Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SunMar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 08:11
Hoi,

Onlangs heb ik een UniFi Security Gateway (3P) aangeschaft om direct aan te sluiten op de NTU van mijn XS4ALL glasvezel verbinding. Dit is uiteindelijk gelukt, maar daar heeft wel wat tijd in gezeten dus leek het me nuttig om hier te delen hoe ik het werkend heb gekregen, zodat een volgende die gaat zoeken hopelijk minder tijd nodig heeft.

De FRITZ!Box heb ik lang geleden al de deur uit gedaan, maar ik was toch niet tevreden over de ASUS RT-AC86U. Hij is niet zo stabiel als ik zou willen (er waren dingen in mijn netwerk die het na verloop van tijd niet meer goed deden, o.a. de Chromecast, en dat kon dan alleen opgelost worden door een reset wat ik dan ook iedere 1-2 maanden moest doen), en ook AiMesh (waar ik hem voor gekocht had aangezien ik ook nog een ASUS RT-AC68U heb) viel best wel tegen. Het seamless switchen tussen APs gebeurde toch niet zo seamless. Met name bellen via WiFi (Slack, Skype, e.d.) viel weg zodra ik aan het lopen was en van AP wisselde. Vandaar de overstap naar Ubiquiti, in eerste instantie nog wel met de ASUS routers voor WiFi, maar hopelijk met een stabielere internet verbinding en het plan om op den duur als Ubiquiti access points uitbrengt met ondersteuning voor WiFi 6 ook de ASUS routers te vervangen voor UniFi access points met de hoop dat het daarmee beter gaat.

Mijn opzet:
  • Een FTTH / glasvezel verbinding van XS4ALL
  • Een USG rechtstreeks aangesloten op de NTU
  • Alleen internet (dus géén IPTV en géén VOIP/DECT)
  • werkende IPv6 verbinding
  • zelf gekozen DNS
  • UniFi Controller versie 5.10.26
  • USG 3P firmwarde 4.4.41.5193700
Als je hier op gaat zoeken kom je al vrij snel terecht bij https://github.com/basmeerman/unifi-usg-kpn. Dit is een hele mooie configuratie maar hierin ontbreekt IPv6 en het voegt van alles toe voor IPTV en VOIP dat ik niet heb, en dus ook buiten mijn configuratie wil laten. Met iets verder zoeken kwam ik ook terecht op https://www.byluke.nl/tut...nd-krijgen-kpn-glasvezel/ dat een nog veel uitgebreidere configuratie geeft inclusief IPv6 maar ook weer met IPTV en VOIP. Daarnaast is de configuratie van byLuke nog gebaseerd op een oude versie van de UniFi Controller (waarschijnlijk 5.6 of nog ouder). Sinds 5.7 is er ook vanuit de GUI ondersteuning voor IPv6, en verschillende bugs waar ik over heb gelezen zijn inmiddels ook opgelost. De meeste recente versie van UniFi Controller is 5.10.26 en veel van de configuratie in config.gateway.json is niet meer nodig. Uiteindelijk bracht de post van bvermeul het laatste puzzelstukje waar ik naar op zoek was.

De PPPoE verbinding kan vanuit de UniFi Controller UI ingesteld worden in Settings > Networks > WAN
  • IPv4 - Connection Type: PPPoE
  • IPv4 - Username: xx-xx-xx-xx-xx-xx@internet *
  • IPv4 - Password: kpn *
  • IPv6 - Connection Type: Using DHCPv6
  • IPv6 - Prefix Delegation Size: 48 **
  • Common Settings - Use VLAN ID: aan, waarde 6
  • Common Settings - QoS Tag: None
  • Common Settings - Smart Queues: uit
* Bij XS4ALL maakt het niet uit wat je invult, zolang er maar iets ingevuld staat. Bij KPN moet het deel voor de @ van de gebruikersnaam het MAC-adres van de WAN-poort van je USG zijn.
** Bij XS4ALL krijg je een /48 prefix, ik weet niet hoe dit bij KPN zit.

En IPv6 voor het LAN kan vanuit de UniFi Controller UI ingesteld worden in Settings > Networks > LAN > Configure IPv6 Network (alpha)
  • IPv6 Interface Type: Prefix Delegation
  • IPv6 Prefix Delegation Interface: WAN
  • IPv6 Prefix ID: leeg *
  • IPv6 RA: aan **
  • DHCPv6/RDNSS DNS Control: auto
* Als ik het goed begrepen heb kan je dit gebruiken om te bepalen welke /64 uit de /48 die je van je ISP krijgt gebruikt wordt voor dit netwerk. Als je in de USG meerdere netwerken (bijv. interne VLANs) configureert met IPv6 kan je zo voorkomen dat twee netwerken dezelfde /64 proberen te claimen.
** De overige IPv6 RA instellingen staan op de standaardwaardes (Prio: High, Valid: 86400, Preferred: 14400)

Na dit alles ingesteld te hebben werkte het internet bij mij, maar alleen IPv4. Als ik met SSH inlogde op de USG en show interfaces deed zag ik bij eth1 wel een IPv6 adres maar bijvoorbeeld een ping6 google.com werkte niet.

Zodoende na veel zoeken en informatie uit de verschillende bronnen uitgeprobeerde te hebben ziet mijn minimalistische config.gateway.json er zo uit:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{
    "interfaces": {
        "ethernet": {
            "eth0": {
                "vif": {
                    "6": {
                        "pppoe": {
                            "2": {
                                "mtu": "1500",
                                "name-server": "none",
                                "dhcpv6-pd": {
                                    "no-dns": "''",
                                    "prefix-only": "''"
                                },
                                "ipv6": {
                                    "dup-addr-detect-transmits": "1"
                                }
                            }
                        }
                    }
                }
            }
        }
    },
    "system": {
        "name-server": [
            "1.1.1.1",
            "1.0.0.1",
            "2606:4700:4700::1111",
            "2606:4700:4700::1001"
        ]
    }
}

Met deze config.gateway.json werkt IPv6 bij mij zowel op de USG als op de apparaten in mijn netwerk. Het was niet nodig om een task-scheduler script toe te voegen dat een van de interfaces of de DHCPv6 een trap geeft, iets dat ook nog in sommige oplossing naar voren kwam. Ik vermoed dat het niet nodig is door bug fixes in de UniFi Controller en USG Firmware versies waar ik op draai t.o.v. van de versies die gebruikt werden toen de andere oplossingen gemaakt werden, want in de configuratie zelf zie ik geen dingen waar ik uit zou kunnen verklaren dat het niet (meer) nodig is.

Wat ik wel nog extra heb toegevoegd als hierboven te zien is, is dat ik niet de DNS van mijn provider gebruik maar die van Cloudflare. LAN clients gebruiken de USG als DNS, en de USG forward naar Cloudflare voor zowel IPv4 als IPv6.

Als je geen aparte DNS wil gebruiken moet deze configuratie genoeg zijn:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
{
            "eth0": {
                                },
                                }
                            }
                        }
                    }
                }
            }
        }
    }
}

De MTU is overigens ook optioneel, maar aangezien zowel XS4ALL and KPN een MTU van 1500 ondersteunen heb ik die ook in de configuratie gelaten (i.p.v. de standaard 1492).

De volgende stap wordt om DNS naar de externe servers te laten lopen over TLS of HTTPS, daar moet ik nog aan beginnen om uit te zoeken hoe dat kan op de USG (zonder ander apparaat bij voorkeur). Als iemand daar nog tips voor heeft hoor ik het graag :).

[ Voor 0% gewijzigd door SunMar op 19-08-2019 12:22 . Reden: "IPv6 RA Prio" weggehaald (was niet de bedoeling om die daar te hebben staan, werd al benoemd in de ** voetnoot) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-06 15:50
Dank voor deze uitleg!

Ik heb de laatste versie van de controller (5.12.35) en USG (4.4.44.5213844) op XS4ALL DSL. Je hoeft dan eigenlijk vrij weinig te doen anders dan de prefix delegation en DHCPDv6 op de WAN poort. Dan werkt het echter nog niet maar krijgen je clients wel een IPv6 adres. De feature die mist is een vage setting (prefix only onder de pd config) waarvan ik niet goed weet wat die doet, maar uit jouw artikel komt.

Hulde!

code:
1
2
3
set interfaces ethernet eth0 pppoe 0 dhcpv6-pd prefix-only
commit
save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsfded
  • Laatst online: 13-09-2023
@SunMar
Ik heb ook een USG 3P en heb ook IPV6 aan de praat gekregen met dhcpv6-pd prefix-only het enige is dat mijn download en upload snelheid op IPV6 veel lager zijn dan met IPV4. Als ik op fast.com op een IPV6 server in Amsterdam test, krijg ik niet meer dan 130 Mbps up en down, terwijl als ik IPV4 test krijg ik 530 Mbps. Dit heb ik ook getest d.m.v. een groot bestand te downloaden van een IPV6 server - zelfde resultaat: niet hoger dan 130 Mbps.

Heb je dit ook gemerkt?

P.S.: Testen met een iPhone geeft hetzelfde max. snelheid van 130Mbps op IPV6.

[ Voor 7% gewijzigd door elsfded op 30-11-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-08 10:03
Staat de ipv6 offload wel aan?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
Bij mij is de snelheid hetzelfde, geen verschil op de speedtests... maar goed, ik zit op VDSL dus max 50-60Mbit/s.

Heb ook even de offload instellingen bekeken, PPPOE offload voor IPv6 kun je niet disablen zonder de VLAN support te disablen, dus maar even niet gedaan...

edit: als ik trouwens in de GUI iets aanpas ben ik de op de CLI toegevoegde config kwijt. Iemand een idee hoe je dat "persistent" maakt?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
IP offload module   : loaded
IPv4
  forwarding: enabled
  vlan      : enabled
  pppoe     : enabled
  gre       : enabled
IPv6
  pppoe     : disabled

IPSec offload module: loaded

Traffic Analysis    :
IPv4
  export    : disabled
  dpi       : enabled

[ Voor 8% gewijzigd door supernova99 op 30-11-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
supernova99 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 11:57:
edit: als ik trouwens in de GUI iets aanpas ben ik de op de CLI toegevoegde config kwijt. Iemand een idee hoe je dat "persistent" maakt?
Zie:
https://help.ubnt.com/hc/...SG-Advanced-Configuration

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsfded
  • Laatst online: 13-09-2023
Dit is wat ik heb (gelijk aan @supernova99):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
IP offload module   : loaded
IPv4
IPv6
  pppoe     : disabled

Traffic Analysis    :
IPv4
  export    : disabled
  dpi       : enabled

IPV6 pppoe offloading staat uit en als ik hem aan probeer te zetten zegt hij: "IPv6 vlan must be disabled for pppoe offload". Dus even IPV6 vlan offloading uitgezet en pppoe aangezet en ja hoor, 550 Mbps op IPV6!

Jammer dat vlan én pppoe niet tegelijk aan kunnen staan... Is dit een beperking van de USG 3P alleen?

Ik heb een USG pro liggen, ik zal kijken hoeveel ik kan halen zonder IPV6 pppoe offloading....

[ Voor 5% gewijzigd door elsfded op 30-11-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova99
Het is even wachten op de Dream Machine Pro, dan kun je voorlopig geen issues meer hebben qua performance...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-01-2023
Bedankt SunMar! Super geholpen met de info.

Carlos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:34

Ankh

|true

Zo te lezen is de bug in de controller er dus nog steeds niet uitgehaald. De VLAN instelling wordt alleen ingezet voor IPv4 en niet voor IPv6, hierdoor bouwt ie geen IPv6 verbinding op. Goed om te zien dat het nu via een omweg wel werkende is. Dit was voor mij de reden om mijn USG vorig jaar weg te doen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-nld
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-07 09:27
Ik probeer het even in dit topic;

Ik heb nu FTTH van KPN icm IPTV en heb een setup van Unifi. USG3, switches en AP's. Alles werkend via 'coolhva' (https://coolhva.github.io...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/).

Volgende week stap ik over op XS4All FTTH met IPTV erbij. Is het jullie hier bekend welke instellingen er gewijzigd moeten worden tov de KPN settings in de USG, of is het inmiddels zó verweven dat de instellingen gelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bas-nld schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:36:
Ik probeer het even in dit topic;

Ik heb nu FTTH van KPN icm IPTV en heb een setup van Unifi. USG3, switches en AP's. Alles werkend via 'coolhva' (https://coolhva.github.io...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/).

Volgende week stap ik over op XS4All FTTH met IPTV erbij. Is het jullie hier bekend welke instellingen er gewijzigd moeten worden tov de KPN settings in de USG, of is het inmiddels zó verweven dat de instellingen gelijk zijn?
Geen x4all is gewoon KPN alleen betaal je nu meer voor het zelfde product. Je kan zelf gewoon je KPN pppoe login er in laten staan, die verwevenheid is al sinds 2009 ( veel mensen denken dat het een ander netwerk is maar is het niet)
Het enige wat je moet doen is je abonnement nummer in het tv kast wijzigen zo dat je het xs4all zender pakket krijgt

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 13-01-2020 13:43 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-nld
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-07 09:27
xbeam schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:39:
[...]

Geen x4all is gewoon KPN alleen betaal je nu meer voor het zelfde product. Je kan zelf gewoon je KPN pppoe login er in laten staan, die verwevenheid is al sinds 2009 ( veel mensen denken dat het een ander netwerk is maar is het niet)
Het enige wat je moet doen is je abonnement nummer in het tv kast wijzigen zo dat je het xs4all zender pakket krijgt
Dank je, zoiets dacht ik al ja. Vandaar ook deze overstap. Ik heb de nieuwe 4K TV ontvangers al in gebruik.

Als je beide labels uitspeelt (ik wil opzeggen en ik wil mijn nieuwe abonnement annuleren), kun je aardig wat korting bedingen. Ik ga ongeveer de helft betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bas-nld schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:52:
[...]
Dank je, zoiets dacht ik al ja. Vandaar ook deze overstap. Ik heb de nieuwe 4K TV ontvangers al in gebruik.

Als je beide labels uitspeelt (ik wil opzeggen en ik wil mijn nieuwe abonnement annuleren), kun je aardig wat korting bedingen. Ik ga ongeveer de helft betalen :+
Nice doe ik ook altijd.
Heb zelfs tv opgezegd en internet only.
Voor tv gebruik NL-ziet werkt beter dan ziggo en kpn. Ik betaal nu bij kpn 35 euro voor 500mbit internet.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesterz
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-08-2020
Hallo,

Eerst bedankt voor de OP, erg handig !

Nu zijn we een aantal maanden verder er loop ik tegen het volgende probleem aan:
Eerst mijn setup: Draytek Vigor 165 op XS4ALL VDSL2 in Full Bridge, aan een USG 3P (laatste versie etc).
Instellingen zoals hierboven (dus pppoe met VLAN ID 6 via de controller gezet)

Krijg keurig mijn IPv4 maar mijn IPv6 ho maar, inderdaad mist voor XS4ALL nog steeds dhcpv6-pd prefix-only
die heb ik met
code:
1
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd prefix-only
aan gezet via de CLI, en ik kan dan ping6 google.com doen vanaf de UGS CLI, geen probleem verder, alles draait, zo dacht ik, maar mijn clients (laptop over WLAN die aan de USG hangt via AC-PRO AP) krijgen geen ipv6.

Iemand een idee wat ik fout doe ? en klopt het dat als ik show interfaces doe dat ik alleen een ipv6 address zie onder eth1 en niet onder pppeo2 ?

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre PE1PQX
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-03-2024
Ik lees nu dit draadje en heb sinds vorige maand FttH (XS4ALL) 500/500 lijn.
Fiber gaat direct in de USG Pro4 en met de basis instellingen werkt alleen IPv4.
XS4ALL support IPv6, maar als ik de test op https://ipv6-test.com/ doe krijg ik 'IPv6 not supported'

Hoe fix ik dit in mijn USG Pro 4, heb wel e.e.a. gelezen over JSON files en dat deze configuraties kan doen die niet in de GUI te zien zijn, maar ik ontbreek de ervaring hiermee.

De JSON in de openingspost met DNS servers ziet er wel duidelijk uit, moet ik daarvoor nog enkele zaken aanpassen of kan ik deze in de controller uploaden en dan een privisioning forceren in de USG?

Ik heb GEEN IP-TV, alleen VoiP, maar dat werkt gewoon met een fritz in de Unifi lan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Om hier nog aan toe te voegen, ik moest dit uitvoeren op een FTTH lijn van XS4All met een USG Pro:

code:
1
2
3
configure
set interfaces ethernet eth2 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd prefix-only
commit

Ik moest hiervoor via SSH met de gebruiker 'admin' naar de USG verbinden nadat ik SSH toegang via de Cloud Key controller had aan gezet.

eth2: WAN1
VIF 6: VLAN 6

code:
1
show interfaces

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
 ethernet eth2 {
     description WAN
     vif 6 {
         description WAN
         firewall {
             in {
                 ipv6-name WANv6_IN
                 name WAN_IN
             }
             local {
                 ipv6-name WANv6_LOCAL
                 name WAN_LOCAL
             }
             out {
                 ipv6-name WANv6_OUT
                 name WAN_OUT
             }
         }
         pppoe 2 {
             default-route none
             dhcpv6-pd {
                 no-dns
                 pd 0 {
                     interface eth0 {
                     }
                     prefix-length 48
                 }
                 prefix-only
                 rapid-commit enable
             }
             firewall {
                 in {
                     ipv6-name WANv6_IN
                     name WAN_IN
                 }
                 local {
                     ipv6-name WANv6_LOCAL
                     name WAN_LOCAL
                 }
                 out {
                     ipv6-name WANv6_OUT
                     name WAN_OUT
                 }
             }
             ipv6 {
                 address {
                     autoconf
                 }
                 enable {
                 }
             }
             name-server none
             password xxxxxx
             user-id xxxxxxxx
         }
     }
 }

[ Voor 69% gewijzigd door Snow_King op 16-07-2020 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-09 00:40
Thumbs up voor de topic starter en de nette discussie hier, maar ik wil toch even snel duidelijk maken als XS4ALL gebruiker met een USG Pro ... De configuratie van @Coolhva welke gewoon beschikbaar is via dit forum en github werkt perfect! De config is klaar voor de normale USG. Als je een pro hebt moet je de eth poorten in de configs aanpassen gezien die anders genummerd zijn in de pro.

En dan heb ik het over zowel ipv4, ipv6, vpn en iptv. De bestanden die benodigd zijn staan op coolhva's GIT.
* config.gateway
* dhcp6.sh
* setroutes.sh
* setvpn.sh

https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth/tree/xs4all

De VPN benodigdheden staan in een andere branch op diezelfde GIT.

Snelle guide:
* Upload de .sh files naar /config/scripts/post-config.d/*.* op je USG.
* Ik moest de owner van de .sh files aanpassen naar root. Dit dmv SSH naar de USG gedaan.
* Upload de config.gateway naar je unifi controller /usr/lib/unifi/data/sites/default/*.* (Kan afwijken, maar dit is default, als je een cloud key hebt moet je even de guide van coolhva volgen).
* Provision de USG opnieuw via de controller.

Uitgebreide guide, welke beduidend beter is:
https://coolhva.github.io...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

[ Voor 40% gewijzigd door Yahiko750 op 16-07-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre PE1PQX
Ik heb die geprobeerd, maar zal er nog eens goed naar kijken.
Verder gebruik ik geen IP-TV, dus dat gedeelte kan (liever: moet) er wel uit gesloopt worden. Moet me toch eens dieper in de json materie verdiepen denk ik...

VoiP heb ik op een losse fritz die puur als LAN-client in de meterkast bungelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre PE1PQX
Ik geef het eerst op.... Unifi support verwijst na 1x escaleren naar de community en dat klinkt mij als 'red je er maar mee'. Jammer
Dan maar voorlopig GEEN IPv6....

Wat heb ik geprobeerd:
config.json bestand van Coolvha gemod van USG naar USGPro 4 (eth nummer naar de juiste poorten gewijzigd en login credentials voor xs4all ingevuld, meer niet) en verder zijn stappenplan aangehouden.
IPv4 werkt gewoon, IPv6 komt op en valt binnen 1 minuut weer om.
IPTV heb ik niet, ook geen wens naar... VoiP werkt binnen de LAN (VLAN6 dus vanuit de ISP) omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Andre PE1PQX schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:42:
Ik geef het eerst op.... Unifi support verwijst na 1x escaleren naar de community en dat klinkt mij als 'red je er maar mee'. Jammer
Dan maar voorlopig GEEN IPv6....

Wat heb ik geprobeerd:
config.json bestand van Coolvha gemod van USG naar USGPro 4 (eth nummer naar de juiste poorten gewijzigd en login credentials voor xs4all ingevuld, meer niet) en verder zijn stappenplan aangehouden.
IPv4 werkt gewoon, IPv6 komt op en valt binnen 1 minuut weer om.
IPTV heb ik niet, ook geen wens naar... VoiP werkt binnen de LAN (VLAN6 dus vanuit de ISP) omgeving.
Zonde zeg! Vind ik als IPv6 voorvechter ook best vervelend om te lezen. Stom dat Unifi dit niet in hun UI goed gedaan geeft.

Als je wil kan ik wel via SSH remote een keer bij je inloggen en het recht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre PE1PQX
Bedankt voor het aanbod, maar ik ben niet zo'n liefhebber om poort 22 open te zetten naar buiten toe.
Een stappenplan zoals jij hem hebt, heb ik nog niet gezien.. ik heb misschien niet goed gekeken wellicht?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre PE1PQX
Hoe simpel kan het zijn: ik heb opnieuw de opening post bekeken, en de wat uitgebreidere JSON gepakt en deze iets aangepast in de controller gezet.

Aanpassing: eth0 naar eth2 (want USG Pro 4)
En DNS servers van XS4ALL er in gezet. (IP4 en IP6)
Zoals het nu lijkt werkt het wel ineens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Andre PE1PQX schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:50:
Hoe simpel kan het zijn: ik heb opnieuw de opening post bekeken, en de wat uitgebreidere JSON gepakt en deze iets aangepast in de controller gezet.

Aanpassing: eth0 naar eth2 (want USG Pro 4)
En DNS servers van XS4ALL er in gezet. (IP4 en IP6)
Zoals het nu lijkt werkt het wel ineens...
Mooizo! Welkom in de wereld met IPv6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre PE1PQX
Snow_King schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:17:
[...]

Mooizo! Welkom in de wereld met IPv6
Toch bedankt voor je aanbod om het op te lossen, was dus niet nodig. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wilbert11
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:00
Ik heb IPv6 werkend gekregen door alleen de UniFi Controller UI wijzigingen uit de topic start door te voeren (WAN en LAN). Het inladen van een .json file was voor mij niet nodig. Verder gebruik ik pihole als adblocker en voor de DNS instellingen. Ik heb KPN glas internet only en gebruik de Unifi Controller versie 6.0.28.

[ Voor 3% gewijzigd door wilbert11 op 26-11-2020 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre PE1PQX
Ik ga binnenkort over van XS4ALL naar Freedom omdat ik geen onderdeel wil zijn van de KPN eenheidsworst.

VoiP laat ik vallen, wordt hier vrijwel niet meer gebruikt. Het gaat dus een internet only verbinding worden over een 500/500 glasfiber lijn.

Zijn er mensen die deze how-to ook hebben gevolgd voor Freedom en zo ja, wat zijn de resultaten hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooiWeb
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:32
Ik probeer ook mijn IPv6 aan de praat te krijgen op mijn Freedom verbinding. Deze is net overgezet van XS4ALL naar Freedom en de config is volgens mij niet veel anders. Ik heb de config.gateway.json in de /usr/lib/unifi/data/sites/default dir gezet van de Unifi Cloud Key. Op de USGpro4 provision uitgevoerd en daarna op https://ipv6-test.com/ getest, maar nog steeds geen IPv6 connectivity.

Dit is mijn config.gateway.json
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
{
            "eth2": {
                                "name-server": "none",
                                    "no-dns": "''",
                                },
                                }
                            }
                        }
                    }
                }
            }
        }
    },
    "system": {
        "name-server": [
            "87.251.42.44",
            "87.251.42.45",
            "2001:7b8:650:1::44",
            "2001:7b8:650:1::45"
        ]
    }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre PE1PQX
Probeer volgende eens:

(even snel vergeleken, moet het zelfde zijn dacht ik)
Waar zet je deze .json neer??
Bij mij staat het in "/srv/unifi/data/sites/default" op de controller.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11