Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 15:52
Ik heb problemen met mijn nieuwe RX 5700 GPU...

Wat zijn de symptonen?
Artifact tijdens spelen Forza 4 (lijn bovenin):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/flr4TK2Ifm61BYWvDdeNM562/medium.jpg

Artefact tijdens spelen Forza 4 (lijn bovenin):
Forza Horizon 4

Artefact tijdens laden Farming Simulator 2019:
Farming Simulator 2019

Wat is de situatie?
De kaart zit in een recent gebouwd, nieuw systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 106,-€ 106,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 8G€ 365,-€ 365,-
1BehuizingenAntec VSK 10€ 45,95€ 45,95
2VentilatorenGelid Solutions Silent Pro 14, 140mm€ 7,90€ 15,80
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS4K8G4D32AESCK€ 161,50€ 161,50
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 64,95€ 64,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 182,83€ 182,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.147,03

Schone installatie van Windows uitgevoerd.
AMD Chipset Drivers: 1.7.29.0115
AMD GPU Drivers: 19.7.5 (gisteren nog driver opnieuw geïnstalleerd)
MSI BIOS: 7B89v19
Windows 10 (volledig up-to-date)

MemTest86 een aantal uren laten draaien zonder errors.
Bios settings op default (geen oc)
Geen monitoring of gekke oc tools
Extended v-sync en Radeon Beeldverscherping staan uit

WattMan en Ryzen Master staan op default

Na de laatste installatie van de Radeon drivers heb ik WattMan niet geopend. Hiervoor heb ik een auto undervolt geprobeerd, maar dat maakte het alleen maar erger. Tijdens de vorige installaties bleven de temperaturen van de GPU redelijk laag (ruim onder de 80 graden). De fan is nu ook redelijk stil, dus ik verwacht niet dat de kaart of CPU te warm worden.

Wat verwacht ik van jullie?
Ik zou graag advies krijgen m.b.t. al dan niet RMA'en / omruilen van de kaart. Of andere tips om dit probleem te verhelpen. Toen ik de kaart kocht wist ik wel, vanwege de nieuwe architectuur, dat ik wat driver issues kon verwachten. Maar ik maak mij toch zorgen dat er meer aan de hand is.

Het aparte is dat ik de ene keer wel uren kan gamen zonder issues of artefacts. Het lijkt erop dat er (soms) tijdens het laden van een game, initialiseren van de kaart (overschakelen naar 3D fullscreen) iets fout gaat waardoor er artefacts ontstaan en de kaart instabiel wordt. Andere keren gaat het wel goed, en dan draaien de spellen ook stabiel zonder artefacts.

Edit:
Toch maar de voorwaarden van WattMan geaccepteerd en een printscreen gemaakt na een paar minuten Forza 4. Tijdens deze opname had ik duidelijk last van Artefacts en wat stotteringen. Valt op dat de GPU eigenlijk niet zo erg belast wordt tijdens het spelen van Forza op Ultra (waarschijnlijk door de 60 fps cap).

Wattman

Edit2:
Resultaat van Superposition 1080p Medium run (zonder zichtbare artefacts :? ) inclusief bijhorende WattMan grafieken
Benchmark

WattMan Benchmark

Resultaat van Superposition 1080p Extreme run (zonder zichtbare artefacts :? ) inclusief bijhorende WattMan grafieken

Benchmark extreme

WattMan Benchmark Extreme

Editie 3
BSOD probleem niet meer voorgekomen na installatie nieuwe drivers en uitzetten 'enhanced sync'

[ Voor 16% gewijzigd door wij op 13-08-2019 06:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
Ik heb voor de zekerheid toch maar een RMA in gang gezet. Als de artifacts een driver issue zouden zijn had ik er waarschijnlijk veel meer over gelezen. Ik zal nog laten weten of het probleem hierna verholpen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 13:53

Eren

Boss of this gym

Als je de optie krijgt om je geld terug te krijgen of om te laten ruilen voor een andere videokaart met een degelijke koeler lekker doen. De kaart die je momenteel hebt heeft een slechte koeler die de kaart helemaal niet onder controle heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Eren op 13-08-2019 05:59 ]

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
Eren schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 05:59:
Als je de optie krijgt om je geld terug te krijgen of om te laten ruilen voor een andere videokaart met een degelijke koeler lekker doen. De kaart die je momenteel hebt heeft een slechte koeler die de kaart helemaal niet onder controle heeft.
De crashes zijn trouwens wel verdwenen nu ik enhanced sync uit heb gezet (was een known error).

Denk niet dat het perse aan de koeling ligt. De koeler draait (standaard) maar op max ~2200 rpm. Geluid valt dan erg mee. Die reference koelers zijn lang niet zo slecht als iedereen denkt. Zou gewoon verder gewoon tevreden zijn met deze kaart als die artifacts weg zijn.

Ik kan ook prima de Superposition of Valley benchmarks (lang) laten draaien zonder last te hebben van artifacts. Juist in vrij specifieke gevallen krijg ik artifacts, bijvoorbeeld in Forza als er veel water in de buurt is, in het menu van Farming Simulator. In andere games zoals Fortnite heb ik dan weer geen last. Kan er geen duidelijk patroon in vinden, maar lijkt niet echt gecorreleerd aan de load / temps van de kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 17:32

Trygve

Redacteur
wij schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 06:49:
[...]

De crashes zijn trouwens wel verdwenen nu ik enhanced sync uit heb gezet (was een known error).
Toevallig is dit met de nieuwste driver (19.8.1) die vandaag uit is gekomen schijnbaar ook verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgergron
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-09 20:40
Ik snap überhaupt niet wat je met een RX kaart doet. Presteert slecht, luidruchtig. Voor dat geld had je beter een NVDIA kaart kunnen kopen, veel meer waar voor je geld.
Modbreak:Laat dit soort getrol achterwege aub. Post on-topic, behulpzaam en vriendelijk of post niet :o

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 14-08-2019 00:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:23

Umbrah

The Incredible MapMan

rutgergron schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:19:
Ik snap überhaupt niet wat je met een RX kaart doet. Presteert slecht, luidruchtig. Voor dat geld had je beter een NVDIA kaart kunnen kopen, veel meer waar voor je geld.
Laten we aub hier niet met dat fanboy gedrag beginnen. Niet alleen zijn de kaarten erg competitief (en de founder kaarten hebben een blower, ja, maar zelfs blowers hebben een use case) voor de price range, het hebben van concurrentie is ook erg goed. Er zijn ook dingen waar AMD juist sterk in is en zelfs nvidia kan dwingen om mee te doen (het gsync debacle). De RX kaarten reviewen goed, ook de clock competities zijn erg leuk, en navi heeft zeker waarde in de price range. Keuze is goed. En als je fanboy gaat spelen, spel dan tenminste de naam van het merk waar je fan van bent goed ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 13-08-2019 12:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wij
rutgergron schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:19:
Ik koop zelf liever geen Intel of Nvidia producten. De RX 5700 is een prima kaart voor mij. Met name omdat het om een nieuwe architectuur gaat met een lager energieverbruik dan de vorige generaties. Daarnaast was ik wel aan een nieuwe kaart toe om mij HD 7850 uit 2012 (dus zeg maar zoiets als een GTX 950) te vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
Het is een nieuwe architectuur en release van een kaart. Ik heb sterk het vermoeden dat het een software issue is, dan dat het aan jou specifieke kaart ligt.

Ik wil je een compliment geven hoe uitgebreid en leesbaar jij je probleem aan ons voorlegt. Ik heb geen oplossing voor jou. Maar misschien heb jij zin om de moeite te nemen om deze specifieke problemen aan AMD zelf te rapporteren.
https://www.amdsurveys.com/se/5A1E27D23A3DE966

Er worden regelmatig nieuwe drivers uitgebracht met daarin game specifieke oplossingen voor bugs/glichtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
Maulwurfje schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:20:
Het is een nieuwe architectuur en release van een kaart. Ik heb sterk het vermoeden dat het een software issue is, dan dat het aan jou specifieke kaart ligt.

Ik wil je een compliment geven hoe uitgebreid en leesbaar jij je probleem aan ons voorlegt. Ik heb geen oplossing voor jou. Maar misschien heb jij zin om de moeite te nemen om deze specifieke problemen aan AMD zelf te rapporteren.
https://www.amdsurveys.com/se/5A1E27D23A3DE966

Er worden regelmatig nieuwe drivers uitgebracht met daarin game specifieke oplossingen voor bugs/glichtes.
Bedankt voor het compliment. Ik ben zelf ook niet 100% zeker dat het een hardware probleem is. Heb helaas niet meer de 19.8.1driver kunnen proberen. De kaart is nu onderweg naar de winkel. Aan de ene kant wil ik geen risico lopen als ik €365 heb uitgegeven aan een stuk hardware. Denk ook niet dat iedereen er last van heeft, dan had ik er wel meer over gelezen. Maar het is inderdaad een nieuw platform met kinderziekten. Nu maar even afwachten met welke oplossing de winkel komt en of het probleem daarmee verholpen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wij
Gisteren heb ik een vervangend exemplaar ontvangen van de winkel. Precies hetzelfde product, met een ander serienummertje.

Deze direct ingebouwd in mijn PC. Het mooie is dat de PC in de tussentijd niet aan is geweest, en dus nog exact dezelfde configuratie, driver versies etc. heeft als met de vorige kaart.

Gelijk een paar games gestart en de situaties opgezocht waarin ik met het vorige exemplaar artifacts kreeg. Met de nieuwe kaart heb ik hier geen last van. Natuurlijk is één avondje testen nog geen 100% garantie, maar het lijkt er dus sterk op dat het toch echt een hardware issue was.

• DutchOx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 13:02
Ikzelf heb precies hetzelfde probleem. Overigens heb ik de horizontale strepen niet alleen boven in het scherm maar ook op andere delen.

Wij zijn dus niet de enige, het probleem lijkt zich voor te doen met zowel de RX 5700 en de RX 5700 XT icm met de LG 21:9 schermen op 75HZ. Op de community van AMD is er ook al het een en ander over terug te vinden: https://community.amd.com/thread/242269

Ik ga vanavond zelf eens kijken wat er gebeurd op 60 HZ.

Ik ben benieuwd en hoop inderdaad dat het probleem voor jou in ieder geval opgelost is en blijft :).

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Ik ken deze artifacts. Ze worden veroorzaakt door RTSS. Ze verdwenen namelijk bij mij toen ik drivers had verwijderd en RTSS had verwijderd. Daarna de drivers weer geinstalleerd en RTSS geinstalleerd en het was weg.

[ Voor 59% gewijzigd door ion op 22-08-2019 12:14 ]

• wij
DutchOx schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:09:
Ikzelf heb precies hetzelfde probleem. Overigens heb ik de horizontale strepen niet alleen boven in het scherm maar ook op andere delen.

Wij zijn dus niet de enige, het probleem lijkt zich voor te doen met zowel de RX 5700 en de RX 5700 XT icm met de LG 21:9 schermen op 75HZ. Op de community van AMD is er ook al het een en ander over terug te vinden: https://community.amd.com/thread/242269

Ik ga vanavond zelf eens kijken wat er gebeurd op 60 HZ.

Ik ben benieuwd en hoop inderdaad dat het probleem voor jou in ieder geval opgelost is en blijft :).
Ik heb inderdaad ook een LG 21:9 scherm, maar wel een ouder 60 hz exemplaar. Had inderdaad een topic op Reddit gelezen waarin het ook over LG schermen ging. Overigens heb ik zowel HDMI als DisplayPort geprobeerd, en via beide kreeg ik precies dezelfde artifacts. Aangezien het met het omruilen van de kaart verholpen is denk ik toch echt dat het om een hardware defect van de GPU ging.
ion schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:11:
Ik ken deze artifacts. Ze worden veroorzaakt door RTSS. Ze verdwenen namelijk bij mij toen ik drivers had verwijderd en RTSS had verwijderd. Daarna de drivers weer geinstalleerd en RTSS geinstalleerd en het was weg.
Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van RTSS. Kan me wel voorstellen dat je dergelijke artifacts ook kan triggeren door OC tools (bijvoorbeeld verkeerde instellingen), maar in mijn geval lijkt het toch echt een hardware issue van de GPU te zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

wij schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:34:
[...]

Ik heb inderdaad ook een LG 21:9 scherm, maar wel een ouder 60 hz exemplaar. Had inderdaad een topic op Reddit gelezen waarin het ook over LG schermen ging. Overigens heb ik zowel HDMI als DisplayPort geprobeerd, en via beide kreeg ik precies dezelfde artifacts. Aangezien het met het omruilen van de kaart verholpen is denk ik toch echt dat het om een hardware defect van de GPU ging.

[...]

Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van RTSS. Kan me wel voorstellen dat je dergelijke artifacts ook kan triggeren door OC tools (bijvoorbeeld verkeerde instellingen), maar in mijn geval lijkt het toch echt een hardware issue van de GPU te zijn geweest.
Lijkt me sterk dat het een hardware issue is. Je bent namelijk niet de enige die deze artifacts had. Ik heb meerdere mensen gezien met exact dezelfde artifacts en het lag uiteindelijk aan de drivers/software.

• wij
ion schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:44:
[...]

Lijkt me sterk dat het een hardware issue is. Je bent namelijk niet de enige die deze artifacts had. Ik heb meerdere mensen gezien met exact dezelfde artifacts en het lag uiteindelijk aan de drivers/software.
Ik kan het ook moeilijk met 100% zekerheid bewijzen of het echt een defect was. Misschien dat mijn kaart in een ander systeem of configuratie geen problemen had geven. Of dat het issue met toekomstige driver updates verholpen zou zijn. Feit blijft wel dat de omruilactie in mijn geval wel geholpen heeft. Zoals ik eerder schreef heb ik de PC niet aangehad of geüpdatet tussen het wisselen en testen van de nieuwe kaart.

Ik denk ook dat maar een klein deel van de eigenaren last heeft van artifacts. Anders had je er echt wel meer over lezen. Veel mensen zullen toch wel Forza hebben geïnstalleerd via de bijgeleverde Xbox game pass. In die game had ik veel last, met name in scènes met veel water.

Ik heb ook best wel wat moeite gedaan om het probleem eerst zelf op te lossen. Clean Windows installatie. Steeds de laatste bios, chipset en gpu drivers geïnstalleerd zodra die uitkwamen. DDU. Allerlei opties aan of uit gezet in wattman en radeon settings.

• DutchOx
Zojuist nog even getest met Forza Motorsport 7

Freesync UIT @ 60hz - Geen artifacts.

Freesync AAN @ 60hz - Geen artifacts

Freesync AAN @ 75 hz - Artifacts, gelijk al in het spelmenu

Blijft toch een vreemd probleem. Ik merkte met 3D Mark spy wel, maar in mindere mate artifacts op op 60 hz tijdens de Time Spy CPU test.

Ik wacht nog even af, anders ga ik uiteindelijk ook maar voor een RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodrikes
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 31-01 16:40
Ik heb dit probleem zelf ook met een splinternieuwe Gigabyte RX 5700 XT. Zijn jullie problemen al opgelost na de RMAs / driverupdates?

Ik heb zelf al een RMA aangevraagd, maar voordat ik hem opstuur wil ik toch nog even weten wat jullie resultaten zijn :)

Ik heb zelf dus ook die rare strepen die mij opvielen tijdens PUBG/Far Cry New Dawn/3DMark TimeSpy (vooral de CPU test), mijn monitor zit op 75Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulwurfje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-07 14:25
@wij @DutchOx Hoe bevalt de kaart tot nu toe? Hebben jullie nog opnieuw problemen gekregen op 75Hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
Ik moet eerlijk zeggen dat ik na mijn RMA toch nog een keer artifacts heb gezien. De eerste sessie leek alles in orde, maar een andere sessie zag ik ze ineens weer. Heb alleen de horizontale lijnen teruggezien, niet de andere artifacts (zoals in het laadscherm van Farming Sim (zie openingspost)). Na het installeren van de laatste drivers heb ik ze niet meer gezien. Overigens speel ik op 60hz (wel LG ultrawide). Mogelijk ging het dus (deels) toch om een driver issue. Of heb ik toevallig een nieuwe kaart uit dezelfde slechte batch (serienummer is bijna gelijk). Ik heb ook nog maar een paar uurtjes kunnen gamen met de nieuwe kaart, dus ik weet niet honderd procent zeker of het nu opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOx
Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om de kaart terug te sturen.

AMD heeft wel aangegeven dat het probleem bekend is.
We have an existing discussion on this issue as it is known and we hope to address it in a future driver. Please use the thread below to track status updates and provide your feedback, thank you.
https://community.amd.com/thread/242932
Lijkt er dus toch op dat het om een driver issue gaat. Ikzelf kan het niet meer testen, maar het schijnt dat het bijv. op 1080P (1920x1080) geen problemen geeft. M.a.w. Het is waarschijnlijk gebonden aan de 21:9 beeldverhouding, en niet aan de hertz.

Inmiddels heb ik al een tijdje de MSI RTX2070 Armor draaien, tot zover zonder problemen.
Pagina: 1