Laptop kiezen voor solidworks en autocad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guzzhemmer
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-01-2022
Hallo allemaal,

Aankomend schooljaar ga ik Civiele Techniek studeren in Zwolle. Hiervoor heb ik een nieuwe laptop nodig en toen ik keek naar de mogelijkheden werd me het spoor bijster.

Ik twijfel sterk tussen een i5 en i7 processor, omdat solidworks geen testen gedaan heeft met verschillende processors. En omdat de prijs tussen een I7 en een I5 toch behoorlijk groot is wil ik niet zonder geldige reden investeren in een I7. ik weet ook niet als ik moet kiezen tussen kloksnelheid of aantal cores voor de processor. De requirements van solidworks is een processor met een kloksnelheid van 3,0 GHz

Wat ik me ook afvraag is hoeveel gb ram er in moet, ik heb gelezen dat 16GB ram voor solidworks sowieso aanbevolen wordt als minimum. Maar ik weet niet of 16 gb al aan de krappe kant is.

Zelf heb ik geen tot minimale ervaring met zulke programma's dus heb ik besloten om een topic aan te maken, om als resultaat een goede laptop aan te schaffen.

1. Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor Solidworks, Autocad en Altium. Verder voor programma's zoals word en dergelijke.

2. Wat is je budget?
Ik hoop (wil) niet boven de 1200 euro uit te komen, maar wil wel een degelijke laptop waar ik sowieso 4 jaar mee vooruit kan. als ik zo op tweakers keek moest dit een haalbare doelstelling zijn. En zoals je kan raden mag het deze student zo min mogelijk kosten ;)

3. Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop gaat elke dag op en neer van school naar huis wat al 1,5 uur per rit is.

4. Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
merk maakt me niks uit.
voor het beeldscherm wil ik graag 17,3 inch.
voor de rest geen voorkeuren

zelf zat ik te kijken naar deze 2 modelllen maar ik weet ook niet wat wijsheid is.
pricewatch: Lenovo Ideapad L340-17IRH 81LL003AMH
pricewatch: Lenovo Ideapad L340-17IRH 81LL0039MH

iedereen alvast bedankt voor de moeite en hulp!

Beste antwoord (via Guzzhemmer op 12-08-2019 19:10)

• wouter_va
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:21
Voor CAD mag een i5 zeker wel, maar vergeet die minimum specs. CAD programma's hebben baat bij single core snelheid, ze gebruiken meestal slechts 1 core. Zoek naar quad core i5 of i7 die minstens 3.6 GHz haalt, liefst nog meer om 4 jaar vlot te kunnen meegaan. 16GB moet volstaan (voor schoolgebruik toch), en een snelle ssd. Voor Autocad volstaat een gamekaart, voor Solidworks loont een Quadro of Vega Pro wel, zeker als je ook pcb vanuit Altium gaat importeren wordt het draaien en zoomen al snel tergend traag zonder.

Inderdaad best via school of die TU-studentenaanbiedingen proberen aankopen als mogelijk. Een Precision, Zbook of Thinkpad p-reeks zoeken overjaars of redelijk recente tweedehands is ook een optie als dat niet kan.

Oh, en 17inch zou ik nog eens heroverwegen. Ze bestaan, maar in workstation zijn ze loeizwaar en reteduur. Dan ga je voor je budget elders compromissen moeten maken die in CAD voelbaar performantie kosten en de nuttige levensduur kunnen verkorten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
Als ik het goed zie zijn de verschillen tussen de 2 genoemde laptops:
16 gb vs 8 gb ram
1 tb harde schijf extra
I7 vs i5
En dat voor 210 euro meer.

Klinkt niet on redelijk

Denk dat met name de 16gb ram goed is voor jouw gebruik.
Vaak werk je met meerdere programma's open. (Solid Works plus een browser met meerdere tabs; uitleg van je opdracht)

Edit: zou je deze Lenovo ook ergens met studentenkorting kunnen kopen?
https://www.lenovo.com/nl/nl/studentenkorting/

[ Voor 17% gewijzigd door frankyfn126 op 09-08-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Gebruiken ze echt solidworks ? Solidworks is nou niet bepaald gericht op civiele techniek. Voor civiel zou ik eerder zeggen dat je Revit of Civil3D gebruikt.
ik zou eerder een 15inch nemen met wat betere hardware, of bijvoorbeeld een 2e hands workstation zoals de thinkpad p50/51 of de dell precisions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Heeft de universiteit/hogeschool geen laptop programma? De meeste technische universiteiten bieden laptops met fikse kortingen aan.

Tevens zal het niet gigantisch veel uitmaken voor schoolwerk. Meestal zijn schoolopdrachten niet enorm complex dat een computer 'te traag' wordt. Ik heb tijdens mijn bachelor ook wat simpele 3D modellen gemaakt op de NUC die ik toen had, dat is een vierde generatie i5, dus dan moet het met deze laptops ook wel lukken. :)

Mijn tips voor een schoollaptop:
Goede batterij, niet te groot/bulky. Je krijgt vaak 1TB Onedrive dus 256GB/512GB opslag is meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guzzhemmer
frankyfn126 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:37:
Als ik het goed zie zijn de verschillen tussen de 2 genoemde laptops:
16 gb vs 8 gb ram
1 tb harde schijf extra
I7 vs i5
En dat voor 210 euro meer.

Klinkt niet on redelijk

Denk dat met name de 16gb ram goed is voor jouw gebruik.
Vaak werk je met meerdere programma's open. (Solid Works plus een browser met meerdere tabs; uitleg van je opdracht)

Edit: zou je deze Lenovo ook ergens met studentenkorting kunnen kopen?
https://www.lenovo.com/nl/nl/studentenkorting/
Zoeken naar dat model ergens met studentenkorting is inderdaad een goed om de kosten een beetje te drukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guzzhemmer
Nutral schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:48:
Gebruiken ze echt solidworks ? Solidworks is nou niet bepaald gericht op civiele techniek. Voor civiel zou ik eerder zeggen dat je Revit of Civil3D gebruikt.
ik zou eerder een 15inch nemen met wat betere hardware, of bijvoorbeeld een 2e hands workstation zoals de thinkpad p50/51 of de dell precisions.
Euhm ja😲 ik had contact gehad met het servicepunt en die zeiden dat we solidworks en dergelijke gaan gebruiken. Kan zijn dat we later Revit en Civil3D gaan gebruiken maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guzzhemmer
koen0s schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:48:
Heeft de universiteit/hogeschool geen laptop programma? De meeste technische universiteiten bieden laptops met fikse kortingen aan.

Tevens zal het niet gigantisch veel uitmaken voor schoolwerk. Meestal zijn schoolopdrachten niet enorm complex dat een computer 'te traag' wordt. Ik heb tijdens mijn bachelor ook wat simpele 3D modellen gemaakt op de NUC die ik toen had, dat is een vierde generatie i5, dus dan moet het met deze laptops ook wel lukken. :)

Mijn tips voor een schoollaptop:
Goede batterij, niet te groot/bulky. Je krijgt vaak 1TB Onedrive dus 256GB/512GB opslag is meer dan voldoende.
Nee helaas niet. De school geeft aan geen voorkeur aan bepaalde modellen te willen geven en daarom geen acties heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Guzzhemmer schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 07:44:
[...]

Nee helaas niet. De school geeft aan geen voorkeur aan bepaalde modellen te willen geven en daarom geen acties heeft
Als je 2e hands overweegt kijk dan bijvoorbeeld naar de HP ZBook Studio G4. Dat was de afgelopen 2 jaar de studielaptop op veel universiteiten en is dus redelijk goedkoop op te pikken. Tevens hebben ze vaak nog een paar jaar on-site garantie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• wouter_va
Voor CAD mag een i5 zeker wel, maar vergeet die minimum specs. CAD programma's hebben baat bij single core snelheid, ze gebruiken meestal slechts 1 core. Zoek naar quad core i5 of i7 die minstens 3.6 GHz haalt, liefst nog meer om 4 jaar vlot te kunnen meegaan. 16GB moet volstaan (voor schoolgebruik toch), en een snelle ssd. Voor Autocad volstaat een gamekaart, voor Solidworks loont een Quadro of Vega Pro wel, zeker als je ook pcb vanuit Altium gaat importeren wordt het draaien en zoomen al snel tergend traag zonder.

Inderdaad best via school of die TU-studentenaanbiedingen proberen aankopen als mogelijk. Een Precision, Zbook of Thinkpad p-reeks zoeken overjaars of redelijk recente tweedehands is ook een optie als dat niet kan.

Oh, en 17inch zou ik nog eens heroverwegen. Ze bestaan, maar in workstation zijn ze loeizwaar en reteduur. Dan ga je voor je budget elders compromissen moeten maken die in CAD voelbaar performantie kosten en de nuttige levensduur kunnen verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Zorg eerst dat je weet waar SolidWorks het meest van profiteert: ram, cpu of gpu. Mijn oude ervaring was dat minimaal 12 GB nodig was om het lekker te laten draaien en op plaats 2 de gpu.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
Even een snelle scan op Marktplaats, ook tweedehands of heel recent is het nodige te vinden.

Als je, desnoods via een kennis, toegang kan krijgen om een TU laptopproject aan te kopen blijft dat de absoluut beste deal. Check het topic voor discussie daarover https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1928010

Voorbeelden alternatieven (recent en op het eerste zicht correct geprijsd.Voor mij moeilijker in te schatten, hier in Belgie zijn ze veel duurder doordat Azerty veel minder geproduceerd wordt.)
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2, latje RAM bijprikken
Voorbeeld 3, goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guzzhemmer
wouter_va schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 02:36:

Dus kortom:
quad core i5 of i7 die 3,6 GHz haalt, snelle ssd, 16 gb ram en indien mogelijk een quadro of Vega Pro

Mijn intentie is wel om een nieuwe laptop te halen en geen 2de hands omdat de techniek tegenwoordig zo snel verandert wil ik niet het risico lopen om over 4 jaar niet meer op niveau te lopen. 17 inch zou ik heroverwegen als dat de kosten erg opschroeft, heb nog (uit mijn hoofd) een 26 inch scherm staan dus dat is ook altijd nog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
Mijn ervaring met Soldworks is dat hogere CPU snelheid is belangrijker van aantal cores, met indien mogelijk een goed ondersteunde videokaart. Quadro of een AMD variant maakte in mijn situatie een behoorlijk verschil uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guzzhemmer
Rolfie schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:45:
Mijn ervaring met Soldworks is dat hogere CPU snelheid is belangrijker van aantal cores, met indien mogelijk een goed ondersteunde videokaart. Quadro of een AMD variant maakte in mijn situatie een behoorlijk verschil uit.
Welke werkte beter dan de Quadro of AMD ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
Ik heb me vergist met Vega pro zag ik vandaag, dat moet Radeon pro zijn. Dat is de juiste amd variant.
Verder klopt het. Snelle quad core (er zijn eigenlijk geen dual core high ends meer) i5 of i7, snelle ssd (liefst pcie/nvme, maar zeker geen emmc dus) genoeg RAM.
Qua videokaart: Nvidia heeft voor Quadro's iets voorzichtiger updatebeleid en dus net iets stabielere drivers, verder gaat het gelijk op.
Extra RAM of schijven kan je vaak later nog bijprikken in zo'n laptop, als je nakijkt of het mogelijk is en je het aandurft zou je dat later kunnen los bijkopen (niet zo erg als bij Apple, maar vaak toch dure upgrade bij aankoop) om nu wat budget te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guzzhemmer
wouter_va schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:26:
Ik heb me vergist met Vega pro zag ik vandaag, dat moet Radeon pro zijn. Dat is de juiste amd variant.
Verder klopt het. Snelle quad core (er zijn eigenlijk geen dual core high ends meer) i5 of i7, snelle ssd (liefst pcie/nvme, maar zeker geen emmc dus) genoeg RAM.
Qua videokaart: Nvidia heeft voor Quadro's iets voorzichtiger updatebeleid en dus net iets stabielere drivers, verder gaat het gelijk op.
Extra RAM of schijven kan je vaak later nog bijprikken in zo'n laptop, als je nakijkt of het mogelijk is en je het aandurft zou je dat later kunnen los bijkopen (niet zo erg als bij Apple, maar vaak toch dure upgrade bij aankoop) om nu wat budget te sparen.
ik heb deze laptop uitgezocht met jou hulp, lijkt het je wat? heel erg bedankt allemaal voor de goede hulp!

pricewatch: Dell Precision 3541-P3HMY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
Ziet er goed uit en moet jaren meekunnen! die goedkoopste shop heeft slechts één review en dat is geen goede... enkel afhalen als je daar koopt!

Edit: je kan ook bij Dell zelf kopen, ze hebben vrij vaak acties met wat korting -- als student krijg je meen ik ook nog een extra 10% code. Check het topic Dell kortingscodes - zit je in de buurt van die prijs

[ Voor 42% gewijzigd door wouter_va op 12-08-2019 19:40 ]

• Guzzhemmer
Hoi,

Aangezien de Dell Precision 3541 zon 600 euro duurder is geworden afgelopen week :/ ben ik weer terug bij af. Ik zat te kijken maar zag al gauw dat de nvidia quadro grafische kaarten niet betaalbaar zijn voor laptops. Ik zit nu te kijken tussen de geforce 1050 en de geforce 1650 om solidworks op te draaien. Ik denk dat de geforce 1050 volstaat aangezien hij een geheugen heeft van 3 GB heeft en school mij het volgende aanraad:
Dedicated OpenGL 2.0 compatibele grafische kaart met intern geheugen van 1024 MB met grafische kaart

zelf heb ik geen idee wat ze hier mee bedoelen en ik heb het voorgevoel dat ze dat zelf ook niet weten. Is hier toevallig iemand die mij kan helpen met de keuze tussen de geforce 1050 en de geforce 1650.

voor de modellen kijk ik naar:
pricewatch: HP Pavilion Gaming 15-dk0750nd

pricewatch: Lenovo IdeaPad 330-15ICH (81FK00JWMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
Het zit hem in die dedicated OpenGL... in 3D zit je continu te draaien en zoomen. Dat gaat zonder dedicated vaak stroperig, en bij grote projecten stotterend.
Het eerste issue is dat je nog niet weet hoe groot je projecten gaan worden (in mijn ervaring wordt civiel groot en met veel geïmporteerde randinformatie), het tweede is dat elke versie iets veeleisender wordt.

Ja het kan wel mits concessies met GeForce, maar moeilijker te voorspellen of je het gaat rot irriteren en of het werkbaar blijft je hele opleiding.

Inderdaad alle leuke weg bij Dell en HP zie ik. Bij Lenovo shop is er de p43 die iets boven 1300€ zit met 8GB en quadro 520. Je kan ook aanmelden voor studentenkorting tot max 20% zie ik. Ik denk dat je RAM kan bijprikken, moet je even checken.
Als de korting meezit, te overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingEren
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-08 11:39
Hallo mensen,

Ik zoek namelijk ook een laptop voor solidworks. Ik heb heeel veeel laptops overwogen, maar nog geen keuze kunnen maken.

Tussen deze 2 configuraties twijfel ik een beetje.

1: i7 16gb ram Quadro P1000 (waarschijnlijk tweedehands)
2: i7 16gb ram GTX 1660 Ti (lenovo Y540?)

Hebben jullie nog tips of adviezen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
@KingEren
Lees de enkele posts hierboven voor alle adviezen, maar Quadro (mag ook P500-520 of AMD Radeon Pro) heeft duidelijk voorkeur.

En als je in laptopproject kan instappen via school - doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingEren
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-08 11:39
@wouter_va

Jammer genoeg doet mijn school niet aan een laptopproject.

P500 en P600? Zijn die wel goed genoeg? Is het niet beter om een P1000 te krijgen?

En hoe zal die P1000 tegenover een GTX 1660 Ti presteren? Ik kan op het internet alleen benchmarks vinden van quadro vs quadro. Daarom vroeg ik me het af. :)

#Edit

Voor de P1000 zat ik te denken aan een HP Zbook G5 15 inch. (I7 16gb en P1000)

[ Voor 12% gewijzigd door KingEren op 16-08-2019 22:59 . Reden: Toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_va
P1000 doet beter als het echt complexer wordt in Solidworks, surfaces, veel geimporteerde data, grote samenstellingen met veel transparantie en zo. Als je echt productontwikkeling gaat doen de moeite - eerder nog de Quadro P2000 dan, die kan ook nog GPU-kracht laten meewerken bij renderen als extra.
Werktuigbouw kan je met de P500 prima uit, dus hangt vooral van je studierichting af.

Zelfs de goedkoopste Quadro veegt in Solidworks de vloer aan met een GTX. Buiten Solidworks is de GTX wel sneller tot veel sneller (games zijn niets voor Quadro's dus). Simpel uitgelegd het verschil in optimalisatie tussen Quadro en GTX: CAD vraagt exacte weergave van vormen, bij games is snelheid belangrijker dan correctheid.

HP Zbook is een prima keuze, net als Dell Precision en Lenovo Thinkpad P-reeks. Er zijn nog aanbieders van mobiele workstations, maar dit zijn de vaste waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Heeft iemand ervaring met een laptop met een Ryzen 7 CPU en een Radeon RX Vega 10 iGPU voor CAD voor civiele techniek of werktuigbouwkunde? Deze zal ongetwijfeld wat minder snel zijn dan een laptop met Geforce GTX, maar is dat een beperking voor opdrachten die je voor een van deze studies doet? CAD modellen die je in het kader van je studie doet zullen toch minder gedetailleerd zijn dan als je professioneel aan het werk bent.

Laptops met een Ryzen APU zijn een stuk handzamer en betaalbaarder dan de aanbevolen laptops uit het TUD programma.
Pagina: 1