praktische vragen over tv in combinatie met HTPC en soundbar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik had wat praktische vragen over een combinatie van een televisie (al gekocht), HTPC (nog kopen) en een soundbar (nog kopen).

Het ging om de volgende apparaten:

- Philips The One 2019-model
- HTPC met HDMI 4K en (optioneel) recente SoundBlaster (optisch TOSLINK out)
- Bose 700 soundbar (HDMI ARC, optisch TOSLINK in en DTS)

1) Als ik een voetbalwedstrijd via de tv kijk; en ik zet de soundbar aan, wordt het geluid van de tv dan automatisch gemuted? En andersom (soundbar uitzetten)?
2) Ik kan het volume van de soundbar ook aanpassen via de afstandsbediening van de tv?
3) Als ik de HTPC via HDMI op de tv aansluit; dan geeft de tv automatisch het geluid door aan de soundbar (als de SoundBlaster niet gebruikt wordt)?
4) Als ik de HTPC SoundBlaster zou gebruiken via optische TOSLINK dan geeft hij geen audio meer door via HMDI toch?
5) DTS wordt automatisch weergegeven via zowel HDMI als optische TOSLINK mits je een video afspeelt die DTS is?
6) Is een HDMI 2.0 kabel is voldoende voor zowel 60Hertz 4K, HDR, ARC en DTS? of is 2.1 aan te raden?
7) Ik zie dat veel Intel processoren de Intel UHD 630-graphics hebben, en die kan alleen 30Hertz aan op 4K. Wat moet ik nemen voor 60Hertz, of is dit niet relevant omdat veel video's toch maar 24 tot 30Hertz zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Blaze85 op 09-08-2019 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:04

FeaR

In GoT we trust

Blaze85 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:11:
1) Als ik een voetbalwedstrijd via de tv kijk; en ik zet de soundbar aan, wordt het geluid van de tv dan automatisch gemuted? En andersom (soundbar uitzetten)?
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, iets in mij denkt dat je op beide geluid hebt.
2) Ik kan het volume van de soundbar ook aanpassen via de afstandsbediening van de tv?
Via HDMI CEC zou dat in theorie moeten kunnen. Nadeel is dat HDMI CEC geen vast protocol is en apparatuur daardoor anders kan reageren dan jij hoopt. Dit is een kwestie van aansluiten en hopen dat het werkt zoals je wilt. Basisfunctionaliteit werkt veelal wel, het is de vraag wat ander gedrag doet. Gaat de TV bijvoorbeeld altijd aan? Ook als je alleen radio wilt luisteren via de Sound Bar?
3) Als ik de HTPC via HDMI op de tv aansluit; dan geeft de tv automatisch het geluid door aan de soundbar (als de SoundBlaster niet gebruikt wordt)?
Hiervoor zal je HDMI ARC moeten configureren of S/PDIF Out van de TV gebruiken (mits deze dat heeft). Let wel dat HDMI ARC veelal met HDMI CEC samen gaat en zie mijn comment over HDMI CEC hierboven. Tevens is alles via de TV laten lopen niet de beste methode voor audio. Niet elke TV geeft alle codecs dan wel kanalen door. Veel TV's sturen 2.0 stereo uit en bijvoorbeeld geen DTS 5.1. Onderzoek dat eerst voor je een surround set koopt en er later achter komt dat je TV geen surround door zet. Welke formaten en welke kanalen er door worden gezet kan ook nog van de input afhangen. Dolby Digital + via de ingebouwde Netflix-app op de TV kan best door worden gezet, maar Dolby Digital+ via HDMI In vanaf de TV kan dan wel weer beperkt zijn (externe bron versus interne bron van de TV).
4) Als ik de HTPC SoundBlaster zou gebruiken via optische TOSLINK dan geeft hij geen audio meer door via HMDI toch?
Windows kent één afspeelapparaat. Geluid zal via HDMI of S/PDIF gaan. Ik zou altijd via HDMI aansluiten als die optie er is. Meer mogelijkheden (al kan je ze met de Bose niet volledig benutten).
5) DTS wordt automatisch weergegeven via zowel HDMI als optische TOSLINK mits je een video afspeelt die DTS is?
Zowel S/PDIF als HDMI kunnen DTS dragen. Idem met Dolby Digital. Ga je naar de HD Formaten als DTS HD dan wel Dolby TrueHD dan haakt S/PDIF af en zal deze alleen de core van de track pakken. In het geval van de Bose zal er dus geen HD Audio mogelijk zijn.
6) Is een HDMI 2.0 kabel is voldoende voor zowel 60Hertz 4K, HDR, ARC en DTS? of is 2.1 aan te raden?
Kabels hebben geen versie, devices (TV, receivers, bronnen, etc) wel.
7) Ik zie dat veel Intel processoren de Intel UHD 630-graphics hebben, en die kan alleen 30Hertz aan op 4K. Wat moet ik nemen voor 60Hertz, of is dit niet relevant omdat veel video's toch maar 24 tot 30Hertz zijn?
Geen idee en wellicht ook een wat te globale vraag (budget, form factor) om hier te bespreken. Meer iets voor Componenten Aankoopadvies.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Moderne TV's spelen diverse smaken videobestanden van netwerkschijven. De HTPC is al maanden niet meer aan geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:32

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Blaze85

@FeaR was me al voor met de meeste antwoorden zie ik. Scheelt weer ;) (y)

punt 6 - zoals FeaR ook al aangeeft, hebben kabels geen nummer. Deze hebben een aanduiding voor de snelheid en doorgiftemogelijkheden. Voor 4k moet je een highspeedkabel hebben. Eventueel kun je een stapje hoger gaan door een premium highspeedkabel te nemen. Premium staat in dat geval zeker niet voor de prijs, maar is de typeaanduiding. Zie: Wikipedia: HDMI

punt 7 - V.w.b. de keuze om een htpc te bouwen. Dat kan prima hoor, maar waarom wil je perse een pc voor je mediabestanden af te spelen? Onder Windows ben je voor een 4k en HDR geschikt systeem veel meer kwijt aan je onderdelen (Intel / AMD chip, hdd, ram, behuizing, etc) dan wanneer je een goede mediaspeler koopt. Voor een fractie van de prijs spelen die alles af. Denk dan bijv. Aan de Apple TV 4k, Minix Neuo U9-H, Vero 4k, Nvidia Shield, Xiaomi Box, etc. Tenzij je er ook op wilt gaan gamen - en dat zware games zijn - dan is de htpc een uitkomst. In alle andere gevallen is het een berg geld die je ook in je zak had kunnen houden. Onderstaande links gaan weliswaar grotendeels over het gebruik in combinatie met Kodi, maar staan boordevol nuttige algemene informatie over de keuze voor je media-afspeelapparaat.

Zie o.a.:

START HERE - Pick the Right Kodi Box (updated March 2019)
4K HDR10 - State of Play thread - important media player limitations
Jorgen in "Vraag over alternatief Popcorn Hour speler"
Jorgen in "KODI, NAS, Media player...pfff?? welke keuze"

V.w.b. de keuze voor een soundbar; kijk dan ook even naar het lijstje dat ik hier gepost heb: Jorgen in "Vraag: 4K Films / X2500H Receiver / Welke speakers" Dit geldt net zo goed voor receivers, soundbars en homecinemasets om tot de juiste keuze te komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 09-08-2019 22:19 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bedankt voor de reacties!
bouwfraude schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:51:
Moderne TV's spelen diverse smaken videobestanden van netwerkschijven. De HTPC is al maanden niet meer aan geweest.
Dat heb ik geprobeerd, maar de Philips interface is een ware hell (zelfs als je een muis aansluit). Dit is ook precies mijn probleem met allerhande mediaspelers: slechte firm/software updates, geen wijzigingen aan kunnen brengen aan de hardware, matige interfaces.

[ Voor 22% gewijzigd door Blaze85 op 10-08-2019 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
1. Lijkt mij gewoon dat het gemute wordt bij je TV. Doet mijn Philips iig wel als hij via HDMI ARC gaat. Overigens nog makkelijker: Doe gewoon altijd via de soundbar. En dan een voordeel van (iig mijn) Philips tov mijn oude Samsung: Hij onthoudt zijn instellingen en via HDMI-CEC zet hij gewoon netjes altijd de receiver aan als de TV aan gaat.

2. Als het goed is dus wel, maar er zijn wel beperkingen vaak. Zo kan ik volume naar 10 stapjes terug zetten. Als ik hem eentje omhoog zet, komt er ook weer een stapje omlaag bij wat ik kan doen, maar nooit meer dan 10 totaal. Oftewel als ik wat zachts afspeel en daarvoor volume hoog zet, moet ik daarna alsnog weleens de tweede afstandsbediening erbij pakken om de receiver zachter te zetten, omdat hij via de TV maar 10 stapjes terug kan.

En tja wat betreft kabels, technisch gezien bestaat een HDMI 2.0 kabel idd niet. In de praktijk bestaat er wel gewoon een kabel die 1 op 1 bedoelt is voor een HDMI 2.0 interface en die dus heel vaak een HDMI 2.0 kabel genoemd wordt. Wat ik nog steeds persoonlijk een stuk eenvoudiger vind dan de alternatieve namen te gebruiken.
Anyway voor 4k 60Hz (en HDR) wil je zeker geen high speed kabel maar een premium high speed. En zelfs dan met HDR moet er compressie toegepast worden zodat het werkt. Een ultra high speed (2.1) kabel heb je geen drol aan omdat je TV dat niet aan kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Sissors voor 4k 60hz hdr voldoet een highspeedkabel zeker wel. Ik draai er al 2 jaar mee. Pas als je daar nog boven gaat zitten, oa met 4:4:4, hfr en dergelijke, dan heb je de premium echt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zit je dan niet gewoon boven de spec van je kabel? En met beetje geluk en vooral een korte kabel zal dat vaak genoeg wel werken, maar het blijft boven de spec. Het kan wel, maar dan moet er wel compressie zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 10-08-2019 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Sissors schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 22:07:
Zit je dan niet gewoon boven de spec van je kabel? En met beetje geluk en vooral een korte kabel zal dat vaak genoeg wel werken, maar het blijft boven de spec. Het kan wel, maar dan moet er wel compressie zijn.
Ik dacht het niet, maar ik zal er binnenkort nog eens even rustig naar kijken. Kan zijn dat ik me vergis hoor.

Pagina: 1