Anoniem: 221425 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:41:
[...]
Nou, ik ken toevallig iemand die (als student) auto's van de boot in Vlissingen rijdt. Daar komen de auto's uit Engeland aan; Ford en Jaguar.
Hij vertelde dat die auto's softwarematig begrenst zijn op 'stapvoets', op dat moment.
Hoe dat bij andere havenbedrijven geregeld is weet ik niet, maar in Vlissingen kan er alleen maar keurig gereden worden...
Tegenwoordig wel ja.
[nostalgie]
Maar toen ik als vakantiebaantje auto's reed in de Haven van Vlissingen, zowel vanaf binnenvaartschepen alsmede joekels van zeeschepen (van/naar UK, van/naar Japan/Korea/etc.), zat er geen begrenzing op Fords, Opels, Japanners, Jags, e.d.
Vooral de magere 5 liter aan brandstof zorgde wel eens voor problemen. Dan viel je al stil voordat de auto op de stack stond.
En vooral 's-nachts, of nog beter met besneeuwd terrein, reden we echt niet stapvoets...
Alleen de treinen op en af, dat was het echte precisiewerk. Tig wagons kadenk-kadenk doorrijden voordat je via een ramp de auto er af kon rijden.
Wat vooral vet was, was van die grote John Deere tractoren zo'n 14-deks Japanse autolader in zien te krijgen. Jaguars waren soms wel voorzien van een blokkeerplaat over de versnellingsbak, zodat 'ie alleen in z'n 1 of R kon. Maar ook in z'n 1 wil 'ie best wel doortrekken...
Alleen fabrieksnieuwe Rolls Royces waren in een container verpakt. En de nieuwe Ferrari's mochten alleen door de chauffeur van de autotrailer zelf geladen/gelost worden.
Toegegeven; dat is wel al >30 jaar geleden...