Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• 1992Mark
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 23-10 12:37
Mijn vraag
Ik zou graag willen weten welke setup ik het beste kan gebruiken om eventueel een 7.1.4 Dolby Atmos/DTS:X setup te kunnen gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik een externe harde schijf via PLEX (PC) en een Nvidia Shield om het af te spelen op mijn OLED C8. Dit geldt alleen voor 1080p BluRay films die ik van mijn collectie kan gebruiken voor mijn PLEX server. Ik gebruik verder een 4K BluRay speler voor mijn 4K schijfjes, aangezien ik geen externe UHD speler heb om deze discs te kunnen rippen om digitaal te gebruiken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voor een 7.1.4. setup heb ik momenteel mijn ogen op de Denon AVR 4500H. Deze receiver zou, met 11.2 kanalen een 7.1.4. setup moeten kunnen maken. Ik zag wel staan dat hij eigenlijk 9.2 is, maar dat het dus voor 11.2 gebruikt kan worden. Aangezien elke aanbieder het een 9.2 noemt, alleen Coolblue noemt het een 11.2...

Ik zou dus graag een goede geluidservaring willen hebben met mij setup die de nieuwste formaten ondersteund. Ik zou alleen niet weten welke andere onderdelen, zoals luidsprekers, ik het beste kan gebruiken. Ik zou hier graag advies over willen hebben. Mocht een 7.1.4. setup óók mogelijk zijn met een andere receiver dan ben ik daar ook wel benieuwd naar (voor een betaalbare prijs).

Ik zie jullie feedback/advies graag tegemoet!

Mark

Alle reacties

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18-11 13:25

Mikayu

.srt

Voor 7.1.4 heb je vrijwel altijd nog een versterker nodig voor de laatste 2 kanalen. Zelfs in het duurdere segment.

Voor een goede surround ervaring moet je je wel aan de aanbevolen Dolby layout houden. Dus geen bank tegen de muur en daarnaast 6 speakers stapelen. Atmos speakers aan het plafond voor het beste effect.

Welke speakers kan alleen jij bepalen door te gaan luisteren en oordelen welke het beste klinkt binnen jouw budget

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:47

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

1992Mark schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:45:
Voor een 7.1.4. setup heb ik momenteel mijn ogen op de Denon AVR 4500H. Deze receiver zou, met 11.2 kanalen een 7.1.4. setup moeten kunnen maken. Ik zag wel staan dat hij eigenlijk 9.2 is, maar dat het dus voor 11.2 gebruikt kan worden. Aangezien elke aanbieder het een 9.2 noemt, alleen Coolblue noemt het een 11.2...
Ik zou voor dit soort uitspraken/conclusies nooit naar een site als CoolBlue kijken. Kijk naar de specsheet van de receiver, dus kijk op de site van Denon zelf. Daar zie je de waarheid. De 4500H kan 11.2 kanalen voorversterken, oftewel de Pre Out is voor 11.2 kanalen is aanwezig. Van die 11.2 kanalen heeft de receiver 9 eindversterkers aan huis om zelf vermogen aan te leveren. Als je elf speakers aan gaat sluiten heb je voor de laatste twee een losse versterker nodig. Als je een receiver wilt die 7.x.4 aan kan sturen zonder externe versterker dan zal je bij Denon naar de 6000 serie moeten.

Verder is de vraagstelling nu te vaag/ruim om een concreet antwoord te geven. Veel hangt af van je budget en de ruimte. Lang niet iedereen heeft de optie speakers aan/in het plafond te monteren en ook de ruimte rondom (voor de stap van 5.x naar 7.x) is veelal niet aanwezig. Je zal zelf moeten onderzoeken wat je kwijt kan en kwijt wil. Daarbij altijd het advies om liever een goede 5.1 neer te zetten dan een slechte 7.2.4. Dus niet - zoals hierboven aangegeven - speakers op elkaar of te dicht op elkaar zetten. Speakers met reflectie tegen het plafond heb je ook om ATMOS te simuleren maar dat werkt niet even goed in elke ruimte. Wel een optie die je mee kan nemen.

Een goed uitgevoerde Dolby ATMOS setup in combinatie met "betaalbaar" is er mijns inziens niet. Nu verschilt natuurlijk per persoon de definitie van "betaalbaar" en kan je het totaal goedkoper maken dan de surroud en ATMOS speakers (aangezien die vooral voor de effecten zijn) maar in één keer een 7.1.4 set kopen lijkt mij een fikse investering. Maar mogelijk liggen mijn eisen ook wat anders.

Ga eens met je idee richting een goede audio zaak en laat ze je adviseren. Zoals gezegd is deze vraag voor hier te ruim om te beantwoorden. Er is geen budget genoemd, geen voorbeelden van speakers die je qua looks mooi vind en eventueel kwijt kan, et cetera. Zonder hardere eisen kunnen we hier honderden zo niet duizenden combinaties gaan posten en dan nog is de kans groot dat je iets kiest wat niet genoemd is.

Voordat de vraag komt en om de Topic Titel te beantwoorden, waar je niet op moet letten is vermogen, weerstand, etc. Dat maakt de zoektocht onnodig lastig en het is nergens voor nodig.

FeaR wijzigde deze reactie 09-08-2019 17:08 (45%)

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• 1992Mark
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 23-10 12:37
FeaR schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:55:
[...]

Ik zou voor dit soort uitspraken/conclusies nooit naar een site als CoolBlue kijken. Kijk naar de specsheet van de receiver, dus kijk op de site van Denon zelf. Daar zie je de waarheid. De 4500H kan 11.2 kanalen voorversterken, oftewel de Pre Out is voor 11.2 kanalen is aanwezig. Van die 11.2 kanalen heeft de receiver 9 eindversterkers aan huis om zelf vermogen aan te leveren. Als je elf speakers aan gaat sluiten heb je voor de laatste twee een losse versterker nodig. Als je een receiver wilt die 7.x.4 aan kan sturen zonder externe versterker dan zal je bij Denon naar de 6000 serie moeten.

Verder is de vraagstelling nu te vaag/ruim om een concreet antwoord te geven. Veel hangt af van je budget en de ruimte. Lang niet iedereen heeft de optie speakers aan/in het plafond te monteren en ook de ruimte rondom (voor de stap van 5.x naar 7.x) is veelal niet aanwezig. Je zal zelf moeten onderzoeken wat je kwijt kan en kwijt wil. Daarbij altijd het advies om liever een goede 5.1 neer te zetten dan een slechte 7.2.4. Dus niet - zoals hierboven aangegeven - speakers op elkaar of te dicht op elkaar zetten. Speakers met reflectie tegen het plafond heb je ook om ATMOS te simuleren maar dat werkt niet even goed in elke ruimte. Wel een optie die je mee kan nemen.

Een goed uitgevoerde Dolby ATMOS setup in combinatie met "betaalbaar" is er mijns inziens niet. Nu verschilt natuurlijk per persoon de definitie van "betaalbaar" en kan je het totaal goedkoper maken dan de surroud en ATMOS speakers (aangezien die vooral voor de effecten zijn) maar in één keer een 7.1.4 set kopen lijkt mij een fikse investering. Maar mogelijk liggen mijn eisen ook wat anders.

Ga eens met je idee richting een goede audio zaak en laat ze je adviseren. Zoals gezegd is deze vraag voor hier te ruim om te beantwoorden. Er is geen budget genoemd, geen voorbeelden van speakers die je qua looks mooi vind en eventueel kwijt kan, et cetera. Zonder hardere eisen kunnen we hier honderden zo niet duizenden combinaties gaan posten en dan nog is de kans groot dat je iets kiest wat niet genoemd is.

Voordat de vraag komt en om de Topic Titel te beantwoorden, waar je niet op moet letten is vermogen, weerstand, etc. Dat maakt de zoektocht onnodig lastig en het is nergens voor nodig.
Top. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal eens kijken naar een audiozaak om mij ook te laten informeren over de mogelijke opties.

• Hulleman
  • Laatst online: 14:27
Mikayu schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:18:
Voor 7.1.4 heb je vrijwel altijd nog een versterker nodig voor de laatste 2 kanalen. Zelfs in het duurdere segment.
Het duurdere segment biedt juist 11 of meer eindversterkers. Een Marantz 8012 of Denon x6500 hebben 11 eindversterkers. De Denon X8500 zelfs 13. Een 8012 kost je zo'n € 2.300 en de X6500 zo'n € 1.900. De X8500 zo'n € 3.500.

Zelf zou ik liever voor 1 receiver met 11 versterkte kanalen gaan dan een receiver met 9 versterkte kanalen en een separate eindversterker, ook al zou die optie mogelijk goedkoper zijn.

Hulleman wijzigde deze reactie 14-08-2019 11:33 (17%)

• Mikayu
  • Laatst online: 18-11 13:25

Mikayu

.srt

* Mikayu kijkt naar zijn Yamaha A3080 van zo'n 2.200 euri. Helaas maar 9.2

Zo'n 2 jaar geleden waren die modellen er denk nog niet. In ieder geval niet in deze prijsklasse.

Mijn vorige versterker was een Onkyo NR5008, die doet nu dedicated versterking voor de front speakers. Zeker niet de goedkoopste oplossing, maar aan vermogen niet te kort :P
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True