Nadat ik enkele keren heel weinig druk had (bleek de fout van de watermaatschappij) op de wateraansluiting heb ik er een pressure sensor opgeplaatst die verbonden is met een arduino (een simpele 5V, zoals hier)
Enige tijd geleden bleek echter dat ik een belangrijk iets over het hoofd had gezien: galvanische corrosie...de stalen omhuizing van de sensor werd dus weggevreten door contact met koper...
Nu kwam ik een andere variant tegen die gebruikt wordt om de waterdruk in een bootmotor te meten. Deze lijkt me van messing te zijn (en zou dus het probleem van corrosie niet hebben).
Nu probeer ik evenwel de pinout te vinden: aansluiten zoals de andere lijkt niet onmiddelijk te werken.
Online kan ik geen info terugvinden over de sensor.
(linkje naar de sensor)
Nu denk ik aan 2 mogelijkheden:
- 5v is te weinig voor de sensor (maar wil hem ook niet opblazen ;-) )
- ik connecteer hem verkeerd
ALs ik tussen de 3 pinnen meet:
- pin 1 -2 : ongeveer 140kOhm
- pin 2-3: ongeveer 246kOhm of 2240kOhm (afhankelijk van richting gemeten)
- pin 3-1: ongeveer 106kOhm
De oude sensor (zie eenzelfde connector had) heeft als pinout:
- pin 1: +5V
- pin 2: signal (0-4.5V)
- pin 3: gnd
Heeft er iemand een idee hoe ik die sensor kan aansluiten?
Enige tijd geleden bleek echter dat ik een belangrijk iets over het hoofd had gezien: galvanische corrosie...de stalen omhuizing van de sensor werd dus weggevreten door contact met koper...
Nu kwam ik een andere variant tegen die gebruikt wordt om de waterdruk in een bootmotor te meten. Deze lijkt me van messing te zijn (en zou dus het probleem van corrosie niet hebben).
Nu probeer ik evenwel de pinout te vinden: aansluiten zoals de andere lijkt niet onmiddelijk te werken.
Online kan ik geen info terugvinden over de sensor.
Nu denk ik aan 2 mogelijkheden:
- 5v is te weinig voor de sensor (maar wil hem ook niet opblazen ;-) )
- ik connecteer hem verkeerd
ALs ik tussen de 3 pinnen meet:
- pin 1 -2 : ongeveer 140kOhm
- pin 2-3: ongeveer 246kOhm of 2240kOhm (afhankelijk van richting gemeten)
- pin 3-1: ongeveer 106kOhm
De oude sensor (zie eenzelfde connector had) heeft als pinout:
- pin 1: +5V
- pin 2: signal (0-4.5V)
- pin 3: gnd
Heeft er iemand een idee hoe ik die sensor kan aansluiten?