag is of je fatsoenlijk VR erop kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert666
MacPoedel schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:41:
Oeps ja verkeerd gelezen, €300 voor videokaart én headset is inderdaad niet genoeg.
Is 450-500€ dan realistischer?
MacPoedel schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:41:
Ik zag wel op V&A een Oculus Quest staan voor ongeveer €300, als je echt instap VR wilt proberen.
Neen, dat is het precies toch niet echt denk ik.

Allemaal al bedankt vr de info!

[ Voor 86% gewijzigd door Egbert666 op 12-08-2019 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert666
ik heb ondertussen m'n huiswerk een beetje gemaakt °
en had graag nog een keertje jullie mening / opmerkingen

Budget: 500€

Videokaart:

de Geforce 1070 die worden aangeboden zitten bodemprijs tegen de 200€ aan 2dehands.
Ben aan het overwegen om een MSI Geforce GTX 1070 Aero ITX 8G te kopen nieuw ...
Staat nu 279€ .. heb ik wel eventueel over voor garantie e.d.

Opmerking bij mijn moederbord:
Videokaart heeft PCI Express x16 3.0, mijn MB een PCIe 2.0 x16 slot & PCIe x1 slot
Ook zitten er maar 2 USB 3.0 poorten in, met niet superveel uitbreidingsmogelijkheden precies
Is dat erg?

https://www.msi.com/Graph...O-ITX-8G-OC/Specification
https://www.msi.com/Motherboard/H81M-P33/Specification

Dan heb ik normaal genoeg over voor de headset !

Grtz,
Egbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:45
PCi-e Gen 2 & 3 (& 4) kunnen met elkaar overweg, dus het zal functioneren. Het betekent wel dat je videokaart het moet doen met een lagere geheugen bandbreedte, wat in bepaalde situaties ten kosten van de performance zal gaan. In de meeste gevallen zal het prima zijn.

Voor de USB poorten zal je simpelweg moeten uitzoeken hoeveel je nodig hebt voor je headset en andere peripherals.

[ Voor 25% gewijzigd door Flamesz op 12-08-2019 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert666
Flamesz schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 00:37:

Voor de USB poorten zal je simpelweg moeten uitzoeken hoeveel je nodig hebt voor je headset en andere peripherals.
de 2 sensors zijn ook USB 3.0 volgens mij, maar heb gisteren ergens gelezen dat USB 2.0 meestal ook voldoende was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-05 22:47
Geen 1070 nieuw kopen! Kijk naar een 2060 evt of tweedehands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:14
Je kan ook gewoon extra USB 3.0-poorten aan je systeem toevoegen via het PCIe-slot. Overigens zou ik me met deze kaarten niet te druk maken om PCIe 2.0 of 3.0, maar eerder een zoektocht beginnen naar een snellere cpu voor je moederbord, zoals de Core i7-4790K.

https://www.google.com/se..._AUIESgB&biw=1440&bih=732

[ Voor 28% gewijzigd door NotSoSteady op 12-08-2019 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterMute2025
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-05 16:52
Een ietwat-late-reactie:

Je kan ook VR games streamen van je PC naar de Oculus Quest.

Dit kan via de programmas Virtual Desktop en ALVR. Alles gaat dan via een wifi verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
WinterMute2025 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:40:
Een ietwat-late-reactie:

Je kan ook VR games streamen van je PC naar de Oculus Quest.

Dit kan via de programmas Virtual Desktop en ALVR. Alles gaat dan via een wifi verbinding.
Op zich leuke feature natuurlijk, maar voor de topicstarter in dit geval weinig nuttig. Je voegt hiermee namelijk meerdere lagen toe die de ervaring niet verbeteren: de computer moet alsnog snel genoeg zijn, en wifi is niet de snelste en meest betrouwbare manier van data verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

Flamesz schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 00:37:
... Het betekent wel dat je videokaart het moet doen met een lagere geheugen bandbreedte, wat in bepaalde situaties ten kosten van de performance zal gaan. In de meeste gevallen zal het prima zijn....
In dit geval zal het geen impact op performance hebben omdat een PCI-e3.0 slot niet vol kan getrokken worden in de klasse waar de TS naar aan het kijken is.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Pagina: 1