• TheFrames
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 24-11 23:23
Hi,

Ik heb een vraagje aan jullie. Ik heb besloten om met ontslag te gaan bij een bedrijf. Mijn opzegtermijn van een maand begint op 1 september 2019 en mijn ontslag zal officieel plaatsvinden op 1 oktober 2019.

Nu is het zo dat het bedrijf er geen probleem mee heeft om de laatste werkdag op 25 augustus 2019 in te plannen, maar het officiële ontslag is pas een maand later natuurlijk.

Dat betekent theoretisch gezien dat ze mij van 26 augustus 2019 tot en met 30 september 2019 nog achter om mijn rug in kunnen plannen. Als ik dan niet kom opdagen voor werk op dagen waarvan ik niet wist dat ik ingepland stond, dan kan ik een boete krijgen en die is gelijk aan een maandsalaris.

Heeft iemand tips voor mij om dit te voorkomen?

Alvast bedankt!

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:05

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Wat een vaag verhaal. Wanneer wil je nu uit dienst?

Heb je nog vakantiedagen ofzo? Want anders is het toch ook gewoon dat je zou moeten werken?

Als je nu geen opdrachten hebt en met je bedrijf er over eens wordt dat je vanaf 25 augustus geen werkverplichting hebt tot 1oktober, dan zou ik dat door ze laten bevestigen.

Dan kan er ook niets achter je rug om gebeuren.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Natuurlijk kunnen ze je geen boete geven als je niet komt opdagen als ze hebben gezegd dat je niet meer hoeft te komen.

Als jij een mail stuurt naar je manager met de afspraak zoals je die gemaakt hebt en dat mailtje goed bewaart zie ik geen probleem.

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Spreek dit af op papier en het is goed.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 06:56

Yucon

*broem*

Het lijkt me om te beginnen al een goed gebruik ervoor te zorgen dat iemand weet dat verwacht wordt dat hij komt werken als je hem inplant. Nog even los van dat laatste werkdag gedeelte.

Hoe werkt dat deel bij jullie normaal?

[Voor 10% gewijzigd door Yucon op 10-08-2019 09:13]

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09:01
Je neemt ontslag en bent tot 1 okt in dienst.
Hoe hebben jullie besproken dat 25 aug je laatste werkdag is? Neem je van 25 aug tot 1 okt verlof op? Heb je daar nog voldoende verlofdagen voor? Of neem je onbetaald verlof? Of krijg je betaald verlof van je werkgever?

Hoe dan ook, zet dit (duidelijker dan je OT) op papier en laat dit door je werkgever aftekeneb. Willen ze dat niet, mail ze dan dat jullie dit zo hebben besproken en als het niet klopt, of ze dan uiterlijk binnen 3 dagen willen reageren en jij er anders vanuit gaat dat ze geen opmerkingen hebben.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TheFrames schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 06:20:
Hi,

Ik heb een vraagje aan jullie. Ik heb besloten om met ontslag te gaan bij een bedrijf. Mijn opzegtermijn van een maand begint op 1 september 2019 en mijn ontslag zal officieel plaatsvinden op 1 oktober 2019.

Nu is het zo dat het bedrijf er geen probleem mee heeft om de laatste werkdag op 25 augustus 2019 in te plannen, maar het officiële ontslag is pas een maand later natuurlijk.

Dat betekent theoretisch gezien dat ze mij van 26 augustus 2019 tot en met 30 september 2019 nog achter om mijn rug in kunnen plannen. Als ik dan niet kom opdagen voor werk op dagen waarvan ik niet wist dat ik ingepland stond, dan kan ik een boete krijgen en die is gelijk aan een maandsalaris.

Heeft iemand tips voor mij om dit te voorkomen?

Alvast bedankt!
Waar komt de 25 augustus vandaan ?
Heb je dit voor 25 juli kenbaar gemaakt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:33

mvdam

EV-Gekkie

Los van dit alles, volgens mij mag een boete van dergelijke hoogte helemaal niet als je niet komt opdraven.

https://www.mkbservicedes...sancties-opleggen-wat.htm

Eea voelt als een nogal schimmig verhaal door een schimmige werkgever die zijn werknemers graag bang houdt.

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• FlowSnake
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 29-11 10:01
mvdam schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:44:
Los van dit alles, volgens mij mag een boete van dergelijke hoogte helemaal niet als je niet komt opdraven.

https://www.mkbservicedes...sancties-opleggen-wat.htm

Eea voelt als een nogal schimmig verhaal door een schimmige werkgever die zijn werknemers graag bang houdt.
Nergens staat vermeld dat werkgever hiermee gedreigd heeft, terwijl TS basale ontslagregels niet lijkt te begrijpen, in een erg warrige post. Laten we eerst even opheldering afwachten, denk je niet?

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:04
Gewoon alles op papier laten zetten dat je ook geen aanwezigheidsplicht meer hebt en dat ze zich daar ook niet meer op kunnen beroepen.

Er zijn meer bedrijven die dat doen, doordat bijvoorbeeld een werknemer nauwelijks meer van toegevoegde waarde is in de laatste maand.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Freakertje
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 29-11 21:27

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Hoe geschiedt het inplannen, krijg je daar een e-mail van op je werk e-mail?
Dan gewoon een forwarder zetten tot 01 oktober naar je privé e-mail, weet je zeker dat je het niet mist en na 01 oktober stopt de forwarder, dus krijg je zeker ook geen 'spam' meer ;)
Hoe wordt je anders verwittigd dat je ingezet wordt?

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online

t_captain

Moderator General Chat
Wat voor contract heb je, flexibele uren of vast aantal uren?

• logix147
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 28-11 11:49
Freakertje schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:26:
Hoe geschiedt het inplannen, krijg je daar een e-mail van op je werk e-mail?
Sinds de AVG 2 werkgevers gehad en aantal opdrachtgevers, waarbij het doorstuur adres toch echt binnen het domein moest vallen anders word de regel simpelweg niet uitgevoerd... en ik zou daar ook niet geheel op zitten te wachten dat mijn soon-to-be ex werkgever me 's avonds om 6 uur verteld dat ik de volgende dag kan werken.

Los hiervan is het beter om zaken op papier te zetten, naar kantoor te gaan en het te laten ondertekenen, of per mail te sturen (HR in de CC meenemen) en daarin geef je 5 dagen de tijd om met opmerkingen/aantekenen hierop te komen, anders mag je er dus vanuit gaan dat men akkoord is, ook vanuit HR. Of je moet vrijgesteld worden van werk.

Dan blijf je dus lekker thuis zitten.

Ik had het niet naar mijn zin bij het werk en heb met mijn contractverlenging naar onbepaalde tijd via HR laten inbouwen dat ik ongeacht datum van melden altijd de eerste van de nieuwe maand weg mocht. Dit is als regel in mijn arbeidsovereenkomst gekomen. Ik ben via LinkedIn benaderd voor een nieuwe functie en dat was toevallig de 21ste van de nieuwe maand, heb die week alles overgedragen en ben vervolgens de 1ste weg gegaan zonder problemen of scheve gezichten.

Duidelijk zijn in de zakelijke wereld, zet dingen op papier/mail, zorg dat je rechtsbijstand hebt en betrek altijd de HR/juridische afdeling als je zaken afstemt en je zult nooit in je hempie staan :)

• Anoniem: 1222698
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Als ik dan niet kom opdagen voor werk op dagen waarvan ik niet wist dat ik ingepland stond, dan kan ik een boete krijgen en die is gelijk aan een maandsalaris.

Staat er een boetebeding in het contract?!

http://www.wetrecht.nl/boetebeding/

Zoals je kunt lezen zitten er nogal wat restricties aan. Dus die maand lijkt mij vreemd

• TheFrames
Voor de mensen die niet weten hoe het systeem voor ontslag nemen werkt: er is altijd 1 maand opzegtermijn, tenzij het in het cao ander staat vermeld.

Je dient je ontslag voor de 1e van de maand in en de volgende maand zal dan als opzegtermijn tellen. Dan de 1e van de maand daarna is de dag dat je officieel uit dienst treed.

In mijn geval: 9 augustus 2019 mijn ontslag ingediend, vanaf 1 september 2019 zal mijn opzegtermijn lopen en zal ik 1 oktober 2020 officieel met ontslag gaan.

Wat mijn werkgever bedoelt is de ontslagdatum op 1 oktober 2019 aanhouden, maar mij vanaf 26 augustus 2019 niet meer inplannen. En nee, ik heb geen vakantiedagen, vanwege mijn arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is.

Wat ik dan met de boete bedoel, is dat de werkgever tegen mij kan zeggen dat ik vanaf 26 augustus 2019 niet meer hoeft te werken, maar achterom de rug mij wel kan inplannen. Dan als ik niet kom opdagen, dan is dat een vorm van werk weigering en daarmee zou het bedrijf mij de kosten kunnen eisen voor de dagen dat ik niet heb gewerkt. Andersom werkt het ook.

Nu inderdaad weet ik niet precies de restricties zijn. Hier ga ik toch even nog wat meer onderzoek over doen.

In ieder geval heb ik nu een bevestigingsbrief bij mijn werkgever opgevraagd, zodat ik bewijs heb dat 26 augustus 2019 mijn laatste werkdag was. Dan staat dat vast en ben ik dat bedrijf niets verschuldigd.

Bedankt voor de reacties mensen.

[Voor 4% gewijzigd door TheFrames op 10-08-2019 23:44]

• wodkabuikje
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:37
Je skipt een jaartje.

Sowieso heb je wel gewoon opgebouwde vakantiedagen bij een contract met bepaalde tijd. Minimaal 2 dagen per maand, dus wellicht bedoelt jouw werkgever dit.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07:41
TheFrames schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:41:
Voor de mensen die niet weten hoe het systeem voor ontslag nemen werkt: er is altijd 1 maand opzegtermijn, tenzij het in het cao ander staat vermeld.

Je dient je ontslag voor de 1e van de maand in en de volgende maand zal dan als opzegtermijn tellen. Dan de 1e van de maand daarna is de dag dat je officieel uit dienst treed.

In mijn geval: 9 augustus 2019 mijn ontslag ingediend, vanaf 1 september 2019 zal mijn opzegtermijn lopen en zal ik 1 oktober 2020 officieel met ontslag gaan.

Wat mijn werkgever bedoelt is de ontslagdatum op 1 oktober 2019 aanhouden, maar mij vanaf 26 augustus 2019 niet meer inplannen. En nee, ik heb geen vakantiedagen, vanwege mijn arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is.

Wat ik dan met de boete bedoel, is dat de werkgever tegen mij kan zeggen dat ik vanaf 26 augustus 2019 niet meer hoeft te werken, maar achterom de rug mij wel kan inplannen. Dan als ik niet kom opdagen, dan is dat een vorm van werk weigering en daarmee zou het bedrijf mij de kosten kunnen eisen voor de dagen dat ik niet heb gewerkt. Andersom werkt het ook.

Nu inderdaad weet ik niet precies de restricties zijn. Hier ga ik toch even nog wat meer onderzoek over doen.

In ieder geval heb ik nu een bevestigingsbrief bij mijn werkgever opgevraagd, zodat ik bewijs heb dat 26 augustus 2019 mijn laatste werkdag was. Dan staat dat vast en ben ik dat bedrijf niets verschuldigd.

Blijft een vreemd vehaal: je gaat er dus enerzijds vanuit dat jouw werkgever jou 5 weken (minus eventuele resterende vrije dagen) aan betaald verlof geeft. Dat is zeer royaal. Maar tegelijkertijd denk je dat deze werkgever je wel erns zou willen naaien door je in te plannen zonder dat te kelden en je dan te beboeten?!

Wat voor soort werk is dit eigenlijk? In NL?

• FlowSnake
Die boete, het bedrijf kan hoogstens geld inhouden voor niet gewerkte uren, of kleine sanctiebedragen eisen ten behoeve van de rest van de werknemers. Dus het kan sowieso niet zo zijn dat je onbetaald thuis zit, en vervolgens een boete krijgt waarna het bedrijf winst maakt op jou.

Maar je verhaal is nog steeds incompleet. Dus na 26 augustus zit je betaald of onbetaald thuis? Heb je dat op papier? Misschien zijn ze akkoord gegaan met onbetaald verlof, neem toch aan dat je ergens iets hebt afgesproken?

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:42

PcDealer

HP ftw \o/

Cao wordt niet genoemd onder 7:672 lid 1 bw bij ontslag door de werknemer.
Wat mijn werkgever bedoelt is de ontslagdatum op 1 oktober 2019 aanhouden, maar mij vanaf 26 augustus 2019 niet meer inplannen.
Wat is hier moeilijk aan? Vanaf 26 augustus ben je niet meer aan het werk maar nog wel in dienst tot en met einde contract.
En nee, ik heb geen vakantiedagen, vanwege mijn arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd is.
Je bouwt altijd vakantierechten op... tenzij het onderdeel van je salarisuitbetaling is
Je wordt niet meer ingepland vanaf 26 augustus. Die afspraak heb je ergens staan toch? Wat is nogmaals het probleem? Trouwns: 7:611 bw.

LinkedIn WoT Cash Converter

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

PcDealer schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:57:
[...]

Je bouwt altijd vakantierechten op... tenzij het onderdeel van je salarisuitbetaling is
Vakantiedagen en vakantiegeld zijn twee totaal verschillende zaken. Op vakantiedagen heb je gewoon een wettelijk recht en daar kan de werkgever op geen enkele manier omheen.

• TheFrames
Ik heb een all in salaris, dus vakantiedagen en vakantiegeld worden bij mijn maandloon uitbetaald. Ik heb trouwens geen vast bedrag dat ik per maand ontvang, maar ik word per uur uitbetaald. Het aantal uur dat ik werk verschilt per week. Het is maar een bijbaantje trouwens.

Zolang ik niet ingepland wordt, zou het niets uitmaken of ik nog tot 1 oktober 2019 in dienst ben lijkt mij.

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 29-11 12:35

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TheFrames schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:06:
Ik heb een all in salaris, dus vakantiedagen en vakantiegeld worden bij mijn maandloon uitbetaald.
Dat mag dus niet. Je hebt recht op vakantiedagen en daar komt je werkgever op geen enkele wijze legaal onderuit.

[Voor 17% gewijzigd door NMe op 11-08-2019 00:16]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 29-11 20:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

NMe schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:16:
[...]

Dat mag dus niet. Je hebt recht op vakantiedagen en daar komt je werkgever op geen enkele wijze legaal onderuit.
Klopt wettelijke vakantie dagen mogen alleen worden uitbetaald bij het beeindigen van een dienstverband, anders niet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TheFrames

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:06
Is dit toevallig een werkgever dat zich vermarkt met een blauw logo waar de letters A en H prominent in aanwezig zijn?

• aljooge
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 23:40
downtime schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:01:
[...]

Vakantiedagen en vakantiegeld zijn twee totaal verschillende zaken. Op vakantiedagen heb je gewoon een wettelijk recht en daar kan de werkgever op geen enkele manier omheen.
Bij einde dienst kan een werkgever daar wel omheen en in uitzonderlijke situaties (als je onmisbaar bent) je vakantiedagen weigeren en ervoor kiezen deze uit te betalen. Het zou de werkgever geen kans geven om een vervanger te zoeken als je op de 31 ste je ontslag inlevert en al je opgebouwde vakantiedagen (20 oid) claimt. Je hebt in principe ern maand opzegtermijn en daar moet je je aan houden. Is heel redelijk, de werkgever moet ook aan zijn verplichtingen voldoen en heeft tijd nodig een vervanger te zoeken.

In de praktijk heeft de werkgever geen belang bij een negatieve stemming vanwege dit en zal die vakantiedagen toch liever willen goedkeuren om de lieve vrede op de werkvloer te bewaren.

• TheFrames
aljooge schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:35:
[...]

Bij einde dienst kan een werkgever daar wel omheen en in uitzonderlijke situaties (als je onmisbaar bent) je vakantiedagen weigeren en ervoor kiezen deze uit te betalen. Het zou de werkgever geen kans geven om een vervanger te zoeken als je op de 31 ste je ontslag inlevert en al je opgebouwde vakantiedagen (20 oid) claimt. Je hebt in principe ern maand opzegtermijn en daar moet je je aan houden. Is heel redelijk, de werkgever moet ook aan zijn verplichtingen voldoen en heeft tijd nodig een vervanger te zoeken.

In de praktijk heeft de werkgever geen belang bij een negatieve stemming vanwege dit en zal die vakantiedagen toch liever willen goedkeuren om de lieve vrede op de werkvloer te bewaren.
Precies, tenzij de werkgever dat anders afspreekt met de werknemer.

• TheFrames
Erwin schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:35:
Is dit toevallig een werkgever dat zich vermarkt met een blauw logo waar de letters A en H prominent in aanwezig zijn?
Ding ding ding, u heeft juist geantwoord. Nu je er toch over begint, kan ik net zo goed open kaart spelen :)

Had ik meer eerder geweten in welke put ik niet had moeten kijken. Het is bekend dat dit bedrijf en de meeste supermarkten zich niet aan de regels houden.

[Voor 4% gewijzigd door TheFrames op 11-08-2019 00:49]

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 06:15

franssie

Save the albatross

@TheFrames je hebt dus een nul uren contract lijkt mij.
Als ze je wel inplannen en je komt niet opdagen kunnen ze toch niet anders doen dan de uren dat je niet gewerkt hebt niet uitbetalen? Wat de factor inhoud dat je geen geld krijgt maar dat kreeg je toch al niet als je niet zou werken.
In theorie zou je aanspraak kunnen maken om wel te mogen werken omdat je ook bij een nul uren contract rechten opbouwt op basis van het gemiddeld aantal uren, maar het leest alsof je dat niet wilt doen.

Dus gewoon even stellen - zoals eerder voorgeteld - in een email dat je ervanuit gaat dat je niet meer wordt ingepland en dat ze dat binnen 5 dagen moeten bevestigen. Plannen ze je wel in dan kan je niet - lijkt me lastig om hard te maken dat iemand met een 0 uren contract stand by plicht heeft.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• True
  • Registratie: april 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

In theorie kunnen ze je achter je rug om inplannen. En als je dan niet komt opdagen, je op staande voet ontslaan. Dit houdt overigens geen stand in de rechtbank en als je werkgever met zulke manieren komt zijn er ook wel betere manieren om van iemand af te komen.

• Erwin
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 09:06
TheFrames schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:47:
[...]

Ding ding ding, u heeft juist geantwoord. Nu je er toch over begint, kan ik net zo goed open kaart spelen :)

Had ik meer eerder geweten in welke put ik niet had moeten kijken. Het is bekend dat dit bedrijf en de meeste supermarkten zich niet aan de regels houden.
Franchiser of filiaalbedrijf? Maak je niet teveel zorgen, meld je desnoods ziek en laat het lekker doodbloeden. Je bent niet de eerste en niet de laatste, of ze nu blauw, geel, blauw/geel etc. etc. etc. zijn. Jouw situatie gaat voor hen het verschil niet maken.

• TheFrames
franssie schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:58:
@TheFrames je hebt dus een nul uren contract lijkt mij.
Als ze je wel inplannen en je komt niet opdagen kunnen ze toch niet anders doen dan de uren dat je niet gewerkt hebt niet uitbetalen? Wat de factor inhoud dat je geen geld krijgt maar dat kreeg je toch al niet als je niet zou werken.
In theorie zou je aanspraak kunnen maken om wel te mogen werken omdat je ook bij een nul uren contract rechten opbouwt op basis van het gemiddeld aantal uren, maar het leest alsof je dat niet wilt doen.
Klopt.
Dus gewoon even stellen - zoals eerder voorgeteld - in een email dat je ervanuit gaat dat je niet meer wordt ingepland en dat ze dat binnen 5 dagen moeten bevestigen. Plannen ze je wel in dan kan je niet - lijkt me lastig om hard te maken dat iemand met een 0 uren contract stand by plicht heeft.
Een contract van 36 uren per 4 weken. 9 uur per week dus. Vandaar ik de bevestigingsbrief vraag, want ik ben verplicht om 9 uur per week te draaien.

[Voor 4% gewijzigd door TheFrames op 11-08-2019 01:12]

• TheFrames
True schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:02:
In theorie kunnen ze je achter je rug om inplannen. En als je dan niet komt opdagen, je op staande voet ontslaan. Dit houdt overigens geen stand in de rechtbank en als je werkgever met zulke manieren komt zijn er ook wel betere manieren om van iemand af te komen.
Ik bekijk toch liever de risico's. We gaan er normaal gesproken niet vanuit, maar het slim spelen is toch wijs.

• franssie

franssie

Save the albatross

@TheFrames dan is het maandsalaris dus 36 uur. Zouden ze dat als boete willen ontvangen omdat je bijvoorbeeld een uur niet werkt (ik ken je contract niet) dan lijkt mij dat nooit stand houden, en voor de rechter komen willen ze echt niet.
Maar duidelijkheid krijgen betekent communiceren, dus even per email vastleggen hoe jij de afspraken interpreteert en dat laten bevestigen. Zoals altijd is het beter om dit soort onduidelijkheden vooraf gte bespreken dan achteraf, want niet altijd is er kwade zin in het spel maar is het gewoon een verschil in verwachtingen. En dat is dan ook de les die ik je wil meegeven voor de rest van je leven (niet alleen zkelijk maar ook privé) : communiceer en sluit zoveel mogelijk aannames uit waar het voor jou of je partner belangrijk is.

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• TheFrames
franssie schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:14:
@TheFrames dan is het maandsalaris dus 36 uur. Zouden ze dat als boete willen ontvangen omdat je bijvoorbeeld een uur niet werkt (ik ken je contract niet) dan lijkt mij dat nooit stand houden, en voor de rechter komen willen ze echt niet.
Maar duidelijkheid krijgen betekent communiceren, dus even per email vastleggen hoe jij de afspraken interpreteert en dat laten bevestigen. Zoals altijd is het beter om dit soort onduidelijkheden vooraf gte bespreken dan achteraf, want niet altijd is er kwade zin in het spel maar is het gewoon een verschil in verwachtingen. En dat is dan ook de les die ik je wil meegeven voor de rest van je leven (niet alleen zkelijk maar ook privé) : communiceer en sluit zoveel mogelijk aannames uit waar het voor jou of je partner belangrijk is.
Ik heb mijn verzoek tot verslag eerst mondeling bekend gemaakt en vervolgens een ontslagbrief ingeleverd. De werkgever zei dat die akkoord ging. Daarnaast had ik een zelf opgemaakt ontvangstbrief opgesteld, die ik dan mijn werkgever wilde laten tekenen, zodat de ontvangst theorie van toepassing komt, maar die weigerde dat. Mijn werkgever zei dat ik de bevestiging in de vorm van een bevestigingsbrief ontvang.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Gewoon aangetekend versturen dan, dan zit je ook gebakken als ze geen ontvangsthandtekening willen zetten.
Niks waard zulke 'managers'.

• franssie

franssie

Save the albatross

@TheFrames dan die eerst maar even afwachten, je hebt tot de 27e. En anders gewoon nogmaals per email en misschien ook per aangetekende post zoals ^^

• TheFrames
True schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:22:
Gewoon aangetekend versturen dan, dan zit je ook gebakken als ze geen ontvangsthandtekening willen zetten.
De verzend theorie is daar niet van toepassing. Alleen de ontvangst theorie. Ik had er eerder over nagedacht om de brief aangetekend te versturen, maar de ontvanger kan dit natuurlijk afwijzen en wordt de brief gewoon terug naar mijn huisadres verstuurd. Dus een aangetekende brief is dus niet helemaal gebakken.

• TheFrames
franssie schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:23:
@TheFrames dan die eerst maar even afwachten, je hebt tot de 27e. En anders gewoon nogmaals per email en misschien ook per aangetekende post zoals ^^
Inderdaad, gewoon even afwachten. Aangetekend en via email zijn inderdaad opties voor later. Ik ga er gewoon vanuit dat ik de bevestigingsbrief spoedig ontvang.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TheFrames schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:26:
[...]

De verzend theorie is daar niet van toepassing. Alleen de ontvangst theorie. Ik had er eerder over nagedacht om de brief aangetekend te versturen, maar de ontvanger kan dit natuurlijk afwijzen en wordt de brief gewoon terug naar mijn huisadres verstuurd. Dus een aangetekende brief is dus niet helemaal gebakken.
Als je bewijst dat je een aangetekende brief verzonden hebt naar het correcte adres van je werkgever is dit ontzettend veel waard in een rechtszaal. Indien een werkgever dit afwijst gaan alle alarmbellen rinkelen bij rechtsbijstand en bij een rechter.
Die paar Euro is het gedoe simpelweg niet waard.

• Timba-
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 04-11 19:49
Het is wettelijk zo geregeld dat jij bepaald of je je vakantiedagen opneemt of laat uitbetalen. Dat zij een "laatste werkdag" hebben ingepland is niet zo enorm relevant voor de wet. Jij bepaald wanneer jouw laatste werkdag is.

Dit gebeurd enorm vaak, voor werkgevers is het gunstig om je gewoon zo snel mogelijk kwijt te raken en voor jou is het gunstig om door te werken door het einde. De meeste werkgevers doen alsof het hun beslissing is, maar het is de jouwe.

Sorry heb het wetsartikel er nu even niet bij.

• TheFrames
True schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:30:
[...]

Als je bewijst dat je een aangetekende brief verzonden hebt naar het correcte adres van je werkgever is dit ontzettend veel waard in een rechtszaal. Indien een werkgever dit afwijst gaan alle alarmbellen rinkelen bij rechtsbijstand en bij een rechter.
Die paar Euro is het gedoe simpelweg niet waard.
Wat bedoel je met een paar Euro?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TheFrames schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:36:
[...]

Wat bedoel je met een paar Euro?
https://i.imgur.com/pjEQ99V.png

Ergo, met die paar Euro ben je er klaar mee, je zet er neer wat je eerder overeen gekomen bent (mondeling) en zolang je schriftelijk niets anders hoort is daarmee de kous af.

• TheFrames
True schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:39:
[...]

[Afbeelding]

Ergo, met die paar Euro ben je er klaar mee, je zet er neer wat je eerder overeen gekomen bent (mondeling) en zolang je schriftelijk niets anders hoort is daarmee de kous af.
Ik zal het meenemen voor de toekomst, maar voor nu zal de bevestigingsbrief voldoende zijn.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:56
Waarom ben je eigenlijk zo argwanend? Slechte verstandshouding met je huidige werkgever, dat je überhaupt dit topic opent en begint over 'stel dat ze me inroosteren, zonder dat ik het weet'?

The devil is in the details.

• TheFrames
Hahn schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:46:
Waarom ben je eigenlijk zo argwanend? Slechte verstandshouding met je huidige werkgever, dat je überhaupt dit topic opent en begint over 'stel dat ze me inroosteren, zonder dat ik het weet'?
Nee, niet echt. Ik heb geen problemen met mijn werkgever gelukkig. Ik bekijk gewoon graag de risico's van andere hoeken. Dat ik zo ben en doe ligt aan mij. Aan de ene kant is het zorgen maken om niks, maarja... dit is puur mijn intuïtie.

Wat is er trouwens mis met dit topic?

[Voor 14% gewijzigd door TheFrames op 11-08-2019 01:53]

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:56
TheFrames schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:50:
[...]

Nee, niet echt. Ik heb geen problemen met mijn werkgever gelukkig. Ik bekijk gewoon graag de risico's van andere hoeken. Dat ik zo ben en doe ligt aan mij. Aan de ene kant is het zorgen maken om niks, maarja... dit is puur mijn intuïtie.

Wat is er trouwens mis met dit topic?
Ik zeg niet dat er wat mis is, ik was alleen benieuwd of je een aanleiding had. Maar nu bevestig je aardig wat ik al vermoedde: volgens mij maak je je druk om niks ;)

Vooral het 'straks plannen ze me in zonder dat ik het weet' lijkt me vrij onrealistisch. Als ze jou inplannen, zonder het jou te laten weten, dan hebben ze natuurlijk geen poot om op te staan. Om te kunnen werken, moet je weten dát je moet werken.

[Voor 18% gewijzigd door Hahn op 11-08-2019 01:55]

The devil is in the details.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:05

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

True schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:22:
TS heeft op 2 manieren al instemming, mondeling en daarna nog een brief ingeleverd (ik neem aan aan de man/vrouw zelf).

Dat de manager niet wil tekenen komt omdat die brief gewoon via HR komt. En zijn mondelinge instemming kan hij toch niet ongedaan maken.

Waarom dan nog een keer via aangetekende brief? Gaat hier om een supermarkt baantje hè.

• TheFrames
Barrycade schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 02:20:
[...]

TS heeft op 2 manieren al instemming, mondeling en daarna nog een brief ingeleverd (ik neem aan aan de man/vrouw zelf).

Dat de manager niet wil tekenen komt omdat die brief gewoon via HR komt. En zijn mondelinge instemming kan hij toch niet ongedaan maken.

Waarom dan nog een keer via aangetekende brief? Gaat hier om een supermarkt baantje hè.
Inderdaad. Het is een idee voor de toekomst, maar zoals het nu ervoor staat, is het voldoende. En ja, dat is af te leiden van één van mijn vorige reacties ;)

• Anoniem: 197141
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 02:20:
Gaat hier om een supermarkt baantje hè.
Vroeger vertelde je dan: Ik kom volgende week niet meer.
Het omgekeerde heb ik ook vaak zien gebeuren maar dan vertelde de manager dat ie meteen kon wegwezen.

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 11-08-2019 02:38]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Timba- schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 01:32:
Het is wettelijk zo geregeld dat jij bepaald of je je vakantiedagen opneemt of laat uitbetalen. Dat zij een "laatste werkdag" hebben ingepland is niet zo enorm relevant voor de wet. Jij bepaald wanneer jouw laatste werkdag is.
Ik weet niet hoe het in deze specifieke situatie is, maar het is lang niet zo vrij als je hier formuleert, dit zegt de wet erover:
Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.
Dus als je een andere dag wilt dan de laatste dag (of de specifieke gebruikelijke dag) van de maand na je opzegtermijn, dan zal je dat (schriftelijke) overeengekomen moeten zijn.

In overleg kan je uiteraard eerder opzeggen, in principe zelfs per direct en misschien zelfs wel met terugwerkende kracht.
Dit gebeurd enorm vaak, voor werkgevers is het gunstig om je gewoon zo snel mogelijk kwijt te raken en voor jou is het gunstig om door te werken door het einde. De meeste werkgevers doen alsof het hun beslissing is, maar het is de jouwe.
Het hangt blijkbaar van het werk af. Want bij mijn weten is dat precies andersom; de mijne wil in ieder geval nog zo lang mogelijk (oftewel laatste werkdag is de overeengekomen dag van opzegging verminderd met de vakantiedagen) de werknemer aan het werk houden. Vaak voor overdracht van taken en/of kennis of simpelweg omdat er dan minder lang een gebrek aan capacititeit is.
Voor een werknemer kan het gunstig zijn om eerder te vertrekken omdat hij/zij dan eerder bij de nieuwe werkgever kan beginnen of langer pauze tussen die twee kan hebben.
Sorry heb het wetsartikel er nu even niet bij.
[ur;=https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0005290&boek=7&titeldeel=10&afdeling=9&artikel=672&z=2019-03-16&g=2019-03-16]Deze?[/]
TheFrames schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 06:20:

Zie voorgaande. Die dag is niet 'natuurlijk' een maand later; dat is de standaard dag "tenzij...". Het lijkt er hier op dat jullie effectief al overeen zijn gekomen dat de opzegging op 25 augustus al kan gebeuren. Dat zou je dan ook als zodanig expliciet kunnen maken; dan valt alle twijfel weg. Want dan ben je gewoon per 26 augustus uit dienst.

Als dat heel moeilijk is voor de personeelsadministratie, dan kan je nog naar deze kunstgreep grijpen. Maar dan is het alsnog handig om bevestigd te krijgen dat je die periode niet hoeft te werken (en dus niet betaald krijgt).

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• FlowSnake
@TheFrames heb je al nieuw werk?

Voor het vervolg, qua boetes, rustig aan. Je moet wel echt gewoon een waardeloze instelling hebben om in aanmerking te komen voor een boete hoor.
Anoniem: 197141 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 02:36:
[...]

Vroeger vertelde je dan: Ik kom volgende week niet meer.
Het omgekeerde heb ik ook vaak zien gebeuren maar dan vertelde de manager dat ie meteen kon wegwezen.
Goede oude tijd toch wel.

• depl0y
  • Laatst online: 08:07

Volgens mij is dit niet helemaal correct. De overstap op de 1e van de maand word meestal aangehouden omdat dat een boel dingen makkelijk maakt. Aangezien niemand er op zit te wachten dat je voor 17 van de 31 dagen allerlei dingen moet gaan uitrekenen (pensioen, salaris, bijtelling, etc).

Een maand opzegtermijn betekend exact dat. Je kan op een willekeurige datum je 1 maand in laten gaan, waarna je dus een maand later weg kan.

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

@NMe @dune @Timba-
De rechter dacht daar in 2009 toch echt anders over:
https://www.nrc.nl/nieuws...loon-toe-11697857-a246393

Hoi!

• LoneRanger
  • Niet online

Je verhaal klopt niet, de opzegtermijn is 4 weken. Je werkgever hanteert periodes voor salarisbetaling en die zijn 4 weken en geen maand. Als jij je contract opzegt gaat de opzegtermijn per direct in m.a.w. sta je nog maximaal 4 weken onder contract. In de praktijk hoef je vaak alleen de planningen nog te werken die op dat moment al af zijn. Het voorbeeld wat jij noemt doet me denken aan een abonnement die je idd vaak een maand van te voren voor de 1e moet opzeggen.

Eventuele vakantiedagen heeft ook niks met onbepaalde tijd te maken maar t/m 12 p/w heb je een zogenaamde all-in contract waar vakantie en winstuitkering in verwerkt zitten per 4 weken. Als je vakantie neemt dan is dat dus onbetaald.

Zoals ik het begrijp kun jij je planning online inzien maar je krijgt een brief van je leidinggevende met de einddatum. Mochten ze je onverhoopt wel inplannen na 26 augustus en je dat niet laten weten dan krijg je hooguit een schriftelijke waarschuwing wat bij een 2e kan leiden tot ontslag/werkweigering.

volgens vriendin die teamleider is bij AH..

Only fools are enslaved by time and space.

• Ethiron
  • Registratie: november 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

depl0y schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:57:
[...]

Volgens mij is dit niet helemaal correct. De overstap op de 1e van de maand word meestal aangehouden omdat dat een boel dingen makkelijk maakt. Aangezien niemand er op zit te wachten dat je voor 17 van de 31 dagen allerlei dingen moet gaan uitrekenen (pensioen, salaris, bijtelling, etc).

Een maand opzegtermijn betekend exact dat. Je kan op een willekeurige datum je 1 maand in laten gaan, waarna je dus een maand later weg kan.
Dat is niet waar, want opzegging geschiedt wettelijk tegen het einde van de maand en niet tegen de dagtekening van de brief. Tenzij anders overeengekomen. Maar zo breng jij het niet. Tenzij er dus schriftelijk (in cao of arbeidsovereenkomst) of door gebruik van afgeweken is, zeg je altijd op tegen het einde van de maand en gaat je x maanden opzegtermijn in op de 1e van de maand daarop.
Artikel 672 BW
1 Opzegging geschiedt tegen het einde van de maand, tenzij bij schriftelijke overeenkomst of door het gebruik een andere dag daarvoor is aangewezen.
https://wetten.overheid.n...el10_Afdeling9_Artikel672

[Voor 13% gewijzigd door Ethiron op 11-08-2019 11:19]

• TheFrames
LoneRanger schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:42:
[...]

Je verhaal klopt niet, de opzegtermijn is 4 weken. Je werkgever hanteert periodes voor salarisbetaling en die zijn 4 weken en geen maand. Als jij je contract opzegt gaat de opzegtermijn per direct in m.a.w. sta je nog maximaal 4 weken onder contract. In de praktijk hoef je vaak alleen de planningen nog te werken die op dat moment al af zijn. Het voorbeeld wat jij noemt doet me denken aan een abonnement die je idd vaak een maand van te voren voor de 1e moet opzeggen.

Eventuele vakantiedagen heeft ook niks met onbepaalde tijd te maken maar t/m 12 p/w heb je een zogenaamde all-in contract waar vakantie en winstuitkering in verwerkt zitten per 4 weken. Als je vakantie neemt dan is dat dus onbetaald.

[...]

Zoals ik het begrijp kun jij je planning online inzien maar je krijgt een brief van je leidinggevende met de einddatum. Mochten ze je onverhoopt wel inplannen na 26 augustus en je dat niet laten weten dan krijg je hooguit een schriftelijke waarschuwing wat bij een 2e kan leiden tot ontslag/werkweigering.

volgens vriendin die teamleider is bij AH..
Het klopt wel wat je zegt, periodes gaan bij de AH in 4 weken. Ga je in de ene periode met ontslag, dan moet je de andere periode officieel nog werken. Maar toch zijn de regels die de AH opstelt niet helemaal juist.

In het VGL CAO staat het volgende vermeld:

1. Voor de beëindiging van de arbeidsovereenkomst gelden de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek. Deze staan op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag.

Daarnaast is het mogelijk om in overleg het opzegtermijn te verkorten. En dat verhaal van de boete,
tja... theoretisch gezien zijn er altijd mensen die andere mensen proberen over te naaien. We gaan er niet vanuit dat dit gebeurt en we zouden kunnen zeggen dat het "druk maken" om niets is. Ik heb het wel in het verleden anders geweten.

Daarom blijf ik sceptisch en op mijn hoede voor de mogelijke gevaren. Niet alleen voor mij, maar ook voor de AH.

Ik zou ook aanspraak kunnen maken dat ze mij verplicht in dienst moeten houden tot 1 oktober 2019, dus een bevestigingsbrief waar duidelijk in staat vermeld wanneer ik uit dienst treed zou ook voor de AH gunstig zijn.

[Voor 37% gewijzigd door TheFrames op 11-08-2019 11:55]

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@TheFrames In een eerdere post heb je gezegd dat je werkgever heeft toegezegd dat je een bevestiging zal ontvangen, dus volgens mij komt dat gewoon goed.

Dat je werkgever niet een door jou aangeleverde ontvangstbevestiging wil tekenen is overigens logisch; dat is zeer ongebruikelijk en helemaal niet nodig. Gewoon even de bevestiging afwachten, het is nog niet eens half augustus. Pas als je die bevestiging in de laatste week van augustus nog niet hebt zou ik even een vriendelijke herinnering sturen.

• TheFrames
Ethiron schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:54:
@TheFrames In een eerdere post heb je gezegd dat je werkgever heeft toegezegd dat je een bevestiging zal ontvangen, dus volgens mij komt dat gewoon goed.

Dat je werkgever niet een door jou aangeleverde ontvangstbevestiging wil tekenen is overigens logisch; dat is zeer ongebruikelijk en helemaal niet nodig. Gewoon even de bevestiging afwachten, het is nog niet eens half augustus. Pas als je die bevestiging in de laatste week van augustus nog niet hebt zou ik even een vriendelijke herinnering sturen.
Precies wat ik al eerder zei :)

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Succes, volgens mij komt het helemaal goed. Het kan nooit kwaad om je in te lezen in je rechten (en plichten). :)

• depl0y
  • Laatst online: 08:07
Ethiron schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:16:
[...]

Dat is niet waar, want opzegging geschiedt wettelijk tegen het einde van de maand en niet tegen de dagtekening van de brief. Tenzij anders overeengekomen. Maar zo breng jij het niet. Tenzij er dus schriftelijk (in cao of arbeidsovereenkomst) of door gebruik van afgeweken is, zeg je altijd op tegen het einde van de maand en gaat je x maanden opzegtermijn in op de 1e van de maand daarop.

[...]

https://wetten.overheid.n...el10_Afdeling9_Artikel672
Hmmm, vreemd, misschien dat je dit alsnog kan afspreken ofzo. My mistake!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ethiron schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:16:
Tenzij er dus schriftelijk (in cao of arbeidsovereenkomst) of door gebruik van afgeweken is, zeg je altijd op tegen het einde van de maand en gaat je x maanden opzegtermijn in op de 1e van de maand daarop.
Dat schriftelijk overeenkomen hoeft niet op voorhand al in je arbeidscontract of cao te staan. Maar dat zijn inderdaad twee voorbeelden waar het gedaan kan zijn.

Het is simpelweg zo dat de wet hier een standaarddag stelt en wat ruimte overlaat voor andere - binnen "jouw" situatie - gebruikelijke dagen. Maar daarnaast laat het het helemaal open om in onderling overleg een hele andere dag te kiezen. Als jij per se op de 13e van de maand wilt stoppen omdat dat toevallig een vrijdag is en je dat een leuk idee vindt... dan kan dat gedaan worden als de werkgever daarmee akkoord is; en dat ermee akkoord moet dan dus schriftelijk gebeuren :)

Andersom kan het ook zijn dat je werkgever je vraagt een andere dag te nemen, bijvoorbeeld omdat dat voor de planning of bedrijfsvoering beter uitkomt; daar hoef je niet mee akkoord te gaan*, maar doe je dat wel (en schriftelijk) dan is dat de dag die geldt.

* Er zijn vast uitzonderingen waar dat wel moet, maar dan moet de werkgever daar wel een goede reden voor kunnen aandragen.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee