Oude xorg driver op nieuw - i128 op Lubuntu disco 19.04

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Mijn vraag
Doordat mijn SGI Mutilink stervende is moet ik voor mijn systeem dat aangesloten is op een SGI 1600SW monitor terugvallen op hardware die native de OpenLDI connector ervan ondersteunt. Geen enorme drama - dacht ik - ik heb een Number Nine Revolution IV 1600SW kaart, die ondersteund is in de i128 driver voor xorg.

Deze zit niet standaard in een nieuwe (L)Ubuntu, maar wordt nog actief bijgewerkt, met afgelopen december nog een nieuwe driver.

Dus deze gedowload en na installatie van xserver-xorg-dev wilde ./configure, make en make install prima werken. Helaas na reload van xorg geen succes, hij probeert i128 te laden, maar kan geen module vinden:

(uit less /var/log/Xorg.0.log)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[    98.879] (--) PCI:*(2@0:5:0) 105d:5348:105d:0017 rev 2, Mem @ 0xfc000000/3
3554432, 0xfa000000/33554432, 0xfebff000/4096, 0xfebe0000/65536, I/O @ 0x0000e
800/256, BIOS @ 0x????????/131072
[    98.880] (II) LoadModule: "glx"
[    98.880] (II) Loading /usr/lib/xorg/modules/extensions/libglx.so
[    98.896] (II) Module glx: vendor="X.Org Foundation"
[    98.897]    compiled for 1.20.4, module version = 1.0.0
[    98.897]    ABI class: X.Org Server Extension, version 10.0
[    98.897] (==) Matched i128 as autoconfigured driver 0
[    98.897] (==) Matched modesetting as autoconfigured driver 1
[    98.897] (==) Matched fbdev as autoconfigured driver 2
[    98.897] (==) Matched vesa as autoconfigured driver 3
[    98.897] (==) Assigned the driver to the xf86ConfigLayout
[    98.897] (II) LoadModule: "i128"
[    98.898] (WW) Warning, couldn't open module i128
[    98.898] (EE) Failed to load module "i128" (module does not exist, 0)

Het lijkt er dus op dat xorg wel degelijk herkent dat het de i128 driver nodig heeft, maar ondanks succesvolle make instal van de driver is er geen vindbare module op de juiste plek.

Ik loop een beetje vast. Iemand een idee hoe een van source gemakede driver succesvol te laten werken in een moderne(L)Ubuntu?

Relevante software en hardware die ik gebruik
AMNF3-VSTA moederbord met Phenom 2 x4 CPU
4GB RAM
Number Nine Revolution IV 1600SW PCI VGA
Lubuntu Disco 19.04
xf86-video-i128 1.4.0

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 21:59

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zie je de module wel in /usr/lib/xorg/modules/drivers/? Of heeft je make deze toch ergens anders geplaatst waar Xorg niet standaard zoekt? Zie je in je source directory wel de module? Heb je ook gekeken wat de uitvoer is van 'make install'? Want het verteld je waar het wat neerzet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:45:
Zie je de module wel in /usr/lib/xorg/modules/drivers/? Of heeft je make deze toch ergens anders geplaatst waar Xorg niet standaard zoekt? Zie je in je source directory wel de module? Heb je ook gekeken wat de uitvoer is van 'make install'? Want het verteld je waar het wat neerzet.
Module zit in /usr/local/lib/xorg/modules/drivers. Heb het naar /usr/lib/xorg/modules/drivers gekopieerd. Resultaat is anders, nu start X, maar krijg ik een soort oversaturated zon in beeld (midden van scherm gaat gelijk naar wit, rest volgt binnen paar seconden).

Als ik cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE doe krijg ik dit:
code:
1
2
[ 29.014] (EE) open /dev/dri/card0: No such file or directory
[29.070] (EE) I128: Failed to load module "xaa" (module does not exist, 0)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:34
XAA is ook al weer een aantal jaren uit xorg gegooid. Misschien dat de i128 driver werkt als je 2D acceleratie uitzet (Option "NoAccel", ik meen in de SCREEN-sectie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk even in je configure bestand voor de opties, want je kan bij veel gevallen een PREFIX= opgeven wat bepaald waar de module en bijbehorende zaken heen gaan als je een 'make install' uitvoert. In configure staat precies wat je kan gebruiken om aan te geven waar wat heen moet. Ik kan mij zo voorstellen dat alleen het verplaatsen van i128_drv.so niet het enige is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Probleem gevonden, gelijk nieuwe uitdaging, die opgelost en weer nieuwe probleem...

Probleem was dat in de output na make install stond dat ik libtool finish moest draaien. Ivm kleine venster had ik dat eerst niet gezien. Na draaien libtool werkte de driver wel.

Dan volgende uitdaging: iets ging erg fout met de output, kort vescheen na startx een desktop, maar het scherm vulde in de seconden daarna steeds meer met volledig wit. Scherm is een afwijkende een SGI SW1600 TFT met 1600x1024 native resolution. In de driver README zat een modeline voor gebruik met dit scherm, maar die werd geweigerd door xorg wegens refresh out of range, met als gevolg dat een foute output richting scherm gestuurd werd. Oplossing vond ik grappig genoeg op m'n eigen website, http://dionb.eu/1600sw.html - jaren terug nog met dit bijltje gehakt. HorizSync en VertRefresh toevoegen aan "Monitor" section en hij pakt de custom modelines en ik heb weer goed beeld.

Nieuwe probleem, zo te zien ook niets nieuws: X start met i128 driver niet gelijk op, maar hangt met zwart scherm in default terminal. Ik moet handmatig een andere terminal pakken en dan startx doen. Voorheen ging het met xdm en gdm al mis, dat lijkt nu met sddm ook het geval te zijn...

/etc/sddm.conf is uitermate summier:
code:
1
2
3
[Autologin]
User=dionb
Session=Lubuntu

Maar lang niet zo summier als sddm.log - die is gewoon leeg :/

Heb voor goede orde lightdm geprobeerd maar die vertoont exact zelfde gedrag. Daar vind ik /var/log/lightdm/lightdm.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[+1.95s] DEBUG: Session pid=1038: Started with service 'lightdm-autologin', username 'dionb'
[+1.97s] DEBUG: Session pid=1038: Authentication complete with return value 0: Success
[+1.97s] DEBUG: Authenticate result for user dionb: Success
[+1.97s] DEBUG: User dionb authorized
[+1.97s] DEBUG: Greeter requests default session
[+2.00s] DEBUG: Writing /home/dionb/.dmrc
[+2.07s] DEBUG: Seat seat0: Failed to find session configuration Lubuntu.desktop
[+2.07s] DEBUG: Seat seat0: Can't find session 'Lubuntu.desktop'

Dat is opvallend want in /usr/share/xsessions staat wel degelijk Lubuntu.desktop

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 10-08-2019 22:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je in de lightdm config voor de sessie 'Lubuntu.desktop' staan, of gewoon 'Lubuntu'? En waarom begint het met een hoofdletter? Ik zie zelden bestanden met hoofdletters op Linux. X11/Xorg is het enige wat het gebruikt van wat ik heb gezien. Zal wel een Ubuntu ding zijn.

Als het met lightdm ook niet lekker gaat, kan je natuurlijk ook gewoon andere display managers proberen. Een alternatief waar ik gelijk aan denk die je nog niet hebt genoemd is slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:12:
Heb je in de lightdm config voor de sessie 'Lubuntu.desktop' staan, of gewoon 'Lubuntu'? En waarom begint het met een hoofdletter? Ik zie zelden bestanden met hoofdletters op Linux. X11/Xorg is het enige wat het gebruikt van wat ik heb gezien. Zal wel een Ubuntu ding zijn.
Waarom het met een hoofdletter begint mag Shuttleworth weten, maar zo staat het er echt. In de config staat Lubuntu.desktop.
Als het met lightdm ook niet lekker gaat, kan je natuurlijk ook gewoon andere display managers proberen. Een alternatief waar ik gelijk aan denk die je nog niet hebt genoemd is slim.
Even proberen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:12:
Waarom het met een hoofdletter begint mag Shuttleworth weten, maar zo staat het er echt. In de config staat Lubuntu.desktop.
Even proberen...

...en succes!

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De dubbelpost ipv edit is je vanwege de tijd van de post vergeven @dion_b. ;)

Veel plezier er mee. Mogelijk had het ook al gewerkt als je bij sessie de .desktop extentie had verwijdert uit de config. Heb ik in 't verleden nooit hoeven toevoegen iig. Nu wordt het automatisch opgepakt via .dmrc in m'n home map. Die wordt bij het inloggen via lightdm gevuld met wat je in het inlogscherm hebt opgegeven als sessie, zodat het de laatst gekozen weer gebruikt tenzij je anders kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:27:
De dubbelpost ipv edit is je vanwege de tijd van de post vergeven @dion_b. ;)
Ik geef GoT icm Firefox de schuld. Na herstarten X stond m'n post daar alsof ik niet gesubmit had. Dus dat alsnog gedaan... :z
Veel plezier er mee. Mogelijk had het ook al gewerkt als je bij sessie de .desktop extentie had verwijdert uit de config. Heb ik in 't verleden nooit hoeven toevoegen iig. Nu wordt het automatisch opgepakt via .dmrc in m'n home map. Die wordt bij het inloggen via lightdm gevuld met wat je in het inlogscherm hebt opgegeven als sessie, zodat het de laatst gekozen weer gebruikt tenzij je anders kiest.
"Plezier" zou ik het niet noemen. Ik heb nu een werkend systeem, maar daar is alles mee gezegd. i128 maakt gebruik van xaa voor 2D acceleration en die is al langere tijd totaal deprecated. Gevolg is nul acceleration op een modern systeem, waardoor zelfs maar een venster over het (toch vrij grote) scherm slepen laaaaaang duurt. Maar ik kan nu even vooruit terwijl ik uitzoek wat er mis is met die Multilink-adapter. Gezien het geleidelijk fout ging moet het bijna een analoge component zijn, enige op dat vlak is een tweetal elco's. Ze zien er misschien goed uit, maar ik ga ze eens vervangen...

Kan ik daarna weer alles ombouwen van i128 naar moderne video.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1