Ik heb problemen met mijn nieuwe RX 5700 GPU...
Wat zijn de symptonen?
Artifact tijdens spelen Forza 4 (lijn bovenin):

Artefact tijdens spelen Forza 4 (lijn bovenin):

Artefact tijdens laden Farming Simulator 2019:

Wat is de situatie?
De kaart zit in een recent gebouwd, nieuw systeem:
Schone installatie van Windows uitgevoerd.
AMD Chipset Drivers: 1.7.29.0115
AMD GPU Drivers: 19.7.5 (gisteren nog driver opnieuw geïnstalleerd)
MSI BIOS: 7B89v19
Windows 10 (volledig up-to-date)
MemTest86 een aantal uren laten draaien zonder errors.
Bios settings op default (geen oc)
Geen monitoring of gekke oc tools
Extended v-sync en Radeon Beeldverscherping staan uit
WattMan en Ryzen Master staan op default
Na de laatste installatie van de Radeon drivers heb ik WattMan niet geopend. Hiervoor heb ik een auto undervolt geprobeerd, maar dat maakte het alleen maar erger. Tijdens de vorige installaties bleven de temperaturen van de GPU redelijk laag (ruim onder de 80 graden). De fan is nu ook redelijk stil, dus ik verwacht niet dat de kaart of CPU te warm worden.
Wat verwacht ik van jullie?
Ik zou graag advies krijgen m.b.t. al dan niet RMA'en / omruilen van de kaart. Of andere tips om dit probleem te verhelpen. Toen ik de kaart kocht wist ik wel, vanwege de nieuwe architectuur, dat ik wat driver issues kon verwachten. Maar ik maak mij toch zorgen dat er meer aan de hand is.
Het aparte is dat ik de ene keer wel uren kan gamen zonder issues of artefacts. Het lijkt erop dat er (soms) tijdens het laden van een game, initialiseren van de kaart (overschakelen naar 3D fullscreen) iets fout gaat waardoor er artefacts ontstaan en de kaart instabiel wordt. Andere keren gaat het wel goed, en dan draaien de spellen ook stabiel zonder artefacts.
Edit:
Toch maar de voorwaarden van WattMan geaccepteerd en een printscreen gemaakt na een paar minuten Forza 4. Tijdens deze opname had ik duidelijk last van Artefacts en wat stotteringen. Valt op dat de GPU eigenlijk niet zo erg belast wordt tijdens het spelen van Forza op Ultra (waarschijnlijk door de 60 fps cap).

Edit2:
Resultaat van Superposition 1080p Medium run (zonder zichtbare artefacts
) inclusief bijhorende WattMan grafieken

Resultaat van Superposition 1080p Extreme run (zonder zichtbare artefacts
) inclusief bijhorende WattMan grafieken

Editie 3
BSOD probleem niet meer voorgekomen na installatie nieuwe drivers en uitzetten 'enhanced sync'
Wat zijn de symptonen?
Artifact tijdens spelen Forza 4 (lijn bovenin):

Artefact tijdens spelen Forza 4 (lijn bovenin):

Artefact tijdens laden Farming Simulator 2019:

Wat is de situatie?
De kaart zit in een recent gebouwd, nieuw systeem:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 205,- | € 205,- |
1 | Moederborden | MSI B450M Mortar | € 106,- | € 106,- |
1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 5700 8G | € 365,- | € 365,- |
1 | Behuizingen | Antec VSK 10 | € 45,95 | € 45,95 |
2 | Ventilatoren | Gelid Solutions Silent Pro 14, 140mm | € 7,90 | € 15,80 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS4K8G4D32AESCK | € 161,50 | € 161,50 |
1 | Voedingen | BitFenix Formula Gold 450W | € 64,95 | € 64,95 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB | € 182,83 | € 182,83 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.147,03 |
Schone installatie van Windows uitgevoerd.
AMD Chipset Drivers: 1.7.29.0115
AMD GPU Drivers: 19.7.5 (gisteren nog driver opnieuw geïnstalleerd)
MSI BIOS: 7B89v19
Windows 10 (volledig up-to-date)
MemTest86 een aantal uren laten draaien zonder errors.
Bios settings op default (geen oc)
Geen monitoring of gekke oc tools
Extended v-sync en Radeon Beeldverscherping staan uit
WattMan en Ryzen Master staan op default
Na de laatste installatie van de Radeon drivers heb ik WattMan niet geopend. Hiervoor heb ik een auto undervolt geprobeerd, maar dat maakte het alleen maar erger. Tijdens de vorige installaties bleven de temperaturen van de GPU redelijk laag (ruim onder de 80 graden). De fan is nu ook redelijk stil, dus ik verwacht niet dat de kaart of CPU te warm worden.
Wat verwacht ik van jullie?
Ik zou graag advies krijgen m.b.t. al dan niet RMA'en / omruilen van de kaart. Of andere tips om dit probleem te verhelpen. Toen ik de kaart kocht wist ik wel, vanwege de nieuwe architectuur, dat ik wat driver issues kon verwachten. Maar ik maak mij toch zorgen dat er meer aan de hand is.
Het aparte is dat ik de ene keer wel uren kan gamen zonder issues of artefacts. Het lijkt erop dat er (soms) tijdens het laden van een game, initialiseren van de kaart (overschakelen naar 3D fullscreen) iets fout gaat waardoor er artefacts ontstaan en de kaart instabiel wordt. Andere keren gaat het wel goed, en dan draaien de spellen ook stabiel zonder artefacts.
Edit:
Toch maar de voorwaarden van WattMan geaccepteerd en een printscreen gemaakt na een paar minuten Forza 4. Tijdens deze opname had ik duidelijk last van Artefacts en wat stotteringen. Valt op dat de GPU eigenlijk niet zo erg belast wordt tijdens het spelen van Forza op Ultra (waarschijnlijk door de 60 fps cap).

Edit2:
Resultaat van Superposition 1080p Medium run (zonder zichtbare artefacts

Resultaat van Superposition 1080p Extreme run (zonder zichtbare artefacts

Editie 3
BSOD probleem niet meer voorgekomen na installatie nieuwe drivers en uitzetten 'enhanced sync'
[ Voor 16% gewijzigd door wij op 13-08-2019 06:57 ]