Marktplaats koper vraagt om gebruik teamviewer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-10 21:12
Beste Tweakers,

Ik heb de volgende situatie:

Ik heb op (Facebook) marktplaats een computer te koop staan, nu is er zojuist iemand (een buitenlands persoon die me in het Engels aanspreekt) die deze computer wel wil komen ophalen.

Nu werd mij gevraagd of hij Teamviewer op deze computer mag installeren zodat zijn vriend even mee mag kijken die er wat meer verstand van heeft.(Ik vermoed dat hij gewoon wil kijken of de specs kloppen)

Deze computer is voorzien van een clean install, dus gegevens staan er verder niet op. Maar toch vind ik het een beetje een raar verhaal.

Kan het kwaad als ik deze meneer gebruik laat maken van teamviewer? En zo ja, kan ik voor de tijd nog wat maatregelen treffen zodat ik eventuele schade en/of kwade bedoelingen kan voorkomen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Bij Teamview kan je een 'view mode' gebruiken. Dan kan de kijker niks. Ik zou ze geen controle geven. Gewoon doen. Bevalt het niet, trek je de stekker er uit.

/edit
Je zou ook skype kunnen gebruiken en je beeld delen.

[ Voor 16% gewijzigd door ixl85 op 09-08-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:27
Anders even navragen wat ze precies willen zien? Hebben niet zozeer een Teamviewer sessie hiervoor nodig lijkt mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Waarom moeilijk je PC aan een buitenlands persoon verkopen, met alle risico's van dien.
En dan ook nog Teamviewer er op zetten om even in jouw netwerk mee te kijken.

Ik zou je willen aanraden om dit niet te doen en je PC gewoon via Tweakers te verkopen aan iemand die hem even komt ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Zeker zijn teamviewer bestand. Ik zou het gewoon niet doen. Waarom zou je? Maak dan een screenshot van speccy ofzo, heeft ie ook genoeg aan. Maar ik zou het gewoon niet aan hem verkopen

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:52
Vind het zaakje nogal stinken, zou het niet doen. Stuur maar een printscreen en anders heeft hij pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou het niet doen, wie weet wat hij op je netwerk gaat uitvreten, of vanaf jouw IP doet. Het kan legitiem zijn, maar persoonlijk zou ik het er niet op gaan gokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:46
Ernemmer schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:07:
En dan ook nog Teamviewer er op zetten om even in jouw netwerk mee te kijken.
Via Teamviewer heb je nou niet echt direct toegang om het netwerk mee te kijken...

@Quibi Inderdaad even vragen waarvoor.
Maar een view only is prima oplossing. Of eventueel Join.me, krijgen hun een linkje waarmee zij je beeld kunnen zien.

Maar een Speccy zou ook al voldoende moeten zijn. Teamviewer zou je alsnog kunnen installeren op een andere PC dan die je eigenlijk wilt verkopen. Dus voor de kopers is zo'n check nooit waterdicht.

[ Voor 19% gewijzigd door Christoxz op 09-08-2019 15:13 ]

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
Daar hebben jullie wel een punt, ik ga even navragen wat hij precies wil weten. "view mode" is inderdaad eventueel een mogelijkheid.

Hij komt sowieso zelf in persoon langs dus hij gaat ter plekke via teamviewer zijn vriend mee laten kijken(want volgens hem was hij niet goed met computers).

Ik ga er even achteraan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:01

Grvy

Bot

chriistiix schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:12:
[...]

Via Teamviewer heb je nou niet echt direct toegang om het netwerk mee te kijken...

@Quibi Inderdaad even vragen waarvoor.
Maar een view only is prima oplossing. Of eventueel Join.me, krijgen hun een linkje waarmee zij je beeld kunnen zien.
Zodra die computer op jouw netwerk zit heb je toegang. Of teamviewer dat nu wilt of niet. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 01:53
Mobiel met kabel aan je pc hangen en via je mobiel internetten en alleen de officele TeamViewer link gebruiken. Mocht het mis gaan, formatteer je de boel.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:27
@Quibi
Ik zou de persoon, wat naar jou komt persoonlijk, niet achter je computer laten terwijl de sessie gestart wordt voor zijn "vriend".

Lijkt erop alsof ze het een en ander willen "slopen" om zo het systeem nog goedkoper mee te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
Mocht je het willen doen:

In teamviewer naar Extra's gaan.
Opties -> Geavanceerd -> Geavanceerde opties tonen -> Geavanceerde instellingen voor verbindingen met deze computer -> Toegangsbeheer -> "Weergeven en tonen" en dat dan via "Ok" opslaan.

Dan kan die persoon alleen kijken en niets zelf doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niks tegen buitenlanders, maar ik zou het gewoon niet doen. Je krijgt iemand over de vloer die je denk ik niet kunt vertrouwen. Als je het toch doet, waarom laat je die persoon geen screenshot maken van de specs en dat naar zijn vriend laten sturen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Quibi
Zojuist reactie ontvangen, een screenshot van de specificaties zijn ook voldoende voor hem. Het lijkt er dus op dat het allemaal geen kwade bedoelingen had!

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Quibi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:19:
Zojuist reactie ontvangen, een screenshot van de specificaties zijn ook voldoende voor hem. Het lijkt er dus op dat het allemaal geen kwade bedoelingen had!

Bedankt voor de hulp!
Precies dat. Skype was ook een oplossing geweest. Ik snap dat mensen meteen hackers zien die alles kapot willen maken, maar ik snap ook dat een verkoper wat basis dingen wel cehcken:
Voltages, temperatuur, HHD check, etc. Ik zou dat namelijk ook willen zien/doen als ik zo'n ding zou kopen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:21
Breng ons vooral even op de hoogte van hoe het allemaal verder verloopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Wat een doemdenkers hier zeg.. Er zijn ook gewoon buitenlandse studenten hier die enkel Engels spreken.. Zo heb ik mijn PS4 ook verkocht aan een Indiër, aardige kerel..

Via Teamviewer kan er niet zoveel fout gaan als je zelf ook meekijkt. Desnoods trek je de stekker eruit zodra hij de verkeerde dingen aanklikt. Of je sluit gewoon Teamviewer af :) Dat hij mee kan besturen betekent nog niet dat hij volledige controle heeft, jouw muist overruled zijn commando's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Quibi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:04:
Beste Tweakers,

Ik heb de volgende situatie:

Ik heb op (Facebook) marktplaats een computer te koop staan, nu is er zojuist iemand (een buitenlands persoon die me in het Engels aanspreekt) die deze computer wel wil komen ophalen.

Nu werd mij gevraagd of hij Teamviewer op deze computer mag installeren zodat zijn vriend even mee mag kijken die er wat meer verstand van heeft.(Ik vermoed dat hij gewoon wil kijken of de specs kloppen)

Deze computer is voorzien van een clean install, dus gegevens staan er verder niet op. Maar toch vind ik het een beetje een raar verhaal.

Kan het kwaad als ik deze meneer gebruik laat maken van teamviewer? En zo ja, kan ik voor de tijd nog wat maatregelen treffen zodat ik eventuele schade en/of kwade bedoelingen kan voorkomen?
zet de pc aan en laat de koper een foto maken van systeeminfo of dergelijks wat ie wilt zien.
verder zou ik liever verkopen in nl met nl sprekenden. vertrouw niets van al dat aparte gedoe wat men tegenwoordig wil

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afgelopen dagen heeft een vriend van mij zijn auto verkocht aan een Engels sprekende. Die vriend van mij was niet 100% zeker en wilde mij er bij hebben, voor het geval dat. Uiteindelijk bleek het een Poolse jongen te zijn die beter Engels dan Nederlands sprak. Hij had een goed Nederlands sprekende vriend bij zich en het verhaal wat ze hadden klonk plausibel. Er was ook geen vuiltje aan de lucht, gewoon een jongeman die een auto wilde hebben en die voor het geboden geld een prima auto kon scoren.

Niet alles wat anderstalig is in Nederland is foute boel. Maar ja, voordat mensen dat nou eens beseffen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Hackus schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:16:
[...]

zet de pc aan en laat de koper een foto maken van systeeminfo of dergelijks wat ie wilt zien.
verder zou ik liever verkopen in nl met nl sprekenden. vertrouw niets van al dat aparte gedoe wat men tegenwoordig wil
Er wordt in de opening post vermeld dat ze hem gewoon willen ophalen. Het enige aparte is het feit dat ze geen Nederlands spreken.. Ik heb veel vervelendere mensen voor de deur gehad die wel Nederlands spreken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-10 11:18
Quibi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:19:

Bedankt voor de hulp!
Komt de beste man opdagen bij de kijk&verkoop afspraak laat je jezelf dan vooral niet verleiden door alsnog e.e.a. uit te laten voeren op die pc waarvan jij denkt dat het niet goed zit. Dan eerst maar betalen, meenemen en wegwezen...

Als de koper een mobiel bij heeft dan kan hij ter plekke zijn 'vriend' bellen en in overleg gaan..(videochat o.i.d.)

Tevens als je jezelf niet zeker voelt, zorg er dan voor dat je niet alleen bent, en laat niet meer dan 1 persoon binnen. Een paar stevige vrienden die "toevallig" op visite zijn schrikt kwaadwillende trouwens ook wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Let erop dat de andere met teamviewer ook bij je lokale bestanden kan zondag dat je dat ziet. Dat is het meest tricky. Verder: gewoon doen.

[ Voor 9% gewijzigd door kamerplant op 09-08-2019 16:31 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quibi
Erwin schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:13:
Breng ons vooral even op de hoogte van hoe het allemaal verder verloopt!
Ga ik doen!
xinix03 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:26:
[...]

Komt de beste man opdagen bij de kijk&verkoop afspraak laat je jezelf dan vooral niet verleiden door alsnog e.e.a. uit te laten voeren op die pc waarvan jij denkt dat het niet goed zit. Dan eerst maar betalen, meenemen en wegwezen...

Als de koper een mobiel bij heeft dan kan hij ter plekke zijn 'vriend' bellen en in overleg gaan..(videochat o.i.d.)

Tevens als je jezelf niet zeker voelt, zorg er dan voor dat je niet alleen bent, en laat niet meer dan 1 persoon binnen. Een paar stevige vrienden die "toevallig" op visite zijn schrikt kwaadwillende trouwens ook wel af.
Bedankt voor de tip, ik ga er ook niet van uit dat hij kwade bedoelingen heeft hoor. Maar better safe than sorry :P. Ik zie onderwater niet wat er gebeurt bij Teamviewer, vandaar dat ik een beetje begon te twijfelen.

Verder deed hij niet moeilijk over het versturen van een screenshot van de specificaties i.p.v. het gebruik van Teamviewer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik snap die man wel, hij weet niet van wie hij een computer gaat kopen, en of dit een ouder iemand is die net mails, en internet kan openen, of een tweaker die erg behendig is. Dan kan je wel een stappenplan met met maken van een screenshot doorsturen, maar dat is voor sommigen al te veel. Dus ik snap zijn punt wel om TeamViewer te gebruiken.

Toen ik mijn NAS wou reanimeren met de telefonische support, vroegen ze me ook om TeamViewer te installeren. Ik bood aan om poortje 22 (SSH) op mijn router open te gooien. Dat vonden ze ook een prima idee.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:15
Op zich snap ik de voorzichtigheid wel. Zelf zou ik teamviewer ook niet installeren op mijn privé PC, skype werkt goed genoeg als ze al wat willen zien.Als je ook echt iets wil uitvoeren dan is Teamviewer wel echt handig.

Je kan tegenwoordig overigens niet voorzichtig genoeg zijn. Er zijn redelijk wat oplichters actief op marktplaats, en de tactieken verschillen van iemand simpelweg overvallen bij het ophalen/brengen tot het faken van bank apps etc. Dus iemand die via Teamviewer het een en ander wil slopen is niet heel ver gezocht (Malwaren op de PC zetten bijv?)

@AW_Bos dan heb je geluk dat je iemand aan de lijn had die enigszins wist wat hij deed. Zelf heb ik soms servicedeskmedewerkers aan de lijn waarbij ik praktisch moet uitstippelen wat ze moeten doen. (Laatst nog een die specifieke software van zijn bedrijf moest installeren, helaas probeerde hij de .exe uit te voeren vanuit een .zip :+ )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Quibi
Ondertussen is de pc zonder problemen opgehaald.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1