Moederbord + Xeon bij Hynix/HP Registered ECC DDR3 geheugen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-09-2023
In een stapeltje ingeruilde hardware kwam ik 64GB Hynix DDR3 10600R tegen. Zes reepjes Hynix 8GB met een HP hologram PN 500205-071 (Hynix nummer HMT31GR7BFR4C) en twee stuks zonder die HP sticker en een iets afwijkend Hynix nummer (HMT31GR7BFR4A). Specs staan hier.

Ik denk al even over een game systeem met een Xeon processor en ECC geheugen, dus dit lijkt me een leuk startpunt. Naast dit geheugen wil ik een Gigabyte GTX 1050 OC 2GB GPU gebruiken.
Ik weet dat Registered ECC DDR3 geheugen iets trager is dan regulier DDR3 en daarom mogelijk niet heel geschikt als gamegeheugen, ik accepteer dat verlies en hopelijk compenseer ik het met het ideale moederbord en een naadloos passende processor.

Ik zoek een moederbord en processor.
Ik wil een game systeem bouwen. Ik zoek daarom een moederbord waar ik 8 geheugenslots voor Registered ECC 10600R op heb die minimaal 8GB per slot aan kunnen. Ik wil ook graag minimaal twee PCI-e 3.0 16x slots op 'enige afstand' van elkaar hebben. De ene is voor de grafische kaart, de andere wil ik gebruiken om een PCI-e SSD kaart in te prikken. Ik heb een GeForce GTX 1050 OC 2GB videokaart liggen die ik wil gebruiken. Ik zou nog een voeding nodig kunnen hebben, voor de rest komt bijna alles uit de eigen voorraad.
Ik heb geen overzicht van bruikbare moederborden kunnen vinden, ik vermoed dat het wat ongebruikelijk is de verdere hardware te laten afhangen van het geheugen.

Ik denk dat ik ongeveer EUR 500,00 wil besteden aan deze build
Ik weet dat EUR 500,00 niet veel is, het is ook een experiment. Ik heb veel componenten in huis, afgezien van het moederbord en de CPU hoef ik weinig te kopen.

Voorkeuren?
Nauwelijks. Ik wil een open systeem maken. Daarmee bedoel ik geen kijkruitje, maar een moederbord met benodigde componenten zonder herkenbare behuizing die ik later ergens inbouw. Ik wil de geluidsproductie van de koeling zoveel mogelijk beperken. Ik wil dit systeem als het draait gebruiken om mijn McGyver koeling van gaas en staalwol te testen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil een game systeem bouwen op basis van 64GB DDR3 10600r Registed ECC Hynix geheugen en een Gigabyte GTX 1050 OC 2GB videokaart. Ik speel vooral Civilization VI en Cities: Skylines, extreme framerates op ultrahoge resoluties hoeven niet zo dringend.
Het zou leuk zijn als er een systeem ontstaat dat ook als dagelijkse PC bruikbaar is. Als ik er dan later ook nog een Hackintosh mee kan maken is het feest compleet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:01
Dat idee zou ik lekker laten varen. Traag 1333 MT/s geheugen en voor gaming weinig geschikte Xeons want meestal een lage kloksnelheid. Voor je budget bouw je een compleet nieuw systeem dat in games sneller is dan je ooit gaat krijgen met een oude Xeon en GTX 1050.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 127,50€ 127,50
1MoederbordenASRock B450M Pro4-F€ 69,-€ 69,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC€ 134,90€ 134,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 84,24€ 84,24
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 43,-€ 43,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 458,64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:13

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@Swart_Arthur het geheugen is traag... maar xeons zijn nog altijd prima budget gaming prcessors kijk daarvoor op youtube voor de prestaties hiervan. meestal zijn de cpus goedkoop maar de moederborden zijn oud en duur verkocht
xeon E5-2680v2(voor $100 op ebay) vs ryzen 2700 vs ryzen 5 3600
https://www.cpubenchmark....n-5-3600/2061vs3240vs3481

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
@Ludwig005 Je hebt gelijk over de snelheid van dat geheugen. Ik wil het niet zomaar weg mikken en ik hoef geen wereldkampioen Civ6 te worden. Het is ook gewoon een beetje lekker knutselen met koelpasta en kabeltjes.
Het punt is dat ik geen moederbord kan vinden waar dit geheugen in kan dat ook twee PCI-e 3.0 slots heeft. Registered ECC blijkt weer net een slag exotischer dan ECC te zijn.
Ik heb deze (https://www.aliexpress.com/item/33010372060.html) gevonden, maar de specs wisselen door de beschrijving. Dat het SATA2 is, is jammer, maar dat overleef ik wel. Ik maak me meer zorgen over de M.2 slot die er op zit. Volgens mij kan ik die met een B75 bord niet als opstartschijf gebruiken, mijn PCI-e SSD plan gaat dan waarschijnlijk ook niet door.
Ik zoek een DDR3 1333 Registered ECC bord, gewoon om wat te rotzooien en als het allemaal werkt aan iemand te geven die er erg blij van wordt. Ik snap dat ik een ander systeem kan bouwen met mijn budget, maar ik vind dit gewoon een leuke klus. Ik weet alleen niet hoe ik aan dat moederbord kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ludwig005 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:35:
@Swart_Arthur het geheugen is traag... maar xeons zijn nog altijd prima budget gaming prcessors kijk daarvoor op youtube voor de prestaties hiervan. meestal zijn de cpus goedkoop maar de moederborden zijn oud en duur verkocht
xeon E5-2680v2(voor $100 op ebay) vs ryzen 2700 vs ryzen 5 3600
https://www.cpubenchmark....n-5-3600/2061vs3240vs3481
Je had ook gezien dat die Ryzen 3600 50% sneller is in singlecore? En dat je dus gewoon aan de Ryzen 50% meer power hebt omdat je werkelijk niets heb aan meer dan die 6 cores (en HT) bij gaming?
Dus multicore lijkt leuk, maar daar worden alle 10 de cores meegerekend en niet degene die je ook daadwerkelijk in games gebruikt. En zelfs als alles gebruikt wordt is de 3600 nog 25% sneller.

Bovendien is het geheugen volgens de specificaties 1866 en hier ga je dus naar 1333, nog eens 30% lager in ramsnelheid dus. Dus die scores zullen nog een stuk lager worden.

En dan zijn die Xeon (115 watt TDP vs de 65 watt van de 3600) en de uitgebreide server borden en de chipsets waar die weer mee zijn uitgerust stroomvreters. Laat staan de speciale voedingen die je hiervoor vaak nodig hebt.

En dan moet alles ook nog stil zijn :)

Ik snap de wauw-factor, maar om hier nu € 500 in te steken en nog veel meer via je stroom rekening is misschien wat overdreven.

Bovendien krijg je allerlei problemen doordat het een ouder bord is, waarschijnlijk niet boot aar door een nvme-ssd, geen Uefi-bios etc.

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 09-08-2019 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:53

IQM

Ik heb ook een game setup met een Xeon processor en DDR3 ECC geheugen. Het Intel moederbord met Xeon E3-1270v2 en 8GB RAM heb ik voor € 75,- op Tweakers gekocht. En door een gelukje met Amazon.de heb ik 32GB 1600mhz DDR3 ECC geheugen kunnen kopen voor 8 tientjes.

De E3-1270v2 is vergelijkbaar met een i7-3770 (TDP 69w) en loopt als een speer met een 500GB Samsung 850 EVO SSD. Ik heb nu nog een ATI 6770 videokaart maar als ik iets leuks voorbij zie komen dan zet ik er nog een betere videokaart in. Op deze manier is het wel leuk om een (budget)systeempje samen te stellen.

Een Xeon E5 is een heel andere processor. Veel meer cores en lagere singlecore snelheid. En een moederbord voor Xeons E5's met een dubbel PCI-E 3.0 slot ga je denk ik ook niet makkelijk vinden. Als het je al lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
@IQM Welk Intel bord is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

kies een (fatsoenlijk geprijsd) tweedehands bord voor X79 of een chinees bord. hier zitten geen speciale aansluitingen aan en je hebt geen "speciale" voeding nodig. maar ryzen is sneller dat is juist. ik zou pcie 3.0 laten varen je gaat weinig merken van de versie maar eerder van het aantal lanes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:53

IQM

@Swart_Arthur Ik heb het Intel S1200BTL server bord. Heeft 'slechts' PCIe 2.0 8x als max. voor de videokaart. Geen nvme maar SATA-600 en UEFI BIOS. Maar mij hoor je niet klagen. Het was de sport om het zo goedkoop mogelijk te doen. € 75 inclusief Xeon E3 1270v2, CPU cooler en 8GB is geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

voor 600 euro nieuw zou je iets krachtiger kunnen krijgen. kwaliteit van de onderdelen is beter. indien je op budget bent zou je de duurste componenten tweedehands kunnen zoeken
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar€ 106,-€ 106,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 570 ARMOR 4G OC€ 135,90€ 135,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 89,90€ 89,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 44,65€ 44,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 581,45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
IQM schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 22:51:
Een Xeon E5 is een heel andere processor. Veel meer cores en lagere singlecore snelheid.
Jouw E3 ondersteunt geen Registered geheugen, daarvoor heeft 'ie juist een E5 nodig.

@TS Persoonlijk zou ik geen geld meer investeren in zo'n oud platform alleen omdat jet het geheugen hebt liggen, tenzij je de onderdelen heel goedkoop 2e hands aanschaft en je het voor de lol doet. Voor prestaties per euro kun je beter naar hedendaagse hardware kijken, zo duur is geheugen nu ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Nielson schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:40:
[...]
Jouw E3 ondersteunt geen Registered geheugen, daarvoor heeft 'ie juist een E5 nodig.

@TS Persoonlijk zou ik geen geld meer investeren in zo'n oud platform alleen omdat jet het geheugen hebt liggen, tenzij je de onderdelen heel goedkoop 2e hands aanschaft en je het voor de lol doet. Voor prestaties per euro kun je beter naar hedendaagse hardware kijken, zo duur is geheugen nu ook niet.
en wat als het om 64GB geheugen gaat? en die xeons beter presteren dan de meeste processors uit 2018?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Ludwig005 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:55:
[...]

en wat als het om 64GB geheugen gaat? en die xeons beter presteren dan de meeste processors uit 2018?
Misschien als je ook echt 64GB nódig bent, maar ts wil een gamesysteem bouwen, heb je denk meer aan minder (bv 16GB) en sneller geheugen. Daarnaast ondersteunen Xeon's uit 2018 alleen DDR4, voor DDR3 kom je op veel oudere modellen uit rond 2012/2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Ludwig005 die 2680 v2 gaat in de meeste taken niet sneller zijn dan een recente desktop cpu van intel of amd, die benchmarks zeggen het al, 120watt en 20 threads nodig om te halen wat die AMD cpu's met 16 of 12 threads afkunnen en de helft van het wattage. Dan zijn die AMD's met gamen en desktop taken altijd sneller.

Sandy bridge / Ivy bridge kan nog ok zijn mits flink overclocked, maar dat moet dan met 16xx xeon's of de desktop tegenhangers. En dat wil je niet met dat ecc reg iig..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
@Nielson Ik wil geen gamesysteem bouwen, ik wil een gamesysteem op basis van deze 8 reepjes 8GB DDR3R geheugen bouwen. Ik weet ondertussen dat er voor de EUR 500 die ik er aan uit wil geven een ander systeem te bouwen is, maar daar was ik niet naar aan het kijken. Ik wil met wat ik heb een zo soepel mogelijk systeem bouwen, ik vind het leuk om dat te doen en ik doe dat wel vaker (zie mijn advertenties). Met dit geheugen ben ik even de weg kwijt, ik kan geen moederbord vinden waar ook een prettige GPU ingeprikt kan worden.

Via een andere weg stelde iemand voor een Apple Pro moederbord te gebruiken, daar gaat Registered ECC in. Ik ben wat minder thuis in Apple hardware (vandaar de Hachintosh op de verlanglijst), ik hoor vaak gekreun over net niet werkende componenten die het zouden moeten doen en trucs die Apple uit haalt om te voorkomen dat hardware anders gebruikt wordt dan gepland. Mijn geheugen is vergelijkbaar met dit setje: https://www.amazon.co.uk/...ERED-MEMORY/dp/B004UZTEDU Het is alleen wat sneller, maar voor zover ik weet klokt geheugen omlaag als het te snel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Swart_Arthur schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:21:
@Nielson Ik wil geen gamesysteem bouwen, ik wil een gamesysteem op basis van deze 8 reepjes 8GB DDR3R geheugen bouwen. Ik weet ondertussen dat er voor de EUR 500 die ik er aan uit wil geven een ander systeem te bouwen is, maar daar was ik niet naar aan het kijken. Ik wil met wat ik heb een zo soepel mogelijk systeem bouwen, ik vind het leuk om dat te doen en ik doe dat wel vaker (zie mijn advertenties). Met dit geheugen ben ik even de weg kwijt, ik kan geen moederbord vinden waar ook een prettige GPU ingeprikt kan worden.

Via een andere weg stelde iemand voor een Apple Pro moederbord te gebruiken, daar gaat Registered ECC in. Ik ben wat minder thuis in Apple hardware (vandaar de Hachintosh op de verlanglijst), ik hoor vaak gekreun over net niet werkende componenten die het zouden moeten doen en trucs die Apple uit haalt om te voorkomen dat hardware anders gebruikt wordt dan gepland. Mijn geheugen is vergelijkbaar met dit setje: https://www.amazon.co.uk/...ERED-MEMORY/dp/B004UZTEDU Het is alleen wat sneller, maar voor zover ik weet klokt geheugen omlaag als het te snel is.
het apple mac pro moederbord heeft geen standaard formfactor en als het om een 6.1 gaat zit je in de moeilijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
Ik denk dat ik dat geheugen maar verkoop. Ik ben al dagen naar een moederbord aan het zoeken. Je kunt volgens mij nergens naar een moederbord bij geheugen dat je al hebt zoeken en de in de beschrijvingen van moederborden die zouden moeten werken staat te weinig en soms wisselende informatie.
Dat Intel S1200BTL bord van IQM ondersteunt volgens de beschrijving bij Intel alleen unbuffered ECC (wat volgens mij ondertussen unregistered heet) terwijl dat kennelijk niet alles is, op de site van Supermicro kun je ongeveer alles selecteren behalve het type geheugen en als er een keer een DDR3r lust is het ding onvindbaar in de echte wereld... Het was een aardige poging, ik ga iemand met een Proliant oid blij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@Swart_Arthur als het voor de lol is dan trek je toch een supermicro X9SR* moederbord van ebay af oid? Daar kun je een goedkope v2 xeon op zetten en reg ecc ddr3..

Of die Huanan bordjes? die zijn voorzover ik weet gemaakt voor oude xeon en ram zooi: (er staat reg ecc bij...?)

https://www.aliexpress.co....8148356.1.4a785823lh5j3o

ze hebben zelfs dual bordje zie ik op ebay

https://www.ebay.com/sch/...odkw=huanan+x79&_osacat=0

[ Voor 60% gewijzigd door maratropa op 10-08-2019 12:29 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
@maratropa Dat is eigenlijk best een plan. Deze lijkt me erg in de buurt te komen en het is nog redelijk voordelig ook. https://www.aliexpress.com/item/32941784993.html
Ik kan alleen niet vinden of mijn 1333MHz geheugen wordt ondersteund (en daar ging het een beetje om...)
En dan zie ik ook nog een Xeon E5 2689 processor die erg weinig kost. Bordje met 3 x PCI-e 3.0 16x, 2 x M.2 en een 8-core CPU voor EUR 120,00 is niet slecht. Even op het antwoord op mijn vraag over dat geheugen wachten.

[ Voor 33% gewijzigd door Swart_Arthur op 10-08-2019 13:02 . Reden: Processor gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik hoef je niet te vertellen dat zo'n el cheapo ali bordje mogelijkerwijs wat risico's inhoud :p iig geen ervaring mee. Al kom je Huanan wat meer tegen.

Deze is overclockbaar, als dat op dat bordje kan dan zou ik die liever draaien dan die jij linkt:
V&A aangeboden: Intel Xeon E5-1650 v2 Tray

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Let er wel op dat dat single socket bordje van Ali maar 4 gehuegensloten heeft, dus je kunt er met jouw modules maar 32GB op kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swart_Arthur
@Nielson Klopt. Als het iets lolligs oplevert maak ik er misschien nog een. Eerst even afwachten of dat geheugen überhaupt past bij dat bord.
Pagina: 1