Keyboard en trackpad werken niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maart1992
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-08 11:03
Sinds gisterochtend werkt mijn toetsenbord en trackpad niet meer van mijn MacBook Pro. Na wat googelen kwam ik er achter dat ik tijdens het booten de PRAM kon legen, dit heb ik toen ook gedaan en daarna werkte het toetsenbord en de trackpad als vanouds.

Nu starte ik vandaag mijn MacBook weer op voor werk en had ik precies het zelfde probleem. (Je voelt overigens wel dat je de trackpad kan inklinken, dus er gaat gewoon power naar toe). Ook vandaag de PRAM geleegd maar dit hielp vandaag niet.

Wat ik geprobeerd heb:
- PRAM geleegd
- SMC reset
- hardware controle gedaan (D indrukken tijdens booten). Hier kwamen geen fouten uit.
- drivers weggegooid.
- systeem controle. Ook niks.

Ik heb al een hele hoop dingen geprobeerd, hebben jullie nog andere suggesties? Welke opties heb ik nog?

Relevante software en hardware die ik gebruik
MacBook Pro mid 2015. 13 inch
Alle poorten van de MacBook werken overigens wel gewoon.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@Maart1992
Werkt het helemaal niet meer, of werkt het pas niet meer na het inloggen?
Doet je Macbook er heel lang over om naar het login scherm te komen of heb je daar geen last van?
Welke versie van MacOS?

[ Voor 10% gewijzigd door WhatsappHack op 09-08-2019 21:37 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maart1992
WhatsappHack schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:37:
@Maart1992
Werkt het helemaal niet meer, of werkt het pas niet meer na het inloggen?
Doet je Macbook er heel lang over om naar het login scherm te komen of heb je daar geen last van?
Welke versie van MacOS?
Thanks voor je reactie. De MacBook is gewoon snel. En boot met normale snelheid op. In het login scherm kan ik vervolgens de muis en toetsenbord niet gebruiken. Je voelt de muis wel klikken, dus hij krijgt wel power.

Mijn MacBook draait de nieuwe versie van macos met de meest recente update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:54
Wiebelt je MacBook Pro soms een beetje?
Dat zou samen met het toetsenbord en trackpad probleem kunnen duiden op een opgezwollen accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maart1992
sonderpa schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:59:
Wiebelt je MacBook Pro soms een beetje?
Dat zou samen met het toetsenbord en trackpad probleem kunnen duiden op een opgezwollen accu.
Nee dat lijkt mij niet het probleem. De accu lijkt in goede staat te zijn. Maar ik zal de accu even checken voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maart1992 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:47: Je voelt de muis wel klikken, dus hij krijgt wel power.
Hoe kom je hier bij? Het is geen iPhone met haptic feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:14
@Maart1992 Kun je opstarten naar de recovery (CMD+R) ? Werken het toetsenbord/trackpad daar wel/niet?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@Maart1992 En als je in veilige modus opstart?

@sypie Jawel, sinds de MBP 2015 heb je geen bewegend trackpad meer. Hij doet net alsof het een trackpad is door tikjes te geven met de haptic engine. Het is eng realistisch, maar er zit geen beweging in de trackpad. Je kan zelfs "doorklikken", het zogenaamde force touch, met deze techniek. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
WhatsappHack schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:51:
@sypie Jawel, sinds de MBP 2015 heb je geen bewegend trackpad meer.
Ah, en ik dacht dat ik alles wel zo'n beetje wist van die Apple dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 09:25
Dit is - vermoedelijk - de trackpad kabel die kapot is. Deze loopt van je trackpad naar het moederbord (over de accu).

Als deze kapot is, werkt zowel je trackpad als je toetsenbord niet meer. Je kan de Mac nog wel aandoen (powerknop werkt wel) maar verder is het gehele toetsenbord en trackpad uitgevallen. Soms wil het sporadisch weer even werken, dus sluit aan bij wat je ervaart.

Dit komt veel voor bij de Early 2015 13” Pro modellen. Kabeltje wisselen en het werkt allemaal weer. Zie het vaak.

Kabel kost paar tientjes max. Proberen waard!

[ Voor 11% gewijzigd door Idutchman op 10-08-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maart1992
Idutchman schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:00:
Dit is - vermoedelijk - de trackpad kabel die kapot is. Deze loopt van je trackpad naar het moederbord (over de accu).

Als deze kapot is, werkt zowel je trackpad als je toetsenbord niet meer. Je kan de Mac nog wel aandoen (powerknop werkt wel) maar verder is het gehele toetsenbord en trackpad uitgevallen. Soms wil het sporadisch weer even werken, dus sluit aan bij wat je ervaart.

Dit komt veel voor bij de Early 2015 13” Pro modellen. Kabeltje wisselen en het werkt allemaal weer. Zie het vaak.

Kabel kost paar tientjes max. Proberen waard!
Ja ik heb bijna geen andere conclusie meer. Het moet wel de kabel zijn. Ik ga straks naar een reparatie schop. Wat wel raar is, dat die bij de hardware check aangeeft dat alles lijkt te werken.

Wat is een normale prijs voor zo een reparatie? Paar 10tjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Maart1992 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:05:
[...]

Ja ik heb bijna geen andere conclusie meer. Het moet wel de kabel zijn. Ik ga straks naar een reparatie schop. Wat wel raar is, dat die bij de hardware check aangeeft dat alles lijkt te werken.

Wat is een normale prijs voor zo een reparatie? Paar 10tjes?
De hardwaretest registreert lang niet alle problemen, zeker de ingebouwde versie niet (bij AASP's gebruiken ze een uitgebreide versie).
Verder sluit ik me aan bij @Idutchman: kan aan een aantal dingen liggen, maar waarschijnlijk zit het probleem in het kabeltje tussen moederbord en trackpad. Misschien dat het opnieuw insteken van dit kabeltje de problemen al oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@Maart1992 Ik zou eerst even de heel simpel uit te voeren adviezen van @Geronimous en mij opvolgen om een softwareprobleem uit te sluiten. :) Voordat je straks genaaid wordt met een vervanging van onderdelen die misschien eigenlijk helemaal niet noodzakelijk is :P Het kan natuurlijk zeker zo zijn dat de kabel kapot is, maar ik persoonlijk zou toch liever alles uitsluiten vóór ik naar de reparatieboer ga. :) Of had je die tests al gedaan maar er simpelweg niet op gereageerd? Dan heb ik niets gezegd. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maart1992
Update:

Ik ben naar een reparatie schop gegaan en daar hebben ze de kabel vervangen. Het toetsenbord en trackpad werkte direct weer.

De schade is 89,- inclusief 12 maanden garantie. De medewerker zij dat dit een vaker voorkomend probleem is en dat hij dit regelmatig voorbij ziet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 09:25
Ok, voor de volgende keer. Ik heb tal van die kabeltjes liggen. Voor 2 tientjes stuur ik 'm zo toe.
Hoeft niet zo belachelijk duur te zijn.

Fijn dat het weer werkt!

[ Voor 9% gewijzigd door Idutchman op 11-08-2019 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maart1992
Idutchman schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:37:
Ok, voor de volgende keer. Ik heb tal van die kabeltjes liggen. Voor 2 tientjes stuur ik 'm zo toe.
Hoeft niet zo belachelijk duur te zijn.

Fijn dat het weer werkt!
Ja ik realiseerde mij achteraf ook dat dit een beetje duur was en dat dit waarschijnlijk goedkoper kon. Maar ik kon wel meteen weer er mee aan de slag. Ik had geen reserve laptop voor werk.

Maar ik zal je de volgende keer een berichtje sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maart1992
Update 2:

Nadat het 4 dagen goed gegaan is, doet het zelfde probleem vandaag weer aan.
Ik ga aankomend weekend een herinstallatie proberen. Verder zou ik het niet meer weten...
Pagina: 1