Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
Nadat ik enkele keren heel weinig druk had (bleek de fout van de watermaatschappij) op de wateraansluiting heb ik er een pressure sensor opgeplaatst die verbonden is met een arduino (een simpele 5V, zoals hier)

Enige tijd geleden bleek echter dat ik een belangrijk iets over het hoofd had gezien: galvanische corrosie...de stalen omhuizing van de sensor werd dus weggevreten door contact met koper...

Nu kwam ik een andere variant tegen die gebruikt wordt om de waterdruk in een bootmotor te meten. Deze lijkt me van messing te zijn (en zou dus het probleem van corrosie niet hebben).

Nu probeer ik evenwel de pinout te vinden: aansluiten zoals de andere lijkt niet onmiddelijk te werken.
Online kan ik geen info terugvinden over de sensor. :( (linkje naar de sensor)

Nu denk ik aan 2 mogelijkheden:
- 5v is te weinig voor de sensor (maar wil hem ook niet opblazen ;-) )
- ik connecteer hem verkeerd

ALs ik tussen de 3 pinnen meet:
- pin 1 -2 : ongeveer 140kOhm
- pin 2-3: ongeveer 246kOhm of 2240kOhm (afhankelijk van richting gemeten)
- pin 3-1: ongeveer 106kOhm

De oude sensor (zie eenzelfde connector had) heeft als pinout:
- pin 1: +5V
- pin 2: signal (0-4.5V)
- pin 3: gnd

Heeft er iemand een idee hoe ik die sensor kan aansluiten? 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 16:33

thijsco19

KTM 990 SMT

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@thijsco19 : super! het lijkt inderdaad de sensor te zijn die in de bovenste link staat (de afmetingen kloppen) en dat bevestigd ook de pinout.
Die van het datasheet ziet er wel anders uit, dus geen idee of die input voltage correct is...
Maar het valt wel op dat alle 3 ( m'n orignele, die van bovenste en onderste link) allemaal dezelfde pinout hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 16:33

thijsco19

KTM 990 SMT

Dit zijn een beetje algemene sensors, zeker voor die toepassing.
Over het algemeen is de spanning aan boord 12 volt of 24 volt. Nu zit deze sensor dan wel op een motor en kan deze zelf iedere spanning op de sensor zetten via de ECU dus blijft het een gok.

Ik zou toch proberen om met een hogere spanning te testen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Voorlopig nog geen succes. Ik had via het aanpassen van jou link het datasheet kunnen vinden van die sensor die je linkt in de bovenste link en die zegt zelfde output, maar 4.9 tot 5.1V input (tolerant tot 16V).
Heb de sensor aangesloten op 5V: altijd ongeveer 2.6V op de signal, onafhankelijk van de druk (0-4bar)
bij 12V: 2.37V maar ook vast onafhankelijk van de druk....

Op de datasheet staat wel: "standard load 51kOhms (pull-down)" en "minimum load 9.0kOhms (pull-up or pull-down)". Zou dat betekenen dat je extern nog een pull-down weerstand moet voorzien? (veronderstellende dat het deze sensor is, maar de afmetingen kloppen toch, enkel geen code en kleurdot bij mij)

edit: hoe meer ik kijk op het forum dat je linkte (iboat) hoe meer ik denk dat het inderdaad een 5V sensor is... alleen waarom krijg ik er geen juiste output van.
Ook met de voeding omgekeerd (+5 en gnd omdraaien) krijg ik geen waarde die afhangt van de druk (ik krijg dan 4.78V tussen gnd en signal)

[ Voor 15% gewijzigd door Promy op 10-08-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44
Een pull down weerstand zou goed kunnen, Heb ik ook wel eens mee zitten kloten met een hall sensor bij een auto. Zou eens een waar verschillende waardes proberen.

• Promy
Ik heb ondertussen nog eens zitten proberen met verschillende pull-up en pulldown (1k, 22k 50k) maar geen enkele variatie bij veranderende druk... :(
Pagina: 1