Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 23:11
Na weer de zoveelste teleurstelling in het werk. Heb ik toch de knoop door gehakt en wil een omscholing doen in de ICT omdat deze sector mij elke keer weer trekt.

Maar nooit het besluit genomen om het ook daad werkelijk te doen. Tot nu.

Maar dan komt de volgende vraag welke richting wil ik op. Hoe kom ik er achter wat het beste bij me past.
HBO bachelor informatica maar dat is ook alles omvattend of zie ik dat verkeerd.

Ik ben graag iemand die in oplossingen denkt En problemen wil oplossen.

Zijn er misschien mensen die hints kunnen geven om Bijvoorbeeld aan bepaalde disciplines te snuffelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Online zijn er veel gratis ICT cursussen te doen, zo kan je lekker de verschillende disciplines een beetje inkijken en dan kan je al redelijk snel bepalen wat jou het leukste lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Voor je begint: Zoek uit wat het is aan de ICT sector dat je trekt. ICT is zo ontieglijk breed... wat is het dan precies wat jou trekt?

In die hoek kan je vervolgens gaan zoeken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 21:11

Sweatleek

404: Member Not Found

Je mist zelf nog zo veel informatie, Waarom wil je de ICT , Wat trekt de ICT dat je er graag in wilt gaan , Heb je persoonlijke ervaring zo ja in wat ? , Vind je het leuk om 24/7 "bezig te zijn met je werk"* , Wat motiveert jouw om dit NU te gaan doen ? ECT. Je hand omdraaien en zeggen de ICT te willen in gaan gaat heel heel zwaar worden.

Doe iedereen een lol als je hier puur voor het geld komt wat helaas steeds duidelijk word bij een grote groep mensen worden gewoon niet gekozen omdat het geen 9 tot 5 werk is*. Je moet er echt een liefde / passie voor hebben anders ga je het niet veder schoppen dan een call center medewerker (hard maar wel de waarheid)

*Je stopt nooit echt met werken of je kan het niet echt los laten zeg net als een accounting of fabriek medewerker. Ik bedoel je komt thuis en ICT is overall en je moet redelijk wat werk doen om er voor te zorgen dat je up to date blijft anders ga je achter lopen en word je minder interessant.

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Sweatleek schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:17:
Je mist zelf nog zo veel informatie, Waarom wil je de ICT , Wat trekt de ICT dat je er graag in wilt gaan , Heb je persoonlijke ervaring zo ja in wat ? , Vind je het leuk om 24/7 "bezig te zijn met je werk"* , Wat motiveert jouw om dit NU te gaan doen ? ECT. Je hand omdraaien en zeggen de ICT te willen in gaan gaat heel heel zwaar worden.

Doe iedereen een lol als je hier puur voor het geld komt wat helaas steeds duidelijk word bij een grote groep mensen worden gewoon niet gekozen omdat het geen 9 tot 5 werk is*. Je moet er echt een liefde / passie voor hebben anders ga je het niet veder schoppen dan een call center medewerker (hard maar wel de waarheid)

*Je stopt nooit echt met werken of je kan het niet echt los laten zeg net als een accounting of fabriek medewerker. Ik bedoel je komt thuis en ICT is overall en je moet redelijk wat werk doen om er voor te zorgen dat je up to date blijft anders ga je achter lopen en word je minder interessant.
?????

Zoals je zegt is ICT ontzettend breed, en er zullen vast functies zijn waarbij 9 tot 5 minder goed mogelijk is, maar het grootste deel is dat wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:44

Huh? Je zegt eerst dat ICT breed is, wat klopt, vervolgens stel je dat je nooit stopt met werken? Dat ligt waarschijnlijk aan jouw werkzaamheden en jou als persoon, dat geldt zeker niet voor iedereen. Ik werk binnen de cybersecurity als consultant en je kiest ervoor om je na werk bezig te blijven. Door goed plannen hoeft dit echter helemaal niet.

Voor elk werk helpt het of je er liefde en passie voor hebt. Wel is het gezond om werk op je werk te laten, en is het zeker niet het geval dat je er thuis mee door moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06 09:46
Kan je beschrijven wat je tegen staat in je huidige rol en wat je denkt te gaan vinden in de IT?

Mema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Dancis Waarom ben je teleurgesteld in je werk? Hoe oud ben je, wat is je achtergrond, etc?
Er is een groot verschil tussen of je nu 18 bent en aan het begin staat, of 40, al een halve carriere achter je hebt en de nodige financiële verplichtingen draagt.

Waarom denk je aan de ICT en niet bij wijze van spreke aan binnenvaartschipper, piloot, brugwachter, klompenmaker, vuilnisman, psycholoog, brandweerman, berggids, sportinstructeur, etc, etc, etc?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
hyptonize schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:58:
[...]

?????

Zoals je zegt is ICT ontzettend breed, en er zullen vast functies zijn waarbij 9 tot 5 minder goed mogelijk is, maar het grootste deel is dat wel gewoon.
Ja, nou ja mijn werk is niet 9-17 maar 8-16, daarna ben ik toch echt klaar hoor. Ik neem m'n werk niet mee naar huis. Dat geldt zeker niet voor overal in de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Ik had een hoop vragen, net als andere tweakers. En ik heb inmiddels wat antwoorden gevonden in je andere topic:
Vast in mijn huidige baan

Halverwege 40 omscholen dus, nog geen HBO opleiding, en wellicht is dat ineens een grote stap gezien je herkomst (mooie stappen gemaakt lees ik). Je gaat van werken op de vloer, naar een opleiding met veel theorie, op een ander niveau dan je nu dagelijks bezig bent, dat kan lukken, maar is wel een gok. Deeltijd zou wellicht ook een optie zijn (wellicht met ondersteuning van gemeente/wsw partij), of de in het andere topic aangehaalde tussenstap via mbo ict of een servicedesk achtige functie.
Maar heel veel hangt af van je persoonlijke voorkeuren en de haalbaarheid (financieel en eigen leer-/doorzettingsvermogen). Het is lastig adviseren / helpen, zelfs met de informatie in het andere topic.
Wellicht is ook gezien je verbeterde situatie, in overleg met de huidige omgeving (gemeente/wsw) een begeleid project een optie, in Deventer zit EEGA groep, die doen veel van dat soort trajecten (ook met ICT) component, of ze ook jou specifieke situatie doen kom je maar op 1 manier achter: Onderzoeken!
https://www.eegagroep.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door djidee op 11-08-2019 09:02 ]

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:44

Yucon

*broem*

Bedrijven gebruiken tegenwoordig in bepaalde situaites vaak lichte frontendsoftware als schil om hun zwaardere pakketten. Die worden wel eens met een soort formgenerators gemaakt. Wat namen: Betty Blocks, wem.io, powerapps. Trefwoord: "no code". Hiermee kun je snel kleine programmaatjes maken die in de praktijk mensen handig met kleine irritaties in hun dagelijks werk kunnen helpen. De theorie is dat eindgebruikers dit soort oplossingen zelf maken maar in de praktijk is toch wel nodig.

Dit past wel bij " Ik ben graag iemand die in oplossingen denkt En problemen wil oplossen.". En je werkverleden maakt dat je waarschijnlijk wat makkelijker met eindgebruikers kunt praten dan hardcore IT'ers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Na 21 jaar ICT zeg ik: Wat een onzin. Als je een topper wil zijn dan moet je na kantoortijd misschien nog wat uren in de boeken duiken of dingen oefenen/uitproberen. Maar dat is zeker niet de norm. We hoeven niet te doen alsof je 24/7 met je werk bezig moet zijn.

Het is net als sport. Als je een wereldster wilt worden moet je jong beginnen, goede coaching hebben en dan elke vrije minuut in de sport steken. Maar menig amateur traint twee keer per week een uurtje en draait dan op zaterdag lekker mee in het team.

Ik ken volop mensen die buiten kantoortijd weinig meer met hun vak bezig zijn maar overdag gewoon goed werk doen omdat ze gewoon een stel goeie hersens hebben.
Natuurlijk moet je er in de IT rekening mee houden dat je werk inhoudelijk zal veranderen in de loop der jaren maar dat is niet uniek voor de IT. Een heleboel kenniswerkers moeten periodiek (en soms verplicht) hun kennis bijspijkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:31
@Dancis : Wat trekt je precies aan de ICT? Ben je van het programmeren, of wil je juist meer beheer doen, of nog iets heel anders? En wat is er nu anders dan jouw topic van een half jaar geleden?

Of er missen wat nuances in dit verhaal, of het is hard maar niet de waarheid...

TS zal zeker in het begin flink aan moeten poten en er ook flink zelfstudie tegenaan moeten gooien om te zorgen dat hij bij zal komen, en er zal best af en toe eens een avondje zelfstudie/stand-by verwacht worden, maar het is niet zo dat het in de ICT nou 9 tot 5 en vervolgens iedere dag ook nog even van 5 tot 9 studeren is, de enige die dat willen zijn cheap ass werkgevers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancis
djidee schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 09:02:
Ik had een hoop vragen, net als andere tweakers. En ik heb inmiddels wat antwoorden gevonden in je andere topic:
Vast in mijn huidige baan

Halverwege 40 omscholen dus, nog geen HBO opleiding, en wellicht is dat ineens een grote stap gezien je herkomst (mooie stappen gemaakt lees ik). Je gaat van werken op de vloer, naar een opleiding met veel theorie, op een ander niveau dan je nu dagelijks bezig bent, dat kan lukken, maar is wel een gok. Deeltijd zou wellicht ook een optie zijn (wellicht met ondersteuning van gemeente/wsw partij), of de in het andere topic aangehaalde tussenstap via mbo ict of een servicedesk achtige functie.
Maar heel veel hangt af van je persoonlijke voorkeuren en de haalbaarheid (financieel en eigen leer-/doorzettingsvermogen). Het is lastig adviseren / helpen, zelfs met de informatie in het andere topic.
Wellicht is ook gezien je verbeterde situatie, in overleg met de huidige omgeving (gemeente/wsw) een begeleid project een optie, in Deventer zit EEGA groep, die doen veel van dat soort trajecten (ook met ICT) component, of ze ook jou specifieke situatie doen kom je maar op 1 manier achter: Onderzoeken!
https://www.eegagroep.nl/
Ik ga hier eens naar kijken.

Ik merk gewoon in mijn werk verleden dat ik in het begin enthousiast ben over een baan(nieuw en spannend) maar na verloop van tijd is de spanning uitdaging weg en dan verlies ik weer interesse.

Daarom denk ik en hoop ik dat ict wat meer voor mij is.... Omdat ik het idee heb dat de ICT veel meer problemen oplossen is en dat spreekt me erg aan.

Gewoon een probleem en je erin vastbijten totdat het probleem is opgelost en dan heb je zo'n gevoel van yes dat heb ik maar effe geflikt.
Bij mijn andere werk ken je een trucje en dat doe je dan dag in dag uit en uiteindelijk is het dag in dag uit zelfde.

En dat gaat tegen staan en vervelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancis
Transportman schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:25:
@Dancis : Wat trekt je precies aan de ICT? Ben je van het programmeren, of wil je juist meer beheer doen, of nog iets heel anders? En wat is er nu anders dan jouw topic van een half jaar geleden?

[...]

Of er missen wat nuances in dit verhaal, of het is hard maar niet de waarheid...

TS zal zeker in het begin flink aan moeten poten en er ook flink zelfstudie tegenaan moeten gooien om te zorgen dat hij bij zal komen, en er zal best af en toe eens een avondje zelfstudie/stand-by verwacht worden, maar het is niet zo dat het in de ICT nou 9 tot 5 en vervolgens iedere dag ook nog even van 5 tot 9 studeren is, de enige die dat willen zijn cheap ass werkgevers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Ik heb inmiddels de wsw gedag gezegd en ben gewoon bij een reguliere baas begonnen, maar ook hier sluipt de verveling toe, mis de uitdaging.

Ik hou ervan om problemen op te lossen en me daar dan in vast te bijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dancis schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:01:
[...]
Ik merk gewoon in mijn werk verleden dat ik in het begin enthousiast ben over een baan(nieuw en spannend) maar na verloop van tijd is de spanning uitdaging weg en dan verlies ik weer interesse.

Daarom denk ik en hoop ik dat ict wat meer voor mij is.... Omdat ik het idee heb dat de ICT veel meer problemen oplossen is en dat spreekt me erg aan.

Gewoon een probleem en je erin vastbijten totdat het probleem is opgelost en dan heb je zo'n gevoel van yes dat heb ik maar effe geflikt.
Bij mijn andere werk ken je een trucje en dat doe je dan dag in dag uit en uiteindelijk is het dag in dag uit zelfde.

En dat gaat tegen staan en vervelen.
Dan moet ik je teleurstellen...
Ook in de ICT zul je, net als in iedere baan, zelf je uitdagingen moeten zoeken.

Als je nu telkens weg loopt omdat je geen uitdaging krijgt, zou ik eerst goed kijken naar de oorzaak. Ligt die werkelijk in het werk, of ligt die bij jezelf.

De ICT is geen magische sector waar opeens iedere dag een uitdaging is en je de hele dag door puzzeltjes aan het oplossen bent. (Zou ook niet goed zijn. Als iedere systeembeheerder de hele dag brandjes aan het blussen was, zou 'ie zijn werk niet goed doen. ICT systemen moeten zo stabiel mogelijk zijn. "Een goed systeembeheerder is lui", als je een sysadmin niets ziet doen is dat idealiter een goed teken.)

Hoe dan ook denk ik dat je op dit moment een te rooskleurig beeld hebt van de ICT en eerst eens goed moet kijken naar waarom je je telkens verveelt. Als dat wérkelijk je baan is, dan kun je eens gaan omkijken naar ander werk. Als het aan jezelf ligt, word het tijd om daar aan te gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancis
Daarom probeer ik ook te ontdekken of ict wat voor mij is. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:37

drooger

Falen is ook een kunst.

unezra schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:25:
[...]
De ICT is geen magische sector waar opeens iedere dag een uitdaging is en je de hele dag door puzzeltjes aan het oplossen bent. (Zou ook niet goed zijn. Als iedere systeembeheerder de hele dag brandjes aan het blussen was, zou 'ie zijn werk niet goed doen. ICT systemen moeten zo stabiel mogelijk zijn. "Een goed systeembeheerder is lui", als je een sysadmin niets ziet doen is dat idealiter een goed teken.)
Die banen zijn er wel, je hebt alleen de juiste ingrediënten nodig:

• groot, complex IT-landschap met heel veel integraties
• heel veel gegevensverkeer
• beleid waardoor men nooit de omgeving goed kan opzetten (bijv. door teveel focus op kosten)
• bonus: legacy systemen en/of integratie met legacy systemen

Maar inderdaad in een meer normale omgeving is de boel enigszins stabiel en zal een redelijk deel van je puzzels moeten komen van het zelf willen optimaliseren van het een of ander. :)

[ Voor 4% gewijzigd door drooger op 11-08-2019 18:03 . Reden: toevoeging ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dancis schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:44:
Daarom probeer ik ook te ontdekken of ict wat voor mij is. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken.
Ik denk dat je eerst moet nadenken of een andere sector of baan de oplossing gaat zijn, of dat je beter de oplossing kan zoeken in het vinden van uitdaging in je huidige baan / sector.

Je slaat een paar essentiële stappen over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-06 09:46
De hoeveelheid problemen oplossen en je erin vast bijten valt tegen. Als een werkplek kuren heeft steek je hooguit 10 minuten in het troubleshooten, daarna gaat er gewoon een standaard image overheen.

Mema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mema schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:49:
De hoeveelheid problemen oplossen en je erin vast bijten valt tegen. Als een werkplek kuren heeft steek je hooguit 10 minuten in het troubleshooten, daarna gaat er gewoon een standaard image overheen.
Als dat een belangrijk deel van je werk is, dan moet je je afvragen waarom het zo vaak mis gaat met die images, en heb je alsnog een klus om je in vast te bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nadinarama
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04:57
Dancis schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:44:
Wat zegt je leidinggevende ervan? Welke leerdoelen heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancis
Ik zit op dit moment in de productie, eigenlijk altijd gezeten.

Maar een van mijn problemen is dat na verloop van tijd mijn interesse in het werk verlies en er geen uitdaging meer in zie.

Dus daar zit een groot gedeelte van mijn problemen, hoe krijg ik dan duidelijk en helder wat dan wel bij me past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Dancis schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:34:
Ik zit op dit moment in de productie, eigenlijk altijd gezeten.

Maar een van mijn problemen is dat na verloop van tijd mijn interesse in het werk verlies en er geen uitdaging meer in zie.

Dus daar zit een groot gedeelte van mijn problemen, hoe krijg ik dan duidelijk en helder wat dan wel bij me past.
Probeer het een stapje dieper te benaderen... waarom verlies je je interesse? En waarom had je die in het begin wel? Wat motiveert je? Wat zijn je drijfveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@Dancis, er zijn veel topics over starten in de IT of omscholen naar IT. Als je daar een groot deel van hebt doorgenomen en concrete vragen hebt, kun je me een DM sturen en kan dit topic, met de concrete vragen, heropend worden. Voor nu is dit een herhaling van zetten die echt al veel te vaak gedaan is, en wil ik je verzoeken eerst zelf een stukje inzet te tonen: per slot van rekening is dat straks ook noodzakelijk als je gaat studeren of in de IT gaat werken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.