Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yolo7bear
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-12-2024
Mijn vraag

Sinds ik mijn pc weer ben gebruiken (na een maand of 6 stil te hebben gestaan) loopt deze (met vlagen) steeds vaker vast.
Waar het een maand geleden begon met af en toe vasthangen hangt het systeem momenteel voornamelijk vast wanneer ik klaar ben met een intensievere taak (gamen bijvoorbeeld), maar ook alsnog op 'random' momenten. Soms zit er een paar uur tussen het vasthangen en soms enkele minuten.
Wanneer de computer vasthangt wordt het beeld zwart en is de computer onbruikbaar (de automatische restart van windows heb ik uitgeschakeld). De fans blijven draaien en de leds blijven aan maar het systeem reageert dus nergens meer op, zonder de computer te herstarten blijft deze ook niks doen

Relevante software en hardware die ik gebruik

mobo: Asrock AB350M Pro4 (Bios geüpdatet tot de laatste versie)
cpu: Ryzen 2600 (stock speed)
ram: Corsair Vengeance (CMR16GX4M2C3000C15)
gpu: GTX 1660
psu: Masterwatt light 600
ssd: Crucial CT275MX

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- Ik heb mijn gpu geupgrade van een GTX 960 naar een 1660 (omdat ik dacht dat mijn 960 te zwak was voor mijn 4k monitor). dit had geen merkbaar effect op het vasthangen
-Ik heb mijn psu geupgrade van een Corsair vs550 naar de Coolermaster Masterwatt light 600 dit had geen merkbaar effect op het vasthangen
- Windows opnieuw geïnstalleerd dit had geen merkbaar effect op het vasthangen
- De processorsnelheid verlagen/SMT uitzetten dit had geen merkbaar effect op het vasthangen
- De bios updaten Hierdoor is het vasthangen naar mijn idee minder geworden
- Andere ramsloten geprobeerd:
single channel in A1 resulteert in vasthangen na enkele seconden windows boot idem voor single channel B1.
Dual channel A1 B1 is hoe de pc normaal draait en momenteel draai ik 'm A1 A2 en tot dusver werkt dat nog

- Hdd's en ssd's verwijderd (alleen de SSD met windows zit nog in het systeem) dit had geen merkbaar effect op het vasthangen
-resolutie van monitor aanpassen van 4k naar 1080p dit had geen merkbaar effect op het vasthangen

-Windows energieschema veranderen: Momenteel draait de pc op een het gebalanceerd schema met de minimale processorstatus op 0% (verder standaard instellingen) Dit heeft er naar mijn idee voor gezorgd dat de computer nu enkel vastloopt na een intensieve taak
*toen ik het energieschema veranderde voor ik de bios had geupdate zorgde dit ervoor dat de computer direct na het booten van Windows weer herstarte
- Cpu stresstest, de computer viel tijdens de stresstesten niet uit/hing niet vast

De temperaturen zijn idle tussen de 35-45 graden bij 100% belasting loopt de cpu op tot een graad of 80 (bij gamen schommelt deze rond de 50 graden) de gpu kom tijdens het gamen niet boven de 50 graden. Ook de rest van de temperaturen blijven onder de 50 graden.
De EDC (CPU) gaf in Ryzen Master vaak 99-100% aan. Na de bios update schommelt dit percentage tijdens lichte taken tussen de 30 en 80%, tijdens zware belasting loopt dit op van 80-100%. De rest in Ryzen Master is wel naar behoren.

Tijdens het gamen (minecraft) schommelt het CPU gebruik tussen de 10 en 25%, het GPU gebruik tussen de 30 en 40%. Ik merk echter dat het spel met enige regelmaat last heeft van FPS drops (zowel met VSync aan als uit)

Verder geeft het Windows logboek een hele zwik informatie mee voordat de computer uitvalt (?) en voor wat ik zie en wat ik heb opgezocht kom ik uit op een psu failure (alhoewel deze hagelnieuw is)

https://docs.google.com/d...AgkObeUpb47rPyhjImHZA/pub

Nu heb ik zelf al het een en ander geprobeerd maar mijn ideeën zijn een beetje op nu...
Zelf denk ik dat het ook een fout in het moederbord kan zijn, maar dat dacht ik bij de PSU en GPU ook :+
Wellicht dat er een Tweaker is met een oplossing :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:42
De VS550 is een slecht presterende voeding, de Mastetwatt Lite is een nog veel slechter presterende voeding. Dus nee, dat is zeker geen upgrade. Je kunt het beter zoeken in een lager vermogen en betere kwaliteit zoals een Cooler Master MWE Bronze V2 450w, be quiet Pure Power 11 400w of Bitfenix Formula Gold 450w.

Op welke snelheid loopt het geheugen? 3000, 2933 of lager? Modules moeten in A2 en B2.

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 10-08-2019 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yolo7bear
Uszka schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 08:04:
De VS550 is een slecht presterende voeding, de Mastetwatt Lite is een nog veel slechter presterende voeding. Dus nee, dat is zeker geen upgrade. Je kunt het beter zoeken in een lager vermogen en betere kwaliteit zoals een Cooler Master MWE Bronze V2 450w, be quiet Pure Power 11 400w of Bitfenix Formula Gold 450w.

Op welke snelheid loopt het geheugen? 3000, 2933 of lager? Modules moeten in A2 en B2.
Hmm ik had eigenlijk verwacht dat de coolermaster wat beter zou zijn, wat raad je aan? De Coolermaster weer vervangen voor de Corsair? (en na het terugsturen van de coolermaster een degelijke kopen uiteraard)

Ik heb de ramsticks zojuist in A2 en B2 gestoken, de bios identificeert ze wel als DDR4-3000 op 1.35V maar in de automatische configuratie staan ze ingesteld op DDR4-2133 en 1.2V
Ik kan de XMP setting inladen, de DRAM frequency staat dan wel juist op 3000 maar het DRAM voltage kleurt dan rood op 1,35V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Sowieso de Mastetwatt Lite terug sturen. De Corsair kan je gebruiken tot je een goede voeding hebt.

Native loopt het geheugen op 2133. Op B350 is boven de 2666 een overklok dus geen garantie. 2933 of 3000 zou echter geen probleem hoeven zijn. 1,35 is het juiste voltage voor die module op 3000 MT/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yolo7bear
Uszka schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 08:36:
Sowieso de Mastetwatt Lite terug sturen. De Corsair kan je gebruiken tot je een goede voeding hebt.

Native loopt het geheugen op 2133. Op B350 is boven de 2666 een overklok dus geen garantie. 2933 of 3000 zou echter geen probleem hoeven zijn. 1,35 is het juiste voltage voor die module op 3000 MT/s.
Ik heb in de bios de ramsticks op het XMP 2.0 profile gezet (3000 1,35V), speccy en CPU-Z geven het volgende weer:

speccy:
https://gyazo.com/97f008731a5cc5be497687b75cacdbe7

CPU-Z
https://gyazo.com/bd097e5e61c100ffb7e60ded2a0c3bd1

Ik neem aan dat dit klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Dat klopt inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 23:52

Vuurvoske

Nunquam cede!

Misschien ook eens een goed stofvrij maken? Je pc heeft 6 maanden staan stof te happen... Bestel zo'n spuitbus met lucht. Haal alle onderdelen eruit en spuit hem schoon. Evt gelijk nieuwe koelpasta bestellen en die ook vernieuwen.

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yolo7bear
De computer leek het goed te doen na de tip van @Uszka maar na het afsluiten van de game stopte de computer er helaas weer mee. Alsnog bedankt voor het erop wijzen :)

en @Vuurvoske ik heb inderdaad nog niet aan nieuwe koelpasta gedacht, bedankt :)

*de fans van de computer draaien nog en de leds branden ook nog maar de muis en het toetsenbord bijvoorbeeld zijn er mee gestopt (usb microfoon doet het dan wel weer)

[ Voor 25% gewijzigd door yolo7bear op 10-08-2019 09:42 . Reden: * toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Van stil staan komt er stof op de buitenkant, niet aan de binnenkant. Haast onmogelijk dat het vies is vanbinnen. Uitgedroogde koelpasta lijkt mij ook niet na een jaar.

Voeding omgewisseld voor de Corsair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 23:52

Vuurvoske

Nunquam cede!

Uszka schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:04:
Van stil staan komt er stof op de buitenkant, niet aan de binnenkant. Haast onmogelijk dat het vies is vanbinnen. Uitgedroogde koelpasta lijkt mij ook niet na een jaar.

Voeding omgewisseld voor de Corsair?
Mij maakt het niet uit. Ik bied hem gewoon opties die kunnen helpen uitsluiten / oplossen. Ik heb het vaak genoeg gezien. Problemen met ram en psu door stof. Zelfs lege mobo (cmos) batterijen. Die booten verhinderde.

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yolo7bear
Ik ben de pc nu aan het testen met de Corsair PSU er weer in, ik zie ook dat er een tweede PCIe slot in het mobo zit, wellicht de moeite om de gpu daar ook eens in te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
2e PCI-e x16 slot is maar met 4 lanes aangesloten. Het zal werken maar trager dan het bovenste slot.

Je zou het geheugen op fouten kunnen testen met Memtest86.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yolo7bear
Ik heb gemerkt dat het altijd even duurt voordat de pc uitvalt/vasthangt, wanneer ik een game speel en deze na enkele minuten afsluit blijft de computer normaal werken. Maar wanneer ik de game afsluit na een klein uurtje dan stopt de computer er vrijwel iedere keer mee.

Voordat ik de game helemaal afsluit zet ik deze op pauze, de cpubelasting gaat dan van ~20 naar 5% maar de belasting op de gpu blijft hetzelfde (~25%) wanneer ik de game helemaal afsluit zakt de belasting van de gpu naar een paar procent en dan stopt ook de computer er vrijwel altijd mee. Wellicht toch iets met het PCIe slot ofzo?

memtest86 is bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Rechtsklik op Windows logo linksonder je beeldscherm -> open Windows Powershell (admin)
type: sfc /verifyonly

Nu scant hij Windows bestanden op eventuele beschadigingen, maar wijzigt niets. Als er geen fouten worden gevonden hoef je hier verder geen aktie te ondernemen.

Mijn tweede stap zal zijn om met Malwarebytes eens een systeemscan te doen. Gewoon voor de zekerheid.
https://nl.malwarebytes.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@yolo7bear eerst BIOS 5.50 er op gezet voor je naar 5.90 ging ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Malware lijkt me onwaarschijnlijk aangezien je al windows opnieuw geinstalleerd hebt. Instabiliteit heeft in mijn ervaring vaak 2 oorzaken. Voeding of geheugen wat brak is.
Download en draait memtest eens om je geheugen te controleren.

Mocht daar niets uitkomen dan kun je je aandacht verplaatsen naar je voeding OF je moederbord. Een slechte voedingspannings kan namelijk net zo goed gebeuren door een slecht onderdeel op je moederbord.
Aangezien je voeding nagelnieuw is zou ik eerst eens je MoBo aan een grondige inspectie onderwerpen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
Slechte voeding van welke oorzaak dan ook is vaak al op te sporen met HWinfo.
https://www.hwinfo.com/download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yolo7bear
@Hackus ik heb inderdaad eerst de oudere bios erop gezet voordat ik begon met updaten

@bierschuit bedankt, zal ik dadelijk eens proberen. verder had ik sc/ verifyonly al gedaan, er werden fouten gevonden welke niet werden opgelost.

@Uszka en @arbraxas de eerste keer draaien van memtest gaf me een fout aan gelijkwaardig aan de tweede keer testen (ik heb hier helaas geen foto meer van).
De tweede keer testen gaf me dit resultaat:
https://gyazo.com/e4253553a298edf9a94fb85280624b05

Nu gebeurt er al een half uurtje verder helemaal niks meer, ik twijfel of de computer weer vasthangt of dat het door de memtest komt.
ik heb memtest wel gedraaid op 3000MHz en 1,35V ik zal de test straks ook nog eens op de oude ram-instellingen draaien

* De computer zelf is tijdens de memtest niet vastgelopen geloof ik, capslock indrukken op het tobo werkt bijvoorbeeld gewoon nog.

[ Voor 8% gewijzigd door yolo7bear op 10-08-2019 17:49 . Reden: * toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zet je RAM maar eens op 2933 ipv 3000

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yolo7bear
Hackus schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:50:
Zet je RAM maar eens op 2933 ipv 3000
Wel alsnog op 1,35 Volt? Als ik bij DRAM voltage 1,300 invul dan kleurt ie normaal maar als ik 'm op 1,350 zet kleurt deze rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@yolo7bear
Als commando: <sfc /scannow> geen fouten kan oplossen doe dan het volgende:

Open Windows Powershell Admin nogmaals en type: DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Je PC moet wel in verbinding staan met het internet, er worden nieuwe systeembestanden gedownload vanaf de microsoft servers.

Als je daarna weer een sfc /verifyonly uitvoert (na opnieuw opstarten) is het zo goed als zeker dat je systeem geen foutieve bestanden meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-04 14:59
Vuurvoske schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:28:
Misschien ook eens een goed stofvrij maken? Je pc heeft 6 maanden staan stof te happen... Bestel zo'n spuitbus met lucht. Haal alle onderdelen eruit en spuit hem schoon. Evt gelijk nieuwe koelpasta bestellen en die ook vernieuwen.
Thermal paste veranderen is onzin als de pc uitvalt na het gamen, maar niet tijdens. Stofvrij maken is sowieso een goed idee. Enige is dat de kast naar ik aanneem dicht was, dus er komt ook niet zomaar stof in. Eerder beestjes. Zilvervisje achterop je moederbord of een spinnetje.
Maar wat raar is in het verhaal is dat het gebeurt onder het "afkoelen" na een intensieve taak dus dat maakt zoiets als voeding een betere kandidaat.
Ga inderdaad niet voor meer vermogen, maar voor een betere kwaliteit.

Het blijft alleen een raar probleem.
Hoe heb je vastgesteld dat de pc niets meer doet? Doet bijvoorbeeld de Numlock op het toetsenbord het nog wel?(is het een pc probleem of een video-probleem?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yolo7bear
@Hackus @Uszka Zojuist memtest86 zo goed als afgerond op 2933MHz, enkele seconden voor het einde van de 4 testen heeft de computer toch weer het loodje weten te leggen. ik heb nog een foto gemaakt van de laatste fase:
https://gyazo.com/2eeabe936934788fcf3d84f6b0ad03b6

@bierschuit bedankt, ga ik dat dadelijk ook eens proberen.

@Sandwalker ik heb inderdaad de numlock/capslock test gedaan om te kijken of de de computer nog iets doet, in alle gevallen dat het scherm stopt werken deze toetsen ook niet meer (alhoewel de fans/lichtjes wel nog blijven werken)

*wanneer de computer stopt met werken maar de fans wel nog blijven draaien werkt ook de uit/aan knop van de computer niet meer. De knop van de PSU moet dan worden omgezet om het systeem weer werkend te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door yolo7bear op 10-08-2019 21:36 . Reden: * toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je moet niet gaan klooien met V als je niet overclockt maar alleen een werkende pc wilt met ram op 2933.
modules in bankje 2en4 vanaf cpu of alleen 1 module in 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yolo7bear
@bierschuit Inmiddels alles gedaan wat je gezegd hebt en windows geeft geen fouten meer aan :)

Verder heb ik ook hwinfo een log laten maken, een minuut na ik de game had afgesloten stopte de computer er inderdaad weer mee.
Zo had de core VID een minimum 0.438 V ?

link naar de spreadsheet:
https://docs.google.com/s...WTjuLDaA/edit?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@yolo7bear

Ik ben niet zo bekend met Ryzen processors, maar ik las wel dat je geheugen 1.35v dient te krijgen voor zijn specificaties. Verder zou het ook nog je SoC voltage kunnen zijn, dat is volgens mij de voltage mede voor de geheugencontroller. Misschien die ietwat verhogen.
Of de snelheid ietwat verlagen wat Hackus ook aangeeft.

Windows en programma's krijgen fouten in bestanden voornamelijk door geheugen lees- en schrijf fouten. Als de controller oorzaak is dan heeft een memtest niet echt veel zin, aangezien die de controller niet (genoeg) stresst.
Pagina: 1