Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem is voor mijn dochter (12), wat ze zelf gaat kopen. Niet heel spannend allemaal, het zwaarste zullen spelletjes als Roblox, Minecraft en Fortnite zijn (waarbij Fortnite prima of lage instellingen mag draaien, wel redelijke FPS, rond de 50 - 60)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is echt laag, zeg €275. Minder is beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Opslag heb ik liggen (zowel kleine SSD als grote HDD), monitor ga ik 2e hands naar op zoek om de kosten te drukken (dit zal max 1080p zijn), het klopt dat OS niet in dit lijstje staat, die ben ik niet vergeten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, CPU, mobo, RAM, voeding

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur, wel ben ik ivm bestelgemak graag alles bij Alternate bestellen (alle items in de RML zijn ook bij Alternate beschikbaar)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zie bovenstaand, Fortnite zal het zwaarst zijn wat er gedraaid wordt

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Is dit slim of niet? Ik heb gezien de verwachtingen gekozen voor de Vega 11 iGPU die in de CPU zit (zie Fortnite prestaties) en niet een losse GPU om de kosten te drukken.
Is dit OK (mn de voeding vind ik lastig inschatten), werkt alles met elkaar, tips, tricks? Meer bang voor de buck?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 119,05€ 119,05
1MoederbordenASRock A320M-HDV R4.0€ 45,-€ 45,-
1BehuizingenInter-Tech B-50€ 26,50€ 26,50
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR24N17S8/8€ 35,-€ 35,-
1VoedingenCorsair VS450 (2018)€ 38,23€ 38,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,78

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

RAM in dualchannel 3000MT/s (2x4) maar zou je niet voor gebruikte gear kijken ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjectTL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-07 09:40
Wat verwacht je van ons?
Is dit slim of niet? Ik heb gezien de verwachtingen gekozen voor de Vega 11 iGPU die in de CPU zit (zie Fortnite prestaties) en niet een losse GPU om de kosten te drukken.
Is dit OK, werkt alles met elkaar, tips, tricks? Meer bang voor de buck?

1BehuizingenInter-Tech B-50€ 26,50€ 26,50
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR24N17S8/8€ 35,-€ 35,-
1VoedingenCorsair VS450 (2018)€ 38,23€ 38,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 263,78
Zonder GPU zou het geen fijjne gaming ervaring zijn!

V&A aangeboden: Betaalbare GAME PC, i5 2400 | GTX 1050 | 8GB ram | SSD

Dit zou een mooie optie zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Hackus schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:43:
RAM in dualchannel 3000MT/s (2x4) maar zou je niet voor gebruikte gear kijken ?
Het bord heeft maar 2 sloten, vandaar nu de keuze voor 1x8 zodat de mogelijkheid tot upgraden nog daar is.
Tweedehands heb ik ook naar zitten kijken, maar toch een beetje de vrees dat het een miskoop is (voor mij is het niet zo'n bedrag, voor haar is het flink wat, zou erg sneu zijn als het 2e hands tegenvalt).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
TPCO Streaming schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:44:
[...]

Zonder GPU zou het geen fijjne gaming ervaring zijn!

V&A aangeboden: Betaalbare GAME PC, i5 2400 | GTX 1050 | 8GB ram | SSD

Dit zou een mooie optie zijn!
iGPU in de CPU is een probleem?
Ik heb die uit V&A bekekend, wel erg oude CPU, vandaar naast me neergelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

haal dan deze RAM pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D32AESCK
moderne voeding pricewatch: Cooler Master MWE White 450W V2

ander moet pa maar wat bijleggen :D

[ Voor 35% gewijzigd door Hackus op 09-08-2019 17:49 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjectTL
MerijnB schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:46:
[...]

iGPU in de CPU is een probleem?
Ik heb die uit V&A bekekend, wel erg oude CPU, vandaar naast me neergelegd.
Voor FPS games zeker! natuurlijk zit je met een bugdet van je dochter, ik zou toch een 970/960 4gb rond 50/60 euro kopen nieuwe past erop. zou het perfect doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Lijkt niet bij Alternate te krijgen? Maar het gaat natuurlijk om de snelheid, ga ik even naar kijken, tx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
TPCO Streaming schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:52:
[...]

Voor FPS games zeker! natuurlijk zit je met een bugdet van je dochter, ik zou toch een 970/960 4gb rond 50/60 euro kopen nieuwe past erop. zou het perfect doen!
Het idee was nu om voor de iGPU te gaan (zie YT link mbt Fortnite) en later evt een andere videokaart als dat nodig blijkt. Als er voor ongeveen hetzelfde budget (dus goedkoperen CPU en mobo) het mogelijk is op een losse GPU uit te komen is dat natuurlijke prima, maar dat had ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjectTL
MerijnB schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:56:
[...]

Het idee was nu om voor de iGPU te gaan (zie YT link mbt Fortnite) en later evt een andere videokaart als dat nodig blijkt. Als er voor ongeveen hetzelfde budget (dus goedkoperen CPU en mobo) het mogelijk is op een losse GPU uit te komen is dat natuurlijke prima, maar dat had ik nog niet gevonden.
Maar wil je dan 2ehands GPU of nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
TPCO Streaming schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:58:
[...]

Maar wil je dan 2ehands GPU of nieuwe?
Nu liever nieuw, vandaar nu de iGPU, mocht er later meer ballen nodig zijn kan er altijd nog een losse GPU in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:53

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Als je benchmarks bekijkt van de 2400g iGPU met fortnite moet deze gewoon goed te spelen zijn mits je genoeg geheugen hebt aangezien deze dan geshared wordt voor beide cpu en gpu.
Weet dus niet of 8GB wel voldoende is icm met een iGPU.

Daarnaast adh van waar wat en hoe je speelt kan minecraft vele malen zwaarder zijn dan fortnite.

In jou huidige situatie zou ik voor die setup gaan die je hebt, maar dan zou ik toch echt een extra 8gb ram latje erbij doen dat je 16GB hebt.
En snelheid geheugen heeft vrij veel invloed op een iGPU (op een ryzen cpu heeft het verder ook veel invloed).
Ik zou dus idd ook overwegen om die crucial ballistix the halen die hierboven al is aangegeven.

Normaal zou je bijv 8GB + 4GB op je videokaart hebben.
Maar nu ga je bijvoorbeeld maar 6GB + 2GB hebben om een spel en windows te draaien makkelijk gezegd.

Edit:
Misschien dan een idee om gewoon een 16gb 2 lat kitje uit te zoeken.
Ik zou dan wel voor 3.0GHz of hoger voor het geheugen gaan met een CAS latency van 17 of lager

[ Voor 22% gewijzigd door ErikRedbeard op 09-08-2019 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 733707

MerijnB schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:45:
[...]

Het bord heeft maar 2 sloten, vandaar nu de keuze voor 1x8 zodat de mogelijkheid tot upgraden nog daar is.
Tweedehands heb ik ook naar zitten kijken, maar toch een beetje de vrees dat het een miskoop is (voor mij is het niet zo'n bedrag, voor haar is het flink wat, zou erg sneu zijn als het 2e hands tegenvalt).
De Ryzens, en vooral de APUs, zijn nogal RAM-snelheid hongerig. Langzamere snelheid RAM is niet per se een gigantisch probleem kwa performance, maar het verschil tussen single en dual channel (dus 1 vs 2 latjes) is wel erg voelbaar.

Hier een artikeltje van Gamers Nexus met wat statistieken die single vs dual channel vergelijken op de 2400G, ze gebruiken hun beste DDR4 latje voor de single channel test, dus dat zegt wel genoeg: https://www.gamersnexus.n...nd-single-vs-dual-channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuisRocker
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-06 07:18
Eens met de bovenstaande 2 berichten, Ryzen 2400G heeft simpelweg relatief snel (en "genoeg", afhankelijk van de situatie) dual channel geheugen nodig om naar vermogen te presteren in games.

Edit:
Voor de duidelijkheid, ik zou dual channel 3000Mhz als minimum aanhouden, binnen dit budget komt dan helaas wel de optie tot "relatief goedkoop verdubbelen van RAM" te vervallen.

[ Voor 33% gewijzigd door HuisRocker op 09-08-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Duidelijk, er zal 2x8 met wat snelheid op dit bord moeten om het snel genoeg te krijgen, dat is budgettechnisch een beetje uitdagend.

Als alternatief, ik kan vanuit de familie dit overnemen voor €120:

1ProcessorsIntel Core i5-4570 Boxed€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenGigabyte GA-Z87-HD3€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9B€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,89

Daar zou dan alleen nog iets van een GPU bijmoeten, wat denken jullie, goede deal? Beter idee dan iets nieuws obv Ryzen voor dit budget en doel? Omdat het uit de familie komt durf ik dit wel aan 2ehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-07 18:43
Fortnite vraagt niet veel, maar mijn laptop met een CPU-GPU "Intel Iris Pro 1536 MB" werkt totaal niet, dan is er nog de dedicated "AMD Radeon R9 M370X" en die is al heel krap voor Fortnite, 1280px max en dan op lage instellingen. Het is ook niet zo dat dit nu een heel nieuwe laptop is, maar goed...

Ik zou persoonlijk eens kijken in je "vrienden"-kring of er niet iemand is die gemined heeft en nog een leuke kaart over heeft. Mocht dat niet lukken dan zijn er waarschijnlijk genoeg tweakers hier die wel zulke contacten hebben, waaronder ikzelf (nee, niet van mezelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:53

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

MerijnB schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:31:
Als alternatief, ik kan vanuit de familie dit overnemen voor €120:

1ProcessorsIntel Core i5-4570 Boxed€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenGigabyte GA-Z87-HD3€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9B€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,89
De CPU is vrijwel gelijk aan elkaar, dat maakt qua performance voor de bovengenoemde games niet echt uit (al is de ryzen veel beter qua multithreading).
Qua geheugen is intel niet zo aanhankelijk qua snelheid dus dat zal wel goed zitten.

Je zal er idd een gpu in moeten zetten.
Ik neem aan dat gamen gewoon op 1080p gaat gebeuren.

Hiervoor zou je kunnen kijken naar bijv (beste bovenaan)
  • Nvidia GTX 1660
  • AMD Radeon RX 590
  • AMD Radeon RX 570
Wat ik wel moet zeggen, de ryzen build van je heeft nog upgrade speling.
Dit Intel systeem heeft dat totaal niet.
CPU upgraden zou inhouden nieuw moederbord en geheugen.
GPU upgraden boven huidig midrange gaat de cpu hard bottlenecken hoogstwaarschijnlijk.

PS: Heel belangerijk welke voeding er in dat systeem zit. Aangezien er nog een videokaart bij moet.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikRedbeard op 09-08-2019 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:07
€120 is al duur zat voor dat setje. Voor elk onderdeel zou ik niet meer dan €30 over hebben, dus €90 in totaal. Dat is de helft van wat je nu nieuw koopt, bijvoorbeeld:
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 49,-€ 49,-
1MoederbordenASRock B450M-HDV R4.0€ 60,95€ 60,95
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFS8266€ 70,49€ 70,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,44

Presteert hetzelfde, nieuw met garantie en een goede upgrademogelijkheid.
Doe daar een behuizing en voeding bij en pluk een redelijke videokaart van V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Dit is nu het lijstje in totaal, we hebben het budget iets opgerekt. Nog opmerkingen / ideeen?

1BehuizingenSharkoon VS4-S€ 28,-€ 28,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK€ 82,99€ 82,99
1VoedingenCooler Master MWE White 450W V2€ 40,22€ 40,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Waarom geen B450 bord? Kost €15 meer waar je een veel grotere upgrademogelijkheid voor terug krijgt. En voor €5,- extra krijg je met de MWE V2 een stuk betere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Uszka schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:04:
Waarom geen B450 bord? Kost €15 meer waar je een veel grotere upgrademogelijkheid voor terug krijgt. En voor €5,- extra krijg je met de MWE V2 een stuk betere voeding.
Zie ts, budget is er klein en nu al opgerekt. Mbt de voeding de V2 staat nu toch in de lijst of bedoel je een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Ik bedoel de MWE Bronze V2 die ik gelinkt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
MerijnB schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:14:
[...]

Zie ts, budget is er klein en nu al opgerekt. Mbt de voeding de V2 staat nu toch in de lijst of bedoel je een andere?
Ah, die link, ik zie hem. Waarom is die voeding beter? Maw, waarom zou ik die willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De algehele kwaliteit is beter zodat de voeding een langere levensduur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:12
Hoewel ryzen zeker goed spul is :) Vraag ik me toch af waarom een setje van 120 euro dat net zo goed presteert als een ryzen r3 1200 setup te duur is, terwijl er dan maar ff 250 euro uitgegeven wordt voor een ryzen set...

Een 2e hands videokaartje van max 5 10tjes , behuizing en voeding toevoegen aan dat setje van 120 en je kunt er voorlopig weer ff tegenaan en je houdt geld over.

Eventueel zou je ook kunnen gaan voor een r3 1200, een mobo en 1 8GB reepje omdat ryzen met een dedicated gpu wel prima om kan gaan met single ram. Voor de genoemde games iig zeker. Vervolgens daar dan een gpu aan toevoegen. Er staan er genoeg op V&A nog met garantie en het presteert nog beter ook. En je houdt nog steeds geld over.

'T is maar ff een insteek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Baloes schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:30:
Hoewel ryzen zeker goed spul is :) Vraag ik me toch af waarom een setje van 120 euro dat net zo goed presteert als een ryzen r3 1200 setup te duur is, terwijl er dan maar ff 250 euro uitgegeven wordt voor een ryzen set...

Een 2e hands videokaartje van max 5 10tjes , behuizing en voeding toevoegen aan dat setje van 120 en je kunt er voorlopig weer ff tegenaan en je houdt geld over.

Eventueel zou je ook kunnen gaan voor een r3 1200, een mobo en 1 8GB reepje omdat ryzen met een dedicated gpu wel prima om kan gaan met single ram. Voor de genoemde games iig zeker. Vervolgens daar dan een gpu aan toevoegen. Er staan er genoeg op V&A nog met garantie en het presteert nog beter ook. En je houdt nog steeds geld over.

'T is maar ff een insteek :)
Ik kreeg hier de feedback dat dit setje niet €120 waard is (en ook niet toekomstbestendig is), vandaar dat ik die kant niet verder op kijk. Een opzet met een r3 1200 is misschien wel nog leuk, ga ik even naark kijken, wat voort soort GPU denk je aan?

[ Voor 10% gewijzigd door MerijnB op 10-08-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjectTL
Dit kom terug op mijn punt weer 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
ik zou toch een 970/960 4gb rond 50/60 euro kopen
Ik heb hiervoor gekeken bij V&A want ik vond dit op zich wel interessant, maar rond die prijzen vind ik geen 970/960 (nu ben ik al heel lang uit de videokaarten en heb dus mogelijk dingen door elkaar gehaald), heb je er voorbeeldje rond die prijs wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjectTL
MerijnB schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:42:
[...]

[...]

Ik heb hiervoor gekeken bij V&A want ik vond dit op zich wel interessant, maar rond die prijzen vind ik geen 970/960 (nu ben ik al heel lang uit de videokaarten en heb dus mogelijk dingen door elkaar gehaald), heb je er voorbeeldje rond die prijs wat je bedoelt?
Heb je naar marktplaats gekeken ? Je kan altijd het prijs bespreken voor je budget. Kan zo even paar voor je zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
TPCO Streaming schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:45:
[...]

Heb je naar marktplaats gekeken ? Je kan altijd het prijs bespreken voor je budget. Kan zo even paar voor je zoeken
Op MP zie ik voor de 960 al prijzen van €80; daarintegen zie ik dat bijvoorbeeld een GTX 770 al beter presteert dan de Vega 11, dus in dat opzicht is het toch wel interessant, ik ga nog een RML maken.

Dat zou dan zoiets worden, en dan iets van een GPU van V&A:

1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS8G4D30AESBK€ 41,15€ 41,15
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,05

Dit is prijstechnisch wel interessanter.
edit:
kan ik ook een B450M bordje doen met het budget wat overgebleven is, iets toekomstbestendiger.

[ Voor 70% gewijzigd door MerijnB op 10-08-2019 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-07 20:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProjectTL
Ik heb je net een bericht gestuurd met een GTX 970 4GB wat ik denk dat mooi bij je build gaat passen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
@TPCO Streaming en @kever678 bedankt voor het meezoeken, ziet er veelbelovend uit. De PSU die ik nu heb is goed (genoeg) voor zulke kaarten of evt een 960/970?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:12
De voeding is prima. Je zou eventueel ook nog deze CPU kunnen scoren op V&A : V&A aangeboden: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler

Scheelt een 10tje maar is veel krachtiger. Kun je alles mee spelen ( misschien dat vader ook es een gamepje wil wagen ☺️) Hoevie voorlopig niet te upgraden. Dat ie nog niet weg is mij een raadsel overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Baloes schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:37:
De voeding is prima. Je zou eventueel ook nog deze CPU kunnen scoren op V&A : V&A aangeboden: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler

Scheelt een 10tje maar is veel krachtiger. Kun je alles mee spelen ( misschien dat vader ook es een gamepje wil wagen ☺️) Hoevie voorlopig niet te upgraden. Dat ie nog niet weg is mij een raadsel overigens.
Bedankt voor de suggestie (vader gamed niet zo veel meer de laatste 15 jaar ;)), maar is toch weer stukkie rijden (op laten sturen ben ik niet zo'n fan van). Ik hou het bij het laatste lijstje.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Ik heb dit systeem in elkaar gezet, het overschrijd het budget met 50 euro, maar je krijgt hierdoor pakweg 2x de prestaties van jou oorspronkelijke setup. Nou kan ik je sterk aanraden om een RX 570 2e hands aan te schaffen voor zo'n 80/110 euro. Dat is echt een heel mooi kaartje welke qua prijs prestaties geen vergelijkbare heeft. Ik zou zeker de 2e hands markt als eerste benaderen met het gestelde budget.

1VideokaartenMSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC€ 134,90€ 134,90
1BehuizingenSharkoon VG4-W Rood€ 33,95€ 33,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16€ 44,30€ 44,30
1VoedingenCooler Master Elite V3 230V 400W (Bulk)€ 28,50€ 28,50
1Solid state drivesCrucial BX500 120GB€ 19,61€ 19,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Rem_NL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:22:
Ik heb dit systeem in elkaar gezet, het overschrijd het budget met 50 euro, maar je krijgt hierdoor pakweg 2x de prestaties van jou oorspronkelijke setup. Nou kan ik je sterk aanraden om een RX 570 2e hands aan te schaffen voor zo'n 80/110 euro. Dat is echt een heel mooi kaartje welke qua prijs prestaties geen vergelijkbare heeft. Ik zou zeker de 2e hands markt als eerste benaderen met het gestelde budget.

1VideokaartenMSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC€ 134,90€ 134,90
1BehuizingenSharkoon VG4-W Rood€ 33,95€ 33,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16€ 44,30€ 44,30
1VoedingenCooler Master Elite V3 230V 400W (Bulk)€ 28,50€ 28,50
1Solid state drivesCrucial BX500 120GB€ 19,61€ 19,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,26
Slechte voeding die niet geschikt is voor dat systeem door het ontbreken van DC-DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Vraagje, maar voor wat voor systeem zou de door mij geselecteerde voeding wel geschikt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Rem_NL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:38:
Vraagje, maar voor wat voor systeem zou de door mij geselecteerde voeding wel geschikt zijn?
Een systeem van 8 jaar oud die je nog 2 jaar wil gebruiken maar waarvan de voeding kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Uszka schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:23:
[...]

Een systeem van 8 jaar oud die je nog 2 jaar wil gebruiken maar waarvan de voeding kapot is.
Dus met andere woorden, hij werkt gewoon? Valt me wel vaker op dat na het posten van budget PSU's er gelijk mensen heel kort zeggen, is niet geschikt. Dan vraag ik mij af waarom fabrikanten ubehaubt dit soort psu's verkopen met 3 jaar garantie. Ga je toch falliet lijkt me zo? Ik zou zeggen tenzij het systeem niet werkt past het prima in een ULTRA budget build als deze. Elk 10tje is er een. Laatste waar ik op zou besparen is de GPU en het eerste op de kast en de PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Rem_NL schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 21:11:
[...]

Dus met andere woorden, hij werkt gewoon? Valt me wel vaker op dat na het posten van budget PSU's er gelijk mensen heel kort zeggen, is niet geschikt. Dan vraag ik mij af waarom fabrikanten ubehaubt dit soort psu's verkopen met 3 jaar garantie. Ga je toch falliet lijkt me zo? Ik zou zeggen tenzij het systeem niet werkt past het prima in een ULTRA budget build als deze. Elk 10tje is er een. Laatste waar ik op zou besparen is de GPU en het eerste op de kast en de PSU.
Het werkt goed met minimaal 8 jaar oude hardware waarbij het idle verbruik relatief hoog is. Nieuwe hardware verbruikt idle bijna niets en met een zero load op een lijn van een groepsgereguleerde voeding gaan de voltages buiten de ATX specificaties met een onstabiel systeem als gevolg. Het laatste waar je op moet bezuinigen is de voeding want een goede voeding zorgt voor een stabiel systeem met een lange levensduur. Een tientje besparen op een videokaart brengt je niet meteen een klasse lager terwijl dat met voedingen juist wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Uszka schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:28:
[...]

Het werkt goed met minimaal 8 jaar oude hardware waarbij het idle verbruik relatief hoog is. Nieuwe hardware verbruikt idle bijna niets en met een zero load op een lijn van een groepsgereguleerde voeding gaan de voltages buiten de ATX specificaties met een onstabiel systeem als gevolg. Het laatste waar je op moet bezuinigen is de voeding want een goede voeding zorgt voor een stabiel systeem met een lange levensduur. Een tientje besparen op een videokaart brengt je niet meteen een klasse lager terwijl dat met voedingen juist wel het geval is.
Ik heb eerlijk gezegd echt niet het idee dat de geselecteerde voeding niet in het systeem past. Het systeem trekt misschien een keer 300 watt in bijzondere gevallen, er wordt niet ge-overclocked. Voeding heeft ATX certificering. Ja als je meer betaald krijg je een beter en wellicht zuiniger systeem. Als je jou redenatie aan zou moeten houden komen we allemaal op een peperdure voeding met gold rating. Budget voeding voor budget builds zou ik zeggen. En als het systeem niet stabiel is omdat er geen dc-dc in zit, dan vraag ik me echt af waarom dit soort voedingen verkocht worden.

Het zullen misschien leuke features voor jou zijn, maar het gaat er bij mij echt niet in dat dit systeem onstabiel zou worden door de gekozen powersupply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Als je mijn redenatie volgt kom je op voedingen uit die de ATX 2.4 specificatie hebben en vanaf een tientje of 4 te koop zijn.
Dat soort voedingen als die van jou wordt verkocht om oude systemen nog even goedkoop nieuw leven in te blazen. Voor nieuwe systemen is het goedkoop is duurkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 11-08-2019 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patjeduhde
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-09-2022
Als je een beetje in t noorden woont dan heb ik op marktplaats een prachtmachine gevonden die je denk ik voor 250-300 wel kan halen https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Als je niet tweede hands wilt gaan raadt ik ke wel een b450 moederbord aan want bij een b320 moederbord moet je eerst de bios updaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Rem_NL schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:24:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd echt niet het idee dat de geselecteerde voeding niet in het systeem past. Het systeem trekt misschien een keer 300 watt in bijzondere gevallen, er wordt niet ge-overclocked. Voeding heeft ATX certificering. Ja als je meer betaald krijg je een beter en wellicht zuiniger systeem. Als je jou redenatie aan zou moeten houden komen we allemaal op een peperdure voeding met gold rating. Budget voeding voor budget builds zou ik zeggen. En als het systeem niet stabiel is omdat er geen dc-dc in zit, dan vraag ik me echt af waarom dit soort voedingen verkocht worden.

Het zullen misschien leuke features voor jou zijn, maar het gaat er bij mij echt niet in dat dit systeem onstabiel zou worden door de gekozen powersupply
Als je @Uszka post nou ook daadwerkelijk gelezen had zag je dat hij het niet over load maar idle heeft. En overdrijven dat we peperdure gold voedingen nodig hebben maakt je eigen argument niet opeens beter ofzo hoor ;)

Zoals aangegeven heb je voor een paar tientjes een prima voeding dus langer meegaat dus nog een upgrade ronde mee kan over een paar jaar, bespaart het je mss wat €€€ uit het stopcontact, kleinere kans op instabiliteit van je systeem iig door de voeding. En ook dingen als een betere piekspanningsbeveiliging, heb helaas al aardig wat budget voedingen de geest zien geven van een piek uit het stroomnet of een oplawaai ergens anders van (onderdeel wat even hoger piekt dan de specs).

Zulke voedingen worden verkocht en gekocht omdat ze goedkoop zijn, mensen het niet boeit (maar vaak gewoon geen kennis hebben van) of als zoals aangegeven reparatieonderdeel als een systeem nog kort mee hoeft.
MerijnB schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:05:
[...]

Op MP zie ik voor de 960 al prijzen van €80; daarintegen zie ik dat bijvoorbeeld een GTX 770 al beter presteert dan de Vega 11, dus in dat opzicht is het toch wel interessant, ik ga nog een RML maken.

Dat zou dan zoiets worden, en dan iets van een GPU van V&A:

1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS8G4D30AESBK€ 41,15€ 41,15
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,05

Dit is prijstechnisch wel interessanter.
edit:
kan ik ook een B450M bordje doen met het budget wat overgebleven is, iets toekomstbestendiger.
Ik moet zeggen dat ik dit met een 2e hands GPU een mooie optie vind :)

[ Voor 41% gewijzigd door sapphire op 11-08-2019 17:20 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
sapphire schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:19:
[...]

Als je @Uszka post nou ook daadwerkelijk gelezen had zag je dat hij het niet over load maar idle heeft. En overdrijven dat we peperdure gold voedingen nodig hebben maakt je eigen argument niet opeens beter ofzo hoor ;)

Zoals aangegeven heb je voor een paar tientjes een prima voeding dus langer meegaat dus nog een upgrade ronde mee kan over een paar jaar, bespaart het je mss wat €€€ uit het stopcontact, kleinere kans op instabiliteit van je systeem iig door de voeding. En ook dingen als een betere piekspanningsbeveiliging, heb helaas al aardig wat budget voedingen de geest zien geven van een piek uit het stroomnet of een oplawaai ergens anders van (onderdeel wat even hoger piekt dan de specs).

Zulke voedingen worden verkocht en gekocht omdat ze goedkoop zijn, mensen het niet boeit (maar vaak gewoon geen kennis hebben van) of als zoals aangegeven reparatieonderdeel als een systeem nog kort mee hoeft.

[...]

Ik moet zeggen dat ik dit met een 2e hands GPU een mooie optie vind :)
De uitspraak van gold efficiency maak ik niet voor niets natuurlijk. Hij claimed hier dat het systeem niet stabiel zou zijn. Voeding heeft 3 jaar garantie. Als het niet stabiel is stuur em terug (hoewel ik deze statement hyperbool vind) Volgens mij zit er amper verschil tussen atx 2.31 en atx 2.4 bij de een zijn de toleranties hoger bij een x voltage bij de ander zijn de toleraties hoger bij y voltage. Beetje lood om oud ijzer. Ik kan je zo 3 voorbeelden geven waar mensen nog geen 2 minuten na het posten van een of andere budget voeding kort zeggen Kan niet, werkt niet, and thats it. Geef eens specifieke informatie als je dit soort statements maakt. Vertel waarom het niet kan, of wellicht eerlijker, vertel wat je objectief krijgt voor hogere ratings etc. Wellicht is de persoon de meerprijs niet waard. Ik ben hier bijvoorbeeld een van. Zeker in het mid tot hoge segment zijn er ontzettend grote opslagen te vinden voor features die mensen wellicht nooit gebruiken. Net als dat extra 10-tje voor een B450 moederbord waarom?

edit: Ja ik heb zijn post wel degelijk gelezen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Pak er eens een crossloadstest van een voeding bij die ATX2.31 gespecificeerd is een eentje van een ATX2.4 gespecificeerde voeding en lees de spanning op de lijnen af en dan met name de 5v en 12v lijn met in het achterhoofd dat de maximale afwijking +/- 5% mag zijn en zo dicht mogelijk bij de normaalwaarde moet zitten.

Excuus aan @MerijnB voor deze uitwijding.

[ Voor 4% gewijzigd door Uszka op 11-08-2019 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
Uszka schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:44:
Pak er eens een crossloadstest van een voeding bij die ATX2.31 gespecificeerd is een eentje van een ATX2.4 gespecificeerde voeding en lees de spanning op de lijnen af en dan met name de 5v en 12v lijn met in het achterhoofd dat de maximale afwijking +/- 5% mag zijn en zo dicht mogelijk bij de normaalwaarde moet zitten.

Excuus aan @MerijnB voor deze uitwijding.
Ik heb nooit geclaimed dat de afwijkingen het zelfde zijn. Maar ik vraag me wel af waar dit onstabiel systeem opmerking vandaam komt. En de kortste opmerkinging mogelijk wederom.. Vraag alleen om hier op te letten.....

edit: dan ook nog een voeding die 1.5x zo veel kost gaan vergelijken lijkt me ook niet helemaal eerlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Rem_NL op 11-08-2019 18:40 ]

Pagina: 1